Vast verhoogd dak

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Vast verhoogd dak



Bericht door Niessina »

Op mijn Jumper H1 komt een vast verhoogd dak. Volgens de dakleverancier (die pas volgend voorjaar tijd had) kan ik hem direct op het dak lijmen. Het lijkt mij zelf nogal 'iel'. Vandaar dat ik bedacht heb om aan de lange zijden een hoekstrip in het dak van de bus te lijmen en daar het dak overheen te laten vallen. Om op die manier een groter lijmvlak te creëren. Het dak meet 130x170 cm. Aan beide zijden zou een hoekstrip van 153 cm passen. Is dit een goed idee of juist niet?
Laatst gewijzigd door Niessina op wo 27 okt 2021, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vast verhoogd dak



Bericht door kampo »

Ik zou zo een vraag stellen aan de leverancier van het dak. Die zal zo iets als beste weten.
Dit soort werkjes doen weinig forumdeelnemers zelf en al zeker niet meer sinds er regeltjes moeten nageleefd. Dus mij lijkt het dan aan te bevelen om dit werk uit te besteden aan vakmensen. Het gaat tenslotte over het vervangen van een deel van de veiligheidskooi. Misschien kan het goedkoper als je de voorbereiding en afwerking zelf doet.

De echte vraag is of het niet slimmer en goedkoper is om de verkeerd gekochte H1 te verkopen en gewoon een fabrieks H2 of H3 te kopen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Vast verhoogd dak



Bericht door DucatoDolf »

Ik kreeg bij mijn hefdak een spoilertje van polyester en dat zit ook alleen vast met lijmkit. Het hefdak zelf zit alleen vast met 2 scharnieren en aan de voorkant met bandjes vastgesjort. Zolang er nergens wind onder kan slaan zal de boel wel blijven zitten. Maar een heel dak is wel wat groter. Op zich lijkt me het geen verkeerd plan die hoekstrips, maar zou even wachten tot je het dak hebt. Misschien heeft de leverancier er al wat vlakke stukken aan gefikst. Als je toch een hoekstrip plakt, zou ik de 'kap' er, naast lijmen, aan vast popnagelen.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Vast verhoogd dak



Bericht door Niessina »

We hebben het dak al. Het is niet meer dan een 'schaal' van kunstof. Op YouTube staan wel filmpjes over inbouw van een hefdak maar niet van een vaste dakverhoging. Toen we hem ophaalden zei hij dat vastlijmen voldoende zou zijn. En goed afkitten natuurlijk. Hoekstrips zijn mijn eigen idee voor extra stevigheid. Pompnagelen is idd ook een idee.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Vast verhoogd dak



Bericht door Atoz »

Ooit deed ik dat op een Barkas B1000, lang lang geleden.
Pompnagelen zou ik niet doen, wel met bout en moer of met.... Hoe noemen die dingen weeral?
popnuts of blindklinkMOEREN. In het aluminium profiel dat ik langs de binnenzijde zou bevestigen.

Zolang je tijdens de montage maar denkt dat het hard kan waaien (rijden) komt dat wel in orde.
Liever een boutje teveel dan 1 te weinig.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Vast verhoogd dak



Bericht door Johan de Jongh »

Waarom anders doen dan de leverancier aangeeft ?
Hij is diegene met ervaring en heeft er waarschijnlijk een paar meer gedaan.

Het dak voelt nu waarschijnlijk als een flubberding omdat er geen stevigheid is, maar die is er pas als hij rondom verlijmd zit.
Met bouten, popnagels e.d. zou ik voorzichtig zijn, als ze niet voorgeschreven zijn zou ik ze ook niet gebruiken, ieder gat is een potentiele lekkageplaats.
De voorgeschreven lijmen en kitten zijn tegenwoordig zo sterk dat je er een bus aan op kunt tillen mits het op de juiste wijze verwerkt wordt.

Succes met de montage !
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vast verhoogd dak



Bericht door kampo »

Misschien eerst zelf naar een paar dergelijke montages gaan kijken.
Dan zie je meteen ook de problemen die naderhand kunnen optreden.
Jammer dat je leverancier te weinig helpt.

Maar de vraag die ik me vooraf stel is .... de papieren en attesten.
Mag je dit nog zelf doen op het voertuigtype van jullie bouwjaar ?
In ieder geval succes gewenst !
Groeten Kampo
+Onderweg+

Re: Vast verhoogd dak



Bericht door +Onderweg+ »

Ooit een keer zo'n omgekeerde badkuip op een T3 gezet. In de goten vastgezet met Polymax (Bison) en daarna een dag met 2 spanbanden eromheen laten drogen. Aan de binnenkant op 6 plaatsen een RVS-hoeklijntje van 30 x 30mm ingelijmd.

Komt nooit meer los.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Vast verhoogd dak



Bericht door henk en lila »

Op onze (nu verkochte) Hiace werd in 2008 dit vaste dak geplaatst. Alleen kit maar wel een stevig stalen frame/kader rond de uitsnede. De Hiace rijdt overigens nog steeds rond en heeft nooit gelekt.
Op de foto zie je de zwarte kitrand, ook net boven de voorruit. Ik weet vrijwel zeker dat er geen "flens" of iets dergelijks aan de rand van het geplaatste dak zat. De hoeken tov het Hiace dak bevestigen dat ook. Aan de binnenkant zat ook zeker geen hoekprofiel of wat dan ook aan extra lijm contact vlak/
NB. ik ben best handig maar dit zou ik zeker nooit zelf doen.
hiace klein.jpg
hiace klein.jpg (174.85 KiB) 1772 keer bekeken
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vast verhoogd dak



Bericht door ducati 900 »

Ze lijmen complete vliegtuigen in elkaar en auto's worden ook al minstens 20 jaar in elkaar gelijmd.
Boutjes of popnagels zou ik niet doen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Vast verhoogd dak



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Onze eerst buscamper was Bedford CF 350 uit 1971, een H2 L2. Alleen H2 was in die periode een binnen hoogte van 1,65 m. Voor stahoogte moest je (toen) zelf een oplossing bedenken. We hebben er in 1974 (!) een Polyester verhoogd dak op 'geplakt'.
Om de carrosserie te verstevigen, hebben we aan de binnenzijde kokerprofiel van 20 x 40 mm rondom aan de boven rand vast gelast.
En vervolgens de kap ( ong. 400 x 180 cm !) met Polyesterhars in de dakgoot laten zakken.
Na deze eerste operatie (en de ervaring !) op dezelfde manier een verhoogd dak geplaatst op Bedford H2L2 (3x) en Transit H2L2 (2x).
Voor Polyester hars moest je het dak tot op het staal voor kaal schuren, Met risico van roest vorming na jaren. En omdat polyester keihard werd, braken de opzet daken na jaren toch weer los
CF 1980 NKC.jpg
Leuk plaatje uit de oude doos, NKC Voorjaarskamp 1980.
CF 1980 NKC.jpg (32.1 KiB) 1656 keer bekeken

Nu zijn er 'Berensterke' Polymeer' lijm / kitten, zoals Sikaflex en simpel in de bouwmarkt (!) Bison Polymax Express (in 3 kleuren) te koop. Plak je een hele Camper mee in elkaar zonder één schroef of popnagel ! ! Maar belangrijker, deze polymeer lijm / kit hecht uitstekend op de (originele) fabriekslak. Dus is kaal slijpen niet meer nodig en voorkom je roestvorming in de plaknaad. En door de blijvende flexibiliteit zal de hechting ook na jaren goed en dus waterdicht blijven.

Paar tips:
- Zet bij verwijderen van het 'oude' dak de auto op een vlakke ondergrond,
- Rij niet met de auto als het dak verwijderd is (torsie van de carrosserie),
- Na montage nieuwe dak, de auto op de vlakke ondergrond laten staan tot de lijm / kit volledig door gehard is.

De vleugels van de Fokker F27 en F28 werden ook met Polymeer lijm in elkaar gezet. Hier was Fokker zijn tijd ver vooruit .
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Vast verhoogd dak



Bericht door Niessina »

Dak zit erop. Idd niet meer verplaatst tot het dak erop zat en de kit gehard was. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn DUB-LX1 met Tapatalk

Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Vast verhoogd dak



Bericht door Klass »

Hoop werk voor +-15cm extra hoogte, is dit alleen om hem als camper gekeurd te krijgen of zijn er nog andere voordelen hieraan?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Vast verhoogd dak



Bericht door DucatoDolf »

Kwarttarief? Binnen een jaar terug verdiend. Om als camper te keuren overigens niet eens nodig.
Plaats reactie