Van bus naar kampeerbus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MasterChef
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 01 feb 2015, 8:33
Locatie: Middelgrote plaats in Friesland

Van bus naar kampeerbus



Bericht door MasterChef »

Zoals al gemeld op de introductie pagina 149 gaan wij de onlangs aangeschafte Renault Master ombouwen/inrichten tot kampeerwagen.
Eigenlijk wordt de bus een rijdende MasterBedroom, met twee vaste bedden in de lengte richting met nog een toiletkast en een keukenblokje.
Dan is de bus, een L2H2, helemaal vol.
Geen probleem, want wij zijn Spanjegangers en willen veel buiten de bus van het buiten zijn genieten.
Hierbij de Master zoals wij hem kochten, het is een foto van de handelaarssite.
Voorin de bus was een loeizware gereedschappen kast gemonteerd, daar waren ze bij de Kringloop heel blij mee.

Afbeelding

Het is en bus met een dichte schuifdeur, dus we zijn meteen op zoek gegaan naar een schuifdeur met raam.
Gevonden in Hoogeveen bij een demontagebedrijf, voor € 300,- werd de deur er voor ons ingehangen en aangesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij nadere inspectie van de Master bleek er onder de vloer een oprij constructie te zijn ingebouwd.
Dus eerst maar eens de houten vloer en de wanden er uit en gefotografeerd voor MP, samen met de gedemonteerde tussenwand.
Maar geen enkele belangstelling, dus op naar de oud ijzer boer, die heeft de vloer er met een heftruck voorzichtig uitgetild.
Op de weegbrug bleek de bus zonder vloer 150kg lichter, die constructie hadden we er dus achteraf nooit zelf uit kunnen tillen.

Vervolgens hebben we de schroefgaten in de vloer gedicht, houten balkjes van 4 x 4 cm er in gelijmd met Polymax en daartussen platen piepschuim van dezelfde dikte
gelegd en het geheel met populieren multiplex bedekt.

Afbeelding

De wanden hebben we met stukken zelfklevende bitumen beplakt, op een plakrol verkrijgbaar bij de bouwmarkt.
Aanmerkelijk goedkoper dan de op dit forum veel besproken antidreun plaat en heeft volgens mede forumleden dezelfde werking.
Daarover heen een laag glaswol van 10cm dik en deze goed afgeplakt/gedicht met aluminium plakband en daar weer een plaat populieren triplex van 4 mm tegen aan geplakt.

Afbeelding
Met vr. gr.,
Dick

Je weet nooit wat je kunt, tot je het geprobeerd hebt

Hier de link naar de pagina waarin ik mij voorstel: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=1385972#p1385972
Toedeledoki

Re: Van Van naar kampeer Van



Bericht door Toedeledoki »

Vergeet je niet dat je op zijn minst 2 zitplaatsen en een tafel moet hebben om aan de eisen van de belastingdienst te voldoen? Anders krijg je geen kwarttarief. De voorstoelen draaibaar maken en een tafeltje en je zit altijd goed! Dan kun je in ieder geval nog binnen zitten als het niet zulk mooi weer is.

De kast voorin had je beter op marktplaats kunnen zetten. Volgens mij is dat een Sortimo. Die zijn nog serieus geld waard.

Mooi project! Ga ik volgen :-)
Gebruikersavatar
Bendia
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 18:33
Locatie: Vlaamse Ardennen

Re: Van Van naar kampeer Van



Bericht door Bendia »

opletten met glaswol neemt nml vocht op en op termijn zou je schimmels kunnen krijgen in de wanden :idea:
Iedere Gek heeft zijn Gebrek
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Van Van naar kampeer Van



Bericht door beatrix18 »

Wij zijn veel met goed geïsoleerde caravans en campers in zuid Europa geweest. Ook met niet geïsoleerde campers en ook in de winter in noord Europa.
wij zijn Spanjegangers en willen veel buiten de bus van het buiten zijn genieten.
Mooi werk!
Isoleer je zo goed om een een uurtje langer uit te slapen of om een andere reden?
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
MasterChef
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 01 feb 2015, 8:33
Locatie: Middelgrote plaats in Friesland

Re: Van Van naar kampeer Van



Bericht door MasterChef »

Er komt 1 draaibare stoel, de passagiersstoel, is nu nog een bankje en daarbij als tweede zitplaats een nog uit te werken klapstoel.
Door dat er een volwaardige (tafel) koelkast in komt, is er geen ruimte voor een tweede draaier.
Op de koelkast komt wel een uitschuifbare tafel en daar weer boven een kledingkast.

Ik denk dat de schimmel wel wat zal meevallen, we gaan voor langere tijd naar warm Spanje, dus de isolatie is in eerste instantie bedoeld om de warmte wat buiten te houden.

De wanden zitten er in en een vinyl vloertje is gelegd.
Nu eerst maar eens uitmeten hoeveel ruimte de bedden, de koelkast en de WC gaan innemen.
Vandaar onderstaande tijdelijke opstelling

Afbeelding
Met vr. gr.,
Dick

Je weet nooit wat je kunt, tot je het geprobeerd hebt

Hier de link naar de pagina waarin ik mij voorstel: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=1385972#p1385972
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Van Van naar kampeer Van



Bericht door VAN-tastique »

Hallo Dick, je zet er flink de vaart in en ook geen half werk!
Heb een paar vragen over de indeling van jullie Master Bedroom:

Heb je ook een plattegrond waarop we de indeling beter kunnen bekijken en een indeling van de ramen voor zover die er nog gaan komen?
Had je toch niet liever een Seitz schuifraam in de deur gezet, dan had je én een dubbel raam en een ventilatiemogelijkheid meer gehad.
Wij ervaren ons vast raam in de deur als moeilijk te voorzien van blindering en snel beslagen al zal dat laatste in Spanje minder aan de orde zijn.
Blijft er voldoende stahoogte voor jullie over nadat de vloer minstens met 4,5 cm wordt opgehoogd (al begrijp ik dat jullie er voornamelijk in zullen liggen) 8-).

In ieder geval véél bouwplezier en fijne tochten toegewenst!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
MasterChef
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 01 feb 2015, 8:33
Locatie: Middelgrote plaats in Friesland

Re: Van Van naar kampeer Van



Bericht door MasterChef »

Er komen verder geen ramen meer bij, er zitten vrij grote achterramen in de achterdeur en de schuifdeur en een echte zithoek komt er immers niet.
De auto blijft daardoor redelijk stealth, ook de fietsendrager achterop de auto wordt gemakkelijk afneembaar.
Wel komen er nog 2 dakluiken van elk 40 x 40 in voor de ventilatie.

Het is de bedoeling om er een ruime voortent bij te zoeken voor de comfortabele zit.
De stahoogte is precies voldoende, we zijn beide 1.80m, we hebben dan nog 2cm vrije ruimte.
Hieronder de plattegrond met de indeling.
Zoals gezegd, boven de koelkast (80cm hoog) komt een hangkast voor kleding.
In die kast tevens een lade met aan- en afvoer voor een wasbakje met kraan naar de toiletruimte.
De kraan pompt het water uit een 20L tankje waarin een 75W dompelaar voor verwarming van het water.

Afbeelding
Met vr. gr.,
Dick

Je weet nooit wat je kunt, tot je het geprobeerd hebt

Hier de link naar de pagina waarin ik mij voorstel: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=1385972#p1385972
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Van Van naar kampeer Van



Bericht door VAN-tastique »

Hallo Dick,

Duidelijke indeling!
Kom ik toch weer even terug op de ramen...
Wij hebben ook twee 40 x 40 dakluiken waarvan één boven het bed en ook onze bus is optimaal geïsoleerd, maar ventilatie met alleen twee dakluiken is voor ons in ieder geval echt niet voldoende en dan zijn we nog geen eens Spanjegangers waar het ook 's nachts lekker warm kan blijven.
Vaak hebben we alle ramen open (met horren) om goed te kunnen ventileren.
Als het eenmaal warm is in de bus, dan gaat de isolatie alleen maar tegen je werken en dan wil je graag een beetje wind door de bus.

Verder misschien en tip......
Als je iets uit de koelkast moet halen dan is het vaak bedoeld om het op tafel te kunnen zetten.
Dat wordt dan wel een gekruip zo onder de tafel.
Heb je er ook aan gedacht om juist de koelkast boven in de kast te plaatsen en de hangkast in het onderste deel?

Wij hebben nu nog bedden in de breedte, onze volgende bedden gaan we net zo maken als op jouw tekening, waarschijnlijk 70 breed, zodat er net iets meer tussen ruimte overblijft (tot halverwege het bed, hoofdeinde blijft dan over de gehele breedte).

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
MasterChef
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 01 feb 2015, 8:33
Locatie: Middelgrote plaats in Friesland

Re: Van bus naar kampeerbus



Bericht door MasterChef »

Hoi Teake,
hartelijk dank voor je meedenken.
Die ventilatie zal dan inderdaad meer aandacht moeten krijgen.
Daar ga ik nog even over nadenken.

Nu we in de bus een bed als proef hebben opgesteld, blijkt dat de bedden vrij hoog, op 80cm, moeten worden geplaatst om optimaal te kunnen profiteren van de bolling van de zijwanden en de lengte van de auto bij de achter spijlen, die zijn op 80cm hoogte het meest naar binnen toe lopend.
Nu wil het feit dat de koelkast ook 80cm hoog is, mijn ega kwam met het heldere idee om de koelkast naar het keukenblok te verplaatsen alwaar hij met het achterste gedeelte onder het bed kan komen.
Daar zal dan ook een goede ventilatie moeten komen.

Daarmee kan er tevens een bredere toiletruimte gecreëerd worden.
Ik denk zeker het proberen waard, dan kunnen we de hoek met de schuiftafel en de hangkast iets anders indelen.
Met vr. gr.,
Dick

Je weet nooit wat je kunt, tot je het geprobeerd hebt

Hier de link naar de pagina waarin ik mij voorstel: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=1385972#p1385972
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Van bus naar kampeerbus



Bericht door VAN-tastique »

Die Ega's komen vaak met de beste ideeën (vooral op het praktische vlak:-))

Wat voor een koelkast gaan jullie plaatsen absorptie of compressor?
Zie ik het goed dat ik een normale onderbouw huishoud compressorkoelkast naast de porta potti zag staan, is dat de koelkast die jullie gaan gebruiken?
Da's een flinke jongen en je hebt al niet te weel ruimte...., die kan je inderdaad niet hoog plaatsen, komt met zijn 57 cm en de bolling in de bus veel te ver naar voren.
Dit soort koelkasten zal zeker beter koelen dan een absorptiekast, natuurlijk heel fijn in Spanje, maar weet je ook hoeveel energie hij neemt, want je zult niet overal aan de paal kunnen staan en op gas kan hij niet.

Teake

Ennuhhhh, wie mot er op het klapbankje zitten....?

Als je de koelkast daar toch weghaalt, zou ik een optie bedenken om tóch twee draaibare stoelen te maken, bij ons zou ik wel weten wie er op dat klapbankje terecht kwam 8-)
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
MasterChef
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 01 feb 2015, 8:33
Locatie: Middelgrote plaats in Friesland

Re: Van bus naar kampeerbus



Bericht door MasterChef »

Het is een gewone compressor koelkast met een vermogen van 90W, die hadden we nog staan.
Uiteraard is het klapstoeltje bestemd voor het werkvolk, c'es moi.

We hebben al een dakluik aangeschaft, voor een betere ventilatie zouden we wellicht nog een dakluik met ventilator kunnen aanschaffen.
Met mechanische ventilatie heb je vast een veel betere doorstroming.
Met vr. gr.,
Dick

Je weet nooit wat je kunt, tot je het geprobeerd hebt

Hier de link naar de pagina waarin ik mij voorstel: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=1385972#p1385972
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: Van bus naar kampeerbus



Bericht door henk z »

Hallo Dick,

Heel interessant project, ook om te zien hoe jullie de beschikbare ruimte benutten.
Ik heb 10 jaar geleden mijn camper ingebouwd, ook een Renault Master, wel iets langere, met ook het bed in de lengte. Ik heb het bed half opklapbaar gemaakt, waardoor je die ruimte als het ware 2 x kunt gebruiken.
Zie http://www.zandman.nl/camper.

Groeten, Henk
Toedeledoki

Re: Van bus naar kampeerbus



Bericht door Toedeledoki »

Mijn bus is van 2004. Is van nieuws af aan met glaswol geïsoleerd. Dat zag er nog prima uit. Wij hebben ook weinig ramen. Voordeel daarvan is dat het ook minder warm wordt. In Turkije en Griekenland ging het prima afgelopen zomer. Het dakluikje open en het raam in de schuifdeur open, beide met hor uiteraard, bleek voldoende.
Gebruikersavatar
MasterChef
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 01 feb 2015, 8:33
Locatie: Middelgrote plaats in Friesland

Re: Van bus naar kampeerbus



Bericht door MasterChef »

henk z schreef:Ik heb 10 jaar geleden mijn camper ingebouwd, ook een Renault Master, wel iets langere, met ook het bed in de lengte. Ik heb het bed half opklapbaar gemaakt, waardoor je die ruimte als het ware 2 x kunt gebruiken.
Hoi Henk,
Ik had je reportage al eens bekeken, is een mooie camper geworden.
Dat opklapbed is zeker interessant, maar daar is onze bus te kort voor.
We hebben niets aan die ruimte die ontstaat bij omhoog klappen.
Jouw oplossing met die handrem, daar kan ik wellicht mijn voordeel mee doen wanneer we besluiten ook de chauffeurs stoel draaibaar te maken.
paul snip schreef:Mijn bus is van 2004. Is van nieuws af aan met glaswol geïsoleerd. Dat zag er nog prima uit. Wij hebben ook weinig ramen. Voordeel daarvan is dat het ook minder warm wordt.
Hoi Paul,
Ik ben blij van je te horen dat het bij jouw met die glaswol isolatie prima werkt.
Dan zal het bij ons ook wel goedkomen.

Voor het plafond hebben we evenwel 2cm dik zelfklevend Xtreme gehaald en omdat de zon daarop vast onbarmhartig zal schijnen wil ik de resterende ruimte van 2cm nog extra afdekken met styropor (piepschuim)
waartegen dan weer het triplex plafond komt.

Omdat ik op het forum heb gelezen wat voor crime het vaak is om een bestaand plafond bovenhands te beplakken, gaan wij de afgemeten platen triplex van te voren, op de vloer van de huiskamer, met kunststof beplakken. Wij hoeven dus de met lijmspray besproeide bekleding alleen maar voorzichtig te laten neerdalen op de ook belijmde platen.
Hopelijk lukt dat.

Het was vandaag veel te koud om in de bus te werken, de bus staat buiten en was helemaal dichtgevroren.
Dus vandaag in mijn werkplaatsje de dakluik omlijstingen van 4cm dik gemaakt en de bovenkastjes op maat gezaagd.
Met vr. gr.,
Dick

Je weet nooit wat je kunt, tot je het geprobeerd hebt

Hier de link naar de pagina waarin ik mij voorstel: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=1385972#p1385972
Plaats reactie