Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Allereerst even voorstellen: ik ben Nick en recent hebben mijn vriendin en ik een mooie Mitsubishi L300 4WD gekocht. Deze zijn we nu aan het ombouwen tot camper met als uiteindelijke doel het reizen door verschillende werelddelen (te beginnen met Afrika). We proberen de auto eerst 'Europaklaar' te krijgen voor testtrip richting Scandinavië.

Waarom een L300 4WD?
We hebben gekeken naar een hoop type 4x4's. Het uitgangspunt was een middelgrote 4x4 waarmee je echt overal kunt komen (in tegenstelling tot Unimog-achtige voertuigen). Deze moest betrouwbaar zijn (wereldwijd ook een goede onderdelenverkrijgbaarheid), goede terreinkwaliteiten hebben, simpel gebouwd zijn en voldoende ruimte bieden om er in te kunnen bivakeren. Maar het voertuig moest ook wel in ons budget passen.

Je denkt dan snel aan type auto's zoals de Toyota Landcruiser e.d. Deze zijn echter peperduur en bovendien bieden ze qua ruimte relatief weinig. Ons oog viel uiteindelijk op misschien de meest 4x4-bus van allemaal: de Mitsubishi L300 4WD (of ook wel Delica genoemd). Na een zoektocht van een aantal maanden - er zijn er nou eenmaal niet veel in Nederland - zijn we op een zeer gave L300 gestuit in België. Ingevoerd uit Nederland, dus was er sprake van herinvoer, wat het hele invoerproces wel vergemakkelijkt.

Inmiddels zijn we druk bezig met de 'verbouwing'. Hieronder meer over de voortgang van ons project in woord en beeld!

Afbeelding
Afbeelding

Keuren bij de RDW te Roosendaal:
Afbeelding

Allereerst de auto 'strippen'
Afbeelding
Afbeelding

Alle gaten en roest in de laadvloer hebben we met menie behandeld en later met metaalplamuur gedicht. Vervolgens hebben we een rachelwerk gemaakt en gelakt, die later als basis dient voor de vloer.
Afbeelding

We hebben gekozen om de vloer te isoleren met X-Trem (10 mm). Eerst alle ruimte tussen de ribbels gevuld, waarna het rachelwerk haaks op de ribbels wordt gemonteerd. Tussen de rachels komt nog een laag X-Trem.
Afbeelding

Vervolgens hebben we de vloer uit drie delen op maat gezaagd. Hiervoor hebben we 10 mm dik Okoume garantieplex gebruikt (aan de onderzijde gelakt). Deze wordt later op het rachelwerk bevestigd. Eerst gebruiken we de losse vloerdelen als mal voor de pvc-vloer.
Afbeelding

In mei wordt de auto voorzien van een slaaphefdak. Ondertussen houden we ons alvast bezig met de elektra, het frame voor het interieur en wat andere afwerkingszaken. Als de bus terug is met hefdak, dan gaan we ons echt bezighouden met het installeren/monteren van alle andere zaken.

Uiteraard zijn alle tips, suggesties en vragen altijd welkom!
Laatst gewijzigd door Mitsu op do 13 jun 2013, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
gica
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 12:28

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door gica »

Deze ga ik zeker volgen!!!

Succes en graag veel foto's :thumbup:
Jvdberg

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Jvdberg »

even een vraag, ga je de wielkasten ook nog isoleren, want dit scheelt een hoop in het lawaai.
Kan nl niet zien of je daar ruimte voor gehouden heb, met de grondplaat.
Gebruikersavatar
johnnieveg
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 25 feb 2011, 12:45
Locatie: Panningen Limburg

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door johnnieveg »

Ik ga het ook zeker volgen,heb zelf een Mitsubishi L300 4x4 gehad in Australie (where i come from)
Was van 85 dus geen Delica maar was een geweldige busje,veel plezier gehad.
Ik weet wel dat er best wel veel Delicas daar zijn
veel succes
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

@gica: Leuk om te horen, :) al zal het de komende tijd niet hard gaan, aangezien we de auto vrij kaal zullen aanleveren bij de hefdakbouwer.

@Jan: De wielkasten zijn wel degelijk geisoleerd, alleen niet met X-Trem, maar met alu-isolatiefolie. We houden minder rekening met geluidsisolatie, lawaai zal altijd een probleem zijn op het terrein waar de auto gaat komen. ;)

@johnnieveg: super, die kant willen we ook zeker een keer op! Die 80er serie vind ik persoonlijk het leukst, maar inmiddels te oud. In Oceanie en Azie zijn de delica's extreem vertegenwoordigd!
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door PE1OPQ Theo »

Kan het niet laten, even te vragen of je wel aan een VW gedacht hebt?
Een Syncro T3 is het voorbeeld geweest voor jouw bus.

Veel plezier met je bus gewenst :thumbup:

Theo
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door kampertjes »

Hoi,
Ik denk dat je een goede keuze heb gemaakt. Ik heb beroepsmatig al veelvershillende 4x4 bussen gereden waaronder 2x deze mitsubishi's. Echt toffe en robuuste bussen maar ook wel erg hobbelig op slechte wegen want je zit bovenop de vooras. Onvoorstelbaar hoeveel kracht er toch uit dat blok kwam. Ik trok er een aanhanger van ruim 3 ton meer door de modder en ook met 90 over de snelweg. En die VW T3 synchro zoals Theo zegt? Heb ik ook gehad maar die was na 100.000 km technisch totallos. Dat bleef echt niet heel en in het terrein geen vergelijk met de mits.

Ik zou'm technisch wel heel goed na (laten) kijken voor ik op wereldreis ging. Neem een reserve dynamo mee, dat is een afwijkend geval (meen in een met stuurbekrachtiging) en gaat nog wel eens stuk. En, ik heb een paar keer gehad dat de olie er in eens uitvloog.
En, een paar goede stoelen..... ik weet niet of de originele er nog inzitten maar daar houd je het niet op op uit.
Veel succes met ombouwen en al vast een geode reis ;;-)
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Bedankt kampertjes. Hahaha, ja de stoelen, ik ben tot heden nog geen enkele tegengekomen waarbij de stoelen heel waren. Eh ja, die we nu hebben, maar die heeft donorzitvlakken. ;) We willen de stoelen waarschijnlijk wel opnieuw laten vullen en stofferen. Ja of kuipstoelen kopen o.i.d.

Bedankt voor de tips, we gaan hem zeker goed laten nakijken alvorens we op reis gaan. Desondanks hebben we het gevoel dat we een zeer goed exemplaar hebben hoor, maar altijd het zekere voor het onzekere natuurlijk.

Theo, we hebben zeker aan de T-Syncro gedacht, maar vrij kort. ;) Leuke wagens en goed voor de wat minder begaanbare wegen, maar niet voor het echte off road-werk. Een vereiste voor ons was ook een bus met hoge en lage gearing.
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door bikerwally »

Mooi project, veel plezier en succes voor jullie !
Afbeelding
Toedeledoki

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Toedeledoki »

Mooi project! Ben benieuwd naar het eindresultaat.
ZGU
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 0:51

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door ZGU »

Gek op 4x4 voertuigen, jullie hebben een mooie basis, Tot 4 weken terug zou ik mijn buscamper project in wording op basis van een 4x4 willen hebben. Dat heb ik maar losgelaten omdat wij het hoogstwaarschijnlijk niet nodig gaan hebben.
Ik wens jullie heel veel succes en plezier en lees graag alle details.

Groet, ZGU
"Niet wat u kunt, niet wat u kent, maar wat u doet, bepaalt uw waarde."
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Bedankt voor de leuke reacties! :D
Het ligt nu even een beetje stil doordat we het e.e.a. in bestelling hebben, maar ik blijf uiteraard posten (incl. foto's).

@ZGU: mag ik vragen waarom je uiteindelijk voor een 2x4 bent gegaan?
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Toedeledoki

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Toedeledoki »

Mijn ideaalbeeld was (en is nog steeds eigenlijk) een camper met 4x4. Ook omdat ik graag daar op vakantie ga waar de gemiddelde toerist niet komt.

Echter zijn de 4x4 busjes schaars en duur. Daarnaast heb je een hoger brandstofverbruik en meer slijtage/onderhoud. Dat is voor míj de reden geweest om uiteindelijk een goedkope 2wd bus te kopen.

En als ik heel eerlijk ben dan ben je de 4wd maar zelden nodig. Overal ter wereld rijden ze voornamelijk in 2wd voertuigen. Als je naar een reportage over Afrika kijkt zie ik bijna alleen maar Mercedessen en Toyota's, meest 2wd.

Ik heb nu een oude mercedes 407 met dubbellucht achter. Met een beetje fatsoenlijke banden komt die ook heel ver. In Oost-Europa hebben wij al meerdere keren stukken onverharde weg gereden. Maar daar rijdt de lokale bevolking ook met 2wd. Bij de Mont-Saint-Michel hebben we vooraan gestaan, op het zand. In Denemarken gekampeerd op het strand. Ook hier geen problemen. En het extreme off-road laat ik maar voor wat het is. Dan vliegt toch alles door de camper ;-)
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Transitje »

Mitsu schreef:We willen de stoelen waarschijnlijk wel opnieuw laten vullen en stofferen. Ja of kuipstoelen kopen o.i.d.
Gebruikte Volvo of Saab stoelen zijn er genoeg te vinden, en die zitten perfect.
Groeten

Klaas
Plaats reactie