Bossche Bollen goes Nippon mei-juni 2017

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bossche Bollen M&R
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 10 jul 2006, 22:30
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bossche Bollen goes Nippon mei-juni 2017



Bericht door Bossche Bollen M&R »

Bossche Bollen goes Nippon

Bij (tijdelijk, althans daar ga ik van uit :lol:) gebrek aan een eigen campertje, vonden we het tijd weer eens wat compleet anders te gaan doen.

Geen idee meer hoe we er uiteindelijk bij uitgekomen zijn, maar we gaan zowaar Japan verkennen. Het voelt een beetje onwerkelijk, maar we gaan toch echt vanaf 10 mei met een gehuurde campervan voor zo'n 3,5 week rondtouren.

Op dit moment flink aan het inlezen, dus wat route betreft is het allemaal nog niet echt duidelijk, maar we zijn wel meer van de natuur dan grote steden, dus daar zal m.n. de focus op liggen. Gewenteld in uiteraard een toefje oude en nieuwe cultuur.

Ik weet niet of iemand het leuk vind ons een beetje te volgen, ik zal hier af en toe een berichtje plaatsen en verder komt het reisverslag uiteindelijk op onze reiswebsite te staan http://tweebosschebollenopreis.jouwweb.nl/

Volgens mij wordt het knotsgek :crazy: ... en daar houden we wel van ... :lol:

Mocht iemand vragen hebben, stel ze gerust, ook m.b.t. kosten, daar doen we niet moeilijk over, als ik er anderen mee kan helpen, graag!

Alvast enkele opmerkelijke bevindingen:
- vliegen naar Japan is goedkoper dan naar de USA
- de benzine is ca. 30% goedkoper dan bij ons
- snelwegen zijn vrijwel allen tolwegen en zijn echt prijzig, 20-30€ per 100 km (!), vermijden dus, gelukkig zijn er prima alternatieven al ligt daar de gemiddelde snelheid beduidend lager
- men mag vrij kamperen (!)
- wil je niet wild kamperen, er is een netwerk van meer dan 1000 gratis rest area's op de soms meest geweldige plekken incl. sanitair en soms douches (en uiteraard talloze campings)
- een beleving op zich (althans volgens de spaarzame reisverslagen): bezoek aan openbaar toilet (al die knopjes, help!), tanken (dubbel help!!), boodschappen doen enz.
- eerste week van mei 2017 is het golden week (aaneenschakeling van nationale feestdagen), compleet Nippon is dan vrij, vermijden dus, vanaf begin juni regent het het een maand (moesson, begint in het zuiden), ook vermijden dus
- er zijn 1000'den hot spring bad houses door het land, vaak gratis, wel mannen en vrouwen gescheiden want het is in de blote kont, en... tattoos niet toegestaan
- men spreekt écht geen Engels...

Tot zover.

:cheers: M&R
Laatst gewijzigd door Bossche Bollen M&R op do 16 mar 2017, 23:14, 7 keer totaal gewijzigd.
Gespot in Alice Springs (Australia): "Life is a mistery to be lived, not a problem to be solved!"
Nog zo één: de spreuk op de kentekens van New Hampshire (USA): "Live free or die!"

http://tweebosschebollenopreis.jouwweb.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Bossche Bollen goes Nippon mei-juni 2017



Bericht door Marco Polo »

Tattoo's = maffia in Japan.
en in het (verre) verleden waren Gaijin niet heel erg welkom in unsen.
Daar moet je eerst onder de douche voor je in bad gaat en aangezien een hoop buitenlanders dat niet in de gaten hadden........ :mrgreen:

Lijkt me verder een mooie reis!
ben benieuwd naar je verhalen 8-)
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Bossche Bollen goes Nippon mei-juni 2017



Bericht door durisotti »

Ik ben in Japan geweest, prachtig land met vriendelijke mensen.
Het is er erg veilig en alles is goed georganiseerd.
Communiceren is het grootste probleem, er zijn weinig mensen die Engels spreken.
En de cultuur daar is zo anders dan die van ons dat maakt het leuk maar soms ook lastig..
Klein voorbeeldje, in de metro zitten de mensen op langs banken in de rijrichting. In persoon te gaan staan, dat wordt als zeer onbeleefd gezien.. We kwamen daar pas na een paar dagen achter...
Ga niet de steden in met een auto maar parkeer aan de rand van de stad en ga met het OV, dat is goedkoop en erg goed geregeld. Parkeren is erg duur en het is erg druk.
Finnair bied soms goedkope tickets aan. Een tussenstop in Hong Kong is ook aan te raden.
Gebruikersavatar
Bossche Bollen M&R
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 10 jul 2006, 22:30
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Bossche Bollen goes Nippon mei-juni 2017



Bericht door Bossche Bollen M&R »

Hey Durisotti,

Dank voor de info en de link. Inmiddels druk bezig met inlezen al vind ik weinig reisverslagen per camper/van/auto op internet in het Nederlands. Op Duitse sites is wat meer te vinden. Handige site is die van de gratis kampeerplaatsen/hot springs https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 202638&z=8

De vlucht is inmiddels geboekt, € 455,- pp retour vanaf Schiphol, eenmaal overstappen in China, normale tijden, geen lange overstap, Xiamen Airlines. Niet de beste, maar ook niet de slechtste. Ze worden ieder geval beter beoordeeld dan Air China waar we ooit mee naar Australie zijn gevlogen, dat was geen fijne ervaring, had nu ook weer gekund, was zelfs nog wat goedkoper, maar dat hebben we maar even laten schieten :shifty:

Het RV-busje is inmiddels ook vastgelegd, kosten ca. € 900,- pp (we zijn met z'n tweeen) incl onbeperkte kilometers, ophalen/afzetten op het vliegveld, 15 GB aan internet, navigatiesysteem, keuken/slaap/buiten-gerei. Ook dat valt dus wel mee. Brandstofverbruik schatten we 1:10, kosten benzine ca. € 1,10 / liter. Ook dat is prima te doen, gecombineerd met gratis kampeerplaatsen/hot springs en boodschappen doen bij de super vind ik vooralsnog de kosten meevallen. In ieder geval vergeleken met waar ik in eerste instantie van uit ging en van ieder te horen krijg (;Japan is zoooooo duur). Maar de tolwegen moet je echt wel gaan vermijden!

Je gaf aan dat je in Japan bent geweest. Heb je ook rondgetrokken? Hoe meer wij er over lezen, des te meer ons namelijk het noorden en dan m.n. Hokkaido trekt, vanwege de natuur en volgens mij meer rust en ruimte. Heb jij ervaringen met het noordereiland?

:cheers: Marcel
Gespot in Alice Springs (Australia): "Life is a mistery to be lived, not a problem to be solved!"
Nog zo één: de spreuk op de kentekens van New Hampshire (USA): "Live free or die!"

http://tweebosschebollenopreis.jouwweb.nl
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Bossche Bollen goes Nippon mei-juni 2017



Bericht door durisotti »

Ik ben een paar dagen in en rond Tokio geweest als tussenstop naar Nieuw Zeeland.
Ik wil graag nog een keertje terug en meer van het land zien. Je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Het OV is goed geregeld en goedkoop.
Japan behoort tot de veiligste landen ter wereld en men is zeer behulpzaam.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Bossche Bollen goes Nippon mei-juni 2017



Bericht door Marco Polo »

Denk dat er ook op Honshu, zeker ten noorden van Tokio, genoeg rust en ruimte te vinden is.
Maar voor mij is het al een kleine 23 jaar geleden dat ik er geweest ben.
Met openbaar vervoer rondgetrokken van Tokio naar het noorden van Honshu en via de oostkust (Nagano) naar Hiroshima en terug.
(Met nog een klein zijsprongetje naar het eiland Shikoku).
Grootste bevolkingsconcentraties liggen toch voornamelijk aan de kust.

