Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
bertkuip
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 20 jan 2008, 20:50
Locatie: Drenthe

Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door bertkuip »

We hebben een Hymer B 674 SL, bouwjaar 2008 met hefbed en achterin 2 eenpersoons bedden. Het hefbed gebruiken we eigenlijk nooit. Daarom overwegen we om het hefbed eruit te halen en daarvoor bovenkastjes te monteren. Zou er iemand zijn die het omgekeerde wil en zijn bovenkastjes wil ruilen voor ons hefbed?
Veel camperplezier
Bert.

-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door Inferno »

Als ik het goed begrepen heb is dat echt geen exercitie die je even doet op een vrije zaterdag.
Jan en Simonne hebben dit een paar jaar geleden laten doen bij een hymer zoals jij hebt. Was geen goedkope ingreep. De voorruit moest eruit om het bed te kunnen verwijderen...
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door Sjaak en Marja »

Zie: Berichttitel: Bovenkastjes Hymer 614 SL geplaatst elders op deze site.
Gebruikersavatar
bertkuip
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 20 jan 2008, 20:50
Locatie: Drenthe

Re: Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door bertkuip »

Inferno schreef:Als ik het goed begrepen heb is dat echt geen exercitie die je even doet op een vrije zaterdag.
Jan en Simonne hebben dit een paar jaar geleden laten doen bij een hymer zoals jij hebt. Was geen goedkope ingreep. De voorruit moest eruit om het bed te kunnen verwijderen...
Zal wel aan mij liggen, maar ik kan de post van Jan en Simonne over de bovenkastjes niet vinden. Wel heel veel andere.
Misschien kan iemand me daarmee helpen.

Uiteraard hoor ik graag meer reacties van ervaringsdeskundigen voor ik aan de klus begin.

Wat ik op ons forum wel tegenkom is dat de klus juist meevalt. Het type camper en de indeling zal ook invloed zijn (hoop ik ....)
B.v. "Nikki" die zegt:
Inmiddels met succes, binnen 1 dag de Hymer kastjes en het Hymer hefbed omgeruild.
Bedankt voor jullie reactie's.


En van "Ron en Marja"
ja, het was 1 dag arbeid.
De kastjes de-monteren was het meeste werk
Camper lijkt veel groter. Overall sta hoogte nu


Alle reactie zijn welkom, vooral natuurlijk van Hymer bezitters.
Dank alvast!
Veel camperplezier
Bert.

-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door Dafluc »

In dit draadje een post van Simonne over hun ombouw: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... ilit=hymer
Afbeelding
TOL
Berichten: 2361
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden

Re: Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door TOL »

bertkuip schreef:.......... Zou er iemand zijn die het omgekeerde wil en zijn bovenkastjes wil ruilen voor ons hefbed?
Ik had al in een andere topic een antwoord gegeven maar zag later dat het niet relevant meer was. V.w.b. het omruilen, als er al eentje is die het zou willen, ben ik bang dat het niet 1 op 1 om te ruilen is. Je hebt altijd kleine verschillen in afmetingen. Overigens kun je, in ieder geval bij mij, de kastjes er niet als losse kastjes uit halen. Het is bij mij 1 geheel.
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Gebruikersavatar
bertkuip
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 20 jan 2008, 20:50
Locatie: Drenthe

Re: Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door bertkuip »

Tol,
Bedankt voor je reactie. Ik heb de foto's gevonden in het andere topic. Chapeau, dit heb je knap gedaan! Had je toen de Rapido of een andere camper (merk, type en bouwjaar)? Ik ben vooral benieuwd hoe je het bed eruit hebt gekregen. Misschien dat je tips hebt waar ik mijn voordeel mee kan doen.
Veel camperplezier
Bert.

-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door jotr »

Een beetje off-topic en zeker niet bedoeld als kritiek aan de bezitters van een hefbed.
Maar de wens om het hefbed om te bouwen naar bovenkastjes kan ik heel goed begrijpen. Al enige jaren vragen wij ons af waarom camperbouwers zo'n voorliefde hebben ontwikkeld voor campers met een hefbed. Gaan zo veel mensen met (klein)kinderen op stap? Maar juist als je met z'n vieren reist, kun je wel extra kastruimte gebruiken. En die lever je met een hefbed juist in. Als je het hefbed gebruikt, kun je niet meer aan de tafel zitten en opgetakeld neemt het visuele ruimte in.
Kortom, wij begrijpen het nut van zo'n hefbed niet. Misschien kunnen hefbedbezitters ons eens de voordelen (?) uitleggen. Want die moeten er toch ook zijn, anders werden deze campers niet zo massaal gebouwd. Kennelijk gaan er dus heel mensen regelmatig met z'n vieren op stap.
Gebruikersavatar
Gooff
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:45
Locatie: Huijbergen

Re: Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door Gooff »

We hebben alleen een hefbed. Zonder dat bed wordt het slapen tobben :bow:
Benimar Mileo 282
Honda SH 150i
NIKON met wat jampotten

Gooff & San
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsjonge wat zijn we verwend heden ten dage.
Wij hadden vroeger zo'n klein huis dat we staand moesten slapen.
Vakantie was reeds een genot omdat je dan kon douchen en niet in een teil lauw water hoefde te stappen waar al twee zusters zich van alle verontreinigingen hadden ontdaan.
:-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Toon-linda
Berichten: 19
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 15:02
Locatie: Breda

Re: Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door Toon-linda »

jotr schreef:Een beetje off-topic en zeker niet bedoeld als kritiek aan de bezitters van een hefbed.
Maar de wens om het hefbed om te bouwen naar bovenkastjes kan ik heel goed begrijpen. Al enige jaren vragen wij ons af waarom camperbouwers zo'n voorliefde hebben ontwikkeld voor campers met een hefbed. Gaan zo veel mensen met (klein)kinderen op stap? Maar juist als je met z'n vieren reist, kun je wel extra kastruimte gebruiken. En die lever je met een hefbed juist in. Als je het hefbed gebruikt, kun je niet meer aan de tafel zitten en opgetakeld neemt het visuele ruimte in.
Kortom, wij begrijpen het nut van zo'n hefbed niet. Misschien kunnen hefbedbezitters ons eens de voordelen (?) uitleggen. Want die moeten er toch ook zijn, anders werden deze campers niet zo massaal gebouwd. Kennelijk gaan er dus heel mensen regelmatig met z'n vieren op stap.

Inderdaad hebben wij alleen maar voordeel van het hefbed maar wij kunnen gewoon aan tafel zitten hoor als het bed naar beneden "hangt" :wink: we hebben er extra bergruimte mee liggen licht gewicht stoelen op als we rijden en eerlijk gezegd zou ik het niet willen missen
Lekker makkelijk bed omhoog alles opgeruimd :lol3:

Maar ieder zijn keuze toch en gelukkig is die keuze er ook dat iemand de keuze kan maken om de indeling anders te willen.

Voor ons is het in ieder geval de uitkomst gezien wij ook met vieren zijn tja wij hebben nog kids die meegaan,niet iedereen is met zijn tweeën bij aanschaf van een camper er zijn ook zat gezinnen die er 1 hebben tegenwoordig.

Grt linda
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door Dafluc »

Overigens is het niet zo dat kopers meer campers kopen met hefbedden omdat camperbouwers die veel bouwen.
Camperbouwers bouwen ze steeds meer omdat ze goed verkocht worden.
Afbeelding
martinmaico
Berichten: 363
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 16:25
Locatie: noord-brabant

Re: Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door martinmaico »

wij hebben een Hymer B584 met een hefbed bj 1997
we vinden dat echt fijn, en praktisch
camper is maar 6 meter lang he, en toch de hele dag ruimte.
en onderweg liggen de 2 tuinstoelen erop
ik heb de camper van Goofy gezien, ook alleen met hefbed
wat een ruime camper is dat!! die hebben de hele dag alle ruimte!!
2 persoons bed in de lengte of dwars neemt naar onze mening teveel ruimte in.
we zouden niet anders willen
gr. martin
Hymer B584 1997.j
Lexus 200H 20011
Aprilia 850 mana
Mijn Wil Is Helaas Geen Wet
casaxiver53
Berichten: 5
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 19:54
Locatie: oirschot Stille Wille

Re: Hefbed Hymer ruilen voor bovenkastjes?



Bericht door casaxiver53 »

Wij hebben een hymer 674 , bouwjaar 2005, met power motor.
Aangezien mijn waterleiding regelmatig afgetapt wil worden en vooral snachts, zijn 2 enkele bedden een uitkomst, en ook ruimtelijk gezien.Verder praktisch als een van ons beide ziek is.Echter doordar het bed,2 m lang is, geefje in het zitgedeelte ruimte weg.Dat is allemaal niet erg als je overwintert in een zonnig klimaat, Marokko, maar voor ons mag de camper wel iets groter.
Stouw ruimte hebben we meer als genoeg, zeker in de garage. :-B
Plaats reactie