Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
frank85
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 sep 2013, 23:00

Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door frank85 »

Beste Camperfans,

Ik ben nieuw op dit forum. Prachtig dat deze online community met camperfanaten bestaat! Graag wil ik jullie hulp inschakelen. Mijn vriendin en ik hebben het plan om een camperbus te gaan maken. Zouden jullie met een aantal zaken kunnen meedenken?

Voor de nog te bouwen camper hebben we een aantal wensen:
- Er moeten 5 personen in kunnen meerijden.
- Er moeten nu twee personen in kunnen slapen. Dit moet in de toekomst uitbreidbaar zijn tot 4 slaapplaatsen.
- We hebben geen verstand van de 'technische kant' van een auto, dus we willen een bus kopen die nog niet veel kilometers heeft gelopen en niet te oud is.
- We willen dus niet bezuinigen op de bus die we kopen, en wel bezuinigen op de inbouw.
- De inbouw willen we in eerste instantie heel basaal maken, dus zonder bijvoorbeeld een hefdak of dure dinette's. De inbouw maken we van isolatiemateriaal en hout van de bouwmarkt.
- We willen een dubbele cabine, zodat we voorlopig de achterbank kunnen laten staan. Als we dan later eventueel kinderen hebben, dan kan de achterbank op een gegeven moment plaatsmaken voor een dinette om meer slaapruimte te creëeren, zonder geldige zitplaats te verliezen.
- In de bus moeten we met een binnenspiegel naar achter kunnen kijken door de achterruit, die moet dus open zijn en niet gesloten.

Onze keuze is gevallen op een Ford Transit, 2 hoog en 2 lang. We willen 'm niet langer in verband met parkeren, en niet hoger in verband met de brandstofkosten op lange afstanden.

Ik heb diverse mooie advertenties gezien die zeker in aanmerking komen. Ik zie Ford Transits van 2008 met ongeveer 150.000 op de teller. Deze zijn er voor zo'n 7 tot 9 duizend euro.

Over deze mogelijke aankoop heb ik een aantal vragen:
- De BPM: Via een link die ik op dit forum vond blijkt die zo'n 2.000 tot 2.500 euro te zijn! Da's veel geld! Is er een legale manier om die niet te hoeven betalen? Ik zie bijvoorbeeld bij sommige advertenties 'BMP Vrij' staan. Vervalt dat bedrag dan ook als ik 'm als camper wil ombouwen?
- Als ik die BMP wel moet betalen, dan kies ik denk ik een exemplaar met bouwjaar 2005. Daarvoor is de BMP minder dan de helft. Of is dat een onverstandige keuze?

Alvast hartelijk dank voor lezen van en eventueel reageren op mijn vragen.

Met vriendelijke groet,
Frank
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door Audiofiel »

Welkom Frank!
frank85 schreef:- We willen een dubbele cabine, zodat we voorlopig de achterbank kunnen laten staan. Als we dan later eventueel kinderen hebben, dan kan de achterbank op een gegeven moment plaatsmaken voor een dinette om meer slaapruimte te creëeren, zonder geldige zitplaats te verliezen.
Het lastige aan een ombouw naar camper is dat een dubbele cabine altijd een gesloten laadruimte heeft. Om deze te gebruiken als camper zul je dus de tussenwand moeten verwijderen, want je moet naar achteren door kunnen lopen. Ook de bank over de hele breedte is daarbij dus een probleem.

Tevens heb je met de lengte die je wenst (normaal kunnen parkeren, dus maximaal 6 meter lang) waarschijnlijk niet voldoende ruimte voor alle verplichte voorzieningen van een camper op kenteken: slaapgelegenheid, tafel en vast keukenblok. Tussen bank en voorstoelen is bij een dubbele cabine meestal ook vrij weinig ruimte.

Zie voor alle verplichtingen de website van de Belastingdienst.

Hou zeker ook rekening met het feit dat je een minimale stahoogte moet creëren over een bepaalde oppervlakte, dus bij een laag model kom je niet onder een hefdak uit.
- De BPM: Via een link die ik op dit forum vond blijkt die zo'n 2.000 tot 2.500 euro te zijn! Da's veel geld! Is er een legale manier om die niet te hoeven betalen? Ik zie bijvoorbeeld bij sommige advertenties 'BMP Vrij' staan. Vervalt dat bedrag dan ook als ik 'm als camper wil ombouwen?
BPM vrij (wegens grijs kenteken <oktober 2004) vervalt zodra je hem naar camper ombouwt. Dus dan betaal je nog steeds rest-BPM. Je kunt rest-BPM ook online berekenen.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door Dafluc »

Welkom op het forum Frank. Als je een camper wilt bouwen dan zal de bus na ombouw moeten voldoen aan de inrichtingseisen. Je hebt de eisen van de rdw (deze zet na goedkeuring de bus op een zogenaamd camperkenteken) en je hebt de strengere eisen van de belastingdienst (deze kent na goedkeuring het kwart-tarief toe). Voldoe je niet aan de eisen van de belastingdienst (zoals bijvoorbeeld stahoogte van minimaal 1.70) dan dus ook geen voordelig tarief mrb. BPM hoef je niet te betalen als je een personenbus op geel kenteken koopt. Dan is deze al voldaan. Koop je echter een bus op bedrijfswagenkenteken, zoals een bus met dubbel cabine, dan moet dat omgezet worden. Een camper komt op personenautokenteken en dan komt de BPM om de hoek. En nee, daar kom je legaal niet onderuit.
Het is overigens niet verplicht een doorgang naar achteren te hebben. Wel moet er een denkbeeldig blok in de ruimte passen. Daarmee zijn er ook minimale maten aan de ruimte.
Afbeelding
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door durisotti »

Ik denk dat het allemaal best wel gaat lukken, hier is een mooie bus, op dezelfde site staat ook al een tot camper omgebouwde bus, heb de bussen bekeken en ze zien er goed uit, het zijn ex overheidsbussen:

Tip zoek een zo oud mogelijke nette bus, hoe ouder hoe minder BPM je moet betalen.

http://www.vdveen.nl/site/pagina.php?id ... d=2&p=4082

Denk dat je voor deze bus een ruime 1000 euro aan BPM kwijt bent.

Dit is de camper:

http://www.vdveen.nl/site/pagina.php?id ... d=0&p=4273

De 2e bank kun je rustig laten staan, eventueel kun je tegen het dak een hefbed maken dat naar beneden zakt over de achterbank heen.

Nog een tip neem alleen een transit met voorwielaandrijving, die met achterwielaandrijving hebben 10 cm minder binnenhoogte en zijn dan net geen 1.70 hoog van binnen en dan heb je een probleem bij de keuring.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door Audiofiel »

Mooie voorbeelden, durisotti. Is meteen duidelijk wat er binnen zo'n bus mogelijk is. En de topicstarter kan meteen zelf de afweging maken van zelfbouw versus een reeds omgebouwde camper. ;;-)
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door durisotti »

Ik heb deze bussen "life" bekeken en ze zien er prima uit voor een bus van 8 jaar oud !
De camper is super netjes en degelijk ingebouwd door een scheeps timmerman en de prijs valt denk ik erg mee voor wat je krijgt.
Gebruikersavatar
frank85
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 sep 2013, 23:00

Re: Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door frank85 »

Bedankt voor de heldere antwoorden. Echt fijn dat jullie de tijd nemen om mee te denken!

Eerst maar even met de BMP aan de slag:
------
Ik heb even zitten rekenen en puzzelen. Ik ga hierbij even uit van de advertentie die Durisotti gedeeld heeft: Een Transit uit 2005. Na wat speurwerk kom ik hier een nieuwprijs tegen:
http://www.autowereld.nl/info/ford/tran ... tails.html

De nieuwsprijs was dus in december 2005 19.367,- euro. Volgens de formule die ik heb gevonden moet ik dit bedrag keer 0.377 (37,7%) doen. Hiermee kom ik op 7.301,36.

Volgens de tabel van onderstaande link mag ik er 86,64% afhalen voor de afschrijving na 94 maanden (Van 12-2005 tot 10-2013):
http://www.eurotaxonline.nl/adds/_docs/ ... el_2012-07_(EurotaxOnline" onclick="window.open(this.href);return false;).pdf

Dan blijft er van de 7.301,36 euro nog 975,46 euro over. Daar moet dat nog een dieseltoeslag bij van 273 euro, maakt een totaal bedrag van 1.248,46 euro aan BPM over.Dit is dan nog exlusief de accesoires waar de camper over beschikt. (Hoeveel zou ik daarvoor moeten rekenen?)

Klopt deze berekening? Of doe ik iets verkeerd? Het is in ieder geval een flink bedrag!

------
Dan over de indeling:
Ik ben bekend met de eisen van de belastingdienst. Ik denk hieraan te kunnen voldoen door het bed in de breedte te plaatsen. (We zijn niet zo groot) Van het bed kunnen we overdag een zithoek met tafel plaatsen. Door het bed in de breedte te plaatsen, komt er tegen de achterkant, over de hele breedte, ruimte voor een keukenblok/opbergruimte.

-------
De achterbank:
Het tussenschot moet er uit. Zoiets kan er toch uit, zonder de achterbank weg te halen? Een achterbank over de hele breedte is inderdaad wel een sta-in-de-weg in een camper. Ik vraag me daarom af of het mogelijk is om de achterbank eruit te halen, en een twee-zitter (die bij een enkele cabine altijd voorin staat) ervoor terug te zetten. Is dit 'deugdelijk' te monteren? Op deze manier houden we 4 zitplaatsen over tijdens het rijden.

-------
De hoogte:
We gaan voor hoogte H2. Dit betreft 1.72 meter, dus meer dan de minimale 1.70 meter.

-------
Durisotti, Leuk dat je bussen live hebt gezien en enthousiast bent. De eerste advertentie die je me stuurde sprak me erg aan. Als je zou moeten kiezen tussen de volgende twee advertenties... Welke zou je dan kiezen?
- http://www.vdveen.nl/site/pagina.php?id ... d=2&p=4082
- http://www.gebruikteauto.nl/details.php?aid=535497

De tweede is ouder, maar aanzienlijk minder kilometers. De prijs van die tweede is duizend euro lager, en de BPM 250 euro lager...

------

Ik hoop dat jullie me weer verder kunnen helpen! :)
Bart H
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 16:53
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door Bart H »

Als ik zo vrij mag zijn om te helpen:

De 2-zitter van voorin zal niet goedgekeurd worden denk ik. Dan kan je beter op zoek naar een 2-persoons achterbank......als die er zijn.
Als je dan voorin een bijrijdersbank plaatst zit je weer op 5 zitplaatsen :)

BPM kijkt alleen naar de auto opties, niet de camper opties.
Mijn T4 uit 2003 met catalogus waarde 20.000 kwam dit jaar uit op 578 euro bpm, dat viel nog mee vond ik !

Er is een mogelijkheid om banken zelf te timmeren tegen de zijwand zonder gordels en deze als zitplaatsen goedgekeurd te krijgen.....of je zelf achter die veiligheid staat is een 2de..

Succes !!
Minicamper-dromer :)
efsix
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 20:47

Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door efsix »

Met die 172cm ga je het niet echt redden....
Voor de plafondbedekking reken ik 0.8cm.
Voor de vloer zou je 2cm extreme isolatie nodig hebben en 1,5 cm vloerplaat.
Bijna 4,5cm dus. Bij controle kijken ze hier echt naar.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door annoh »

Ik vraag mij af hoe belangrijk wat betreft constructie voor de achterbank de cabinewand is.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door ducati 900 »

De achterbank:
Het tussenschot moet er uit. Zoiets kan er toch uit, zonder de achterbank weg te halen? Een achterbank over de hele breedte is inderdaad wel een sta-in-de-weg in een camper. Ik vraag me daarom af of het mogelijk is om de achterbank eruit te halen, en een twee-zitter (die bij een enkele cabine altijd voorin staat) ervoor terug te zetten. Is dit 'deugdelijk' te monteren? Op deze manier houden we 4 zitplaatsen over tijdens het rijden.
Heel vaak is de dubbele cabine een polyesterdeel waarop een zitting en een rugleuning zit, daar heb je dus niks meer aan.
Je kunt er een bankje uit een toeringcar inzetten of een 2 zitter van voor.
Ik heb evt nog een 2 zitter uit een MB 100 staan.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door annoh »

Let wel op juiste en keurenswaardige bevestiging van bank en veiligheidsgordels
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door ducati 900 »

Vaak zitten er wel bevestigingspunten in de vloer en anders een plaatje van 100 x 100 mm eronder.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Zelfbouw Ford Transit L2H2 en BMP?



Bericht door eef van baal »

en daar denk je dan een goedkeuring mee te krijgen.



volgens mij zijn de eisen wat strenger, en terecht.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Plaats reactie