Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door tonic »

Om personen op te vervoeren gaat ook dit plan niet door. Je zit dan weer met de bank en gordelbevestigingspunten. En deze zitten niet op die plaats.
Je hebt 2 keuzes of zitplaatsen dwars op de rijrichting of een zitslaapbank in de rijrichting. Deze zijn in de handel met de benodigde papieren. Maar deze kosten genoeg.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1719
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door marjasjaak »

Zou de antwoorden van de RDW op papier laten zetten. Die zal je nodig hebben bij aanvraag 1/4 tarief. Telefonische antwoorden zijn discutabel.

We zijn zeer benieuwd naar de antwoorden en regelgeving.
Sjaak.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door DucatoDolf »

tonic schreef:
zo 17 okt 2021, 20:06
;;-) als binnenruimte wordt de ruimte achter de voorstoelen bedoelt. Alleen als de voorstoelen draaibaar zijn dan wordt dit ook tot de binnenruimte gerekend.

Bij jou idee is alles niet op normale wijze te bereiken. Je moet immers over de bank heen klimmen.
Dus wil je een camper die aan de eisen voldoet of een taxi op goedkoop 1/4 tarief?
De regels zijn duidelijk volgens mij.
Waar is te vinden dat de binnenruimte zich direct achter de voorstoelen bevindt? Dan zou een dubbelcabine pickup met opbouw ook niet kunnen. Ik zie nergens terug dat dit zo is. Als TS achter zijn 2e zitrij de binnenruimte creëert en daar dan wel ook nog 2 zitplaatsen (die niet op kenteken komen) fikst en deze ruimte gewoon normaal via een deur (achterdeur) toegankelijk is, dan is het toch gewoon volgens de regels? (nu weet ik niet of dat denkbeeldige blok dan nog gaat passen in dat type auto, dus daar zou het op kunnen blijven steken. Ik zou dit oplossen door de 2e rij inderdaad bij de binnenruimte te betrekken en met een trapje waarmee je over de bank heen kunt 'lopen' de achterkant normaal bereikbaar maken.)

Ik weet inmiddels dat je een aversie hebt tegen een meerpersoons camper inrichting, maar telkens zeuren over een goedkope taxi wordt wel een beetje een sneu stokpaardje. Er zijn ook gewoon mensen met kids die aan een bescheiden kampeerauto genoeg hebben. Dat dit middels allerlei creatieve oplossingen wordt gedaan heeft te maken met het beperkte aanbod in de markt. Daarbij is het gewoon volgens de regels om een kampeerwagen het gehele jaar te gebruiken, ook als dagelijkse auto. Doe je dit niet kun je je camper schorsen en nog minder belasting betalen. Op deze manier is er voor elk wat wils.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door Niessina »

Ik heb er destijds naar geïnformeerd bij de RDW. Was volgens betreffende medewerker niet mogelijk. Had ermee te maken dat een dubbele cabine nooit 'fabrieksaf' is maar altijd later wordt ingebouwd. Was voor mij (mede) een reden om het niet te doen.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door tonic »

Ik heb al eens eerder uitgelegd dat ik geen aversie heb tegen meer persoons camperinrichtingen. De regels zijn duidelijk alleen willen sommige mensen de regels oprekken in hun voordeel. Ik zal het je nog een keer proberen uit te leggen.
De RDW heeft eisen om als kampeerauto aangemerkt te worden. Deze eisen zijn duidelijk en tijdens een lijfelijke keuring worden deze getoetst.
De belastingdienst heeft afwijkende eisen en daarin komt ook het fiscale blok en het op normale wijze te bereiken verhaal kijken. Het probleem in dit verhaal is dat de belastingdienst geen mogelijkheid biedt om lijfelijk te laten controleren of een voertuig ook aan hun eisen voldoet. Bij de aanvraag 1/4 tarief teken je voor het volgende: Ik verklaar dat het motorrijtuig voldoet aan alle voorwaarden om in aanmerking te komen voor het aangevraagde bijzondere tarief.
Als bewijsstukken moeten er dan wat foto's meegestuurd worden. Vanaf een foto is het vaak niet te controleren of een voertuig net wel of net niet aan de fiscale eisen voldoet. Ook kan er door de manier van fotograferen of het weglaten van bijvoorbeeld een extra zitplaats een beeld worden geschetst dat alles op "normale wijze" te bereiken is.
Maar daar heeft de belastingdienst dus het regeltje van "ik verklaar dat" voor uitgevonden. Als later tijdens een werkelijke controle langs de weg blijkt dat het voertuig niet voldoet dan heb je dus een probleem.
Hier op de site hoor ik vaak mensen roepen ik ben goedgekeurd voor 1/4 tarief! En dat moet dus eigenlijk zijn ; ik heb verklaart dat mijn voertuig voldoet.
Dus de grens opzoeken mag maar je aan de eisen houden lijkt me slim. Als ik dan in je eerdere post lees: Binnenin moet het 'normaal' te bereiken zijn, wat dat inhoud is te onduidelijk beschreven en daarmee dus ruim te interpreteren. Dan ben ik toch benieuwd hoe je erbij komt dat de belastingdienst ruim omgaat met deze regel en dat het op normale wijze een discussiepunt zou kunnen zijn.

Dat mensen de grens opzoeken is normaal maar ook bedrijven zijn je voorgegaan er zou best een markt zijn voor busjes als transporters e.d voorzien van 4,5,6,7 of 8 zitplaatsen op camper 1/4 tarief. maar bedrijven weten dat ze er niet aan kunnen beginnen omdat de uiteindelijke eigenaar weer die verklaring bij de belastingdienst gaat tekenen met 'ik verklaar".

Door mijn werk kom ik veel met deze materie in aanraking en daarom waarschuw ik voor de mogelijke gevolgen.
Laatst gewijzigd door tonic op ma 18 okt 2021, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door DucatoDolf »

Normaal is een enorm onduidelijke term en daarmee dus heel breed te interpreteren. Voor beide partijen. Waarbij de belastingdienst nooit bij een controle kan zeggen: dit is niet normaal. Want dan zou het een willekeur worden van de persoon in functie. Dus zal het een discussiepunt blijven, waar je wellicht een zaak van zou kunnen maken, wanneer je op dit punt toch wordt aangemaand/berispt/bekeurd.

Nu zeg ik niet dat over banken klimmen per se normaal is, maar het is dus wel ter discussie te stellen ja. En daarom kun je met 'ik verklaar' wel aangeven dat je het normaal vindt. In hoeverre je daarin de belastingdienst uitdaagt blijft dan ook bij je zelf. Maar een trapje op moeten klimmen om ergens te komen vind ik normaal. Er zijn ook hefbedden in fabriekscampers die een trap vereisen om er in te geraken. Of dwarsbedden waar je over iemand anders heen moet klimmen om op je plek te komen. Maw, dat 'normaal' is de domste definiëring die de belastingdienst heeft kunnen bedenken in deze voorwaarden. En daarom blijf ik creatieve oplossingen bedenken die ik wel normaal vind.

De duidelijkheid is eerder al gesteld dat alle zaken van binnenuit te gebruiken moeten zijn. Dus een tussenschot waardoor het fysiek onmogelijk is om bijvoorbeeld in je bagageruimte te koken is daarmee dan ook afdoende afgedekt. Maar hoe je iets normaal moet kunnen gebruiken/bereiken is eenvoudig weg gewoon niet goed uit te drukken, dus zal dit altijd discutabel blijven.
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door tonic »

Bedenk hierbij dat fabrikanten echt de grenzen hebben opgezocht. Die laten zien wat wel en niet kan. Er zou echt een markt bestaan voor wat vele hier op het zelfbouw forum willen. Handzame bus met meer dan 5,6,7,8,9 zitplaatsen met daarbij een camperinrichting. En die droom heeft alles met het 1/4 tarief te maken. Want deze inrichting met volle houderschapsbelasting is gewoon mogelijk maar dan is het ineens niet leuk meer.
Maar je kunt hier als particulier alles willen en uitdragen maar wat gebeurt er na een lijfelijke controle??????? Dat weet je pas als je daadwerkelijk gecontroleerd wordt dus tot die tijd kun je er eigen interpretaties op loslaten. De fabrikanten leveren deze dromen niet voor niks niet.

En de instantie die erover gaat heet de belastingdienst, dus neem gewoon contact op. laat duidelijk weten wat je gaat of wilt gaan doen. lever foto's en tekeningen aan. En vraag wat wel en niet kan. Bewaar alles op papier. En stop met die eigen interpretaties je zoekt de grens op het kan zomaar zijn dat je er allang overheen bent. Dus doe aan grensbewaking .Zo werkt een bedrijf ook en als zelfbouwer wordt je een beetje een voertuig constructeur.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6683
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door evdoetelaar+larana »

Misschien dat de inbouwunits van Camptools in aanmerking komen om aan de wensen van TS tegemoet te komen.
https://www.youtube.com/watch?v=_nmiCgp4Gd8
Video wel helemaal zien, bij 11.30 min komt een interessante inbouwunit.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 784
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door MarceldeHoog »

Een ding is zeker: de belastingdienst kan wel degelijk tijdens een controle beslissen: dit is volgens ons niet normaal. En ja, daar kun je over gaan discussiëren, het zelfs aanvechten. De kans dat je wint, is echter erg klein. Zelfs als je daadwerkelijk in je recht staat, lukt dat niet eenvoudig.

Tevens zijn de opgelegde boetes niet te mals: zeker als er pas na een paar jaar controle komt.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie