Puntdak op de camper

Met de camper naar de sneeuw!
Zutphenaar
Berichten: 9
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 10:17

Puntdak op de camper

Bericht door Zutphenaar »

Ik heb een alkoofcamper uit 1999. Op het deel achter de alkoof zit een dakrail (en zonnepaneel, en natuurlijk een verlengd schoorsteentje).

Nu is het zo dat ik vanwege de dakrail grote problemen heb met het verwijderen van sneeuw. Ik heb een telescopische lange borstel mee waarvan de kop gedraaid kan worden, daarmee kan ik flink wat eraf halen, maar het blijft gewoon haken achter de dakrail. Ik ben erg huiverig om helemaal op het dak te klimmen, zeker met ijs en sneeuw (ben niet echt fan van ladders, maar dan al helemaal niet!).

Nu dacht ik: wat als ik nou een scharnierend puntdakje maak en aan de dakrail bevestig? Met het idee dat de sneeuw er gewoon af kan schuiven, en/of makkelijker er af te halen is met een (héle) lange borstel. Volgens mij moet zoiets redelijk makkelijk te maken zijn. Twee stevige platen (kunststof? aluminium? hout?), scharnier bovenin, en ze van onderen aan de dakrail bevestigen. Voor en achterkant open (hopen dat de sneeuw niet te hard waait), dan is de schoorsteen geen probleem en vangt het onder het rijden ook geen wind van voren (wél van opzij natuurlijk, ik ga er niet in een storm mee rijden dan!). En het zonnepaneel heb ik toch niet nodig.

Heeft iemand anders ooit zoiets geprobeerd?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Puntdak op de camper

Bericht door Bob Diesel »

je zou ook de dakrail kunnen verwijderen :idea:

al heb ik het gevoel dat met ,,,een puntdak,, bouwen , :-B wij hier in de maling worden genomen :clap:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Puntdak op de camper

Bericht door camilo »

Het lijkt als of TS niet helemaal serieus wordt genomen. Het probleem komt mij echter heel bekend voor en een echte oplossing heb ik nog niet kunnen bedenken. Ik sta twee keer per jaar (begin van het seizoen en aan het einde van het seizoen) op de CP in Arette la Pierre Saint Martin (aan de voet van de skipiste!) En daar kan het pas sneeuwen: 50 cm per etmaal is niets bijzonders. En dat kan heel vervelend uitpakken als je van plan bent te vertrekken: rijden met een flink pak sneeuw op je dak is, voor zover ik weet, verboden. En toch bleef er begin december vorig jaar, met nog meer sneeuw op komst, niets anders op dan toch maar te beginnen aan de afdaling naar het dal, met een decimeters dikke laag sneeuw al op het dak. En naar mate de temperatuur richting dal opliep, kwam die sneeuw in meer of minder grote hoeveelheden los van het dak en viel op de rijbaan. Dat lijkt mij niet ongevaarlijk voor andere weggebruikers. Eenmaal in het dal de camper in de zon geparkeerd in afwachting van het smelten van de rest van dat pak sneeuw. Dat duurde wel even en uiteindelijk besloten dan maar te overnachten op de CP in Oloron. Toen ik plotseling moest remmen kwam er een enorme lading sneeuw alsnog over de voorruit naar beneden donderen! De verwarming in de camper op hoog zetten is echt geen oplossing bij een decimeters dikke laag sneeuw. TS had het al over op het dak klimmen; ook daar ben ik huiverig voor: je maakt immers zo een doodsmak van een besneeuwd dak. Een puntdak zie ik in mijn geval niet als oplossing: een flink pak sneeuw wordt immers deels stevig op zijn plaats gehouden door de dakluiken en zonnepanelen.

Maar TS en ondergetekende zullen toch wel niet de enigen zijn die met dit probleem worden geconfronteerd? Dus: echte ervaringsdeskundigen: laat eens van u horen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Puntdak op de camper

Bericht door hathi »

Maar een uitschuifladder,a/d zijkant tegen de dakrailing plaatsen,kan iedereen met dit probleem,zo groot is een camperdak nu ook weer niet,dus sneeuw ruimen,vanaf de de ladder,en als je bang,bent. ?? ook niet op glibberige latten,of sneeuw gaan staan :D
Hans
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Puntdak op de camper

Bericht door PaulBng »

Spanband over het dak gooien en samen naar achter lopen...
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Puntdak op de camper

Bericht door camilo »

Duidelijk niet de gevraagde reacties van echte ervaringsdeskundigen!

Een uitschuifbare (telescopische) ladder heb ik al eens meegenomen op wintersport. Geen succes: gleed steeds weg op de ondergrond, het bleef sowieso heel bewerkelijk om een decimeters dik pak sneeuw te verwijderen en, als klap op de vuurpijl: die ladder liet zich door de vrieskou niet meer inschuiven! Dat ding moest ik dus in de camper ontdooien. En daar, althans in Arette la Pierre Saint Martin, is de tussenruimte tussen de campers op de CP ook nog eens heel beperkt: pakweg een meter.

Met een spanband krijg je een pak sneeuw echt niet van je camperdak: die spanband trek je gewoon dwars door de sneeuwlaag, die dus verder keurig op zijn plaats blijft liggen. En vergeet de obstakels in de vorm van de dakluiken en de zonnepanelen niet.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Puntdak op de camper

Bericht door Marinus »

Heb al vele winters met sneeuw op het dak gestaan.
Gelukkig heb ik een halfintergraal zonder dakrails en kan daardoor de sneeuw naar alle kanten wegschuiven.

Na een week of 4 à 5 zit er onder de sneeuwlaag meestal ook een flinke ijslaag.
Het blijft "aanmodderen" om vanaf een laddertje aan de zijkant met een veger het dak sneeuw/ijs-vrij te maken.
En de dakluiken zorgen ook nog voor extra weerstand.

Met een alkoof en met dakrails lijkt het mij een zeer lastige klus.
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Puntdak op de camper

Bericht door mama »

Als je de kunst van een ladder plaatsen niet bekend is , dan is het vér zoeken .
Nog nooit geweten dat die niet meer inschuifbaar is , tenzij je ze natuurlijk uitgeschoven een paar nachten in de sneeuw laat liggen misschien .
Mischien kan je een groot luik in je dak maken , zodat je daarlangs je sneeuw van uw dak kunt duwen ?

Persoonlijk heb ik nog nooit een probleem gehad met sneeuw van het camperdak te verwijderen , en toch al véél sneeuw toestanden meegemaakt hoor .
In frankrijk , duitsland en zwitserland in de winter .
Laatst gewijzigd door mama op za 18 aug 2018, 8:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Puntdak op de camper

Bericht door PaulBng »

Om terug te komen op de vraag van TS:

Ik gok dat niemand dat ooit geprobeerd heeft. Maar wat let je?

In ander geval, zul je moeten accepteren dat je een manier weet te vinden om de sneeuw te verwijderen, want met sneeuw op het dak rijden is, (behalve gevaarlijk naar mijn idee) in ieder geval in één land (CH) niet toegestaan.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Puntdak op de camper

Bericht door Cee Pee »

Het is al genoemd, ladder tegen de camper en de sneeuw eraf vegen.
Wil of durf je niet op een ladder te staan dan zou je de klus misschien kunnen uitbesteden.
En als dat geen opties voor je zijn zou je kunnen overwegen om de camper in de stalling te laten staan.

Soms moet je wat hè.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Puntdak op de camper

Bericht door camilo »

@mama: ik heb een groot dakluik: de Hartal Multi 90, groot genoeg om op het dak te kunnen komen, ware het niet dat je dat dakluik niet meer omhoog gedrukt krijgt door het gewicht van de sneeuw. Je zal met vermijden verwijderen hebben bedoeld, maar hoe doe je dat dan, met een flinke laag sneeuw? Ik heb het over 30 cm of meer.
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Puntdak op de camper

Bericht door mama »

Ik ben er zeker van dat rond uw dakluik die sneeuw wel gesmolten zal zijn , dat het luik openen geen moeilijkheid zal zijn , als je verwarming op staat .
Ik ben nog nooit een camper tegengekomen waar die rand van het dakluik vol lag hoor .
Dat zouden dan al superluiken zijn die aan de kanten wonderwel goed isoleren .

Als jij dat dakluik niet meer omhoog krijgt is dat meestal teken dat je niet voldoende verlucht , dan verzameld condens zich aan de randen , s'nachts vriest dat dan vast .
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Puntdak op de camper

Bericht door camilo »

Vastvriezen door condens speelt geen rol: ik verwarm bij met een Dometic airco, die ook een warmtepomp heeft en de lucht tijdens het verwarmen ook ontvochtigt, zo extreem zelfs dat ik mijn meereizende katten niet kan aaien zonder ze een schokje te geven als gevolg van de statische elektriciteit! (geweldig trouwens: op de CP in Arette la Pierre Saint Martin heb je voor een tientje per etmaal 16 A stroom en verder sta je helemaal gratis, direct aan de piste!)

Het dakluik heeft een buitenoppervlak van 90 bij 50 centimeter; als daar dus een halve meter sneeuw opligt, dan betekent dat een belasting van het dakluik met 45 kilo. Nog afgezien van de kracht die nodig is om het dakluik door zijn eigen veerdruk heen omhoog te drukken mag ook niet worden vergeten dat de op het dakluik liggende sneeuw een geheel vormt met de naastliggende sneeuw en daaraan vastkleeft. Elders op het forum kun je lezen over de kwetsbaarheid van de beugels van het Hartal Multi 90 dakluik; die beugels bezwijken namelijk na een aantal jaren, zelfs na gewoon gebruik. Kortom: ik kan niet op het dak komen en zelfs dan: ik zie mezelf al op het dak van de camper op handen en voeten in een decimeters dikke sneeuwlaag rond ploeteren...

De constructie van het dakluik is zo, dat het dient te worden verschoven om op het dak te kunnen komen. Maar dat lukt natuurlijk ook niet, want dan zou je het luik in de naastgelegen sneeuwlaag moeten kunnen duwen.

Tegen een halve meter sneeuwval in een uur of acht valt sowieso niet op te verwarmen. Naast het Hartal dakluik heeft mijn Hymer ook het standaard grote dakluik. Ook al staat dat op een kier van een centimeter en ook al draait de verwarming volop: die kieren sneeuwen dicht.

Hoe dan ook, het wachten is kennelijk op het ei van Columbus!
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Puntdak op de camper

Bericht door mama »

Ik denk dat je niet de enige bent in de winterplaatsen waar het soms dagen achtereen volop sneeuwt , en blijkbaar hebben die er géén last mee .
Wij hebben er in ieder geval géén last van .
Gesloten