Gevraagd: werkplaatsboek Fiat Ducato 290

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Toon-linda
Berichten: 19
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 15:02
Locatie: Breda

Gevraagd: werkplaatsboek Fiat Ducato 290



Bericht door Toon-linda »

hoi allemaal wij hebben een probleem met de ruitenwisser mechaniek van onze fiat ducato 290 uit 1991, die is defect ( hebben het vermoeden dat hij verkeer om zit) en krijgen hem met geen mogelijkheid op zijn goede plek,wie heeft er ervaring mee hoe hij precies moet zitten,hij duwt nu nl met zijn ruitenwisser stand de motorkap open :bang:

Ik zoek eigenlijk een werkplaats boek van deze wagen of een schema cq foto hoe hij hoort te zitten.
Het is een integraal camper ( degene op de profielfoto)
BVD alvast,
JAN60
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 22:22

Re: Werkplaatsboek gevraagd fiat ducato 290



Bericht door JAN60 »

Zet hier eens een foto,van hoe hij nu zit!
Even voor de zekerheid niet van het hendel ,maar binnenin het motorcompartment ;;-)
Gr Jan
Gebruikersavatar
Toon-linda
Berichten: 19
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 15:02
Locatie: Breda

Re: Werkplaatsboek gevraagd fiat ducato 290



Bericht door Toon-linda »

JAN60 schreef:Zet hier eens een foto,van hoe hij nu zit!
Even voor de zekerheid niet van het hendel ,maar binnenin het motorcompartment ;;-)
Hallo jan

Hij zit nu met het scharnierend dus de stang waar de ruitenwissers aan zitten zit bovenin terwijl ik denk dat hij beneden moet staan maar ik kan uiterlijk morgen foto plaatsen gezien ik hem vanmiddag laat moet gaan halen.

Dank je wel alvast
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Werkplaatsboek gevraagd fiat ducato 290



Bericht door Joske »

Is dat van zelf gekomen???
Of is er wat anders aan de hand?
Ik zie dat je een vol-integraal hebt, gebaseerd op de Ducato 290. Vaak zijn daarbij andere constructies toegepast.
Wel met gebruikmaking van de bestaande onderdelen. Maar bijv zit de voorruit meer naar voren, dus ook de ruitenwisser-constructie.
Is de doorgang van de ruitenwisser assen naar buiten wel gangbaar, of verroest? (zelf al 2 keer meegemaakt, laatste keer bij mijn huidige Ducato 244!)
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon-linda
Berichten: 19
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 15:02
Locatie: Breda

Re: Werkplaatsboek gevraagd fiat ducato 290



Bericht door Toon-linda »

Joske schreef:Is dat van zelf gekomen???
Of is er wat anders aan de hand?
Ik zie dat je een vol-integraal hebt, gebaseerd op de Ducato 290. Vaak zijn daarbij andere constructies toegepast.
Wel met gebruikmaking van de bestaande onderdelen. Maar bijv zit de voorruit meer naar voren, dus ook de ruitenwisser-constructie.
Is de doorgang van de ruitenwisser assen naar buiten wel gangbaar, of verroest? (zelf al 2 keer meegemaakt, laatste keer bij mijn huidige Ducato 244!)


Hoi joske

Wij hebben laatste keer het probleem gehad dat ruitenwisser die bij de bestuurder zit doorsloeg dus links buiten de wagen! dus zijn in zeeland bij een garage geweest en die heeft geprobeerd het op te lossen en inderdaad de ruitenwisser slaat niet meer door maar wij hebben nu het idee dat de stand volledig is gedraaid dus hij zit nu bovenin waar hij naar links en rechts gaat en duwt dus de motorkap open terwijl ik mezelf kan herinneren dat hij onder zat dus dat de stang bijna niet zichtbaar was als je de kap open deed.

Maar ik zal straks een foto plaatsen dan is t msn allemaal wat duidelijker.

Mvg linda
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Gevraagd: werkplaatsboek Fiat Ducato 290



Bericht door Eric van den Heuvel »

Toon-linda schreef:hoi allemaal wij hebben een probleem met de ruitenwisser mechaniek van onze fiat ducato 290 uit 1991, die is defect ( hebben het vermoeden dat hij verkeer om zit) en krijgen hem met geen mogelijkheid op zijn goede plek,wie heeft er ervaring mee hoe hij precies moet zitten,hij duwt nu nl met zijn ruitenwisser stand de motorkap open :bang:

Ik zoek eigenlijk een werkplaats boek van deze wagen of een schema cq foto hoe hij hoort te zitten.
Het is een integraal camper ( degene op de profielfoto)
BVD alvast,
Hallo Toon, clic op deze link. Te bestellen | 29.95:http://www.asnbooks.nl/product_info.php ... ts_id=4130. Groet, Eric
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Gevraagd: werkplaatsboek Fiat Ducato 290



Bericht door Joske »

Hoi Toon Linda,

Als je ruitenwisser een te grote slag maakt, ik lees dat de bestuurderswisser een te grote slag maakt/heeft gemaakt, kan dat veroorzaakt worden door een kromme overbrenging.
Mogelijk veroorzaakt door een vastzittend (vastgevroren?) wisserblad.
Omdat je een integraal hebt is, waarschijnlijk, geen gebruik gemaakt van de originele onderdelen, maar heeft de camperfabrikant zelf een ruitenwissersysteem geproduceerd. (Denk bijv aan de modellen met 3 wisserbladen).
Het is dus geen standaardsysteem!
In jouw geval zou ik op zoek gaan naar een kundig monteur. Goed afstellen is een kunst!
Een handleiding zal je niet veel wijzer maken.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon-linda
Berichten: 19
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 15:02
Locatie: Breda

Re: Gevraagd: werkplaatsboek Fiat Ducato 290



Bericht door Toon-linda »

Dank je wel allemaal ik had inmiddels de fiat gebeld helaas is het ruitenwissermechaniek van deze niet meer verkrijgbaar dus inderdaad ga hem laten afstellen kijken wat hij dan doet.

Sorry voor het late antwoord had het druk met werken :wtf:
Mvg
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gevraagd: werkplaatsboek Fiat Ducato 290



Bericht door Kroppie »

origineel mechaniek van fiat ,peugeot ,citroen is verkrijgbaar bij o.a. http://www.axel-augustin.de of bij div handelaren op ebay.de.
enkel origineel dus ,niet als die specifiek voor jouw integraal camper is

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toon-linda
Berichten: 19
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 15:02
Locatie: Breda

Re: Gevraagd: werkplaatsboek Fiat Ducato 290



Bericht door Toon-linda »

Kroppie schreef:origineel mechaniek van fiat ,peugeot ,citroen is verkrijgbaar bij o.a. http://www.axel-augustin.de of bij div handelaren op ebay.de.
enkel origineel dus ,niet als die specifiek voor jouw integraal camper is

jos

Hallo Jos dank je voor de tip ik ga zeker even kijken of ik hier de juiste kan krijgen.

Groetjes
BigJim
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 12 jul 2015, 19:37
Locatie: Alkmaar

Re: Gevraagd: werkplaatsboek Fiat Ducato 290



Bericht door BigJim »

Heeft iemand een link naar een werkplaatshandboek van de 290?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gevraagd: werkplaatsboek Fiat Ducato 290



Bericht door Kroppie »

in het antwoord van Eric van den Heuvel staat toch een link ,stukje terug

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
BigJim
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 12 jul 2015, 19:37
Locatie: Alkmaar

Re: Gevraagd: werkplaatsboek Fiat Ducato 290



Bericht door BigJim »

:bang:

Te snel over heen gelezen.. Zag alleen de quote.

Maar hoopte dat iemand hier een pdf heeft.......Niet van het instructie boekje...Die heb ik.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Gevraagd: werkplaatsboek Fiat Ducato 290



Bericht door javanes »

Hier wat aan???

Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie