AGM accu

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: AGM accu



Bericht door PaulBng »

Aloys schreef:je hebt inmiddels een kleine schare fans opgebouwd.
+1 :thumbup:
mselger
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 16:00
Locatie: Friesland

Re: AGM accu



Bericht door mselger »

wat een simpele vraag kan aanrichten
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: AGM accu



Bericht door Vertrokken3 »

mselger schreef:dus al met al gewoon 2 semitractie van 145 amp er in en geen AGM. en zie ik het verkeerd zeg dan gewoon het een of het ander, ik ben een leek en heb gewoon gevraagd wie ervaring had met AGM.
EEN LEEK DIE NU DOOR DE BOMEN GEEN BOS MEER ZIET.
Je lanceert een onderwerp en vraagt achter ervaringen van al de soorten loodzuur batterijen die er zijn.
Ik denk dat je behoorlijk wat min en plus punten hebt kunnen lezen.
Je vraagt ook niet eens welke soort je moet nemen, je vraagt ervaringen, en nu doe je verontwaardigd omdat we niet simpel zeggen wat je moet doen.

Het is dan toch niet aan mij (ik spreek hier alleen voor mij, maar denk dat...... ) om nu te bepalen welke voordelen ten koste van de nadelen die in uw persoonlijk geval de bovenhand halen.

Ik dacht duidelijk te hebben gemaakt dat je batterijen moet kiezen die voor u meer voordelen geven dan dat ze nadelen hebben. Ik weet echt niet wat in uw geval een voordeel of een nadeel is.

Ik zal zeer zelden het advies geven wat en ander moet doen, ik hou het liever op voor en nadelen van bepaalde toestanden, en zeker als ik totaal niet weet wat uw stroomverbruik is, nu pas verneem ik dat dit blijkbaar vrij veel is (290Ah aan batterijen wijst op redelijk wat afname, of afname gespreid over verschillende dagen).

Ik weet ook niet hoeveel uw gewenst verbruik is, heb je compressorkoelkast of absorptie, dieselverwarming of niet, sta je uitsluitend vrij of regelmatig aan de paal, en als je vrij staat hoeveel dagen is dat dan maximaal, heb je een zonnepaneel, zo ja hoeveel Wp......, ga je met een omvormer 230V maken en zo ja voor hoeveel watt. Wat is de maximale stroom die je wilt afnemen.... welke lader ga je gebruiken....

Mijn inziens zijn dat allemaal factoren om te bepalen welk soort batterijen je moet nemen.
Ik zou ja zeggen op de vraag dat u gewone natte moet nemen en achteraf blijkt dat je ze gaat vermoorden omdat je via de omvormer 100A gaat afnemen.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: AGM accu



Bericht door Toon »

mselger schreef:Vraagje over AGM accu's.
ik ben aan een stel nieuwe accu's toe en nu lees ik dat je AGM accu's tot 80 % kunt ontladen, nou dat is prachtig zou je zeggen maar aan de andere kant staat er dat je zonnepanelen je accu niet weer vol kunnen krijgen dat kan alleen aan de paal met een acculader.
wie heeft ervaring AGM, gel of gewone lood/zuur semitractie batterijen.
Ook zou de combinatie "start lood/zuur en AGM semitractie niet samen gaan.
Ik zie de verslagen met spanning tegemoet.
uit mijn ervaring kan ik kort zeggen
AGM moet je laden met een "zwaardere" lader een die langer op volle kracht kan doorladen dan je standaard lader
zelf een waeco er tussen geplaatst en simpel de 220 volt stekker van de standaard regelaar eruit en de stekker van de waeco op die plaats erin
de zonnepanelen kunnen gewoon op de accu's
wel weer met een lader die laad met 14,8 volt gedurende een x aantal uren op vol niveau
zelf een votronic 320 duo digital
een die terug valt in div stappen en daarna op druppellading gaat
het boord systeem blijft op dezelfde manier je accu's bewaken als met gewone accu's
wel kun je langer stroom gebruiken met de apparatuur die rechtstreeks op je accu's zijn aangesloten
dus alles wat je via je omvormer gebruikt zal wat langer in tact blijven als wanneer je 12 volt apparatuur via je boordnet gebruikt want die 12 volt stopcontactjes lopen dus via je boord systeem
wat je als start accu gebruikt staat los van wat je als boord accu gebruikt
het verschil van een gewone start accu ten opzichte van een AGM is simpel
een start accu kan ik korte tijd een hoge piek spanning afgeven
en een AGM kan over een veel langere tijd een lage piekspanning geven
maar gaan uitstekend samen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: AGM accu



Bericht door Vertrokken3 »

Toon schreef:het boord systeem blijft op dezelfde manier je accu's bewaken als met gewone accu's
wel kun je langer stroom gebruiken met de apparatuur die rechtstreeks op je accu's zijn aangesloten
Dat is natuurlijk wel voor discussie vatbaar.
Los van het feit dat degelijke beveiligen altijd met een korrel zout moeten worden genomen, kan het zijn omdat een AGM met zijn iets hogere spanning er voor zorgt dat dergelijke beveiligen te laat reageren indien de beveiliging gewoon staat afgeregeld op de normaal standaard aanwezige batterij, wat meestal van fabriek uit een gewone natte is.
Toon schreef:dus alles wat je via je omvormer gebruikt zal wat langer in tact blijven als wanneer je 12 volt apparatuur via je boordnet gebruikt want die 12 volt stopcontactjes lopen dus via je boord systeem
Hier volg ik even niet, als je via een omvormer gaat afnemen verbruik je toch meer dan wanneer je het rechtstreeks doet?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: AGM accu



Bericht door javanes »

je weet inmiddels door de nodige berichten wat over het ontladen, dus schrijf ik nog een stukje over het laden.

Een AGM heeft over het algemeen een hogere laadspanning nodig dan een gewone natte (semitractie) accu.
Die heeft een spanning nodig van 14.7-14.8V nodig.(Er zijn overigens merken die aan een lagere spanning genoeg hebben). Een spanning die een een dynamo of electroblock nooit zal halen.
Je mag al blij zijn dat die komen tot 14.2-14.4V omdat door te dunne kabels en verliezen in de nodige verbindingen dat voltage wellicht nog lager is.
Om die AGM in conditie te houden moet je ze dus af en toe opladen met een lader die geschikt is voor een AGM accu.
Die laadt de accu dus op met een spanning van 14.8V.
Ik ga je niet vermoeien met bulklading, hoofdlading en druppelladen, maar een gewone natte accu moet je dus niet gaan laden met een lader in de AGM stand, want dan is het snel gebeurd met die accu.
Een laadregelaar voor zonnepanelen die je kunt instellen voor AGM doet overigens hetzelfde als die geschikte acculader. Maar aangezien de hoofdlading van een AGM accu via een geschikte acculader wel 12 uur kan duren zal een laadregelaar van een zonnepaneel daar wat moeite mee hebben.

Een gewone natte startaccu en een AGM kunnen tijdens het rijden gelijktijdig door de dynamo geladen worden. Dat geldt dus ook voor je electroblock hoewel het natuurlijk niet optimaal is is omdat tijden het laden door het electroblock de HH en de startaccu parallel ook vaak geschakeld worden zodat de startaccu ook wordt geladen. Iets wat in mijn ogen eigenlijk overbodig is. Natuurlijk kunnen wintersporters gelijk roepen dat zoiets toch wel handig is om startproblemen te voorkomen. Ik ben van mening dat je, dan nog beter een losse acculader kunt hebben.

Misschien maakt dit ook weer iets duidelijker?
Laatst gewijzigd door javanes op wo 22 okt 2014, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
mselger
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 16:00
Locatie: Friesland

Re: AGM accu



Bericht door mselger »

Hoi noorderkamper, je zal best duidelijk genoeg zijn maar ik ben op dit terein een analfabeet en al je mooie formules en getallen duizel en me voor de ogen. Ik had een simpele vraag " ik ben aan nieuwe accu's toe en wie heeft ervaring met de verschillende accu's" maar had nooit gedacht dat er zoveel achter zat.
Om kort te gaan mijn verbruik misschien kan het forum daar meer mee.
Door de hele camper ledverlichting waar 4 van branden een Akay TV LED 2409 TKB een oyster schotel, een melkopschuimer 450 volt op 220 2 electriche fietsen die zo nu en dan eens aan de lading staan. Een omvormer van 1000 volt (mastervolt) en een pompje voor het water. Nu kan ik kiezen om er een lood-zuur accu in te zetten 2* 125 amp € 145.00 PS bij Amperewinkel of 2* 145 amp AGM € 223 bij Accu Service Holland prijs verschil per accu is € 80 dus wie heeft raad in (graag jip en janneketaal) 250 amp lood zuur of 290 amp AGM. Ik zie jullie reacties met spanning tegemoed.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: AGM accu



Bericht door Aloys »

Als je geen zonnepanelen hebt en niet zo vaak 'aan de paal' staat is de keuze makkelijk: lood-zuur accu's,
want die AGM-accu's krijg je toch niet vol met alleen een dynamo die een te lage spanning geeft voor AGM...

Wél zonnepanelen en/of vaak 'aan de paal': dan moeten zowel je laadregelaar van de zonnepanelen als de
230V laadapparatuur (of EBL) geschikt zijn voor AGM-accu's. Anders krijg je ze niet vol.

Ben benieuwd of de anderen er ook zo tegenaan kijken! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....

Re: AGM accu



Bericht door traveller630 »

Was Gel al voorbij gekomen...?

Ik heb goede ervaringen met een 220 Ah AGM van Victron.
Mijn lader gaat tot 14,5 V. Volgens de leverancier is dit voldoende.
Ik gebruik zonnepanelen en af en toe een brandstofcel. Wanneer ik de camper langere gebruikt heb gaat deze aan de lading. Ik zorg dat dit zeker 1 maal per maand voor 20 uur aan de stroom staat. De accu is na 5 jaar nog steeds in prima conditie.

Ik heb begrepen dat er in Friesland ook een goed en voordelig adres zit om deze accu's te leveren en te plaatsen. Wat wil je met een land wat vol ligt met bootjes. Trouwens in zou ook meer de standaard aanhouden die in de botenwereld gebruikelijk is.....

De levensverwachting en het aantal laad cycli is naar ik begrepen heb hoger bij GEL dan een AGM en de laadspanning ik mogelijk ook lager.

Maar als je naar ervaring vraagt, dan kan ik alleen maar positief zijn over mijn Victron accu.

Alle drie onderstaande campers waren voorzien van Victron AGM's.....
mselger
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 16:00
Locatie: Friesland

Re: AGM accu



Bericht door mselger »

sorry vergeten te vermelden 2 zonneplaten van elk 90 watt dus samen 180 watt is volgens mijn berekening 15 amp/u
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: AGM accu



Bericht door javanes »

Je mag die 180 watt niet delen door 12. :wink:
Je paneel heeft waarschijnlijk 36 cellen en die leveren elk 0.5V. Dan kom je uit op 17V-18V.
Je deelt die 180watt dus door 18 en dan kom je lager uit.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: AGM accu



Bericht door Vertrokken4 »

Ja dan kom je uit op 10. Zou wat zijn als je dat kon binnenhalen. Rendement vast gemonteerde zonnepanelen afhankelijk van seizoen, regelaar en weer is tussen 0 tot maximaal 80%. Over een daglichtperiode gerekend tussen 0 en 40 a 50%, over 24 uur gerekend dus nog veel lager, 20 a 30 % maximaal.

Ik wens de topicstarter veel wijsheid, ik zou het met je melkopschuimer en oplaadbare fietsen wel weten. AGM!!

Groetjes,

Jeroen
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: AGM accu



Bericht door Vertrokken3 »

Sorry, maar ik kan geen keuze doen, er zijn gewoon teveel onbekenden.
Ik kan onmogelijk bepalen hoeveel capaciteit je nodig hebt als ik bv niet weet hoelang de melkopschuimer effectief werkt, of hoe zwaar de fietsbatterijen zijn.

Qua stroomsterkte blijken beide opties mogelijk.

Om te weten of je toe komt tussen twee laadmomenten is het gewoon nodig dat je weet hoeveel lading je ongeveer nodig hebt.
Draait de melkopschuimer 10 min of 5 uur, dat is een wereld van verschil.

Ik kan wel zeggen dat 250Ah natte loodzuur ongeveer 125Ah kan afleveren, dus dat is behoorlijk wat.
Bij de AGM loodzuur is dat nog meer, omdat die dieper kan. Theoretisch 232Ah, maar dat raad ik zeker niet aan.

Stel dat je pakweg 60Ah nodig hebt dan zou ik zeggen pakt de natte, heb je 125Ah of meer nodig dan de AGM.

Natuurlijk is dit het aantal Ah tussen twee laadpunten, dat kan dus één avond/nacht zijn maar ook meerdere.
Of gezien het paneel een combinatie van beide.

Dat het paneel in staat is om de batterij terug volledig op te laden hangt weer af van het aantal Ah dat nodig is.

Reken dat 180Wp op een zonnige dag 50 tot 80Ah per dag oplevert, op een wat duistere dag 10 à 15Ah en donkere dagen nog minder.
(je mag niet rekenen dat 180Wp 15A per uur zou opleveren, dat is enkel indien je de panelen optimaal met kustlicht in een labotoestand belicht.)

Stel dat je op een zonnige dag 60Ah binnenhaalt en je blijkt er 80 nodig te hebben dan wordt de batterij niet vol geladen.
En zal de volgende laadbeurt de batterij dieper ontladen, zodat je de volgende dag nog meer nodig hebt.
Dat kan dus dagen doorgaan indien de verhouding gewenst verbruik/zonnepaneel niet goed is.
Voor AGM is dat zéér slecht. Voor de natte minder slecht.

Ik begrijp uw situatie, maar ik ga niet mee in het giswerk en ga niet zeggen doe dat of dat zonder te weten wat je juist wilt.

Ik begrijp volledig dat verleiding groot is om mee te gaan in een situatie van een ander en mee te gaan in verhalen van personen die opsommen van dit en dat.
En let op ik zeg niet dat die verhalen niet kloppen, maar dan moet je wel dezelfde verbruiken en laadmomenten dan die personen hebben ook.
Is dat anders dan is uw verhaal ook anders.

Je kan ook de techniek van de camperopbouwer volgen, die weet namelijk ook niet hoeveel verbruik er is en hoelang de gebruiker vrij wilt staan, dus die plaatst bv 100Ah en laat de gebruiker ondervinden dat hij te kort komt of niet. Iemand die altijd aan de paal gaat, heeft teveel iemand die altijd vrij staat te weining.

Dus ik zou ook kunnen stellen, zet de AGM's maar daar zit het meeste in en als je te kort komt of in de problemen dan moet je maar meer zetten en meer panelen plaatsen.
Daar ga ik dus niet in mee, dat doen andere al genoeg. sorry.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: AGM accu



Bericht door JoopBrekken »

Naar mijn mening gaan de meeste HH loodaccu's, dus "OOK" AGM typen voortijdig naar de knoppen omdat er bij veel camperaars ongemerkt een verbruiker blijft aanstaan. Veel en ver ontladen is slecht voor een loodaccu. De AGM heeft een extra nadeel: omdat hij duurder is wordt verwacht dat hij dat ( beter ) kan hebben. Dat is gedeeltelijk waar maar houd ook een keer op.
Ook zijn AGM's wat gevoeliger voor warme omstandigheden en moet de aangeboden laadstroom goed "vlak" zijn ( geen ouderwetse acculader met halve gelijkrichting )

Het laden van AGM accu's vereist verder GEEN speciale stroom of spanning.
In tegendeel, door zijn lage inwendige weerstand ( weinig tegenspanning ) neemt hij zeer makkelijk stroom op, ook b.v. van de autodynamo. Wel zorgen voor voldoende dikke bedrading i.v.m. spanningsval.
Een goede lader ( ook zonnepanelen ) voor "natte"accu's is ook goed van AGM accu's.
Bij GEL accu's moet de laadspanning op 14,4 Volt begrenst worden.

Wel de AGM accu ( net als bij natte accu's ) af en toe wat hogere spanning ( 14,8 Volt ) geven om het uitgezakte zwaardere zuur ( stratificatie ) weer goed te mengen. Dit is onverwacht omdat het zuur min of meer "vast" zit in de glasmat.
Plaats reactie