Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Dank allemaal.

Ben nu dus aan het uitzoeken wat betreft super simpele en tijdelijke inbouw voor de keuring over twee weken.

Ik heb al een 3 zits slaapbank die ik ga vast maken. Die dienen als zitje en bed (deze gaat daarna weer de verkoop in / weggeven). Voor het keukentje wil ik wel alvast een goede spoelbak, kraan en dompelpomp kopen die ik sowieso ga gebruiken bij de definitieve inbouw.

Nu loop ik tegen het feit aan dat er meerdere dompelpompen zijn die vooral verschillen in hoeveel Liters ze kunnen pompen per minuut en aantal bar. Wat raden jullie aan? Ik wil een tank van 60-80 liter en heb geen binnen douche (misschien later ooit een buiten douche). De pomp wordt dus alleen gebruikt voor de keuken voor afwas, tanden poetsen etc en drinkwater. Welke dompelpomp zou ik nemen? Ik begrijp ook dat er een kraan bij hoor die een elek signaal door kan geven.

Dank alvast
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door DJSmiley »

Waarom zo'n grote tank als je geen douche oid gaat nemen? Dat is ook weer 60-80kg gewicht.

Ga je nog een boiler ofzo plaatsen? Let dan wel op dat dit overeenkomt met de pomp. Ga je voor een drukpomp dan moet je boiler die druk dus ook kunnen hebben. Opbrengst / liters / bar... lastig te zeggen. Het ligt er nogal aan wat je leidingdiameter en afstand is.

Ik heb zelf de Comet DeLuxe Plus 19L pomp. Die voldoet voor mij meer dan prima, ook icm een lagedrukboiler. Maar leidingafstand is <1m overal
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Dank! Misschien kan de tank iets kleiner ja. Ik wil alleen ‘douche ready’ zijn. De tank hoeft niet vol toch? Boiler willen we (nog) niet, misschien later toevoegen. Afstand zal niet meer dan 3 meter zijn. Deze zal praktisch de kortste weg nemen. Heb je bij een eventuele buiten douche later een andere pomp nodig of kan je hem splitten?
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door pele »

John Lamers heeft CTA draaiplateaus gebruikt. Die kosten inderdaad niet veel en ze draaien de stoelen vlotjes rond. Ik heb die ook. Maar net zoals John zijn die voor een Ducato (Boxer, jumper). Niet voor een Master of Movano! Die zullen normaal gezien niet geaccepteerd worden en zelfs niet passen zonder aanpassing. Daar komt nog eens het probleem(pje) van de handrem bij. Nogmaals, ik heb er nog geen andere gevonden dan welke ik eerder toonde (uit Reimo catalogus, geen producent vermeld).

Wat de waterpomp betreft: zoek zeker de krachtigste versie dompelpompje (2 bar) als je later eventueel een buitendouche wil, of nog beter: een drukpomp (Shurflo, Flojet, Fiamma, Carbest.)
Ook in de Reimo catalogus kwam ik onderstaande watertanks tegen, ideaal om naast elkaar onder het keukenblok te plaatsen, 2 keer 45 liter.
2FB2D273-A9D3-4C4A-9C8D-48D462F0A631_1_201_a.jpeg
vers- en grijs-watertanks
2FB2D273-A9D3-4C4A-9C8D-48D462F0A631_1_201_a.jpeg (91.09 KiB) 678 keer bekeken
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door henk en lila »

Of je koopt nu de lichtste dompelpomp voor 12 euro. En zet er later zonodig een zwaardere in. Denk wel aan een relais als je met de kraan schakelt. Anders gaan de kraan contacten er aan en dat is duurder.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Inmiddels bijna alles gekocht/gevonden voor de tijdelijke inrichting. As weekend alles in elkaar timmeren en vast zetten en de woensdag er op naar de keuring in Arnhem.

Zaterdag liep ik echter tegen het volgende aan. Ik was de bovenkant van de bus goed aan het boenen en afspuiten met water. Even later stond ik in de bus en kwam ik er achter dat hij een beetje lekte. Het water lijkt door een smalle kier te komen aan de zijkant van het dak. Eigenlijk waar het dak eindigd en de zijwand begint. Nu heb ik de bus wel met redelijke druk schoon gespoten maar dit lijkt mij niet normaal? Er komt overigens ook een heel klein beetje nattigheid langs de schroeven van het imperiaal die in het dak gezet is. Maar die wil ik er heel even afhalen en bij het terugplaatsen wat rubberen ringetjes tussen de schroeven doen. Maar goed, wat moet ik met die andere “lekkage”. Als ik straks alles ga dichttimmeren kan dit natuurlijk op ten duur voor schimmel en dergelijke gaan zorgen. Iemand tips? Zie foto hieronder, het dus om die spleet.
Bijlagen
5BF375E8-18F4-4D98-99CE-4AE47324362C.jpeg
5BF375E8-18F4-4D98-99CE-4AE47324362C.jpeg (96.67 KiB) 591 keer bekeken
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door DucatoDolf »

Vaak zijn dit kitnaden die door de tand des tijds zijn losgekomen. Ook de stalen panelen van bussen worden gekit. Heb er ook last van. Zeker nadat ik nogal rigoureus met de hoge druk bezig was geweest.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Hoe heb je dit toen opgelost of preventief aangepakt? Het hoeft er vanaf boven niet netjes uit te zien natuurlijk
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door DucatoDolf »

Nog niet :lol3: Maar ik ga denk ik gewoon de oude kit eruit trekken/schrappen en dan nieuwe er in. Na het hoge druk spuiten had ik ook wat kale plekken dus daarna meteen een spuitbusje witte lak op fabrieksnummer eroverheen denk ik.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Klass »

Dat probleem heb ik ook met mijn Renault master... de originele kit is los gaan laten.. staat nog op mijn to do list
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Jan van Gemert »

Ik had een soortgelijk probleem. De lasnaad tussen dak en zijwand is gepuntlast, tussen de lassen staat die soms wat open. Ik heb er de rubberen lijst er helemaal afgehaald, over de hele lengte een bitumen band geplakt en de lijst weer terug gezet. Lekkage was alleen met wassen, een gewone bui was geen probleem.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Dankje, daar ga ik naar kijken.

Morgen de keuring, hopelijk snel een “echte” camper.

Ik ben nu aan het informeren naar een andere bijrijders stoel ipv van onze dubbelzits. We bus staat nu als 3 zits geregistreerd. Kan ik hier zomaar een 2 zits van maken zonder te laten keuren? Ik heb wel eens gehoord dat dit wel kan maar andersom weer niet?
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door pele »

Het gaat waarschijnlijk een probleem zijn om (snel) een originele enkele stoel te vinden. Misschien kan je er een andere op monteren, maar ook daarvoor moet je een console hebben. Legaal zal het niet zijn, maar je kan het wel veilig maken. Mogelijk moet je ook rekening houden met airbag en gordelspanner. Ik zou in ieder geval het bankje behouden voor een latere keuring.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Ik heb geen passagiers airbag. Een enkele stoel heb ik al gevonden op MP. Eentje die verstelbaar is en eentje niet verstelbaar. Originele stoel voor master/movano. Kleur iets anders maar maakr mij niet veel uit.

De reden is dat ik de bestuurdersstoel wil kunnen draaien. Als diy kan met een dubbel zit voor dan hoef ik die helemaal niet te vervangen. Iemand hier ervaring mee?
Plaats reactie