Ingangsdatum kwarttarief

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Tommert »

Ik ben van plan een bedrijfsauto te kopen om te keuren tot camper.
Klopt het dat de bedrijfsauto automatisch naar personenauto categorie over wordt geschreven bij tenaamstelling, aangezien ik geen bedrijf heb?
Zoals ik het nu snap moet ik
1. Keuring inplannen bij de RDW
2. Keuren bij de RDW
3. BPM aangifte doen
4. Wachten op betaalverzoek BPM
4. Betaalverzoek BPM voldoen
5. Wachten op kenteken
6. Kwarttarief aanvragen

Klopt de positie van .6, kan ik echt pas kwarttarief aanvragen nadat ik het nieuwe kenteken heb of kan dat al eerder?

En per welke datum gaat het kwarttarief in? Op de dag van kwarttarief aanvraag, of vanaf het volgende kwartaal na dag van aanvraag kwarttarief?
Hoe worden de kwartalen berekend? Aan de hand van de 1ste toelating? Dus stel 1ste toelating is 12-09-2010 en vandaag is 17-10-2021, is het huidige kwartaal dan HK 17-09-2021 en het vorige kwartaal 12-09-2021?

Mijn plan is nu de bedrijfsauto te naam te laten stellen en gelijk daarna, op dezelfde of volgende dag, te schorsen. Iemand een idee hoe dat zit met het verzekeren van de rit van tenaamstellingsbureau naar huis? Hoe met de MRB, betaal ik maar 1 dag?
Vervolgens wil ik 1-dags kenteken+verzekering aanvragen om te laten keuren.
En dan weer uit schorsing halen als kwarttarief is goedgekeurd.

----EDIT
Ik heb de vraag erg veranderd dus eerste reactie hieronder kan verwarrend zijn
Laatst gewijzigd door Tommert op zo 17 okt 2021, 23:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80316
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Dafluc »

Nadat je bus is goedgekeurd als camper is het een camper. Pas dan kun je het kwarttarief aanvragen. Dat gaat dus in op het moment van aanvraag na goedkeuring. Eventueel teveel betaalde belasting krijg je terug. Je zult zelf even moeten nakijken welke letters bij dit verhaal passen :crazy:
Afbeelding
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Tommert »

Dafluc schreef:
zo 17 okt 2021, 21:53
Dat gaat dus in op het moment van aanvraag na goedkeuring.
Dat zou ik koppelen aan 3. per rato.
U zegt dus dat ik het volledige tarief tot de dag van aanvraag betaal en vanaf moment van aanvraag het kwarttarief correct? Dus niet per het volgende kwartaal pas kwarttarief?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80316
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Dafluc »

Voor zover ik weet wel. Betaal je in het eerste tijdvak van drie maanden na de keuring teveel (omdat het grijze tarief doorloopt tot het verlossende antwoord) dan krijg je dit geld terug.
Afbeelding
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door marjasjaak »

Het kwarttarief kan je niet aanvragen voordat de RDW keuring is geweest.
Je kan het pas aanvragen als je de BPM hebt betaald en daarna een M1 (personenwagen kenteken) hebt gekregen.
Zolang je de BPM niet betaalt hebt, krijg je ook geen nieuw kenteken.

Wat betreft ingangsdatum kwarttarief hebben we gemerkt dat er hierin willekeur is, afhankelijk wie het afhandelt bij de "Dienst".
Bij ons ging het in per nieuwe kwartaal, bij een ander gelijk met de keuringsdatum.
Je kan dit beter navragen bij je Belastingkantoor. Misschien maken ze het leuker voor je, niet makkelijker. :-B

1 Dags kenteken:
Dit traject hadden wij ook in gedachten maar na veel contact, telefonisch en schriftelijk met de instanties kregen we het volgende te horen.
Een 1 dags kenteken op een bestaande Nederlandse "grijs" kenteken bus ga je niet krijgen.
Ook met groene handelaars platen naar de keuring mag ook niet, een Nederlandse wagen met kenteken mag niet geschorst zijn tijdens de RDW camperkeuring.
Het zijn kromme regels, omdat je met een geschorste NL wagen wel een APK keuring mag laten doen. :crazy:


Alleen import wagens mogen een 1 dags kenteken aanvragen of met groene platen bij de keuring komen.
Sjaak.
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Tommert »

Hoe hebben jullie dit uiteindelijk aangepakt @marjasjaak?
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door walda »

Je kan de resterende BPM ook eerder betalen dit kan het proces van aanvraag kwarttarief versnellen. Je kan via de beschikbare tijds tabellen zelf be -kijken wat het voordeligste moment is.

Succes,

Walter
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Tommert »

walda schreef:
zo 17 okt 2021, 23:06
Je kan de resterende BPM ook eerder betalen dit kan het proces van aanvraag kwarttarief versnellen.
Kan ik BPM aangifte doen voor de keuring?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door hathi »

Tommert,volgens mij wil je teveel,in een keer,….en dat gaat niet lukken,alles op volgorde,een Campertarief,is er nu eenmaal niet als je nog geen Camper hebt,dus beginnen ,bij de RDW,zodat je een geel camper kenteken krijgt,…..en voor het kwarttarief,ben je weer afhankelijk, van de belastingdienst, welke deze eerst als goedgekeurde camper moet erkennen
Laatst gewijzigd door hathi op zo 17 okt 2021, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Tommert »

Dat begrijp ik maar zonder kwarttarief kost het me 173€ per maand, wat voor mij veel geld is.
Daarom zou ik de auto liever zo lang als mogelijk schorsen tot ik het kwart tarief krijg.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door hathi »

Dat is nu eenmaal altijd zo,in Nl, als je een grijs kenteken koopt, je hebt enkel de mogelijkheid om te schorsen,veel meer smaken zijn er niet,en je zal toch naar de RDW moeten,voor de keuring
Hans
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Tommert »

Ik denk inderdaad dat het zo zal moeten. Ik bedoelde overigens dat ik de bestelauto van iemand koop en aangezien ik geen bedrijf heb gaat deze automatisch om naar een personenauto bij de tenaamstelling, toch?
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Ingangsdatum kwarttarief



Bericht door Bas R »

Ik heb de bus gekocht en bij thuiskomst meteen geschorst, Je betaald dan geen mrb.
Je kunt dan beginnen met de (tijdelijke) ombouw voor de rdw-keuring
Het zal zeker wel een maand gaan duren voordat je bij het rdw terecht kan, ondertussen kun je bouwen, mocht je tijd overhouden dan zou je al kunnen gaan isoleren, dit levert weinig extra gewicht op.

Als je bij de keuring geweest bent kun je online bpm aangifte doen, bij mij duurde het in totaal 4 dagen vanaf aangifte totdat ik het nieuwe kentekenpasje binnen kreeg.
De schorsing welke op de bus zit loopt op het nieuwe kenteken gewoon door.

Je kunt er dan voor kiezen om de bouw eerst af te maken en dan de schorsing pas op te zeggen en het kwart-tarief aan te vragen, of meteen al het kwart-tarief aan te vragen, maar dan betaal je tijdens de bouw nog steeds mrb.

Ik kies ervoor om voorlopig eerst verder te bouwen en aan het einde pas het kwart-tarief aan te vragen.

Let wel op, als je het kwart-tarief aanvraagt mag er geen schorsing meer op het voertuig zitten, hierdoor kan het zijn dat de aanvraag niet behandeld wordt.

Succes!
Plaats reactie