Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Hi Allemaal,

Na eerder een (simpele) ombouw te hebben gedaan met een toyota Hiace in Australië begon het dit jaar toch weer te kriebelen. Daarom gisteren onze Opel Movano l2h2 uit 2008 opgehaald met 124k op de teller! Klaar om dit najaar en winter onder handen genomen te worden. Volgende week gaat hij nog naar de garage voor o.a. een grote beurt en distributie riem. Daarna wat sloop- en schoonmaak werk en dan begint de echte ombouw!

Er is genoeg specifieks te vinden op dit forum waar ik gedurende de ombouw zeker gebruik van ga maken verder zal ik onder tip topic waarschijnlijk regelmatig iets over het proces delen en vragen stellen indien nodig. Voor nu alvast wat vragen aan alle ervaring deskundigen; Wat zijn nou zaken (welke misschien niet allemaal even logisch lijken) om nu direct onder handen te nemen bij de bus? Bijvoorbeeld dingen waar jullie direct tegen aanliepen die je nu misschien anders zou doen? Zijn er bekende 'kwaaltjes' of gouden tips voor dit type bus en bouwjaar? Het carrosserie is bijvoorbeeld als eerst aan de beurt incl. twee draaistoelen. Misschien hebben jullie daarin wat tips? :-B

image.png
image.png (538.33 KiB) 1258 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Gietje28 op vr 08 okt 2021, 8:36, 1 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 2008



Bericht door DJSmiley »

Ik ken die Movano niet specifiek, maar in het algemeen: Wat is je plan?

Ik zie bv een dakdrager. Als je die laat zitten zou ik m even tijdelijk verwijderen als t mogelijk is om te kijken hoe het zit met eventuele roest onder de montagepunten. Dan heb je ook meteen de kans om de gaten waar nodig in het dak te maken (Doorvoer kabels zonnepaneel,dakluik enz)

Verder: Ga je 'm tijdelijk ombouwen zodat ie asap door de keuring kan en je kwarttarief kunt aanvragen of kun je 'm op (eigen) terrein zetten en m schorsen (Of laat je m tijdens de bouw volledig als bus in de belasting (=duur))

En heb je al een ontwerp in gedachten? Ik gok dat je voor lengtebedden gaat? Een dwarsbed in alles behalve een Ducato/Jumper/Boxer is relatief kort, vaak houd het dan met 1.80m ofzo wel op. Als je zelf korter bent (gok 't op de foto te zien wel), dan hoeft dat geen probleem te zijn, maar bij eventuele verkoop of als je er een 2 persoons bed in kwijt wilt (partner die langer is) kan dat wel een dingetje worden
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 2008



Bericht door pele »

Gietje
Als het de bedoeling is om twee draaibare cabinestoelen te gebruiken, is je eerste zorg het zoeken van een enkele stoel met console, ter vervanging van de duobank.
Verder zag ik dat draaiplateau's, specifiek voor een Movano/Master van deze generatie best aan de prijs zijn: reken maar 250 euro per plateau.

Maak vooraf een goed plan, zeer gedetailleerd, zodat je niet moet improviseren en je niet voor te grote teleurstellingen moet staan. Bij dat plan hoort
natuurlijk de overweging: wat moet erin komen, welk comfort wil je? Wil je vaak "vrij" staan? (zonder externe stroom).
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 2008



Bericht door pele »

Een dwarsbed achterin (vast) kan in deze wagen, tenminste voor personen tot maximaal 180 cm of ietsje meer. Volgens mij kan er een matras in met een lengte van +/- 185 cm. Een vast bed in de lengte kan niet met deze L2!
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 2008



Bericht door Gietje28 »

pele schreef:
wo 06 okt 2021, 20:54
Een dwarsbed achterin (vast) kan in deze wagen, tenminste voor personen tot maximaal 180 cm of ietsje meer. Volgens mij kan er een matras in met een lengte van +/- 185 cm. Een vast bed in de lengte kan niet met deze L2!
We zijn inderdaad beiden niet langer dan 1,70 dus gaat prima. We twijfelen nog we hoe het zit met de RDW. Volgens mij moet het bed dan minimaal 1,80 zijn. Misschien iets minder isolatie op die plekken.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 2008



Bericht door Gietje28 »

DJSmiley schreef:
wo 06 okt 2021, 20:46

Verder: Ga je 'm tijdelijk ombouwen zodat ie asap door de keuring kan en je kwarttarief kunt aanvragen of kun je 'm op (eigen) terrein zetten en m schorsen (Of laat je m tijdens de bouw volledig als bus in de belasting (=duur))
Mijn vriendin is ondernemer voor de belastingdienst dus nu even zakelijk in prive (scheelt in belasting). Misschien dat we hem inderdaad even schorsen voor de ombouw of tijdelijk inrichten als camper. Hij kan wel op eigen terrein staan bij familie. Moet de tijdelijke inbouw zijn vast geschroefd of kan het gewoon er in worden gezet voor de keuring?
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 2008



Bericht door DJSmiley »

De RDW stelt geen eisen aan het bed kwa afmetingen. Je kan m dus prima op camperkenteken krijgen met bedden van 1.79 lang.

De belastingdienst stelt wel aanvullende eisen, oa de minimaal 1.80 lengte.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

Als je kwarttarief wilt aanvragen voor de wegenbelasting moet je daar dus aan voldoen. En de belastingdienst is heel simpel: Wat er staat dat moet.
Een tafel is een tafel. Staan er geen maatvoeringen bij, dan is dat dus ook niet relevant, ook al zou een tafel soms kwa maat heel onlogisch zijn. De regels zijn heel helder en kun je letterlijk zo interpreteren.

Dat betekend dus ook de maten van het bed: 180x110 minimaal. 179.5 is dus te klein.
Nu kun je wel m op kwarttarief krijgen, 179 of 180 ziet niemand, maar als je in een controle komt ben je gewoon keihard de sjaak als ze het nameten. Dus houd je gewoon aan die regels.

Het zal heel krap worden, maar meet eens exact tussen de panelen boven de spanten. Meestal is dat het breedste stuk.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 2008



Bericht door hermanusb »

Gietje28 schreef:
wo 06 okt 2021, 21:14
DJSmiley schreef:
wo 06 okt 2021, 20:46

Verder: Ga je 'm tijdelijk ombouwen zodat ie asap door de keuring kan en je kwarttarief kunt aanvragen of kun je 'm op (eigen) terrein zetten en m schorsen (Of laat je m tijdens de bouw volledig als bus in de belasting (=duur))
Mijn vriendin is ondernemer voor de belastingdienst dus nu even zakelijk in prive (scheelt in belasting). Misschien dat we hem inderdaad even schorsen voor de ombouw of tijdelijk inrichten als camper. Hij kan wel op eigen terrein staan bij familie. Moet de tijdelijke inbouw zijn vast geschroefd of kan het gewoon er in worden gezet voor de keuring?
Ook een tijdelijke inbouw moet fatsoenlijk gemonteerd zijn.
brandr
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 23:51

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door brandr »

Ik heb onlangs ook mijn bus laten keuren bij de rdw.
Op marktplaats een gratis slaapbank gehaald en ergens een keuken kastje gevonden.

Alles vast geschroeft anders schuift het ook tijdens het rijden.
Uiteindelijk zo door de keuring gekomen.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 2008



Bericht door Gietje28 »

DJSmiley schreef:
wo 06 okt 2021, 21:18
De RDW stelt geen eisen aan het bed kwa afmetingen. Je kan m dus prima op camperkenteken krijgen met bedden van 1.79 lang.

De belastingdienst stelt wel aanvullende eisen, oa de minimaal 1.80 lengte.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

Als je kwarttarief wilt aanvragen voor de wegenbelasting moet je daar dus aan voldoen. En de belastingdienst is heel simpel: Wat er staat dat moet.
Een tafel is een tafel. Staan er geen maatvoeringen bij, dan is dat dus ook niet relevant, ook al zou een tafel soms kwa maat heel onlogisch zijn. De regels zijn heel helder en kun je letterlijk zo interpreteren.

Dat betekend dus ook de maten van het bed: 180x110 minimaal. 179.5 is dus te klein.
Nu kun je wel m op kwarttarief krijgen, 179 of 180 ziet niemand, maar als je in een controle komt ben je gewoon keihard de sjaak als ze het nameten. Dus houd je gewoon aan die regels.

Het zal heel krap worden, maar meet eens exact tussen de panelen boven de spanten. Meestal is dat het breedste stuk.


Top dankje! Het bed moet dus wel 1.80 zijn bij de keuring en ook zo laten ivm toekomstige controles. Ik hoor wel eens dat men een tijdelijke inrichting doen en laten keuren omdat ze bang zijn voor het totaal gewicht na inbouw. Dit moet je toch ook binnen de grenzen houden voor een toekomstige controle (en misschien eigen veiligheid) of werkt dat niet zo? Volgens mij kan dit model tot 3300kg worden geladen. Bij een voor keuring gaat dat makkelijk, straks bij de echte inbouw is het wel een beetje opletten. Ik lees overigens niets over de gewicht eisen op de website van de rdw.

Verder wordt er over een spoelbak en kraan gesproken, dient dit allemaal vast te zitten en te werken? Geldt dit ook voor het gastoestel, dit mag niet een los camping gastoestel zijn? Het lijkt er op dat dit alsnog wel wat werk is bij elkaar (wat je dus dubbel doet). Iemand nog tips? Hieronder zal ik al dat je alles kant en klaar van MP kan halen. 👍
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

brandr schreef:
do 07 okt 2021, 7:41
Ik heb onlangs ook mijn bus laten keuren bij de rdw.
Op marktplaats een gratis slaapbank gehaald en ergens een keuken kastje gevonden.

Alles vast geschroeft anders schuift het ook tijdens het rijden.
Uiteindelijk zo door de keuring gekomen.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Wat slim! Hoe “compleet” is die keuken? Heb je dit toevallig nog staan en wil je het kwijt?
brandr
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 23:51

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door brandr »

Kraan spoelbak 2 kannen waterpomp en gasstel die we op de camping gebruiken.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Ik ben er inmiddels wel uit dat ik de bus nadat deze bij de garage is geweest volgende week zo snel mogelijk wil laten keuren bij de RDW en daarna direct het kwarttarief bij de belasting wil aanvragen. Ik heb echter drie vragen waar ik niet helemaal uit kom (niet op het internet en niet op het forum)

1. Op de website van de RDW geven zij aan wat er in de bus moet zitten, dit is in principe helder. Ik kan dit er in 1 of 2 dagen inbouwen en dan laten keuren in Arnhem in mijn geval (woonachtig in Nijmegen). Vanaf die dag is het dus een camper en geen bestelbus meer. Eenmaal weer thuis gaat alles er uit en begint de langzame definitieve inbouw (de tijdelijke inbouw is met rommel materiaal wat ik waarschijnlijk niet meer ga gebruiken, alles moet er dus direct weer uit) Hier neem ik de tijd voor uiteraard. Het komt waarschijnlijk voor dat ik zo nu en dan wat materialen wil ophalen met de bus. De tijdelijke inbouw is er dan natuurlijk al uit omdat ik wil gaan isoleren en betimmeren etc. Echter, op dat moment voldoet de bus niet meer aan de eisen van een camper. Hoe zit dit in de praktijk? Ik neem aan dat bijna iedereen het zo doet?

2. Om het kwart tarief aan te vragen bij de belastingdienst moet ik online / op papier een aanvraag doen. Waarin verschilt dit van de RDW keuring en ook hier weer hetzelfde als bij punt 1. Wanneer ik ga rijden zonder die tijdelijke inrichting is het voor de belasting waarschijnlijk geen camper en pleeg ik dus een strafbaar feit. Hoe zit dit in de praktijk?

3. nog een reden om direct te laten keuren is omdat ik heb vernomen dat draaistoelen (die er uiteindelijk in komen) per definitie worden afgekeurd. Dat zie ik dus niet zitten om die er dan weer uit te halen voor de keuring etc. Klopt dit?

Hebben jullie tips wat betreft bovenstaande 2 punten. Hoe dit aan te pakken ;) Ik wil de bus namelijk wel zsm hebben omgekeurd. Geen gezeik met KM registratie (nu zakelijke bus) en goedkopere verzekering volgens mij en direct BPM voldoen is ook fijn.

:-B
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door tonic »

Direct omkeuren kan en mag. Na deze keuring en aanvraag 1/4 tarief zal je voertuig altijd als camper aan het verkeer moeten deelnemen en ook altijd aan de eisen moeten voldoen. Dus thuis er alles weer uithalen mag maar aan het verkeer deelnemen mag niet. Als je niet aan de eisen voldoet zijn de boetes erg hoog.
Dus ik zou het voertuig omkeuren en schorsen. 1/4 tarief kun je later aanvragen zodat de foto's welke je aan de belastingdienst moet sturen overeen komen met de werkelijkheid. Die materialen haal je dan maar op een andere manier.
Plaats reactie