Distributieriem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Distributieriem



Bericht door Marius »

de hoekies schreef:
Ik weet dat er goedkopere manieren zijn maar als je inversteerd in een dure wagen moet je niet bezuinigen op het onderhoud want dat kom je een keer bedrogen uit maar dat is ieder zijn eigen keuze
Je verwoord het beter dan ik :thumbup:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Distributieriem



Bericht door Kroppie »

je moet niet bezuinigen op het onderhoud maar je kan wel kritisch kijken naar wie je het onderhoud laat doen ,en dealers zijn nu eenmaal niet de goedkoopsten .
want hoe je het wend of keert die poeha moet wel betaald worden ,en die poeha draagt niets bij aan het onderhoud


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Distributieriem



Bericht door bertt »

Ik beet mijn tong bijna af, maar ga toch reageren.

Wat Jos zegt, zit erg dicht bij de waarheid. Niet het onderhoud verslonzen, maar wel bij de wekker blijven.

Bij mijn vorige (nieuwe) camper moest ik om garantie te houden (normaal doe ik het zelf) een oliebeurt -servicebeurt laten geven na een jaar bij een Fiat-bedrijfswagen dealer.
Ik vul zelf ruitensproeier en andere vloeistoffen bij waar nodig met de voorgeschreven middelen.
Ik zeg dat bij het inleveren.
Staat het evengoed op de rekening (ja meneer, dat is een standaardlijstje wat bij een beurt hoort.
Dat wordt bedoelt met o.a. poeha. Er kan ook gewoon met een checklist gewerkt worden, dan betaal je het nodige.

Waar ik het liet doen is trouwens een heel grote en één dag na de beurt vertrok in richting Frankrijk en stond ik stil langs de weg wegens te veel olie in het blok (die extra liters heb ik trouwens niet betaald :-B )

Geef mij ook maar een serieuze monteur en die vind je het best bij een eenmansbedrijf, die heeft wat te verliezen.

Bert

O ja, ik had Jochem een adres gestuurd die voor een schappelijke prijs goed werk verricht. Maar dat is in Aphen en ik dacht dat Duiven daar in de buurt was. :wink:
Laatst gewijzigd door bertt op zo 30 nov 2014, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Distributieriem



Bericht door Meine »

Marius schreef:
de hoekies schreef:
Ik weet dat er goedkopere manieren zijn maar als je inversteerd in een dure wagen moet je niet bezuinigen op het onderhoud want dat kom je een keer bedrogen uit maar dat is ieder zijn eigen keuze
Je verwoord het beter dan ik :thumbup:
Helemaal waar natuurlijk, als een monteur minder dan 95 euro per uur kost kan het niet deugen toch? ::) ::)
Gebruikersavatar
armandkoenen
Berichten: 271
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 19:54
Locatie: sittard

Re: Distributieriem



Bericht door armandkoenen »

Ik snap vaker niet dat er mensen zijn die een camper hebben van 30/40 duizend euro ..
En dan een goedkope garage zoeken waar ze misschien 350eur kunnen besparen .... Als je dit bedrag over 5jaar telt tot de volgende wissel waar hebben we het dan over .. Persoonlijk ga ik ook liever naar een kleine garage .waar de eigenaar eerlijk is ..en de klant niet op onkosten zet .
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Distributieriem



Bericht door javanes »

de hoekies schreef: Ik weet dat er goedkopere manieren zijn maar als je inversteerd in een dure wagen moet je niet bezuinigen op het onderhoud want dat kom je een keer bedrogen uit maar dat is ieder zijn eigen keuze
Tja met dergelijke prijzen betaal je al gauw €8,30 voor het afstellen van een ruitensproeier, zoals bij Peter in rekening werd gebracht :wink:

En hoeveel remvloeistof is er wel niet bijgevuld? Gezien de prijs was het reservoir helemaal leeg :evil:
Laatst gewijzigd door javanes op zo 30 nov 2014, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Distributieriem



Bericht door Marius »

Meine schreef: Helemaal waar natuurlijk, als een monteur minder dan 95 euro per uur kost kan het niet deugen toch? ::) ::)
Op elke bericht reageren dat het goedkoper kan en dat dealers afzetter zijn is dan weer wel de waarheid??
Ik zeg niet dat jij dit doet maar ondertussen is het wel duidelijk wie wel en schijnt dit bij elk topic wel weer terug te kunnen/mogen komen.
Ik denk dat het duidelijk is.

Er werd door de topic starter gevraagd wat ongeveer de kosten zouden kunnen zijn voor het vervangen zijn zijn distributieriem en of dat dit al nodig was.
Hij vroeg niet waar het het goedkoopste is en niet waar het het duurst is.
Ook vroeg hij niet naar uitleg waarom de dealers dan wel niet duurder zijn of waarom eenmanszaken de juist keuze zou kunnen zijn.
Voor wat dat betreft is dus die hele discussie off-topic en dus meer dan klaar nu.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
marco67
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 15:57
Locatie: Gorinchem

Re: Distributieriem



Bericht door marco67 »

Als de distibutieriem de waterpomp aandrijft zou ik hem vervangen en uiteraard altijd met nieuwe spanrol en looprollen.
Het kan nl gebeuren dat de waterpomp door een andere (strakkere) riemspanning gaat lekken, en dan kan alles weer uit elkaar.
gemiddelde kosten voor een nieuwe waterpomp weegt niet op tegen nog een keer alles de-en monteren.

Over een dealer of een kleine garage kun je altijd kort zijn, uurloon dealer is praktisch altijd een stuk hoger dan een kleine garage,
en daar ik een aantal garagehouders in mijn vriendenkring heb die ik qua vakmanschap en probleemoplossend vermogen hoog heb zitten, zie ik regelmatig auto's die bij een dealer in onderhoud zijn geweest daar komen en dan wil je niet weten hoe mensen soms besodemieterd worden. Maar ook bij kleine garages komt dit voor.

Ik zou gewoon in je familie of vriendenkring polsen wie er erg tevreden over zijn garage is, en daar dan je onderhoud laten doen.
Vraag desnoods of je erbij mag zijn als ze aan je camper gaan werken, een goede monteur vindt dat echt geen probleem!
Groet,
Marco


Hymer B584 2.8 JTD - NEVER STOP EXPLORING
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Distributieriem



Bericht door willemzon »

Kort maar krachtig.

Ik was begin dit jaar bij onze plaatselijke garage voor dezelfde auto, 710 euro kwijt, distributieriem, spanrollen, waterpomp.

Nu zullen anderen dat natuurlijk weer veel te veel vinden, maar dan heb je in ieder geval een indicatie.

groeten
Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
armandkoenen
Berichten: 271
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 19:54
Locatie: sittard

Re: Distributieriem



Bericht door armandkoenen »

Marco ik ben het met je eens !!
Zelf ga ik ook naar zo een garage en daar zijn de klachten over de grote merk mannen hetzelfde ..en kleine zelfstandige kan zich niks permitteren .klant is koning ! Mond op mond reclame .
Gebruikersavatar
chrisvanlaar
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 13:22
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Distributieriem



Bericht door chrisvanlaar »

Mijn vorige Camper was een Dethleffs met Fiat Ducato 14 2,5 TD uit 1992.
Wij hebben daar 14 jaar met veel plezier in rond gereden.
Onderhoud en reparaties heb ik zelf gedaan altijd, want dan weet ik in ieder geval zeker wat er gebeurd is en dat het goed gedaan is.
Ik heb oa.
altijd vloeistofbeurten gedaan periodiek
Extra bladveer gemonteerd in beide achterveringen
Oliefilter vervangen
Luchtfilter vervangen
Distributieriem vervangen bij 200.000km
Ook de waterpomp gelijk vervangen
Handremkabel vernieuwd
Motor ophangrubbers vervangen
Remleidingen voor vernieuwd
Linkervooras vervangen (dat was op een Camping in Italië) as was niet duur daar.
Een jaar later rechter vooras vervangen.
Dynamo vervangen
etc.

Dus ik heb wel het eea. geknutseld aan onze oude Camper maar we hebben hem nu ingeruild voor de Knaus Sunliner en zijn er erg blij mee.

Chris
Knaus Sunliner 658 LG met Fiat Ducato 244 2,8 JTD Power 107kW (146pk).
Vorige Camper: Dethleffs Globetrotter Fiat Ducato 2,5TD uit 1992
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Distributieriem



Bericht door Meine »

Marius schreef:
Meine schreef: Helemaal waar natuurlijk, als een monteur minder dan 95 euro per uur kost kan het niet deugen toch? ::) ::)
Op elke bericht reageren dat het goedkoper kan en dat dealers afzetter zijn is dan weer wel de waarheid??
Ik zeg niet dat jij dit doet maar ondertussen is het wel duidelijk wie wel en schijnt dit bij elk topic wel weer terug te kunnen/mogen komen.
Ik denk dat het duidelijk is.

Er werd door de topic starter gevraagd wat ongeveer de kosten zouden kunnen zijn voor het vervangen zijn zijn distributieriem en of dat dit al nodig was.
Hij vroeg niet waar het het goedkoopste is en niet waar het het duurst is.
Ook vroeg hij niet naar uitleg waarom de dealers dan wel niet duurder zijn of waarom eenmanszaken de juist keuze zou kunnen zijn.
Voor wat dat betreft is dus die hele discussie off-topic en dus meer dan klaar nu.
Rare reactie, ik zeg alleen maar dat in jouw situatie het je de meeste zekerheid geeft als een monteur minimaal 95 euro kost, dat past het beste bij jou en daar voel je je veilig bij. Voor de topic starter hoop ik alleen dat hij er niet in trapt. En om op jouw opmerking terug te komen wat betreft de vraag van de topic starter: Het vervangen van de distributieriem kompleet met rollen mag maximaal 350 euro kosten, het gelijktijdig vervangen van de waterpomp een 100 euro extra.
Laatst gewijzigd door Meine op zo 30 nov 2014, 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Distributieriem



Bericht door de hoekies »

javanes schreef:
de hoekies schreef: Ik weet dat er goedkopere manieren zijn maar als je inversteerd in een dure wagen moet je niet bezuinigen op het onderhoud want dat kom je een keer bedrogen uit maar dat is ieder zijn eigen keuze
Tja met dergelijke prijzen betaal je al gauw €8,30 voor het afstellen van een ruitensproeier, zoals bij Peter in rekening werd gebracht :wink:

En hoeveel remvloeistof is er wel niet bijgevuld? Gezien de prijs was het reservoir helemaal leeg :evil:
de remvloeistof is volledig vernieuwd zoals alle vloeistoffen en filters

verstuurd vanaf Samsung Galaxi tab GT P5100 via Tapatalk
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Distributieriem



Bericht door Marius »

Meine schreef: Rare reactie, .
Ik schreef nog:
Marius schreef: Ik zeg niet dat jij dit doet .
Denk dat je daar over heen hebt gelezen Meine.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Plaats reactie