Wintersport in Noorwegen

Met de camper naar de sneeuw!
Plaats reactie
Vincent en Sietske

Wintersport in Noorwegen



Bericht door Vincent en Sietske »

Wij willen eind februarie met de camper naar Noorwegen,zijn daar s'zomers al vaak geweest en willen ook eens meemaken hoe het daar s'winters is. Mijn vraag is:Hoe zijn de campings daar in deze periode,is er plaats of zijn het s'winters allemaal vaste staanplaatsen? Hoe is de stroomvoorziening e.d.? Doet men daar ook aan winterwandelen,is het nuttig om een slee mee te nemen?Verder zijn alle aanwijzingen welkom die voor een duidelijker beeld kunnen zorgen omtrent wintersport in Noorwegen.
Gebruikersavatar
Krijn
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 16:01
Locatie: Zeews-Vlaanderen



Bericht door Krijn »

Beste Vincent en Sietske

Wij zijn al verschillende keren in de winter ( jan feb ) in Noorwegen geweest. Vorig jaar in Telemark van 2 t/m 8 januari.
Totaal geen sneeuw, 12 graden boven nul en veel storm.
In het zuiden dus echt geen sneeuw garantie.
Bij Lillihammer en Geilo is het vaak zeer druk, Nesbyen en het Hemsedal zijn weer beter geschikt voor kinderen en minder druk.
Winterwandelen lijkt mij niet zo simpel omdat er vaak veel ijs op de straten ligt, zelfs op de grote parking voor een winkelcentrum ligt een laag van centimeters ijs.
Wij gaan altijd met een auto en verblijven in een huisje.
De kosten komen overeen met een camper die moet worden overgezet.
Er komt nog bij dat in Noorwegen je verplicht bent winterbanden te hebben of met sneeuwkettingen moet rijden anders ben je bij een aanrijding altijd de schuldige partij en of je verzekering dat leuk vindt is een andere vraag en winterbanden voor een camper lijkt me duur.
En steeds rijden met sneeuwkettingen niet leuk en het risico nemen om toch te gaan lijkt mij niet verstandig omdat de weersomstandigheden zo snel wisselen.
De campings die het gehele jaar open zijn hebben de zelfde plaatsen en voorzieningen als in de zomer. De ondergrond is dan meestel hard van de vorst. Ze hebben wel extra service zoals droogruimtes voor ski materiaal, schoenen en kleding. De stroom voorziening is ook het zelfde.
Wij willen jullie echt niet ontmoedigen maar denk goed na wat je doet.
Met onze SPETTER op pad
Komen we in elke stad!!!
Gebruikersavatar
Krijn
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 16:01
Locatie: Zeews-Vlaanderen



Bericht door Krijn »

Daar ben ik nog even ga eens naar de volgende link

http://www.norsk.nl/forum/zoek.php?PHPS ... nterbanden

en lees eens de opmerkingen van Nederlanders die in Noorwegen wonen of veel reizen.
Met onze SPETTER op pad
Komen we in elke stad!!!
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

wintersport in noorwegen



Bericht door FrS »

zelf geweest in februari '94 met de olympische spelen. Camping bij Lillehammer(Tretten) en 3x naar Hamar geweest voor het schaatsen en de rest zelf gelanglaufd bij de peer gynt (skei). Grandioos. Stroom is geen probleem, je staat alleen misschien langs het pad, want de rest is metershoge sneeuw. Winterbanden is inderdaad wel een must en voor de zekerheid sneeuwkettingen. Goedkope overtocht? dagboot Kristiansand (DK) naar Oslo, gaat alleen 's nachts terug, duurder i.v.m. verplichte hut. Rij je naar Goteborg en vandar terug naar Frederikstad of Kiel.
succes en gewoon doen.
Plaats reactie