Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door Tommert »

Hoi,
Wij willen de vw t5 l2h1 als bedrijfsauto gaan kopen en ombouwen tot camper. Wij willen deze kopen van iemand die al begonnen is met het ombouwen maar nog niet klaar is. Het tussenschot en de 2de zitrij (met 3 stoelen) zijn er al uit gehaald. Maar aangezien de bus nog niet is omgekeurd staan er dus nog 6 zitplaatsen op kenteken.

Nu zouden wij de bus soms willen gebruiken om meerdere personen mee te vervoeren. We willen de 6 zitplaatsen dus graag houden en hem dus met de 2de zitrij erin laten keuren. Het plan is om deze 2e zitrij er dan weer uit te halen als we hem niet nodig hebben.

Om te voldoen aan de eisen willen we achter deze 2e zitrij de slaapbank en de keuken plaatsen. Onze eerste vraag is dan met betrekking tot de binnenruimte:
Wij lazen dat de binnenruimte de ruimte achter de rijder- en bijrijdersstoelen is. Klopt het dat de 2e zitrij dus in de binnenruimte valt?

Wij lazen ook dat de keuken makkelijk toegangbaar moet zijn vanuit binnen. Alleen is de 2e zitrij 3 stoelen breed en kan je niet naar achter lopen. Dus moet je of erover heen klimmen of via de acherklep erin gaan. Zal dit worden goedgekeurd?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80278
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: VW t5 2e zitrij keuring rdw



Bericht door Dafluc »

Nee, want dat is precies wat niet mag. Over een bank klimmen is niet van binnenuit bereikbaar. Deze regel is ooit ingevoerd om te voorkomen dat er achter de achterste zitrij van bijvoorbeeld een Chevy nog een keukenblokje werd geplakt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1720
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: VW t5 2e zitrij keuring rdw



Bericht door marjasjaak »

De eisen van de RDW zijn verschillend dan die van de Belastingdienst.
RDW ziet graag dat er in het woongedeelte een 2 persoonsslaapplaats, 2 zitplaatsen, vast keukenblok en vaste kookgelegenheid en vaste/uitneembare tafel en opbergmogelijkheden.

De Belastingdienst schrijft: Let op!
U moet alle faciliteiten in de binnenruimte op een normale manier kunnen bereiken.

En wat is nu een normale manier, mag dit ook buitenom?
Persoonlijk denk ik dat ze hiermee bedoelen dat je van binnenuit alles moet kunnen bereiken.

Die vraag zal je moeten stellen aan de Belastingdienst. En ook daar zal je verschillende antwoorden krijgen.
Zowiezo moeten alle camper onderdelen altijd aanwezig zijn. Haal je er iets uit, dan kan je met een controle problemen krijgen.

Een buurman heeft ook een T5 als "camper', maar gebruikt hem eigenlijk meer als klusbus. Maar het bed en de rest is altijd mee.

Een slaapbank moet minimaal 180 lang en 110 breed zijn. Kan je de achterbank neerklappen?
Sjaak.
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: VW t5 2e zitrij keuring rdw



Bericht door Tommert »

Dank voor de snelle reacties.

De 2e zitrij bank is helaas niet omklapbaar.

De bus is van voor midden 2012, dus als wij de slaapbank in de lengte plaatsen kunnen we hier 3 plaatsen op kenteken voor krijgen.
Als we dan de originele 2e zitrij bank eruit halen voor we naar de keuring gaan, blijft het aantal zitplaatsen op kenteken 6.
We vinden langszit alleen niet veilig. Zouden we dan na de keuring de originele 2e zitrij bank terug mogen plaatsen en hier mensen op vervoeren (in totaal max 6)? Ook verzekeringstechnisch gezien?
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: VW t5 2e zitrij keuring rdw



Bericht door tonic »

Je hebt het over een dubbelcabine bus. De achterste bank is/was een samengesteld deel met het tussenschot. Dit schot met bank is verwijderd. Als je voor de goedkeuring gaat vervallen deze zitplaatsen op het kenteken. En zullen de opnieuw geplaatste zitplaatsen zonder tussenschot aan de regels moeten voldoen.
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: VW t5 2e zitrij keuring rdw



Bericht door tonic »

Dat laatste mag dus niet. Aan zitplaatsen in de rijrichting zijn andere eisen gehangen. Je zit dan met gordel en stoelbevestiging.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80278
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: VW t5 2e zitrij keuring rdw



Bericht door Dafluc »

Helaas, maar voor het kwarttarief zijn de regels de nodige keren aangescherpt. Dit om te voorkomen dat je van iedere stationwagen of 'taxibus' met bij wijze van spreken een matras een camper kon maken. Beetje begrijpelijk is dat ook wel als je ziet wat het scheelt. Maar vooraf goed informeren is in ieder geval een goed begin.
Afbeelding
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1720
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door marjasjaak »

Bij onze keuring werd er een tekening gemaakt met de posities van de zitplaatsen die op kenteken staan. Die zullen wel ergens in een dossier zitten.

Maar als de bank niet klapbaar is, dan kan deze niet omgebouwd worden als bed. Denk niet dat de RDW een bed die tegen het plafond geplakt zit zullen goedkeuren. Dwarsslapen lukt volgens mij niet in een T5, dan haal je de 180 cm bedlengte niet.
Misschien een slaaphefdak? Er moet toch al een hefdak op omdat de binnenruimte verhoogd moet worden naar 170cm.
Zit je alleen met de normale bereikbaarheid van je keuken en tafel.
Sjaak.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door DucatoDolf »

Toch even een aanvulling. Als de zitplaatsen alleen met scheidingswand functioneel zijn dan kun je niet de zitplaatsen op kenteken houden als je die weghaalt. Dat is terecht al opgemerkt. Oplossen met de langsbanken kan dan wel om 6 zitplaatsen op kenteken te houden. Alleen wat je vervolgens schrijft, de originele bank terugplaatsen, zorgt er waarschijnlijk voor dat je niet meer aan de 'camper' voorwaarden voldoet. Heb je het kwarttarief aangevraagd pleeg je met deze oplossing daarom een economisch delict. En die boete wil je niet krijgen. Met terugwerkende kracht wordt er dan 100% MRB teruggevorderd PLUS 100% boete. En de tijd waarover dit gebeurt is de meest lastige om te bewijzen. Dus de belastingdienst zal voor het maximale gaan en de tijd berekenen vanaf dat je de wagen gewijzigd hebt bij het RDW. Dan zou de boete over 2 maanden nog meevallen, over 5 jaar is ie torenhoog. Bezint eer ge begint.

Daarbij ben ik de laatste die je verteld dat het allemaal niet mogelijk is. Alleen zul je andere oplossingen moeten verzinnen. Elders op het forum wordt uitgelegd dat bij een dergelijke bus verschil is in personenuitvoering of bedrijfswagenuitvoering wat je terug kunt vinden in het chassisnummer. Heb je geluk is het een personenuitvoering en kun je er vrij eenvoudig een originele 2e zitrij in meubelen. Dus niet zo'n dubbelcabinebank, maar een echte uit de personenbus uitvoering. Maar de rest van de camper inrichting moet wel altijd aanwezig zijn in elke configuratie, dus ook daar zul je creatief mee moeten zijn.

De RDW kan heus een bed goedkeuren wat tegen het plafond zit. Ben ik met mijn zelfbouw hefbed ervaringsdeskundige in. Als het bed voldoet aan de regels dan voldoet het. De bereikbaarheid is het grootste discussiepunt. Buiten om de auto heen iets kunnen bereiken is daarmee de grens. Dat voldoet niet. Binnenin moet het 'normaal' te bereiken zijn, wat dat inhoud is te onduidelijk beschreven en daarmee dus ruim te interpreteren.

Succes :cheers:
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door tonic »

Een VW transporter gebouwd als personenauto ( dus met stoel en gordelbevestigingen) heeft een chassisnummer dat begint met WV2.
Een VW transporter gebouwd als bedrijfsauto (zonder stoel en gordlbevestigingen) heeft een chassisnummer dat begint met WV1
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door Tommert »

@tonic ik ga ervanuit dat het een bedrijfsauto is. Via RDW: VoertuigcategorieBedrijfsauto (N1) CarrosserietypeBestelwagen (BB).
Kan helaas het chasisnummer niet opzoeken aangezien ik hem nog niet gekocht heb. Eigenaar heeft mij wel verteld dat het origineel een dubbele cabine was, dus met 6 zitplaatsen, en dat er aan de zijkanten bevestigingspunten voor deze 2e rij met stoelen zijn. En dat die makkelijk (in 10 min) te bevestigen is.

@DucatoDolf
de originele bank terugplaatsen, zorgt er waarschijnlijk voor dat je niet meer aan de 'camper' voorwaarden voldoet
. Hier twijfel ik dus over. Ons idee is om achter deze 2e zitrij (zonder scheidingswand) alle eisen in te bouwen, dus: keuken, bed en bank (gecombineerd in 2-persoons slaapbank) zouden allemaal achter de 2e zitrij komen. Dus in die zin is alles 'normaal' bereiken wanneer je je in het gedeelte achter de 2e zitrij bevindt. Enkel wanneer je op de 2e zitrij zit, zal je buitenom moeten lopen om naar deze ruimte achter de 2de zitrij te komen. Dus de vraag is wat valt onder 'normaal' te bereiken. Ik denk dat het woord binnenruimte een rol speelt in deze definitie;

Er zijn andere campers (zonder 2e zitrij) waarbij de 1e zitrij (bestuurders en bijrijder stoel/en) afgezonderd van de rest van de camper is, en de 'faciliteiten' (keuken, bed) dus niet van binnenuit te bereiken zijn. Dezen worden goedgekeurd tot camper.
Als de indeling met de 2de zitrij dus niet wordt goedgekeurd, maar de indeling zonder 2e zitrij wel, dan is de eis: "alles moet normaal te bereiken zijn" in mijn ogen alleen toepasbaar op de binnenruimte. De 2e zitrij wordt namelijk wel tot de binnenruimte gerekend, maar de 1ste rij niet.
Maar zo is dat niet letterlijk geschreven in de eisen van RDW of belasting, daarom mijn twijfel.

@Marjasjaak er zit al een hefdak in.

Bedankt voor alle hulp. Ik ga morgen met het nummer van de technische RDW bellen en zal de antwoorden laten weten
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door tonic »

Tommert schreef:
zo 17 okt 2021, 19:38
@tonic ik ga ervanuit dat het een bedrijfsauto is. Via RDW: VoertuigcategorieBedrijfsauto (N1) CarrosserietypeBestelwagen (BB).
Kan helaas het chasisnummer niet opzoeken aangezien ik hem nog niet gekocht heb. Eigenaar heeft mij wel verteld dat het origineel een dubbele cabine was, dus met 6 zitplaatsen, en dat er aan de zijkanten bevestigingspunten voor deze 2e rij met stoelen zijn. En dat die makkelijk (in 10 min) te
Dit zegt helemaal niks het gaat om het chassisnummer. Dat hij nu als N1 geregistreerd staat is wel zeker. Maar sommige dubbelcabine uitvoeringen zijn gebouwd in een van origine personen bus. Dus dit grapje kan alleen werken in een WV2
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door tonic »

;;-) als binnenruimte wordt de ruimte achter de voorstoelen bedoelt. Alleen als de voorstoelen draaibaar zijn dan wordt dit ook tot de binnenruimte gerekend.

Bij jou idee is alles niet op normale wijze te bereiken. Je moet immers over de bank heen klimmen.
Dus wil je een camper die aan de eisen voldoet of een taxi op goedkoop 1/4 tarief?
De regels zijn duidelijk volgens mij.
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: Volkswagen T5: 2e zitrij keuring RDW



Bericht door Tommert »

Maar sommige dubbelcabine uitvoeringen zijn gebouwd in een van origine personen bus. Dus dit grapje kan alleen werken in een WV2
Aah oke dat wist ik niet, bedankt voor de informatie.
Je moet immers over de bank heen klimmen.
Excuses vergeten te melden dat gedeelte achter 2e zitrij via achterklep bereikbaar is.
Dus wil je een camper die aan de eisen voldoet of een taxi op goedkoop 1/4 tarief?

Het liefst een camper, waar ik in uitzonderlijke gevallen meerdere mensen mee kan vervoeren :P
Alleen zul je andere oplossingen moeten verzinnen
We zitten nu te denken om een 3 zits bank omgekeerd, dus tegengesteld op de rijrichting, tegen de voorstoelen te plaatsen.
Iemand hier ervaring mee, is dit haalbaar? Kan hiervoor de originele 2e zitrij gebruikt worden?
Plaats reactie