Puntdak op de camper

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Puntdak op de camper

Bericht door WoutvanAken »

Ik vind het idee van een puntdak nog niet zo gek, dat is zeker vrij eenvoudig sneeuwvrij te maken.
Volgens mij is het vrij simpel te maken zoals je vroeger ook een tentje opzette; twee stokken voor en twee stokken achter met een ertussen.
Vastgemaakt aan de dakrails met daaroverheen een stevig glad zeildoek gespannen.
De grootste kunst is dan om het eenvoudig (de)montabel te maken.
Wout.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Puntdak op de camper

Bericht door PaulBng »

Reken, met de opmerking van @camilo in gedachten, eens uit wat het pak sneeuw gaat wegen dat erop komt te liggen?
Gebruikersavatar
ivarplagge
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 16 dec 2015, 13:56
Locatie: Wildervank

Re: Puntdak op de camper

Bericht door ivarplagge »

Je zou zeggen (zeker wanneer er voldoende stroom beschikbaar is) verwarmen van het oppervlak een optie is. Daken van gebouwen en dergelijke worden ook verwarmt. Inritten voor (parkeer) garages en zo. Zou toch wat op te vinden moeten zijn.

http://www.eparts.nl/media/pdf/DEVI/DEVI-catalogus.pdf

Elektrische matjes met een coating erover of zo.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Puntdak op de camper

Bericht door camilo »

@ivarplagge: ik denk dat het smeltwater een probleem zal worden: dat zal langs alle kanten naar beneden druipen en waarschijnlijk al weer bevriezen nog voor het de grond heeft bereikt. De camper verandert vervolgens in een grote ijsklomp; dan nog liever sneeuw op het dak!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Puntdak op de camper

Bericht door seth_space »

Wel interessante mogelijke oplossing is wat je wel eens bij boten ziet.
Scharnierende mast met dik zeil dat scherpe hoek maakt en voor hoger is dan achter.
Sneeuw kan er bijna niet op blijven liggen en bij wind glijdt het er in ieder geval af.
In principe zou zoiets op een camper toe te passen zijn.

Off topic: Bob je hebt zojuist mijn stelling bewezen. :lol3:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Puntdak op de camper

Bericht door Aloys »

Nu graag serieuze reacties!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Puntdak op de camper

Bericht door PaulBng »

De vraag van TS is of iemand al eens een puntdak heeft geprobeerd.

Het antwoord is overduidelijk: "Neen".

Verder wordt gesuggereerd dat het aanbrengen of weghalen daarvan waarschijnlijk een groter probleem oplevert dan het verwijderen van sneeuw.
TS moet dan nl het dak op om de panelen in het midden los te halen of vast te maken. En wellicht erop en eraf te tillen.
Opa B
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 23:23

Re: Puntdak op de camper

Bericht door Opa B »

BC32E4E7-C352-4BD6-B17A-A154E30DA98E.jpeg
Zoiets?
BC32E4E7-C352-4BD6-B17A-A154E30DA98E.jpeg (179.36 KiB) 2059 keer bekeken
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Puntdak op de camper

Bericht door Cee Pee »

:thumbup: En dat blijft heel met een pak sneeuw denk je. :lol3:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Puntdak op de camper

Bericht door hathi »

En het maakt eigenlijk ook niet uit,waar die sneeuw op komt,of het nu een spits of plat dak is ,het blijft toch liggen,alleen door hitte zal het smelten ( kijk maar naar een woonhuis) en als je gaat rijden zul je het er toch af moeten vegen .
Hans
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Puntdak op de camper

Bericht door Dorsthorst »

Hoi,

Met mijn vorige camper, een Knaus 705 had ik ook het probleem van sneeuw op het dak.
In 1 nacht kan er zo maar 50 cm op komen (Camping Colfosco Italie Dolomieten) en dan zul je toch wat moeten.
Er zat een ladder achterop, vandaar kon je redelijk wat wegkrijgen, maar voor op de alkoof ligt het dan nog vol en moest ik het dak op.
Een hachelijke onderneming, ik geef het toe maar het was te doen.
Nu met de nieuwe Eura krijg ik hetzelfde probleem, en daar zit geen ladder op ( en wil ik er ook niet op hebben ) Het dakraam is groot genoeg maar
dat is geen optie, je hebt dan ook de hele camper vol sneeuw liggen.
Voor het wassen heb ik een uitschuif ladder aangepast met bovenaan haken die achter de randrailing haken, in de winter kan ik die ook voor het sneeuwruimen gebruiken, hij kan door de haken niet onderuit glijden. Maar het blijft natuurlijk behelpen.
Een puntdak van tentzeil?? Ik heb een wintertent met flink schuin dak maar daar glijdt de sneeuw ook niet vanaf, daar moet je met de bezem
van binnenuit flink tegenaan kloppen, dan lukt dat.
Dus volgens mij is mijn uitschuifladder met haken de beste oplossing. :thumbup:
Groet Louis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Puntdak op de camper

Bericht door Kroppie »

paar meter ff hard optrekken en weer hard remmen, schuift het grootste deel er wel af .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Dennis010
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 8:47

Re: Puntdak op de camper

Bericht door Dennis010 »

Ik ben geen ervaringsdeskundige hoor maar het eerste wat bij mij opkwam was er gewoon een zeil overheen spannen.
Deze kun je dan goed vastmaken aan je rails, zo ook de overlengte, en als je dan weg wil maak je die overlengte los en trek je met zijn tween dat zeil eraf met alle sneeuw erbij dat erop ligt.
Of misschien een andere optie is: Maak er een compleet vlak dak van dmv trespa oid. Dit is super glad en als je dit eerst inspuit met bv wd 40 lijkt het mij dat de sneeuw er geen vat op krijgt en je het er vrij makkelijk af heb.
Ben ergens wel benieuwd wat je oplossing gaat worden!
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 429
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Puntdak op de camper

Bericht door FJM »

OPlossing is eigenlijk heel simpel. Zelf ook gebruikt.
Span een zeil met vier touwen aan iedere hoek over de dakrails. Touwen verankeren in de grond (Als het vriest met stenen).
Als je weg wilt rijden: aan een kant de touwen losmaken en over de camper heen gooien/trekken. Dan met minimaal twee man (één aan iedere hoek) het zeil over de camper heen trekken: al het sneeuw op het zeil schuift er zo vanzelf mee af.
Let op: Er komt me daar toch een berg sneeuw vanaf én het is heel zwaar: dus een sterk touw gebruiken (door zeilringen heen halen).
Er blijft wel wat sneeuw achter, maar is niet meer zoveel.
Bij ons werkte het feilloos.
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gesloten