vocht bij incidenteel gebruik in winter

Met de camper naar de sneeuw!
artyvisual
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 20:59
Locatie: Barbant, kempen

vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door artyvisual »

Ik zit er aan te denken om mijn camper ('oude' hobby 600) deze winter in te zetten als pied a terre omdat ik voor mijn werk een dag per week (te) ver moet forenzen.
Het komt er op neer dat ik hem op een camping zet, en daar één avond per week in ga slapen. De rest van de week staat hij van het stroom af. Ik ben een beetje huiverig met dergelijk gebruik voor vocht in de camper (van het gebruik/ademen). s ochtends is natuurlijk condens op de ramen, en dan kan ik wel even de kachel wel een uurtje aanzwengelen, maar of ik in de ochtend genoeg kan ventileren dat al dit vocht eruit gaat? Kortom, bouwt er dan de hele tijd vocht op en wordt het een muffe bedoeling? Heeft iemand dergelijke ervaring toevallig of kan er iets zinnigs over zeggen?
hobby 600, peugeot j5 TD
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door AadenAnke »

Ook als je er niet bent ventileren. Stoken heeft niet zoveel nut. Portier ramen een centimeter open dakluik een klein open, eigenlijk alles wat je open kan zetten zonder inregenen en dan vooral tegen over elkaar. Je hebt een lucht stroom nodig.

Gr. Aad
artyvisual
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 20:59
Locatie: Barbant, kempen

Re: vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door artyvisual »

Dank, helaas kunnen de dakluiken niet open blijven want die hebben maar een stand, en daarbij regent het in. Enkel de portierramen kunnen inderdaad een beetje open zonder in te regen, maar dat zorgt denk ik niet voor genoeg ventilatie...misschien met hulp van een 12 v ventilatortje op het zonnepaneeltje...
hobby 600, peugeot j5 TD
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door Peter LMC »

Maar wat als het nu deze winter vriest dat het kraakt.
Zal je toch de verwarming/kachel aan moeten doen.
Valt weinig te ventileren met -10 gr C.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door AadenAnke »

Bij -10 is het vochtgehalte in de lucht meestal erg lag.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door TestCase »

Bij -10 is ook je water en boiler bevroren zonder (electrische) kachel. Maar inderdaad ventileren, ventileren, ventileren,....!
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door gjvonk »

Ik zou ervoor kiezen om de verwarming op de laagste stand te zetten en inderdaad te ventileren. Ook zou ik kiezen voor walstroom, zo duur zal dat toch niet zijn? Ook al is het een oude Hobby 600, je hebt voor de kosten van het verstookte gas en de walstroom geen andere camper.... en het later herstellen van vochtschade???? Misschien verkeerde zuinigheid? Is dan een nachtje in een goedkoop pension of B&B niet goedkoper?
Buscamper fan
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door pwhooftman »

en als je nu eens na elke keer slapen er een vochtvreter in zet? Zo een die je thuis in de magnetron weer droog maakt?
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door Sandor Gora »

ga de 1e keer eens een weekeinde proberen, kun je zien wat er gebeurt.
je kunt ook bij aankomst na een week even goed stoken en ventileren, net zoals je bij thuiskomst in een koud huis zou doen.
en: een camper ventileert ook wel wat als je zelf niets openzet, daar is bij de bouw in voorzien als het goed is.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door Cee Pee »

artyvisual schreef:.......Het komt er op neer dat ik hem op een camping zet, en daar één avond per week in ga slapen. De rest van de week staat hij van het stroom af......
Als hij toch op die camping blijft kan hij dan ook niet aan de stroom blijven, dan de kachel op laag en dan blijft alles droog.
Je zou dan ook aan elektrisch olie gevuld radiatortje kunnen denken maar dan heeft de watertank en boiler bij vorst extra aandacht nodig.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
georgethuis

Re: vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door georgethuis »

Doorsnee stroomprijs op camping €0,65 a €0,85 per Kw.

tel uit !!
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door Saviemeke »

De dakramen hebben in gesloten positie nog ventilatie. Ik zou me meer zorgen maken over vocht cq lekkage dat van buitenaf schade kan veroorzaken.
De overgang tussen dak en wand is bij de meeste oude Hobby600 campers niet gegarandeerd waterdicht, hierdoor kan er vocht in de overgang balken komen, met alle gevolgen van dien.
Ook de afdichting van ramen en de deur hebben een discutabele reputatie.....
Daarnaast is, zoals geschreven de camper niet vorstvrij wat schade aan boiler, leidingen, pomp, watertank en afvalwatertank kan veroorzaken.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
artyvisual
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 20:59
Locatie: Barbant, kempen

Re: vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door artyvisual »

Ja, ik ben het met je eens dat vocht van buiten ook al een punt van zorg is. Ik heb de camper al gerestaureerd ivm vochtschade, hij lijkt nu dicht te zijn, maar je weet t nooit natuurlijk. Aan de andere kant, in de zomer regent het ook, dus als ze niet dicht is komen de problemen sowieso. Ik houd de camper als ik m van het stroom haal gedurende die periode helemaal leeg qua water, om vorstschade aan leidingwerk te beperken. Stroom kost daar 3 euro per dag trouwens. Het is natuurlijk beter om de camper in de stalling te houden, maar je hebt zo'n ding nou wel eenmaal om te gebruiken. Ik zal nog eens goed overwegen. Air bnb'en kost inderdaad hetzelfde als de variant camping, maar los van de potentiele schade gaat mijn voorkeur dan uit naar mijn fijne camper...

Verstuurd vanaf mijn SM-A300F met Tapatalk
hobby 600, peugeot j5 TD
artyvisual
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 20:59
Locatie: Barbant, kempen

Re: vocht bij incidenteel gebruik in winter



Bericht door artyvisual »

(En dank voor alle fijne feedback he!)

Verstuurd vanaf mijn SM-A300F met Tapatalk
hobby 600, peugeot j5 TD
Plaats reactie