Naar Australië?

willem269
Berichten: 201
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 9:47
Locatie: Wilsum (D)
Contacteer:

Naar Australië?



Bericht door willem269 »

Hallo,
ik weet niet of er regelmatig leden van dit forum naar Australië gaan. Als dat wel zo is, kan en wil ik wel van dienst zijn. Mijn vrouw en ik hebben zes jaar en 120.000 kilometer door Australië gereisd met camper (die daar motorhome heet). Ik heb van de oost-, zuid- en westkust (deel)routebeschrijvingen met wat meer info in Word. Ook een aantal tips, heel veel contacten en wat handige apps. Die stuur ik nu al jaren naar veel mensen op het Wereldwijzer forum.

Ik dacht, ik meld het maar.
Laatst gewijzigd door willem269 op do 19 mei 2022, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sattaz
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 04 aug 2017, 22:20

Re: Naar Australië ?



Bericht door sattaz »

@willem269,

Bedankt voor de info :thumbup:


Met vriendelijke groeten ;)

sattaz
willem269
Berichten: 201
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 9:47
Locatie: Wilsum (D)
Contacteer:

Re: Naar Australië?



Bericht door willem269 »

Gaan er echt zo weinig mensen naar Australië die daar een camper huren? Of zouden het de niet-camperaars zijn die alleen daar een camper huren?
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Naar Australië?



Bericht door jansloos »

Uhh wij zouden wel willen. Al was het een jaar. 13 jaar geleden geweest zonder camper bij oud collega / medewerker. In Kingscliff. Prachtig land.
Maar ja, het bekende euvel €€€€€
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 429
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Naar Australië?



Bericht door FJM »

Wij zijn in 2016 voor lange tijd in Australië geweest. We hebben daar familie wonen.
Hadden toen wel je info willen hebben...
Maar ja: we hebben nu een nieuwe camper gekocht en ik denk dat we de komende jaren niet meer naar Australië gaan... inderdaad de €€€’tjes hé. Kun je maar één keer uitgeven. :roll:
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Naar Australië?



Bericht door dedruivenplukker »

Wij zijn met ons gezin twee keer geweest.
De eerste keer Het Zuiden en de Oostkust.
Ontslag genomen, campertje gekocht en 9 maanden genoten.

camper austalie.jpg
camper austalie.jpg (3.61 KiB) 3152 keer bekeken
De tweede keer het centrale deel, het Noorden en de Westkust gedaan vanaf Melbourne.
Kinderen van school en onbetaald verlof. :thumbup:

Een half jaar met rust en ruimte.
W.A..png
W.A..png (564.47 KiB) 3152 keer bekeken

Ik zou zo weer terug willen al was het alleen maar om te vissen. ( Tasmania lonkt nog wel :shh: )

Sharkbay W.A..png
Sharkbay W.A..png (205.04 KiB) 3149 keer bekeken


Helaas gooit mijn gezondheid roet in het eten en kan ik de warmte niet meer aan.
Daarom ga als het even kan en geniet van dit perfecte camperland.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 429
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Naar Australië?



Bericht door FJM »

Als je de warmte niet meer aankan, ga dan naar Tasmanië.
Wát een geweldig eiland is dat zeg!! Zijn daar 21 dagen geweest en hadden er makkelijk 21 weken door kunnen brengen!
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Naar Australië?



Bericht door Bas vd laar »

Geweldig land!
10 jaar geleden geweest en een auto gehuurd en 2 jaar geleden terug geweest en een 4x4 gekocht en daar 15.000 km ( probleemloos ) mee gereden.
Een auto ( of camper ) kopen is verreweg de goedkoopste oplossing als je lang gaat, met een beetje geluk speel je bij verkoop naderhand quitte of hou je zelfs iets over.
Het is het fijnste land waar ik ben geweest.
IMG_7231.JPG
IMG_7231.JPG (93.88 KiB) 3135 keer bekeken
Bijlagen
IMG_7338.JPG
IMG_7338.JPG (84.33 KiB) 3135 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 864
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Naar Australië?



Bericht door Veebee »

Toevallig deze week voor 6 weken geboekt.
Vertrek 2 Februari 2020, camper halen we op in Sydney en wordt ingeleverd in Adelaide.
Van Sydney gaan we eerst naar mijn geboorte plaats (Blacktown) even wat oude schoolmaten opzoeken en dan verder, een route via Melbourne naar Adelaide hebben we nog niet.
Tips zijn altijd welkom
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Naar Australië?



Bericht door Going »

Vergeet niet om Wikicamps op je telefoon of tablet te zetten.
http://wikicamps.com.au
En ook fuelmaps voor de brandstof prijzen. Prijzen liggen soms 20 cent uit elkaar binnen 1 km.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
jet55
Berichten: 460
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 10:06

Re: Naar Australië?



Bericht door jet55 »

Wij zijn twee jaar geleden twee maanden geweest
Geddeltelijk met camper en gedeeltelijk auto
Wat een geweldig land.
Als ik 30 jaar jonger was geweest was ik gebleven.
En ja Tasmanie is prachtig
Jet
willem269
Berichten: 201
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 9:47
Locatie: Wilsum (D)
Contacteer:

Re: Naar Australië?



Bericht door willem269 »

@ Veebee,

heb je Sydney - Melbourne al wel? Snowy Mountains overwogen tot Bairnsdale?

Verlaat Sydney via de Grand Pacific Road, zie deze website: http://www.visitnsw.com/things-to-do/dr ... ific-drive
met daarop ook de Kosciuszko Alpine Road en veel meer moois.

Vervolgens:

Ulladulla, Batemans Bay, Merimbula, Eden
Princess Hwy naar Bega,

Bemboka, Cooma, Jindabyne,
Mount Kosciuszko (hoogste punt van Australië)
Tallangatta, Albury, Wangaratta, Myrtleford, Bright,
Omeo,

Bairnsdale
Lakes Entrance – Gippsland Lakes
Wilsons Promontory National Park
Mornington Peninsula/Philip Island
Melbourne

en Melbourne - Adelaide in twee stukken

Melbourne – Port Fairy _

Verschillende leuke opties, allemaal afhankelijk van hoeveel tijd je hebt.
Verlaat Melbourne in het zuid-oosten, rijd langs Port Philip Bay en maak de oversteek van Sorrento naar Queenscliff met de ferry. Dan door naar Geelong.

Melbourne – Geelong rechtstreeks vonden wij elke keer weer een saai stuk. Maar het alternatief is wat om en houdt wat op door de pont.

Hieronder de website met daarop de dienstregeling en tarieven. Nu is het 11 dollar per meter, inclusief de chauffeur en voor de andere Dus afhankelijk van een motorhome tot 7 meter is het 77 + 30 = 107 dollar. Ze varen elk uur van 7 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds, de overtocht duurt 40 minuten.
De website http://www.searoad.com.au


Dan vanaf Geelong. Twee mogelijkheden.
De eerste is de kustweg via Torquay naar Apollo Bay enz.

De tweede is via de A1 naar Colac, caravan park aan het meer. Vanaf Colac naar het zuiden via Triplet Falls, http://www.visitvictoria.com/Regions/Gr ... orest-Walk hele mooie regenwoud wandelingen van diverse lengtes (kort, 2 en 4,5 kilometer). En vlakbij is http://www.otwayfly.com/

Ook als je langs de kust blijft na Torquay is Triplet Falls goed te doen

Daarna verder afzakken naar de kust en je komt nog voor de Great Ocean Road uit. Met een klein omweggetje kun je ook Apollo Bay en Cape Otway nog meepikken. http://www.lightstation.com/. Je kunt er in rijden en kijken, de lighthouse tour is een dure liefhebberij, heb ik gehoord.

Daarna wijst het zichzelf, Great Ocean Road, Warrnambool. Na Warrnambool ligt het Tower Hill Wildlife reserve http://www.visitvictoria.com/Regions/Gr ... serve.aspx

Port Fairy is een leuk plaatsje met Griffith Island als kleine attractie. http://www.visitportfairy-moyneshire.co ... lighthouse

Daarna via Heywood naar Mount Gambier

Mount Gambier - Adelaide

Mount Gambier is zeker de moeite waard. De sinkholes bij avond met de (bijna tamme) possums en de tientallen bloeiende hortensia's. Dan het Blue Lake. En net ten zuiden van Mount Gambier iets wat minder bekend is maar wel heel apart: Mount Schank. Een uitgedoofde vulkaan waar je een wandeling over de kraterrand kunt maken en mooie verre uitzichten hebt. http://www.mountgambierpoint.com.au/tow ... nt-schank/ Voor ons was die wandeling heel speciaal. Lees er Ontmoeting 30 maar op na. En lees dan gelijk door naar Ontmoeting 31, want langs die veerpont gaat de route die ik voorstel, via Narrung, ook. Er is tevens een prachtige gratis overnachtingsplek. (wc, geen electra)
Een dergelijke overnachtingsplek was er overigens ook toen wij bij Mount Schank waren.
Hier alle attracties in en om Mt. Gambier, genoeg voor een week of twee..... http://www.mountgambierpoint.com.au/attractions/
Ook na Narrung, onderweg naar Adelaide, is in Langhorne Creek een mooie gratis plek. (maar weer geen voorzieningen) Mocht je de omweg via Narrung niet doen, kun je nog wel de pont in Wellington nemen. Alle ponten in SA zijn gratis, maar dat wist je wellicht al. Er loopt trouwens vanaf de pont bij Narrung een goede weg weer naar de Princess Highway. Iets ten westen van Narrung ligt een apart plaatsje, Raukkan, dat eerder Point McLeay heette. Het wordt bewoond en bestuurd door aboriginals en is daardoor vrij uniek. Het ziet er ook als een gewoon plaatsje uit, hoewel het rond sommige huizen wel erg rommelig is. Wij vonden dat er een aparte sfeer heerste.
Mocht je de kustweg door de Coorong niet nemen, dan kom je langs Bool Lagoon en de Naracoorte Caves. Je kunt dan bij Tailem Bend alsnog naar de pont bij Wellington rijden.

Waar ik het hierboven heb over Ontmoetingen, die staan op onze website www.dutchjumbo.nl
willem269
Berichten: 201
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 9:47
Locatie: Wilsum (D)
Contacteer:

Re: Naar Australië?



Bericht door willem269 »

Goede Vrijdag in Western Australia, iets anders dan hier:
https://www.abc.net.au/news/2019-04-20/ ... d/11032616
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 864
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Naar Australië?



Bericht door Veebee »

@willem269,

We zijn weer terug, ik kan wel zeggen dat we de meeste plekken die je noteerde wel bezocht hebben, waarvoor onze dank.
We hebben wel een paar keer onze route aan moeten passen ivm wegen die afgesloten waren. De verbrandde gebieden gaven wel een triest beeld.
Ik zou eenieder aanraden om zo'n reis te maken.
Was niet geheel trouble free, we hebben de camper moeten ruilen in Melbourne maar verder prima.
Wikicamps was perfect en onmisbaar, al hadden wij een camperapp in de camper icm met de navi.
De terugreis op 6 maart was gezien de corona virus goed te doen, er werd op de luchthavens veel gescand op temperatuur, vooral Singapore.
Voor meer info, laat maar weten.
Info over de camper, via pb
camper.jpg
camper.jpg (161.51 KiB) 2377 keer bekeken
IMG_2.jpg
IMG_2.jpg (157.17 KiB) 2377 keer bekeken
img_3.jpg
img_3.jpg (175.91 KiB) 2377 keer bekeken
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Plaats reactie