Motor laten lopen
- ducati 900
- Berichten: 7480
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Motor laten lopen
Dat is allemaal weer een heel ander verhaal, je had het eerst over wat duurder zou zijn.
Als je beslist gelijk wilt hebben dan kun je dat natuurlijk altijd krijgen hoor maar
met een 90 liter LPG tank kun je heel lang stoken ook in de winter en de regelaar kun
je verwarmen met een tracer, net als jouw filter of in een verwarmde ruimte in bouwen,
verder kan er een gasfilter worden ingebouwd.
Het is een beetje appels met peren vergelijke wat jij doet, een perfect uitgevoerd systeem op diesel en een half
uitgevoerd systeem op LPG.
Wij hebben al meer dan 12 jaar LPG in de camper, ook gestookt bij min 20, geen verwarmde regelaar en geen gasfilter
en nog nooit tramelant gehad met koelkast of verwarming.
Maar dar zal dan toeval geweest zijn?
Ben.
Als je beslist gelijk wilt hebben dan kun je dat natuurlijk altijd krijgen hoor maar
met een 90 liter LPG tank kun je heel lang stoken ook in de winter en de regelaar kun
je verwarmen met een tracer, net als jouw filter of in een verwarmde ruimte in bouwen,
verder kan er een gasfilter worden ingebouwd.
Het is een beetje appels met peren vergelijke wat jij doet, een perfect uitgevoerd systeem op diesel en een half
uitgevoerd systeem op LPG.
Wij hebben al meer dan 12 jaar LPG in de camper, ook gestookt bij min 20, geen verwarmde regelaar en geen gasfilter
en nog nooit tramelant gehad met koelkast of verwarming.
Maar dar zal dan toeval geweest zijn?
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: Motor laten lopen
Ik geloof je meteen, heb alleen veel nare ellende gezien met op LPG gestookte installaties tijdens onze wintersport vakanties. Degene die inderdaad op flessengas of campinggas stookten hadden erg hoge kosten. Het dieselbrandstof verbruik is nauwelijks merkbaar. Tijdens continue bedrijf is het maar 10cl per uur. Bij een dieselprijs van ongeveer € 1. per liter hier in deze hoek is dat nog wel om te doen.
- djurre1980
- Berichten: 936
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Motor laten lopen
Bij mij draait de kachel, koelkast, oven, geiser en kookplaat prima op LPG en dat is echt wel goedkoper dan diesel .
Of LPG over 20 jaar nog verkrijgbaar is durf ik niet te zeggen.
Maar ik geloof echt niet dat diesel er dan nog is.
Of LPG over 20 jaar nog verkrijgbaar is durf ik niet te zeggen.
Maar ik geloof echt niet dat diesel er dan nog is.
Laatst gewijzigd door djurre1980 op wo 26 mei 2021, 7:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Motor laten lopen
Bijzonder LPG = ook propaangas
stacaravan in Nederland zijn bijna allemaal op propaangas aangesloten.
90% op centrale propaangas leidingnet op de parken.
Veel grote bungalow parken ook op propaangas.
Gewone caravans ook op gas
Meeste campers ook
Dus bij elkaar miljoenen
Geen problemen.
stacaravan in Nederland zijn bijna allemaal op propaangas aangesloten.
90% op centrale propaangas leidingnet op de parken.
Veel grote bungalow parken ook op propaangas.
Gewone caravans ook op gas
Meeste campers ook
Dus bij elkaar miljoenen
Geen problemen.
.
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: Motor laten lopen
LPG is nog steeds een mix van propaan met butaan. Het leidingenetwerk van vakantieparken etc wordt voorzien van nagenoeg 100% propaan. Trouwens, mijn deel van de inbreng ging over stoken op gas in de winter met name tijdens wintersport. Daar heb ik tijdens vele wintersport vakanties veel ellende gezien veroorzaakt door LPG.Ik heb niet gezegd dat er problemen zijn met flessengas of camping leiding gas.
Re: Motor laten lopen
Klopt, afgelopen maart rond het vriespunt ging mijn truma gelijk in storing bij gebruik met lpg.
Ik heb nagenoeg een nieuwe camper, misschien dat de nieuwe truma 's gevoeliger zijn.
Gr willem
Ik heb nagenoeg een nieuwe camper, misschien dat de nieuwe truma 's gevoeliger zijn.
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: Motor laten lopen
Veel van die problemen veroorzaakt door LPG kun je flink verminderen door een actief koolstof gas filter te plaatsen van GOK. Kost wel iets van € 65.- Het probleem vanwege het stilvallen door echte koude kun je er niet mee oplossen. Groet Eric
Re: Motor laten lopen
Het ligt er vooral aan hoe en waar je tank/flessen geplaatst zijn.Klopt, afgelopen maart rond het vriespunt ging mijn truma gelijk in storing bij gebruik met lpg.
Ik heb nagenoeg een nieuwe camper, misschien dat de nieuwe truma 's gevoeliger zijn.
Als deze koud in een buitenvak zitten is het vlug afgelopen met lpg over het algemeen.
Ik stook de tanks in de herfst helemaal leeg, en tank in de winter 100% propaangas.
Daarmee in 15 jaar nog nooit een probleem gehad.
Sinds kort hebben we een andere camper waar de gaskast in de (verwarmde) garage zit, ik
verwacht dat we dan met lpg wel kunnen blijven gebruiken.
Meestal tank ik propaan bij ons net over de grens (Rubogas Kleve) het brandt volgens mij ook schoner,
soms heb je met LPG dat de koelkast meer walmt.
Groet,
Rob
Rob
Re: Motor laten lopen
Ben dan wel eens benieuwd hoe je de oven en de koelkast op diesel wilt gebruiken ?, ik gebruik al jaren LPG , moet wel erbij zeggen dan mijn LPG in een afgesloten kast binnen staat.Eric van den Heuvel schreef: ↑di 25 mei 2021, 20:38Ben, ik heb altijd gelijk. Het kost een vermogen om in de winter op gas te stoken t.o.v. diesel. Kijk maar eens op het wintersport gedeelte. Daarnaast is LPG in de winter dikke ellende. Wanneer het onder nul komt verdampt het butaan deel niet meer en is je tank zo leeg en.... de regelaar bevriest. Mijn kameraad heeft er zijn hele LPG systeem uitgehaald. Altijd trammelant met de Alde kachel, de Smev oven en de kk. Dit probleem komt niet voor bij dieselverwarming. De brandstof maatschappijen voegen een additief toe om vlokken etc te voorkomen. Ikzelf heb een verwarmd dieselfilter dus dat probleem doet zich niet voor. Groet Eric
gr Peter
Re: Motor laten lopen
@staal571, Er bestaan kookplaten/ovens op diesel. En met flinke panelen op het dak kun je een een compressor koelkast/box ook aan de gang houden, geen gas meer nodig.
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: Motor laten lopen
staal571 schreef: ↑za 21 aug 2021, 18:29Ben dan wel eens benieuwd hoe je de oven en de koelkast op diesel wilt gebruiken ?, ik gebruik al jaren LPG , moet wel erbij zeggen dan mijn LPG in een afgesloten kast binnen staat.Eric van den Heuvel schreef: ↑di 25 mei 2021, 20:38Ben, ik heb altijd gelijk. Het kost een vermogen om in de winter op gas te stoken t.o.v. diesel. Kijk maar eens op het wintersport gedeelte. Daarnaast is LPG in de winter dikke ellende. Wanneer het onder nul komt verdampt het butaan deel niet meer en is je tank zo leeg en.... de regelaar bevriest. Mijn kameraad heeft er zijn hele LPG systeem uitgehaald. Altijd trammelant met de Alde kachel, de Smev oven en de kk. Dit probleem komt niet voor bij dieselverwarming. De brandstof maatschappijen voegen een additief toe om vlokken etc te voorkomen. Ikzelf heb een verwarmd dieselfilter dus dat probleem doet zich niet voor. Groet Eric
gr Peter Ik heb 1 lichtgewicht 11kg gasfles gevuld met propaan en daar wordt mee gekookt, koelkast en de B10 boiler. Daar doen we makkelijk 3 weken mee. Onze bedoeling om de gaskachel uit te bouwen om minder afhankelijk te zijn van 2 gasflessen die je in de winter makkelijk in 10 dagen leeg stookt. Met deze combinatie zijn wij dfaar ook heel goed ingeslaagd. Verder is het verwarmen op diesel veel effectiever en goedkoper dan op propaan. In de strenge winters hier wil ik de ellende van LPG niet hebben, risico te groot dat s'nachts de kachel bij min 25 uitvalt. Onze gasfles staat wel in een gaskast maar is niet verwarmd. Gr. Eric
Re: Motor laten lopen
2 flessen van 11 kg in 10 dagen ?
Bij serieuze kou kan dat bijna het dubbele worden.
Om die reden hebben wij altijd een aansluiting op een vast gasnet op de wintersportcamping. Dan hebben we in ieder geval gas zat voor heen en terugreis.
Wij hebben een Alde verwarming..die werkt niet op diesel.
Anders zou ik er serieus over gaan nadenken om op diesel te gaan verwarmen.
Bij serieuze kou kan dat bijna het dubbele worden.
Om die reden hebben wij altijd een aansluiting op een vast gasnet op de wintersportcamping. Dan hebben we in ieder geval gas zat voor heen en terugreis.
Wij hebben een Alde verwarming..die werkt niet op diesel.
Anders zou ik er serieus over gaan nadenken om op diesel te gaan verwarmen.
Adria Coral Supreme S 690SC
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: Motor laten lopen
Hallo, 2 x 11kg in 20 dagen is inderdaad ook wel eens meer geweest en inderdaad de fantastische Alde die ik in Mijn Kabe had loopt niet op diesel. Aangezien wij ook in de winter niet gebonden willen zijn aan campings heb ik de gaskachel vervangen door een Eberspächer dieselkachel. Ben hierdoor veel mobieler en lichter en ook goedkoper uit. Onze Hymer integraal is maar 5.70 en ik heb de isolatie op verschillende plaatsen stevig aangepakt. Overigens kun je altijd nog een dieselkachel bijplaatsen. Je zult er versteld van staan hoe snel hij de camper op temperatuur heeft. Groet Eric
Re: Motor laten lopen
Mijn compressor koelkasten doen/deden het allen prima op (voornamelijk) diesel. Net als de kachel.
Zóóóó relaxed!
Peter
Verder is het laten lopen van de motor op de camperplek net zoiets als schei.en in de bosjes
Zóóóó relaxed!
Peter
Verder is het laten lopen van de motor op de camperplek net zoiets als schei.en in de bosjes
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)