Wilde in het noorden een wat afgelegen klooster bezoeken (waar ik ook kon overnachten).
Met reisgids duidelijk gemaakt waar ik heen wilde.
Kwam de ticketverkoper - die geen woord Engels sprak - later nog met een briefje achter me aan met daarop genoteerd waar ik allemaal over moest stappen.
Laatste stuk met een boemel met allemaal schoolkinderen. Ook geen woord engels.
Elk station gevraagd naar het dorp waar ik naar toe moest.
Elke keer werd verlegen nee geschud .
Op een gegeven moment zag ik ze allemaal naar me kijken.
Hadden we het gewenste station bereikt :-B

Erg bijzondere reis :thumbup:
Gebruikersavatar
Bossche Bollen M&R
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 10 jul 2006, 22:30
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Bossche Bollen goes Nippon mei-juni 2017



Bericht door Bossche Bollen M&R »

Tjee... stoer ding hoor die earthcruiser en de wijze hoe zij hun leven leiden, blijft toch een droom ook voor ons, maar wie weet, ooit!

Dank voor de info!
Gespot in Alice Springs (Australia): "Life is a mistery to be lived, not a problem to be solved!"
Nog zo één: de spreuk op de kentekens van New Hampshire (USA): "Live free or die!"

http://tweebosschebollenopreis.jouwweb.nl
Gebruikersavatar
Bossche Bollen M&R
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 10 jul 2006, 22:30
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Bossche Bollen goes Nippon mei-juni 2017



Bericht door Bossche Bollen M&R »

Inmiddels alweer een paar weken terug van een geweldige trip door Japan met gehuurde camperbus. Ik had gehoopt dat ik inmiddels de foto's en het verslag klaar had, helaas, het is er nog niet van gekomen en inmiddels ook al weer een dikke week wezen hiken op Madeira.

Hoop binnenkort hier een berichtje te kunnen plaatsen met een link naar het verslag en de foto's.

:cheers:
Marcel
Gespot in Alice Springs (Australia): "Life is a mistery to be lived, not a problem to be solved!"
Nog zo één: de spreuk op de kentekens van New Hampshire (USA): "Live free or die!"

http://tweebosschebollenopreis.jouwweb.nl
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Bossche Bollen goes Nippon mei-juni 2017



Bericht door durisotti »

Ben benieuwd !
Gebruikersavatar
Bossche Bollen M&R
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 10 jul 2006, 22:30
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Bossche Bollen goes Nippon mei-juni 2017



Bericht door Bossche Bollen M&R »

Het overzicht met overnachtingen staat er inmiddels op:

http://tweebosschebollenopreis.jouwweb. ... chtingen-4

:cheers:
Gespot in Alice Springs (Australia): "Life is a mistery to be lived, not a problem to be solved!"
Nog zo één: de spreuk op de kentekens van New Hampshire (USA): "Live free or die!"

http://tweebosschebollenopreis.jouwweb.nl
Gebruikersavatar
Bossche Bollen M&R
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 10 jul 2006, 22:30
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Bossche Bollen goes Nippon mei-juni 2017



Bericht door Bossche Bollen M&R »

Inmiddels bijna 2 jaar verder en de foto's EINDELIJK uitgezocht :lol3:

Tja... in de tussentijd alweer wat vakanties gehad en druk druk druk, dus het kwam er maar niet van. Het verslag is inmiddels uitgewerkt maar moet nog zwaar gefinetuned worden :crazy:

Voor de overnachtingen inclusief de coördinaten én nu dus eindelijk de foto's (1000+), en een aantal filmpjes van onderweg en bezienswaardigheden: http://tweebosschebollenopreis.jouwweb. ... n-mei-2017

:cheers:
Gespot in Alice Springs (Australia): "Life is a mistery to be lived, not a problem to be solved!"
Nog zo één: de spreuk op de kentekens van New Hampshire (USA): "Live free or die!"

http://tweebosschebollenopreis.jouwweb.nl
Plaats reactie