AGM accu

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
mselger
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 16:00
Locatie: Friesland

AGM accu



Bericht door mselger »

Vraagje over AGM accu's.
ik ben aan een stel nieuwe accu's toe en nu lees ik dat je AGM accu's tot 80 % kunt ontladen, nou dat is prachtig zou je zeggen maar aan de andere kant staat er dat je zonnepanelen je accu niet weer vol kunnen krijgen dat kan alleen aan de paal met een acculader.
wie heeft ervaring AGM, gel of gewone lood/zuur semitractie batterijen.
Ook zou de combinatie "start lood/zuur en AGM semitractie niet samen gaan.
Ik zie de verslagen met spanning tegemoet.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: AGM accu



Bericht door Arie55 »

start accu's kan je tot 80% van hun capaciteit ontladen, AGM/gel tot 50%. In beide gevallen dat niet al te vaak doen.

Een zonnepaneel kan met een goede laadregelaar heel goed de accu's vol krijgen.

Het gebruik van de accu's inderdaad niet combineren; dus loodaccu voor start en gel voor huishouden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: AGM accu



Bericht door javanes »

Tegen een nieuw forumlid zou ik het niet zeggen, maar tegen iemand die al sinds 2011 lid is durf ik wel te zeggen:
Gebruik de zoekfunctie eens :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM accu



Bericht door Kroppie »

ook agm accu,s hebben een kortere levensduur als je ze regelmatig meer dan 50% ontlaad

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
mselger
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 16:00
Locatie: Friesland

Re: AGM accu



Bericht door mselger »

Als niets beters heeft jac , zeg dan niets hier Wii ik het bij laten.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: AGM accu



Bericht door javanes »

Tegen jou zou ik dat niet durven zeggen.
Je bent tenslotte een nieuwkomer. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: AGM accu



Bericht door Vertrokken3 »

mselger schreef:Vraagje over AGM accu's.
ik ben aan een stel nieuwe accu's toe en nu lees ik dat je AGM accu's tot 80 % kunt ontladen, nou dat is prachtig zou je zeggen maar aan de andere kant staat er dat je zonnepanelen je accu niet weer vol kunnen krijgen dat kan alleen aan de paal met een acculader.
wie heeft ervaring AGM, gel of gewone lood/zuur semitractie batterijen.
Ook zou de combinatie "start lood/zuur en AGM semitractie niet samen gaan.
Ik zie de verslagen met spanning tegemoet.
ik ben van mening dat je enkel naar AGM mag overstappen indien je meer voordelen dan nadelen ervan ondervind.
Ik zelf zie enkel het werken met grote stromen als voordeel.
Werk je niet met grote stromen dan blijf je beter gewoon mij de open halftractie.
Grote stromen zijn meer dan 1/5 van de batterijcapaciteit. => 20A voor een 100Ah, 40A voor een 200Ah. Meer wordt namelijk afgeraden door de batterijfabrikanten.
Dat je ze kan kantelen kan ook een voordeel zijn.

Diepere ontlading zie ik niet als voordeel, zelfs eerder een nadeel. Zie mijn eerdere berichten.
Hou er ook rekening mee dat werken met grote stromen altijd nadelig is voor elke batterij, zeker voor de AGM met zijn moeilijke en dus lange absorptietijd.

Moet je dan toch AGM steken, dan moet je je laadsystemen, gebruikspatroon en de verhouding batterijcapaciteit/gewenst verbruik stevig en kritisch onder de loep leggen.
Zie de berichten over batterijcalamiteiten, zowat 80% gaat over AGM of Gel.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: AGM accu



Bericht door Toon »

als je AGM accu's gaat gebruiken in combinatie met zonnepanelen
zal je een en ander moeten aanpassen
zo zal de standaard regelaar in je camper niet voldoen
ook de zonnepaneel regelaar zal moeten passen aan de AGM accu's
en 80% ontladen zal ook met je standaard installatie niet gaan vanwege de standaard veilgheids begrenzer die in je huidige installatie zit ingebouwd tenzij de nodige apparatuur rechtstreeks op de accu zit die gaat wel langer door
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: AGM accu



Bericht door Vertrokken3 »

De info moet wel een beetje correct blijven. :mrgreen:
De door u genoemde "veilgheids begrenzer" begrenzer werkt toch niet met de batterijcapaciteit maar met de spanning, die blijft bij een AGM juist langer op peil.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: AGM accu



Bericht door Toon »

klopt het duurt met AGM langer voor hij aan zijn ontladingsgrens is
mits hij op de juiste manier geladen wordt
een kleine prijs indicatie
onze overschakeling naar IQ AGM vlies accu's koste in totaal ongeveer €750,00
maar nu laden de accu's via de paal en zonnepaneel regelaar wel tot 14,8 volt
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: AGM accu



Bericht door Vertrokken3 »

Het is wel een misvatting te veronderstellen dat laden met een hogere spanning meer energie zou betekenen.
Het is het aantal Ah dat het hem doet.

Het is dus niet omdat een AGM een iets hogere spanning heeft dat er meer Ah in zitten. 100Ah in een gewone of 100Ah in een AGM is (ongeveer) evenveel energie.

Trouwens AGM's worden niet geladen tot 14,8V, laden met een bepaalde spanning betekend niet dat de batterij geladen wordt tot op die spanning.
De spanning tot waarop een batterij geladen wordt is de gezamenlijke celspanningen van de batterij.
12,6V voor de gewone natte, iets hoger voor sommige AGM.

Je kan een natte niet hoger laden dan 12,6V ook al sluit je 15V aan.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: AGM accu



Bericht door Aloys »

Arie55 schreef:start accu's kan je tot 80% van hun capaciteit ontladen, AGM/gel tot 50%. In beide gevallen dat niet al te vaak doen.
Ik lees overal het omgekeerd: normale accu's max. ontladen tot ca. 50%, AGM-accu's tot max. 80%. Dat was voor mij ook de reden
om een 220Ah AGM-accu aan te schaffen: meer stroom, minder snel leeg dan een "normale" accu van 220Ah...

Maandelijkse ontlading tijdens stilstand: < 2% bij 20 graden, nóg minder bij lagere temperaturen. Accu's kunnen na een jaar stilstand
gewoon weer worden gebruikt, zonder eerst te hoeven opladen. AGM accu's herstellen zich bijzonder goed, zelfs na diepe en langdurige
ontladingen. Dus veel voordelelen naast enkele nadelen: kortere levensduur dan Gel, hogere laadspanning nodig.
Die hogere laadspanning kon ik overigens gewoon instellen op zowel mijn relatief goedkope laadregelaar aan het zonnepaneel, als
uiteraard op mijn veel duurdere MobileTechnology lader voor aan de paal.

Bronnen:
http://www.accudienst.nl/h/298-waar-staat-agm-voor.html
http://www.victronenergy.nl/batteries/g ... batteries/
http://agmaccushop.nl/agm-accu-technolo ... rgelijking
http://www.amperewinkel.nl/camper-carav ... ewinkel-nl
http://www.jmsails.nl/site/index.php?op ... Itemid=265
http://www.intercel.nl/accu-producten/agm-accus.html
etc. etc.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: AGM accu



Bericht door Vertrokken3 »

Ik vermoed dat Arie bedoelt dat je startbatterijen tot 80% van de lading kan ontladen, dus maximaal 20% eruit.
Ik zelf zou zeggen, ze zo diep niet ontladen.

Over gewone halftracties heeft Arie het niet, maar algemeen genomen stelt men inderdaad 50% voor (en hier speelt ontladen of lading geen rol, is net even veel :-B )

Bij Agm's wordt uitgepakt met tot 80% te ontladen, dus tot dat er nog 20% in zit.
Dat is wel zo, maar het is wel ten koste van levensduur.
Het is voor geen enkele batterij goed om ze diep te ontladen.

Wat de zelfontlading betreft, een moderne gewone natte kan ook wel een jaartje zonder lading.
Al is de zelfontlading inderdaad wel iets groter dan bij AGM.

Ik heb de indruk dat vele AGM gebruikers de voorkeur geven aan een AGM en als reden hebben "je kan ze dieper ontladen" vaak een aantal dagen zonder lading willen kunnen doen.
Dus het systeem, vertrekken met 100Ah, 20Ah nodig hebben per dag, dus rekenen dan kan ik 4 dagen verder.
Puur theoretisch is dat ook zo, maar je zit dan wel vier dagen met een gedeeltelijk ontladen batterij, wat dus niet goed is, zeker niet voor een AGM.
Dat werkt de sulfaatvorming fel in de hand.

Het ideaal systeem (als dat al bestaat met batterijen) is gewoon de lading die je avonds/nacht nodig hebt, de dag daarna direct terug aanvullen.
Het straffe is dat veel AGM gebruikers dit gewoon ook doen bv. via hun zonnepanelen of door te rijden.
In feite gebruiken ze de mogelijkheid van het dieper kunnen ontladen van een AGM niet eens.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM accu



Bericht door Kroppie »

m.a.w. mensen laten zich gek maken door allerlei reclame kreten en verkoop praatjes ,en geloven de verkopers en niet wat er hier uitgelegd word , en aan ervaringen word verteld .

maar dat hoeft ook niet ,goed voor de omzet :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie