Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

tonic schreef:
do 07 okt 2021, 12:41
Direct omkeuren kan en mag. Na deze keuring en aanvraag 1/4 tarief zal je voertuig altijd als camper aan het verkeer moeten deelnemen en ook altijd aan de eisen moeten voldoen. Dus thuis er alles weer uithalen mag maar aan het verkeer deelnemen mag niet. Als je niet aan de eisen voldoet zijn de boetes erg hoog.
Dus ik zou het voertuig omkeuren en schorsen. 1/4 tarief kun je later aanvragen zodat de foto's welke je aan de belastingdienst moet sturen overeen komen met de werkelijkheid. Die materialen haal je dan maar op een andere manier.

Oke. Wat is dan nog het voordeel van direct omkeuren als je de camper/bus toch gaat schorsen? Ik zie het zoveel en hoor het ook van een hoop mensen dat ze dit eerst laten doen.
brandr
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 23:51

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door brandr »

Ik heb het zelf gedaan om hem niet te hoeven schorsen.
Als ik een keer wat groot materiaal moet halen dan hoef ik niet iets anders te regelen en kan ik de camper/bus meenemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door tonic »

De meeste mensen laten de camper eerst keuren om een laag gewicht op het kenteken te krijgen. dat is het enigste voordeel.
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door DiLa »

Hai .... leuke bus ... heb ik ook. Ik heb 'm vorig jaar gebouwd en ben er dit jaar voor het eerst mee gaan rondtrekken. Was helemaal top. Anyways, voor zover je mijn bouwverslag nog niet hebt gezien ... hierbij de link viewtopic.php?f=7&t=8472227

Dan wat meningen/antwoorden van mijn kant:
1. Ik heb ook een breedtebed, bij mij is het tussen de zijwanden en boven de spanten 184 incl. isolatie. Ik ben zelf 182cm en mijn vrouw is 170cm. Het bed is 140 breed. Gaat prima.
2. 3300 kg is prima te doen. Als ik volledig bepakt en bezakt ben met water en diesel in de tank, fietsen erop, etc dan zit ik op 2850kg.
3. Draaistoelen zou ik pas na alle keuringen plaatsen. Het vinden van een enkele bok voor de stoel is overigens een flinke opgave. Als je overigens andere stoelen gaat plaatsen, krijg je waarschijnlijk last van foutmeldingen die de gordelspanners gaan geven. Laat tegen die tijd maar weten want daar zijn eenvoudige oplossingen voor.
4. Ik heb een heel eenvoudig keukentje en bankje gemaakt en met een paar planken het breedtebed achterin gemaakt. Als ik aan het klussen was (op eigen terrein) haalde ik alles eruit. En als ik echt met de bus iets moest halen zette ik het erin en met een paar schroeven zat het dan vast (genoeg).
5. Eerst nu een plan maken wat je erin wil/mee wil doen. Hoe specifieker je bent, hoe beter de reacties/adviezen zijn.

Succes en veel plezier alvast
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

DiLa schreef:
do 07 okt 2021, 13:50
Hai .... leuke bus ... heb ik ook. Ik heb 'm vorig jaar gebouwd en ben er dit jaar voor het eerst mee gaan rondtrekken. Was helemaal top. Anyways, voor zover je mijn bouwverslag nog niet hebt gezien ... hierbij de link viewtopic.php?f=7&t=8472227

Dan wat meningen/antwoorden van mijn kant:
1. Ik heb ook een breedtebed, bij mij is het tussen de zijwanden en boven de spanten 184 incl. isolatie. Ik ben zelf 182cm en mijn vrouw is 170cm. Het bed is 140 breed. Gaat prima.
2. 3300 kg is prima te doen. Als ik volledig bepakt en bezakt ben met water en diesel in de tank, fietsen erop, etc dan zit ik op 2850kg.
3. Draaistoelen zou ik pas na alle keuringen plaatsen. Het vinden van een enkele bok voor de stoel is overigens een flinke opgave. Als je overigens andere stoelen gaat plaatsen, krijg je waarschijnlijk last van foutmeldingen die de gordelspanners gaan geven. Laat tegen die tijd maar weten want daar zijn eenvoudige oplossingen voor.
4. Ik heb een heel eenvoudig keukentje en bankje gemaakt en met een paar planken het breedtebed achterin gemaakt. Als ik aan het klussen was (op eigen terrein) haalde ik alles eruit. En als ik echt met de bus iets moest halen zette ik het erin en met een paar schroeven zat het dan vast (genoeg).
5. Eerst nu een plan maken wat je erin wil/mee wil doen. Hoe specifieker je bent, hoe beter de reacties/adviezen zijn.

Succes en veel plezier alvast

Super reactie! Hier kan ik wat mee. Ga het verslagje zeker lezen. Wat betreft de volgorde neig ik naar hetzelfde. Sowieso pas draaistoelen na keuring want anders lukt het bijna niet heb ik begrepen. Er zit nu een 2 zits bank in, die moet dus vervangen worden door 1 zits. Het vinden daarvan kan misschien via een auto sloop of marktplaats? Dien ik ergens de melden dat de bus van een 3 zits naar 2 zits wordt omgebouwd of geldt er alleen max van 3 personen? We zijn bezig met een plan inderdaad, dan volgen vanzelf concretere vragen. Toch helpt dit al een hoop! Je weet zo gauw niet waar je al in het begin over na moet denken etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 2008



Bericht door kampo »

pele schreef:
wo 06 okt 2021, 20:49
...Maak vooraf een goed plan, zeer gedetailleerd, zodat je niet moet improviseren en je niet voor te grote teleurstellingen moet staan. Bij dat plan hoort
natuurlijk de overweging: wat moet erin komen, welk comfort wil je? Wil je vaak "vrij" staan? (zonder externe stroom).
Proficiat met je keuze !

Hier ben ik het volledig mee eens.
Je mag eigenlijk pas beginnen met de bouw als je rond bent met je keuzes.
Want alles hangt samen. Het studeren neemt wat tijd en mijn advies is om eerder als het wiel opnieuw uit te willen vinden om een goede bestaande indeling te kopiëren.

Deze Opel Movano is voor 99% hetzelfde voertuig als de Renault Master en de Nissan NV400
Groeten Kampo
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Jazeker, ik heb een mooie indeling in gedachten. Nu nog een plan maken qua materiaal keuze en elek/water systeem etc.

Ik deel de tekening binnenkort even onder dit topic, wellicht zijn er nog wat tips of zaken waar ik aan moet denken.

Voor nu dacht ik wel slechts 1 dakraam / fan en 1 zij raam te plaatsen ivm budget. (er zitten al twee achter ramen in). Is het lastig/ongewenst om later nog een zij raam te plaatsen (in de schuifdeur komt de laatste waarschijnlijk).

Guido
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door tonic »

Een raam in de schuifdeur plaatsen kan later altijd nog. Ik heb zelf maar 1 raam in het woongedeelte + een maxfann en daar ben ik blij mee.
Mijn vrouw kan slecht slapen als het licht is en hoe meer ramen hoe meer je moet verduisteren. Ook zijn ramen slecht te isoleren ;-)
Dus het is voor ieder verschillend veel of weinig ramen. Ook heeft dat te maken met waar en hoe je vakantie viert. Wij gaan altijd naar de zon, leven buiten en slapen binnen. Maar als je anders vakantie viert zit je misschien graag of vaak binnen.
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door DiLa »

Nav jouw vraag nog even of je moet melden dat je van een 3-zits naar een 2-zits gaat. Daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Later een raam toevoegen kan in principe wel als je er rekening mee houdt. Makkelijker is altijd om het direct te doen maar begrijp uiteraard dat je ook keuzes ivm budget moet maken. Een raam in de schuifdeur is niet noodzakelijk maar wel prettig in druk (stads)verkeer. Deze zal je later ook makkelijker kunnen aanbrengen omdat de kans dat je er een kast oid tegenaan maakt erg klein is. Je deur moet immers ook nog open. :-B
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

brandr schreef:
do 07 okt 2021, 7:41
Ik heb onlangs ook mijn bus laten keuren bij de rdw.
Op marktplaats een gratis slaapbank gehaald en ergens een keuken kastje gevonden.

Alles vast geschroeft anders schuift het ook tijdens het rijden.
Uiteindelijk zo door de keuring gekomen.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Keuring afspraak is gemaakt op woensdag 27 oktober. Nu ben ik op MP ook aan het kijken voor zo'n slaapbank die ik er makkelijk in kan zetten weer uithalen. Dit ding geldt dus zowel als 2 zits en 2 persoons bed? Zijn er geen armleuningen nodig? Verder vroeg ik mij af of de keuken een werkende kraan moet hebben en of de wasbak ook een afvoer moet hebben naar een vuilwater tank? Die kastjes onder jouw keuken dienen dan weer als opslag neem ik aan?
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door tonic »

Voor zulke vragen gewoon even de zoekfunctie gebruiken. Kleine moeite even een slang aan de afvoer naar een afvaltankje. En stroom via de sigarettenaansteker naar het kraantje.
ga eerst eens even rustig zitten en maak een plan. Hoe en wat wil je? Ik krijg nu sterk de indruk dat het allemaal erg ondoordacht gaat.
myway
Berichten: 15420
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door myway »

kampo schreef: Proficiat met je keuze !

Hier ben ik het volledig mee eens.
Gelukkig maar.
Stel je voor Kampo is het er niet mee eensAfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
brandr
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 23:51

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door brandr »

Gietje28 schreef:
brandr schreef:
do 07 okt 2021, 7:41
Ik heb onlangs ook mijn bus laten keuren bij de rdw.
Op marktplaats een gratis slaapbank gehaald en ergens een keuken kastje gevonden.

Alles vast geschroeft anders schuift het ook tijdens het rijden.
Uiteindelijk zo door de keuring gekomen.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Keuring afspraak is gemaakt op woensdag 27 oktober. Nu ben ik op MP ook aan het kijken voor zo'n slaapbank die ik er makkelijk in kan zetten weer uithalen. Dit ding geldt dus zowel als 2 zits en 2 persoons bed? Zijn er geen armleuningen nodig? Verder vroeg ik mij af of de keuken een werkende kraan moet hebben en of de wasbak ook een afvoer moet hebben naar een vuilwater tank? Die kastjes onder jouw keuken dienen dan weer als opslag neem ik aan?
Ja moet allemaal wel op papier. Maar toen ik aangaf dat de 12v stekker er nog in moest gaf de keurmester aan dat het er alleen maar in hoeft te zitten.
De slaapbank zo geld ook als zitplaatsen. Heb er tegenover een klaptafel gemaakt sie met 2 touwen en haken vast te zetten is.


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Blauwkous »

Als je draaistoelen heb geplaatst, zit de handrem in de weg. Via dit forum heb ik gezien hoe deze te verlagen, maar is wel laswerk. Vraag daar dus eventueel hulp voor.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Plaats reactie