Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door jan- »

Bij ongunstige wind heb ik er last van dat het bij het ventilatiegaas in het hefdak kan inregenen. Ik vraag me af hoe dit zit bij al die volkswagenbusjes met hefdak, want daar wordt vaak ook in geslapen, dus je kan dan bij regen niet even het dak dicht klappen. Aan de binnenkant kan je wel een doek voor het gaas hangen, maar dan lekt het langs het doek alsnog naar binnen.

Durisotti heeft een oplossing met bovenaan klittenband en onderaan touwtjes met magneten op het vaste dak. Maar daar moet je iedere keer voor naar buiten bij het in en uitklappen. Dan zal je dat alleen met kans op regen gaan doen. Maar het probleem is dan, dat als je 's nacht door een bui wordt overvallen, je zal zien dat je het dan net niet geïnstalleerd zal hebben.

Ik zit te denken om aan de buitenkant een luifeltje te maken dat met wat touwtjes elastiek en steuntjes automatisch in en uit klapt. Maar misschien heeft iemand anders hiervoor wel een mooie oplossing gevonden?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door Dafluc »

Ik had in het hefdak drie open en dicht ritsbare raampjes met horregaas. Als ik ze aan de binnenkant had dichtgeritst dan lekte er echt niks naar binnen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door jan- »

Dan is het bij mij dus wat minder regendicht gemaakt. In het doek is een langwerpig gat gemaakt met daarin muggengaas. Aan de binnenkant zit een overmaatse flap die je met klittenband dicht kan doen. Maar die vangt de regen op en lekt dus aan de binnenkant naar beneden. Beter was inderdaad geweest om het ventilatiegat met een rits waterdicht afsluitbaar te maken. En als je dit dan aan meerdere kanten hebt, kan je .waar de regen niet op staat nog blijven ventileren. Nu snap ik waarom de meesten hier geen problemen mee hebben. Dus bedankt Dafluc.

Maar ik heb een simpel Atrion hefdak. Ik denk dat ik dus zelf maar wat ga bedenken.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door durisotti »

Bij dit merk hef dak is mijn systeem de enige waterdichte oplossing.
Het extra doek zit er zo op en je hebt dan nooit water binnen, heb met storm en regen op Ameland gestaan en het bleef droog, zonder het extra doek lekte het als een gieter, het dak wordt ook als niet waterdicht verkocht als het open staat dus dat was geen verassing.
Ik monteer het doek als ik het dak een centimeter of 10 geopend heb en doe het dak pas daarna omhoog.
Het doek zit boven inderdaad met klittenband vast en onderaan met een 4 tal magneten.
Touwtjes zijn niet nodig.
Dus even werk maar dan heb je een droog bed !
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door rijschoollucassen »

Wij hebben een Vito met aan beide zijkanten vliegengaas. We moeten soms rekening houden met de wind. Voor extreme gevallen heb ik voor beide portierramen een inzetstuk met ventilatierooster gemaakt. Die gebruik ik een enkele keer ook wel eens bij in de volle zon parkeren op een erg warme dag. Ik zag laatst wel een T3 met maar één hor, midden vóór. Die zal vast meer last hebben.

j.l.
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door jan- »

Ik heb nog eens gekeken naar de hefdaken van VW California busjes. Ook daar is de flap waarmee je het horrengaas afdekt aan de binnenkant van het doek genaaid. Maar aan de onderkant zit dat precies tegen de grens van het horrengaas. Als er dus regen door het horrengaas tegen de flap aan komt zakt dat naar beneden maar kan dan aan de onderkant via het horrengaas weer naar buiten. Bij mij zit aan de onderkant eerst nog een stukje doek voordat de flap tegen het doek aangenaaid is. Dus al de regen wat door de flap wordt opgevangen komt tegen de binnenkant van dat doek aan en kan daar dus niet naar buiten. Dus die flap werkt als een soort goot en het water lekt dus aan de zijkanten naar binnen.

Ik ga toch eens kijken of ik dat kan aanpassen. Ik verwacht dan (eventueel met een spuitbusje impregneer spul) de meeste regen wel tegen te kunnen houden. Ik zal dan wat vaker de flap (gedeeltelijk) dicht moeten doen. Maar boven kan denk ik vaak wel een kiertje open blijven omdat daar nog een afdakje boven zit. Ik kan de voorportierramen ook nog een stukje open doen voor ventilatie, want daar heb ik van die windschermen zitten waardoor het niet meteen inregent.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door Mickel Moen »

Jan,

Het probleem zit inderdaad in de constructie van jouw dak.

Ik heb een SCA-dak. Daar zijn de twee openingen met horrengaas afgedicht met een rits in het doek. Strak en dus helemaal waterdicht. Helemaal bovenin zit aan de voorkant nog een smalle ventilatiegleuf. Hier is de afdichting met klittenband. Echter zit deze gleuf zover onder de rand van het dak dat het hier nooit inregent. Deze gleuf staat bij mij standaard open en zit ook nog eens boven de hefdaksjaal als ik deze bevestigd heb.
In dat geval ventileer ik extra zoals jij dat wilt doen met de voorportierraampjes met windschermpjes.

Ik weet niet hoe gemakkelijk het doek bij jou te verwijderen is. Bij een SCA-dak is dat prima te doen zonder dat er iets beschadigd wordt. Indien dat bij jouw dak ook kan, kun je nog overwegen het doek los te maken en de sluitconstructie te verbeteren met bijvoorbeeld ritsen aan de zijkanten van de opening, waarbij de flap strak tegen de horren komt. Wij hebben hier in de stad een Turkse kleermaker die dat soort dingen ook doet, perfect en voor een normale prijs. Zo heeft hij voor mij al eens een rits in een tent vervangen.

Afbeelding

Afbeelding
Open raampje met aan de buitenkant de hefdaksjaal.

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Toedeledoki

Re: Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door Toedeledoki »

Volgens mij is een stukje tentdoek aan de buitenkant genoeg. Het universele (pop up) dakje van Atrion steekt verder over en heeft dit probleem niet.

Ik denk dat de eenvoudigste oplossing is om een stuk tentdoek aan de buitenkant te maken. En dat dan eventueel oprolbaar te maken met een "houtje touwtje" constructie. Dat zie je bij tenten ook vaak.

Of bij slecht weer het dak gewoon dichtlaten ;;-)
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door jan- »

Bedankt voor de foto's Geert. Volgens mij loopt bij jouw het doek aan de onderkant gewoon door. Dus dan kan het daar niet lekken. Bij de hefdaken die ik gisteren zag bij http://www.volkswagencampers.nl Was de binnenflap aan de onderkant vastgenaaid. Ik ben vergeten te kijken hoe daar de overgang van hor naar doek onder aan de buitenkant gaat, want daar mag dan ook geen gootje zitten.

Het doek verwijderen gaat bij mij niet zo makkelijk. Op het autodak zit het met een flexibel profiel om het doek en dak vast en ook nog eens met wat kit. En er zitten ook nog eens behoorlijk diepe ribbels in mijn dak.

Ik ga eerst proberen er voor te zorgen dat wat langs de flap naar beneden lekt, weer naar buiten kan. Ik denk dat ik dan al heel wat heb gewonnen. Als dat niet genoeg helpt heb ik nog een flap in gedachten met touwtjes en elastieken die automatisch in en uitklapt met het dak. Voordeel is dat ik dan altijd kan ventileren en droog zit.

Als dat allemaal niet lukt doe ik het dak wel dicht of de oplossing van Durisotti. Het duurde bij meer dan een jaar en heel wat vakanties (o.a. engelse wind en regen) voordat ik er achter kwam dat het kan lekken.

vandaag wou ik mijn afvalcontainer weer gevuld hebben. Dacht er nog een stuk wortel bij te kunnen doen, maar uiteindelijk werd het nog een halve wintervoorraad houd wat ik uit de grond heb gehaald. Daarna al weer bijna te donker om met de camper aan de gang te gaan. Bij mij loopt de planning meestal anders dan wat ik eerst in gedachten had.

Bij mijn laatste vakantie was ik met een groep met heel veel tentjes. 's nacht overvallen door een hoosbui. Ik kon eenvoudig mijn dak even dicht doen. Anderen hadden complete rivieren door hun tent lopen en soms was het enige wat nog droog was gebleven de spullen op hun luchtbed. Dus zo groot is mijn probleem niet.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door jan- »

Ik heb de flap die onder aan de binnenkant is vast genaaid, wat hoger tegen de hor opnieuw vastgenaaid. Ik hoop dat het water dat langs de flap naar beneden loopt niet binnen in een gootje opgevangen wordt, maar via de hor naar buiten wordt afgevoerd. Over de naad en naaigaatjes heb ik aan de binnenkant een strook tear-aid geplakt. Tear-aid is een soort boeklon (maar dan wat sterker en duurder) dat ook gebruikt wordt om scheurtje in tentdoek te repareren.

Nu is het afwachten of dit helpt. Ik kan het natuurlijk testen met de tuinslang, maar in extreme situaties zal het heus wel weer gaan lekken. Ik hoop dat het nu minder vaak zal gaan lekken.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door durisotti »

Ik hoop dat de tape het doek niet aantast op de lange duur.
In lijm zitten weekmakers en het doek van het dak is van kunststof.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door jan- »

Het zou juist geschikt zijn voor tentdoek: http://www.esvocampingshop.com/nl/tenta ... ie-nl.html
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door durisotti »

Dan moet het inderdaad kunnen, PVC grondzeil wordt ook genoemd.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Last van inregenen bij ventilatiegaas in hefdak



Bericht door jan- »

Voor PVC heb je type B nodig. Voor mijn tentdoek heb ik type A gebruikt.
De lijm van type B kan tegen de olie die in PVC zit. Ander lijm zou te zacht worden en door zonlicht vergummen.
Type A heeft meteen 90% hechtkracht en 100% na 1 uur.
Type B heeft meteen 50% hechtkracht en 100% na 24 uur.
Ik heb het via ebay besteld
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie