Senegal

Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Senegal



Bericht door Gee »

Klopt.
De berichten die ik zie van recente grenspassages laten een grote willekeur zien. Zo is er ook verschil tussen de kosten voor het visum in Rabat (dat tot voor een paar jaar de enige manier was), nl. 1.450 dirham, 2 weken geleden, en aan de grens, € 55 + € 10 voor de TIP.

Mocht je je wat onzeker voelen, dan kun je altijd een fixer nemen, bijvoorbeeld Cheikh. Die leidt je door het hele proces, en zorgt ervoor dat jouw documenten bovenop de stapel komen te liggen. Ik gebruik ze bij voorkeur niet, de meesten zijn boeven. Je moet hem wel erg strak houden. Iemand die hem vorige maand gebruikte meldt de volgende onderhandeling:

Me: How much
Cheik: 150 euros!
Me: I'll give you 10 euros
Cheik: Ok

Och ja, TIA (This Is Africa).

Cheers,

Gee
Uitgeschreven

Re: Senegal



Bericht door Uitgeschreven »

http://www.motomorgana.com/nl/eindelijk-groen/

Is wel niet met een camper,maar zag die staan in het maandblad van de VAB.
De link gevonden via google .
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Senegal



Bericht door dedruivenplukker »

Filmpjes met campers zijn er ook genoeg, zoals deze met een Hymer:


https://www.youtube.com/watch?v=Fd91pW8k7Mc

En hier de rit door No Man's land:

https://www.youtube.com/watch?v=D3odnfreFfk

en:

https://www.youtube.com/watch?v=5jjUdaUpL6A
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Uitgeschreven

Re: Senegal



Bericht door Uitgeschreven »

Het is beslist,we nemen het vliegtuig. :mrgreen:
jair33
Berichten: 75
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 16:54

Re: Senegal



Bericht door jair33 »

daarentegen denk ik er nu sterk aan om wel deze mooie tocht te maken met m'n Ford Transit! Ik zou sowieso al in Marokko zitten die maanden, en heb nu het idee gekregen om met vrienden door te rijden naar Senegal (na veel vooronderzoek ook, ben me bewust van de nodige voorbereidingen/'ontberingen').

Iemand ervaring met het verschepen van een (kleine) camper vanuit Senegal naar Belgie/ Nederland? Ik heb de verschillende sites al doorgenomen maar ze zijn nogal cryptisch over de prijs.. ik zal gewoon moeten bellen denk? Iemand misschien nog specifieke tips waar naar te kijken/ welke bedrijven goede of slechte reputaties hebben?

Alvast bedankt!
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Senegal



Bericht door Vertrokken4 »

Ik zie dit topic nu pas.

Marokko/Mauritanië: Om te beginnen wordt de passage verschrikkelijk overdreven, er gaat tegenwoordig zoveel verkeer overheen dat die paar kilometer die je moet overbruggen geen enkel probleem zijn. Vergis je je alsnog dan zijn er meer dan voldoende lui die tegen een kleine vergoeding je de weg wijzen. De Mauritaanse kant kost je hoogstwaarschijnlijk minder tijd dan de Marokkaanse. In een uurtje of twee ben meestal wel aan de andere kant.

Voor wie wil verschepen? Er gaan roro schepen van Dakar naar Europa, Belgie/Duitsland. Onder andere Grimaldi.

Voor de veelal lastige grenspassage tussen Mauritanië en Senegal (Rosso) is een goed alternatief, info per PB.

Groetjes,

JP
jair33
Berichten: 75
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 16:54

Re: Senegal



Bericht door jair33 »

Dat dacht ik ook Jervig! Goed om te horen in ieder geval. Ik zal maar eens wat verscheep bedrijven bellen dan.. Ik zal je een PB sturen zodra ik weet dat het echt door gaat!
gorik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:26

Re: Senegal



Bericht door gorik »

Hallo,

Met onze recente aankoop (zie ook onderwerpen bij techniek ;)) willen we graag naar Senegal rijden. We zouden van oktober tot januari de reis maken.
Wij zijn mijn vriendin, ik en de kleine kindjes (1 en 3 jaar).
Sinds gisteren lopen de voorbereidingen op volle toeren.

Zijn er mensen die de tocht recent gedaan hebben (en die nog geen PM van mij gekregen hebben)? Als je tips, ideeën of aandachtspunten hebt, horen wij dit graag. Het is toch een serieuze onderneming met die kleine pagatters.

Groeten,
Gorik
gorik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:26

Re: Senegal



Bericht door gorik »

om het wat concreter te maken:

Eerste bekommernis in de voorbereiding zijn de grensovergangen en administratieve formaliteiten (welke papieren heb je eigenlijk nodig voor een camper?).
Verder willen we ons ook goed informeren rond veiligheid en gezondheid vanaf de Westelijke Sahara tot Dakar. Zijn er hier en daar goede ziekenhuizen? Zijn er risico's of problemen waar we misschien niet aan denken?
Daarnaast zijn alle leuke tips ook heel welkom, de must-sees, leuke stopplaatsen, gezellige campings, eventueel contacten voor onderweg...

Heel erg bedankt alvast!

Gorik
gorik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:26

Re: Senegal



Bericht door gorik »

Is er iemand naar het wildpark in het zuidoosten geweest? Makkelijk bereikbaar? Is er een degelijk ziekenhuis in Tambacounda?

Iemand in zijn geheel ervaring met de Senegalese ziekenhuizen bv ook St-Louis of Kaolak?

We willen goede 'noodprocedures' hebben voor het geval er iets is met de kindjes.

Bedankt!
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Senegal



Bericht door Vertrokken4 »

Park vanuit Noordwesten goed bereikbaar, ingang: N13 15.634 W13 12.088 Grand Mirador: uitzichtpunt: N13 15.634 W13 12.088 Simenti centraal kampement, hotel en zwembad: N13 01.641 W13 17.636 Kampement du lion: N13 01.564 W13 14.296 Overige routes in het park ongeschikt voor niet 4x4 helaas. Maar het blijft zeker de moeite.

Ziekenhuis ervaringen hebben we gelukkig niet en als ik eerlijk ben vind ik het een vraag waarvan ik denk hmmmm.....hoeveel zekerheid zoek je?

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Senegal



Bericht door kampo »

Heen en terug is een rit van ongeveer 10.000 km had ik berekend, waarvan slechts de helft in Afrika en maar een 100 tal km echt slechte weg.
Dus in principe kan je dat (heen en terug) in 10 of 14 dagen doen, zonder veel te stoppen.

Met 2 kindjes over 4 maanden gespreid, er zijn er die het jullie voorgedaan hebben.
Waar je inderdaad moet van uitgaan is dat het slow travel zal worden, er zeker eens één ziek zal zijn.
Misschien is het ook goed om vooraf een aantal campings onderweg te selecteren.
Dat brengt wat meer rust als enkel wild kamperen.

In een noodgeval pakt iemand van de ouders het vliegtuig met de zieke en ben je een paar uur later weer thuis. Geen probleem van maken. Misschien gewoon 1000 € reserve opzij houden.
Ook altijd goed als je op voorhand iemand hebt die vanop het thuisfront spullen kan nasturen. Niet je oma maar best een logistieker die werkt bij DHL, TNT, ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Senegal



Bericht door dedruivenplukker »

Voor de mensen die binnenkort nog die kant op willen:
Marokko hekelt aanwezigheid Polisario in Guergarat
Ook zijn er wat probleempje bij de passage van de eco- rally.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Uitgeschreven

Re: Senegal



Bericht door Uitgeschreven »

Gelukkig een eindje van Senegal.>We vertrekken op 1 februari met het vliegtuig.Vrouw zag het niet zitten met de camper, mede door alle mogelijke problemen onderweg.
We hebben een maand gehuurd in M Bour. op paar 100 km van Gambia, waar we in 2012 waren.
Plaats reactie