Reis naar Iran

jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Reis naar Iran



Bericht door jielus »

Gewoon doen en kijken waar het schip strand! Je kan nu eenmaal niet alles van tevoren regelen. Dat verhuren lijkt me wel moeilijk maar welke agent bekijkt de hele mikmak aan papieren? Mijn ervaring is dat ze liever een foto van je maken dan dat ze je een bon geven. Een kleine grensovergang is altijd beter dan een hele grote!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
mags
Berichten: 14
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 12:58

Re: Reis naar Iran



Bericht door mags »

Zoals jullie zien ben ik niet veelvuldig op dit forum actief en ik was ook blij verrast om zoveel leerzame en leuke reacties te zien! Ik ben net terug van 3 mnd Iran en ik ben op mijn rondreizen weer mensen tegengekomen die met hun eigen vervoer (meestal 4WD-camper of eigen auto/motor/fiets) aan het rondreizen waren. Het toerisme neemt toe. Mijn enthousiasme om te camperen in Iran ook....
Ik lees een heleboel dingen die mij al wel bekend waren en ik denk dat het inderdaad zo is dat ik gewoon niet teveel moet voorbereiden, maar gewoon moet gaan rijden......dat zal waarschijnlijk pas 2017 worden.
Dat idee van verhuren is inderdaad niet mogelijk en ik zal gewoon naast de periodes die ik voor werk al in Iran verblijf moeten uitbreiden tot de max verblijfsduur van 3 maanden....dan teruggaan naar NL en weer een visum aanvragen (dat lukt mij makkelijk via de Iraanse agent waarmee wij als reisorganisatie werken).
Mamnun Andy voor de nuttige informatie!
Burow, ik rijd (weliswaar per touringbus) al jaren door Iran en ben goed bekend met de meeste wegen, bezienswaardigheden etc. Mocht je vragen hebben dan kan je mij altijd mailen.
mags
Berichten: 14
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 12:58

Re: Reis naar Iran



Bericht door mags »

Voor wie het nog interesseert: Inmiddels heb ik met zowel de Iraanse ambassade in Den Haag, de ADAC en de Iraanse equivalent van onze ANWB contact gehad en ben het volgende te weten gekomen:

Aangezien mijn camper op mijn naam staat, moet ik bijvoorbeeld mijn gezinsleden via de ADAC "Power of Attorney" geven om ook te kunnen rijden in mijn camper. Ik liep tegen het probleem aan dat ikzelf zowel in het voorjaar als najaar als reisleidster rondreis in Iran en ik slechts voor 3 maanden een visum krijg, waardoor relatief weinig "campertijd" overblijft. ik moet weer Iran uit om dat visum nogmaals voor 3 maanden te kunnen verkrijgen. Mijn vraag was of mijn camper in die tussentijd (dus als ik niet in Iran ben) daar zou mogen blijven staan. Officieel moet de camper gelijktijdig met mij Iran verlaten, maar dat zou erg tijdrovend zijn en dan zou ik weer na het verkrijgen van mijn nieuwe driemaanden visum de camper weer moeten invoeren. Wat de Iraanse "ANWB" mij heeft verteld is dat ik dat zelf zou moeten aankaarten bij de Customs, en evt. zou mijn camper dan in een afgesloten plaats kunnen achterblijven tot ik hem weer zou ophalen. Dat is dus nog niet duidelijk, helaas. Ik weet uit ervaring dat het verkrijgen van een nieuw visum (met letter of invitation) ongeveer 2 weekjes tijd duurt. Het enige "nadeel" is dat ik in Iran moet zijn en niet bijvoorbeeld weg kan gaan en mijn familie (of anderen die ik Power of Attorney geef) de camper zonder mijn aanwezigheid kan gebruiken.
Ik ben nu van plan om na mijn terugkomst begin mei 2017, zo spoedig mogelijk af te reizen naar Iran, via Italie, Griekenland, Turkije (langs de Noordkant Trabzon, Erezum, Dogubeyazid en dan Iran in. Mocht het zo zijn dat ik de camper zonder problemen kan laten staan op een aangegeven plek voor de periode dat ik buiten Iran ben, dan zou dat betekenen dat als ik aan het werk ben in Iran, mijn familie in diezelfde periode kan rondreizen in onze camper...... Het probleem van het reizen in Mei/Juni/Juli/Augustus is dat het bloedheet is daar! Mocht de camper kunnen blijven staan, dan kan ik in het najaar/winter 2017 wel het zuidelijke gebied van Iran bezoeken! Ik ben goed bereisd in bijna heel Iran, ik kom er al jaren en spreek de taal redelijk vloeiend en heb er veel kennissen/vrienden, dus over dat aspect maak ik mij helemaal geen zorgen.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Reis naar Iran



Bericht door jielus »

Leuk om weer van je te horen. Ik ben heel benieuwd hoe het bevalt want ik sta er eigenlijk ook wel voor open.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Andy_
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 12 mei 2006, 23:11
Locatie: Vianen UT

Re: Reis naar Iran



Bericht door Andy_ »

Beste Mags,
wij gaan vanaf april voor 3 maanden met camper rondtrekken in Iran, wellicht kunnen wij in contact blijven en ervaring uitwisselen,
Als je camper wil achter laten dan moet je bij douane in Bazargan op transit gebied naar een van de depo gaan en tegen kosten (2014 was rond €28 per dag) je camper achter laten. Volgens douane van Iran mag je met tijdelijke invoer van je auto tot 6 maanden in land blijven, bij mijn entre in 2014 krijg ik ook geen enige melding van camper in mijn paspoort omdat tijdelijke invoer via carnet de passage gaat, wellicht kan je dan voor twee weken zonder het uitvoer van je camper heen en weer reizen, over de machtiging van ADAC weet ik niks maar in 2014 na invoer moest ik bij plaatselijke politie een tijdelijke Iraanse kenteken aanvragen, tijdens aanvraag is mij herhaaldelijk verteld dat camper mag enkel door mij bestuurd worden.,

Groeten,
Andy
mags
Berichten: 14
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 12:58

Re: Reis naar Iran



Bericht door mags »

Andy, leuk om te horen, ik ben dan al in Iran (vanaf eind maart tot 7/5) en wie weet zie ik jou wel onderweg. Mijn eerste rondreis is THR/Hamedan/Kermanshah/Ahvaz/Yasuj/Shiraz/Kerman/Yazd/Isfahan/Kashan/Qom, de tweede THR/Kashan/Yazd/Kerman/Shiraz/Isfahan/Qom. De meeste campers zie ik in Kerman achter hotel Akhavan, dus ik zal uitkijken naar je! Heb een uitgebreidere mail naar je toe gezonden. Safar e khosh begzare!
mags
Berichten: 14
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 12:58

Re: Reis naar Iran



Bericht door mags »

Sinds twee dagen zijn wij terug van onze reis naar Iran en ik kan zeggen dat de reis in één woord fantastisch was! Al ken ik Iran goed, het was een onvergetelijke ervaring om geheel vrij daar te kunnen rondreizen. We zijn op 25/5 vertrokken en in totaal ben ik 10 weken weggeweest. (mijn echtgenoot is in totaal 5 weken meegereisd, op de heen- en terugreis, en een klein drie weken door het Noord-Westen van Iran). Wat hebben we mooie landschappen en bezienswaardigheden gezien!
De heenreis hebben we in 6 dagen afgelegd, op 100 km na was het snelweg en met name in Turkije waren de snelwegen fantastisch en uitermate rustig, zowel op onze heen- als terugreis. Iran is een uitermate geschikt land om te camperen: bijna elke stad heeft een parkje waar WC/water te verkrijgen is en je de camper kunt parkeren. Áls we al ergens moesten betalen, bijvoorbeeld in het Qadir Park in Mashad of bij de Ali Sadr grotten nabij Hamedan, dan was dat nooit meer dan zo'n euro voor de totale verblijfsduur, soms zelfs met (gratis) stroom...... De mensen zijn/waren, als altijd, ongelofelijk vriendelijk en gastvrij, zij het wel uitermate nieuwsgierig naar wie er in de camper zit, wat het voor "auto" is en vooral hoeveel je ervoor hebt betaald! Het kan een voordeel zijn als je NIET de taal spreekt! Het jaargetijde waarin we moesten reizen (omdat ik in zowel voor- als najaar in Iran moet werken kon het niet anders dan in de zomer), was weliswaar soms erg warm (temperaturen van 40+ graden), maar doordat we vooral in gebieden met een lage luchtvochtigheid zaten (7%) of in de berggebieden vertoefden, was het best te doen. Vanaf Augustus werd het wel erg warm en waren we blij dat we op de terugweg eindelijk regen, onweer en koelte hadden in de buurt van Ankara.
Het verkeer in Iran is een "ervaring", in de regio rond Tehran ronduit "gestoord" te noemen, maar als je gewoon daar de middenbaan aanhoudt op de snelweg en iedereen links of rechts langs je heen komt schieten, valt het best wel mee. Ik heb ongeveer 13.000 km zelf achter het stuur gezeten, heb een aantal idioot gevaarlijke manoeuvres gezien, maar heb mij niet een moment onveilig gevoeld, in tegendeel, ik vond het rijden in Iran eigenlijk behoorlijk relaxed!
Op onze laatste reisdag, in Duitsland, kregen we technische problemen. Verder heb ik alleen onderweg in Iran 1x een diepe kuil geraakt, waardoor de auto "beveiligd" werd en ik niet verder kon totdat ik de "reset" knop had gevonden (duurde enige tijd) en had ik een lekkende gasfles, doordat een a-technisch type die hem had trachtten bij te vullen, iets binnenin had kapotgemaakt. Ook dat werd redelijk snel verholpen.
Al met al teveel (nieuwe) indrukken! Ik kan alleen maar zeggen dat Iran zéker de reis en de inspanningen (Carnet de Passage) meer dan waard was. We gaan zeker nog een keer!
Voor vragen ben ik altijd via een pb te bereiken.
Plaats reactie