Lijmen op Topcoat?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Lijmen op Topcoat?



Bericht door mog56 »

Hallo. Ik hoop dat iemand mij kan voorzien van advies.
Ik heb een gele MB postkoffer (zoals de gele banaan) met een verweerd polyester dak. Nu heb ik het plan opgevat om het hele dak te gaan lamineren met een polystermat. Daarna wil ik Topcoat aanbrengen. Alles reeds ingekocht bij Polyestershoppen.nl.
Daarna wil ik zonnepanelen plaatsen op kuststof spoilers welke ik op de topcoat wil verlijmen. (ik wil geen extra constructie op mijn dak).
Ook 2 dakluiken.
Ik heb advies gevraagd aan de leverancier vh polyestersysteem welke lijm ik hiervoor moet nemen, en of ze hiervoor ook garant staan.
Polyestershoppen kan of wil hier geen eenduidig antwoord op geven. (???) Ik wil zekerheid of wat ik doe ook goed is, maar helaas krijg ik geen duidelijk antwoord. Is er iemand die ervaring heeft met dmv lijmen vd steunen op Topcoat?
ronald026
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 28 okt 2020, 23:34

Re: Lijmen op topcoat



Bericht door ronald026 »

Ik zou hier als leverancier ook geen uitpsraak over willen doen.

Als de topcoat goed is aangebracht, en je gebruikt de juiste lijm, en je brengt deze juist aan dan zou het goed moeten gaan.

Gaat het met 1 van deze fout dan heb je een probleem.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Lijmen op topcoat



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad. Het zal op zich al een ding zijn om het dak zo goed te reinigen dat de polyester daar goed op hecht. Als je dat voor elkaar heb kan je natuurlijk een stuk hardhout in een vezelmat er op fiksen. Het hechten zal het punt van aandacht zijn

Gr Aad
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: Lijmen op topcoat



Bericht door mog56 »

ronald026 schreef:
di 26 okt 2021, 13:41
Ik zou hier als leverancier ook geen uitpsraak over willen doen.

Als de topcoat goed is aangebracht, en je gebruikt de juiste lijm, en je brengt deze juist aan dan zou het goed moeten gaan.

Gaat het met 1 van deze fout dan heb je een probleem.
Ik heb zelf meer dan 40 jaar bij fabrikanten van afbouw systemen gewerkt en volop adviezen gegeven; ervan uitgaand dat die adviezen ook werden opgevolgd stonden wij garant voor de hechting van de verschillende materialen. Maar ze geven niet eens een advies over wat voor lijm dan toe te passen!
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: Lijmen op topcoat



Bericht door mog56 »

AadenAnke schreef:
di 26 okt 2021, 13:47
Inderdaad. Het zal op zich al een ding zijn om het dak zo goed te reinigen dat de polyester daar goed op hecht. Als je dat voor elkaar heb kan je natuurlijk een stuk hardhout in een vezelmat er op fiksen. Het hechten zal het punt van aandacht zijn

Gr Aad
De ondergrond wordt voorbewerkt zoals door Polyestershoppen wordt geadviseerd. Verder volgt dan een hechtlaag en vervolgens de polyesterlaag geheel volgens hun voorschrift. Ik vraag enkel en alleen et wat voor lijm ik de profielen kan lijmen op de topcoat!
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door Camperbassie »

Ik heb hetzelfde, althans ben dat van plan. Bij mij zit er een lichtstraat in die wil ik wit maken, met topcoat.
Na de nieuwe topcoat de kunststof profielen van de zonnepanelen met sikaflex lijmen en dan
voor de zekerheid popnuts in het polyester dak. Laat de lijm of je verf los ligt je paneel niet achter je op de weg. :bang:

Bij heel goed schuren en volgens specificatie aanbrengen van de topcoat is er wel een heel sterke verbinding tussen oud en nieuwe laag.
Ben benieuwd waar je voor gaat kiezen, succes.
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door mog56 »

Camperbassie schreef:
di 26 okt 2021, 14:42
Ik heb hetzelfde, althans ben dat van plan. Bij mij zit er een lichtstraat in die wil ik wit maken, met topcoat.
Na de nieuwe topcoat de kunststof profielen van de zonnepanelen met sikaflex lijmen en dan
voor de zekerheid popnuts in het polyester dak. Laat de lijm of je verf los ligt je paneel niet achter je op de weg. :bang:

Bij heel goed schuren en volgens specificatie aanbrengen van de topcoat is er wel een heel sterke verbinding tussen oud en nieuwe laag.
Ben benieuwd waar je voor gaat kiezen, succes.
Bedoel je echt "popnuts" of popnagels. Ik weet niet of die popnuts in het polyester houden? Eerder zou ik dan gaan voor lange popnagels die door heel de dakconstructie gaan incl. isolatie en dan met een schotel aan de binnenkant.
Overigens: ik had al eens telefonisch geïnformeerd bij de leverancier of lijmen op de topcoat mogelijk was, een medewerkster zei toen: "Ja hoor, geen enkel probleem........." .Dit bracht mij al aan het twijfelen. En ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord gehad.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door Bob Diesel »

Ik heb er geen verstand van
Maar de hechting is zo sterk als de zwakste laag :!: :idea:
Bij meerdere lagen op elkaar , zou ik er niks van gewicht op lijmen zonder dit te borgen
En dan id met een plaatje aan de binnenzijde ,dus door en door

Maar wie ben ik :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door Kroppie »

heel klein vlakje lijmen volgens de voorschriften, dan na droging proberen los te trekken/breken, breekt de lijm laag?, andere lijm, laat de lijm los op de topcoat?, betere voorbewerking, breekt de topcoat los,?, andere constructie, en naar gelang de resultaten wat anders proberen, andere lijm, andere voorbewerking, en dan kom je er vanzelf achter wat het beste is om te gebruiken, of te doen.(trial and error op z,n engels, zo heet het ook bij gewoon plakken en GAAN :-B )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door ducati 900 »

Oplamiren met glasmatjes en polyester hars als dat houdt op de kunststof spoilers, eerst omtvetten en schuren.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door EasyBee »

Waarom niet de kuststof spoilers direct op het verweerde polyester dak met sikaflex verlijmen, daarna lamineren (met uitsparingen voor die spoilers) met een polystermat. Daarna die Topcoat aanbrengen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door mog56 »

Kroppie schreef:
di 26 okt 2021, 16:13
heel klein vlakje lijmen volgens de voorschriften, dan na droging proberen los te trekken/breken, breekt de lijm laag?, andere lijm, laat de lijm los op de topcoat?, betere voorbewerking, breekt de topcoat los,?, andere constructie, en naar gelang de resultaten wat anders proberen, andere lijm, andere voorbewerking, en dan kom je er vanzelf achter wat het beste is om te gebruiken, of te doen.(trial and error op z,n engels, zo heet het ook bij gewoon plakken en GAAN :-B )

jos
Op zich wel een goed voorstel Kroppie. Maar Polyester moet met verharder worden gemengd in een bepaalde verhouding, kun je niet doen op 1 cm2. Ik denk dat ik ga voor verlijmen op het geschuurde bestaande dak en dan met de polyester laminaat en topcoat eromheen. En voor alle zekerheid met lange popnagels de profielen extra fixeren.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door Meine »

Waarom geen epoxy? Dat hecht heel erg goed op bijna alles. Veel beter dan polyester.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door Kroppie »

en neem boutjes ipv popnagels, moet het ooit los dan zijn boutjes een stuk eenvoudiger, met 1e montage zijn poppers simpeler.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie