Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Arie55 »

@Dafluc
ik schreef niet dat de garagist voor een afgebroken nippel voor de kosten opdraaid. Mijn insteek is dat een garagist behoort te weten waar die aan begint. Als een nippel zo freaking vast zit en je weet het, ga je daar m.i. anders mee om. Je spuit het met een goedje in enz. Maar wat je niet! doet, is het aan de klant vertellen dat je de boel ontlucht hebt en dat volgens normaal boeren verstand dat niet correct gedaan hebt. En dan als 'oplossing' mopperen tegen de klant. Zout op!

Wat je opvoorhand wel kan doen is de klant op voorhand waarschuwen dat dit kan gebeuren en dat daar kosten aan verbonden zijn. Of je gaat uit van de worst case scenario en je vraagt aldoor dat hoge bedrag. Dan weet de klant wat die betaald en als garagist kan je geluk hebben als het nippeltje niet afbreekt.

Zoals in mijn geval: ik weet dat gloeibougies zo vast zitten dat de kans heel groot is dat ze afbreken, dat ik dat laat doen. Bij de opgave van werkzaamheden zei mijn garagist dat ze af kunnen breken. Ik glimlachend; waarom denk je dat ik dit laat doen? Gewoon helder. Ik weet dat het kan gebeuren en in de worst case, kan het zelfs zo zijn dat de hele kop eraf moet.

@Toon-linda
ik heb een donkerbruin vermoeden, dat je bij die garagist niet meer terug komt?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Kroppie »

de buurman die het opgelost heeft ,is dichtbij anders was het geen buurman ,keuze lijkt mij niet moeilijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door jansloos »

ellan vannin schreef:
Navigator schreef:Mooi dat het opgelost is!

Maar wie gaat er in vredesnaam nou elke 2 jaar z'n remvloeistof vervangen? Staat dat in de service-manual?
Enig idee waarom er bij echt (goed) onderhoud een sticker net zoals bij het vervangen van de distributieriem aan/in de auto gekleefd wordt wanneer de laatste remvloeistof wissel gedaan is. Lees het hele topic maar eens door of google maar eens op remolie verversen :D
Dat noemen we preventief.
Het is niet zo DAT er water inkomt, maar ALS het er inzit en je staat bovenaan alphe de hues of hoe schrijf je dat, wil je wel veilig naar beneden.
En niet met water dampende remmen.

Ik niet in ieder geval.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door ducati 900 »

Remvloeistof is hygroscopisch, maw. het trek water aan en neemt het op, zodra het in aanraking komt met lucht.
Er zit altijd een ontluchtingsgaatje in het dopje van het reservoir, is dus ook altijd in aanraking met de buitenlucht.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Kroppie »

en het grootste gedeelte van dat water komt doordat het diffundeerd door het rubber van de slangen en andere rubbers, wat er door het ontluchtinggaatje inkomt is maar heel weinig.

het is ook daarom dat b.v. de fa ATE zijn remolie/vloeistof nog steeds levert in metalen blikjes.

en het is zeker dat er water in komt zowel bij niet gebruik als bij wel gebruik van de camper.
maar als je het verversen niet nodig vind ,vooral niet doen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door ellan vannin »

@ Kroppie laat die betweters toch lekker hun ding doen en geld uitsparen, daar zijn het per slot van rekening Hollanders voor. Hebben we over een paar jaar weer nieuw leesvoer wanneer er eentje zijn remklauwen helemaal vastzitten, en ze het schandalig vinden dat ze zoveel geld moeten uitgeven om alles gerepareerd te krijgen :D
All4dogs
Gebruikersavatar
chrisvanlaar
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 13:22
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door chrisvanlaar »

1. Ik onderhoud mijn camper erg goed zelf!
2. Voor de APK kijk ik hem standaard helemaal na.
3. Ook de wielen gaan er af en remklauwen worden schoongemaakt (koekt vaak vuil en poeder aan)
4. Nieuwe motorolie altijd verversen ongeacht hoeveel ik gereden heb dat jaar.
5. Ook de versnellingsbak olie checken en indien nodig verversen.
6. Oliefilter vernieuwen.
7. Luchtfilter vernieuwen
8. Brandstof filter vernieuwen.
9. Handrem kabel checken en evt. afstellen
10. Wiellagers checken op speling
11. Alle rubbers (ophang/motorsteun en ashoezen) nalopen op beschadiging/uitdroging.
12. Evt. roestplekjes die gevonden worden aan de onderkant schoonmaken en met tectyl behandelen.
13. Banden heb ik in November zelf afgekeurd (niet omdat het profiel niet goed was maar omdat ze verdroogd waren) en nieuwe winterbanden op de velgen laten zetten.
14. Ga volgende maand Michelin Agilis Camperbanden kopen met nieuwe velgen zodat ik zelf de wielen voor de winter kan verwisselen.
15. Algehele visuele controle.

Dus hij wordt grondig nagekeken door mij en dit heeft niets te maken met geld uitsparen want dat hoeft voor mij niet.

Chris
Knaus Sunliner 658 LG met Fiat Ducato 244 2,8 JTD Power 107kW (146pk).
Vorige Camper: Dethleffs Globetrotter Fiat Ducato 2,5TD uit 1992
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

nu nog om de 2 jaar remolie/vloeistof en dan is het :thumbup: :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door ducati 900 »

chrisvanlaar schreef:1. Ik onderhoud mijn camper erg goed zelf!


Dus hij wordt grondig nagekeken door mij en dit heeft niets te maken met geld uitsparen want dat hoeft voor mij niet.

Chris
Waarom ververs je wel je motorolie elk jaar ongeacht kilometrage, terwijl dat helemaal niet nodig is want motorolie is niet hygroscopisch, dat kun je in een open vat jaren lang goedhouden.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Navigator »

"Remvloeistof vervangen na 60.000km of iedere 2 jaar". Weer wat geleerd :-B
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door ducati 900 »

:thumbup: :thumbup:

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Toon-linda
Berichten: 19
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 15:02
Locatie: Breda

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Toon-linda »

[quote="Arie55"]@Dafluc
ik schreef niet dat de garagist voor een afgebroken nippel voor de kosten opdraaid. Mijn insteek is dat een garagist behoort te weten waar die aan begint. Als een nippel zo freaking vast zit en je weet het, ga je daar m.i. anders mee om. Je spuit het met een goedje in enz. Maar wat je niet! doet, is het aan de klant vertellen dat je de boel ontlucht hebt en dat volgens normaal boeren verstand dat niet correct gedaan hebt. En dan als 'oplossing' mopperen tegen de klant. Zout op!

Wat je opvoorhand wel kan doen is de klant op voorhand waarschuwen dat dit kan gebeuren en dat daar kosten aan verbonden zijn. Of je gaat uit van de worst case scenario en je vraagt aldoor dat hoge bedrag. Dan weet de klant wat die betaald en als garagist kan je geluk hebben als het nippeltje niet afbreekt.

Zoals in mijn geval: ik weet dat gloeibougies zo vast zitten dat de kans heel groot is dat ze afbreken, dat ik dat laat doen. Bij de opgave van werkzaamheden zei mijn garagist dat ze af kunnen breken. Ik glimlachend; waarom denk je dat ik dit laat doen? Gewoon helder. Ik weet dat het kan gebeuren en in de worst case, kan het zelfs zo zijn dat de hele kop eraf moet.

@Toon-linda
ik heb een donkerbruin vermoeden, dat je bij die garagist niet meer terug komt?

Arie[/quote

Je donkerbruin vermoedde is correct hahaha..we hebben hem betaald wat het NORMAAL zou kosten kijk dat hij te eigenwijs is om zoals hij zei 3 x 8 uur er aan bezig is geweest tja....normaal komt de camper daar ook niet maar waar hij altijd komt ligt ruim 50 km van ons vandaan en om die afstand te rijden zonder remmen??

Vandaar die keuze ons personenwagen kwam wel bij hem maar nu helaas ook niet meer.het vertrouwen is een beetje weg zeg maar :wink:
Het reguliere onderhoud dus smeersels en filters ed.doe ik altijd zelf rijden niet voor niks een camper van 1991 hahahaha..knutselwerk genoeg om hem in conditie te houden maar van remmen blijf ik af veiligheid voor alles vind ik.

We hebben hem verteld hoe wij over zijn rekening dachten en zijn er als volwassen mensen uitgekomen ik hoef niet alles voor niks maar we moeten wel reëel blijven dus netjes de onderdelen betaald de remklauwen met inruil en korting en 3 en half uur arbeidsloon.

Wij weten ook een camper van 24 jaar oud heeft onderhoud dat is nu eenmaal en daar besparen we niet op zoals gezegd veiligheid voor alles.

Hij remt goed nu en zowel de garage als wij zijn een les rijker :-B

KunneN nu met gerust gevoel straks op onze rondreis door Polen tjechie en hongarije :cheers:

Dank je wel allemaal nog voor het meedenken grt toon en linda en de kids
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Joske »

Maar hoe is het nu met je ruitenwissers?
Zie dit topic !!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon-linda
Berichten: 19
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 15:02
Locatie: Breda

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Toon-linda »

Joske schreef:Maar hoe is het nu met je ruitenwissers?
Zie dit topic !!
Hallo joske :thumbup:

Dat is nog niet goed ik ben vanmiddag vrij dus ga er eens op m'n gemak naar kijken,hem eraf halen en opnieuw erop zetten k denk echt dat hij verkeerd zit m'n linkerruitenwisser duwt nu als hij aanstaat de motorkap open.

Ik zal er straks ff foto opzetten van hoe het nu zit,doordat hij zolang bij de garage heeft gestaan was ik ze bijna vergeten :wtf:

Grt
Plaats reactie