Ingangsdatum kwarttarief

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door bus21 »

Bij ons werd het innen van de MRB gestopt na de aanvraag van het kwarttarief. Dat is nu al een maand of 5. Als de beslissing er is moeten we met terugwerkende kracht gaan betalen.

Ik neem aam dat je weet dat een geschorst voetuig niet op de openbare weg mag staan?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door marjasjaak »

Bas, hoe ben je met een geschorst voertuig bij de RDW geweest?

Tommert, nog een extra wetsregeltje, als het voertuig jonger is dan 5 jaar dan moet je de BPM gelijk betalen aan de verkoper.
De verkoper krijgt dan de aanslag als deze aan een particulier wordt verkocht, maar alleen als het voertuig jonger is dan 5 jaar.
BPM kan je alleen betalen als de keuring is geweest.

Onze keuring:
Ons traject was anders.
De Ducato was 3 jaar oud, we hebben de bus gekocht bij een grote Fiat dealer. Bus betaald, maar deze bleef in de handelsvoorraad en op naam van de dealer staan. Met groene platen van de garage naar huis gereden en in de schuur gezet. (ons risico bij faillissement dealer zouden we een groot probleem hebben) Bus bleef wel verzekerd, dit had de dealer geregeld,
Na 8 maanden bouwen de BPM berekend/betaald aan de dealer en de bus op onze naam gezet.
MRBelasting aanslag krijg je automatisch, na een week laten keuren bij RDW. Daarna gelijk de BPM aanvraag de deur uit.
Na een week nieuw kenteken, maar de betaalde MRB voor 3 maanden kregen we niet terug.
Via dit traject hebben we veel BPM bespaard.

Dus met een ontschorst voertuig naar de RDW en hebben de MRBelasting voor grijskenteken maar voor lief genomen.

Je kan de bus kopen en schorsen, dan gaan bouwen (jaartje?), want iedere maand gaat je BPM weer omlaag.
Een camper hebben is een dure hobby.
Sjaak
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Peter+Annie »

Tommert schreef:
zo 17 okt 2021, 23:35
Dat begrijp ik maar zonder kwarttarief kost het me 173€ per maand, wat voor mij veel geld is.
Daarom zou ik de auto liever zo lang als mogelijk schorsen tot ik het kwart tarief krijg.
Bij mijn,uit Frankrijk ge importeerde camper,heb ik gelijk de aanvraag + wat foto,s voor het kwarttarief ingedient.
Ik kreeg bericht wat ik zou moeten betalen als ik voor de volle mep zou worden aangeslagen.
Ik heb telefonisch contact gehad met de belastingdienst en die vertelden mij dat,zolang de aanvraag voor het kwarttarief nog niet door hun behandeld is,men ook geen incasso doet.
Is de aanvraag eenmaal goed gekeurd (of afgekeurd) geschied de incasso vanaf de datum dat de camper op naam gezet is.

Schorsen is m.i. nergens voor nodig.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nst-bellen

Bel ze gewoon even op;die mensen zijn heel benaderbaar.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door marjasjaak »

De regels met import wagens zijn heel anders dan met bestaande NL kentekens.
Bij import kan je een 1 dag kenteken krijgen, bij een NL bus niet.
Het schorsen verhaal is ook niet van toepassing, omdat er een buitenlands kenteken op zit.
Je gaat pas MRB betalen als er een NL kenteken aan de camper zit.
Sjaak.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door walda »

BPM betalen kan en mag voor de keuring, heb ik ook gedaan. Gaat namelijk over de auto niet het camper deel.

Walter
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Bart200 »

Als je een bedrijfsbus op naam gesteld wordt van een particulier moet de bpm betaald worden als de bus jonger is dan 5 jaar. Die moest ik ook direct betalen bij aankoop.
Als de bedrijfsbus ouder is dan 5 jaar vindt de Belastingdienst het niet interessant en hoeft het niet betaald te worden. Maar als het een camper wordt, een personen auto met bijzondere inrichten willen ze wel ineens het restant bedrag BPM hebben. Dus kan je dat pas betalen als het een camper wordt.
Als voor de bus al eerder BPM betaald is dan hoeft dat niet meer als het een camper wordt.
Dus rustig bouwen en de BPM wordt iedere maand minder kan alleen bij bussen ouder dan 5 jaar, bij jongere bussen moet je direct betalen.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Bart200 »

Met een geschorste auto mag je rijden naar een APPK station op de dag van de keuring. Of naar een RDW keuringsstation. Zoek maar even op de site van de RDW.
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Bas R »

Bas, hoe ben je met een geschorst voertuig bij de RDW geweest?

Als je online een keuringsafspraak maakt kun je kiezen voor de optie eendaags-kenteken. (gratis)
Je krijgt dan een kenteken wat je zelf uit moet printen en op de bus plakt.
Dit mag je enkel gebruiken om naar het rdw te rijden.
Aangezien je originele kenteken wordt ingenomen bij de keuring denk ik dat het verstandig is om dit te doen, op de terugweg heb je namelijk geen kentekenbewijs meer.

Een geschorst voertuig mag inderdaad niet op/aan de openbare weg staan.
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Peter+Annie »

marjasjaak schreef:
ma 18 okt 2021, 10:38
De regels met import wagens zijn heel anders dan met bestaande NL kentekens.
Bij import kan je een 1 dag kenteken krijgen, bij een NL bus niet.
Het schorsen verhaal is ook niet van toepassing, omdat er een buitenlands kenteken op zit.
Je gaat pas MRB betalen als er een NL kenteken aan de camper zit.
Sjaak.
Onze camper was al geimporteerd ,gekeurd en voorzien van een kenteken,en stond in de bedrijfs voorraad van de handelaar.
Ter plaatse is bij de handelaar de camper op onze naam gezet,ik heb de beslissing van de belastingdienst niet afgewacht en gelijk zelf het kwart tarief aangevraagd,hoewel dat volgens de handelaar niet nodig was.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door marjasjaak »

@Bas, 3 jaar geleden is dat ons niet gelukt een eendags kenteken te krijgen.
Maar ook hier merk je de onderlinge verschillen per regio.
Na keuring nemen ze het kenteken in, maar je krijgt een bewijs mee.
Hiermee kan je dan legaal naar hus rijden..
Sjaak
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Bas R »

Dit is zoals ik het zelf 2 weken geleden gedaan/ervaren heb.

bij het maken van een online keuringsafspraak wordt er gevraagd of je een eendaags kenteken wil.
In ons geval gaat het gewoon om een Nederlandse bus met Nederlands kenteken, dus geen import.

Ook betreft het Rdw, deze hebben ons erg goed en vakkundig geholpen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door ducati 900 »

Bart200 schreef:
ma 18 okt 2021, 11:17
Als je een bedrijfsbus op naam gesteld wordt van een particulier moet de bpm betaald worden als de bus jonger is dan 5 jaar. Die moest ik ook direct betalen bij aankoop.
Als de bedrijfsbus ouder is dan 5 jaar vindt de Belastingdienst het niet interessant en hoeft het niet betaald te worden. Maar als het een camper wordt, een personen auto met bijzondere inrichten willen ze wel ineens het restant bedrag BPM hebben. Dus kan je dat pas betalen als het een camper wordt.
Als voor de bus al eerder BPM betaald is dan hoeft dat niet meer als het een camper wordt.
Dus rustig bouwen en de BPM wordt iedere maand minder kan alleen bij bussen ouder dan 5 jaar, bij jongere bussen moet je direct betalen.
Niet de koper maar de verkoper moet de BPM afdragen omdat die bij aankoop ontheffing heeft gekregen voor de BPM.
Je zult het uiteindelijk wel moeten betalen maar de vorige eigenaar is verantwoordelijk voor de afdracht.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Kees_S »

walda schreef:
zo 17 okt 2021, 23:06
Je kan de resterende BPM ook eerder betalen dit kan het proces van aanvraag kwarttarief versnellen. Je kan via de beschikbare tijds tabellen zelf be -kijken wat het voordeligste moment is.
Succes,
Walter
Nee, je kunt pas BPM aangifte doen indien je de datum van de RDW-omkeur goedkeuring kent. Het BPM-formulier vraagt hiernaar en rekent ook daarmee de rest-BPM uit. Eerder aangifte doen is hogere BPM-afdracht.

Direct nadat je het nieuwe kampeerauto kenteken hebt stuur je de aanvraag kwarttarief houderschapsbelasting naar de fiscus met als datum van ondertekening de eerste dat van het op naam zetten van het nieuwe kenteken. Dan krijg je vanaf deze dag ook altijd het teveel betaalde terug met als enige voorwaarde dat jouw aanvraag nog in hetzelfde kwartaal is gedaan (binnengekomen bij de fiscus).

Tijden naar en van de OMKEUR afspraak bij de RDW mag gewoon op het oude (grijze) kenteken. Voorwaarde, de terugweg moet via de kortste route naar huis of stalling want het kenteken is dan ongeldig geworden (platen blijven bij jou en kentekenkaart wordt ingenomen). Daarna moet je het voertuig stallen NIET op de openbare weg totdat de nieuwe kampeerauto platen er op zitten. De oude platen lever je in bij het afhalen van de nieuwe platen.

Succes,

Kees.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Kees_S »

ducati 900 schreef:
ma 18 okt 2021, 16:05

Niet de koper maar de verkoper moet de BPM afdragen omdat die bij aankoop ontheffing heeft gekregen voor de BPM.
Je zult het uiteindelijk wel moeten betalen maar de vorige eigenaar is verantwoordelijk voor de afdracht.

Ben.
Helaas onjuist. De aanvrager van het NIEUWE kenteken is BPM-plichtig, moet aangifte doen en afdragen.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Plaats reactie