Fiat Ducato L2H2 met ruim 300.000 op de teller (2007)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Fiat Ducato L2H2 met ruim 300.000 op de teller (2007)



Bericht door Gietje28 »

Beste,

In mijn zoektocht naar een fiat ducato l2h2 ben ik op een particuliere occasion gestuit (dus marge) dat mijn aandacht trok. Een Fiat Ducato 35L 2.3 multijet XLH1 uit 2007. Weliswaar heeft deze bus ruim 300k op de teller maar hij wordt nu dus gebruik als pony auto, jazeker! Niet als een bestelbus waar vaak minder zuinig mee omgegaan wordt. Mijn aanname is dan ook dat hier voorzichtig mee gereden is. Optisch ziet hij er op de foto's goed uit (geen deuken etc). Dat laatste zegt natuurlijk ook iets over de rijstijl van de vorige eigenaar/eigenaren.

Mijn vraag is, is het de moeite waard om een bus te kopen met dit KM aantal uit 2007? De prijs is er ook naar waardoor er evt ruimte over blijft voor wat reparaties indien nodig. Het idee is om hier wel een kleine 6 maanden werk in de stoppen om tot camper om te bouwen dus het is ook niet de bedoeling dat hij maar 1 jaar mee moet. Mij is wel verteld dat je vaak niet meer dan 10-15k per jaar rijdt met een camperbus en een diesel 500k mee gaat.

Kort om, heb ik hier wellicht een goede deal? Het is wel 200km bij mij vandaan dus ik ga er niet zomaar even heen.

Dank voor je advies alvast.
Gebruikersavatar
Mohlman
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:19
Contacteer:

Re: Fiat Ducato uit 2007 L2H2 met iets meer dan 300k op de teller



Bericht door Mohlman »

Onze boxer (uit dezelfde familie als Fiat, Citroen en Fiat) heeft ook bijna 3 ton gelopen ....
Wij hebben deze afgelopen jaar gewoon omgebouwd tot camper - maar nu zullen wij rond 5 k per jaar rijden (als we dat halen)
Zijn we 10 jaar verder, staat er 3 en een halve ton op de teller ....
Of er 3 of 3 en een halve ton op de teller staat, maakt voor een diesel niet zoveel uit ... mits natuurlijk gewoon goed word onderhouden.
En over 10 jaar zien we wel weer verder ;-) ....

Succes!
#staypositive
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Fiat Ducato uit 2007 L2H2 met iets meer dan 300k op de teller



Bericht door jaap van duijn »

@Grietje28,

Al is het 200km, ga kijken, neem iemand die verstand van zaken heeft mee.
Misschien rij je 200km en kom je lachend met de "nieuwe "camper terug - al zou ik toch een aankoop keuring laten doen - en heb je die 200km te pakken.
Blijkt het een flop dan betaalde je 200 km lesgeld of niet?
Zo zou ik het doen.

Jaap
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato uit 2007 L2H2 met iets meer dan 300k op de teller



Bericht door DucatoDolf »

Mijn L1H1 Ducato is ook uit 2007 en is ook de 300k over. Het is een weloverwogen keuze.

Bij een oudere bus krijg je vroeg of laat toch remblokken, schijven etc. te vervangen. Ook de distributieriem komt onherroepelijk een keer voorbij. De km stand is dus relatief. Maak een reservering voor extra vervanging in je onderhoudsbudget en het is prima te doen. De wagen zelf pleurt niet zo snel in elkaar.

Wat je al aangaf: als camper zal hij niet veel meer rijden. Ik ben nog zo gek om 'm ook nog dagelijks te gebruiken. Maar met reizen alleen kan hij gerust nog 10 jaar mee. Ander voordeel: dit model is nog steeds in productie dus onderdelen alsook evt een ruilmotor zullen voorlopig ook voorhanden blijven.

Ik kom er achter dat na zoveel jaar ook de vering wel wat ingedut is. Als je die meteen vervangt rijdt je weer als nieuw. Voordeel, het hoeft vaak niet allemaal meteen.

Kijk vooral of de bus is zoals je 'm wilt. Dus met juiste type motor, versnellingen, airco, deuren/ramen, hoogte/lengte.

De 2,3 is prima en heeft ook de 6bak. Airco is vaak een bottleneck voor mij geweest. Zit er vaak niet op en dat is achteraf nauwelijks nog te doen. Dus wil je dat (ik ben geen aircofan, maar zou ook echt niet zonder willen), koop geen bus zonder.

Als er altijd erg rustig mee is gereden dan kan dat in het vervelendste geval juist niet goed zijn. Bij een testrit wel ff flink de toeren injanken om te kijken hoe dat gaat. Zon motor kan een beetje verkeerd zijn ingesleten en bij hogere toeren problemen geven.
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Fiat Ducato L2H2 met ruim 300.000 op de teller (2007)



Bericht door Meine »

Als je veel tijd, geld en moeite in de camperinbouw gaat steken loont het om een zo goed en zo jong mogelijke bus te kopen. Dan heb je het langst plezier van je investering.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L2H2 met ruim 300.000 op de teller (2007)



Bericht door DucatoDolf »

Veel geld zal er niet in de ombouw gestoken worden bij een budget bus. Tijd en moeite zijn vaak hobby. En als hij na 10 jaar echt op is heb je misschien centjes over om het nog eens opnieuw te doen. Met weer nieuwere spulletjes. Ipv in een verouderde camper te rijden. De vraag is ook wanneer de bus echt op is. Over 10 jaar een nieuwe motor er in en wat onderdelen van de ophanging vervangen zal goedkoper zijn dan de afschrijving/investering van nu een nieuwe. Dus het langste plezier van dezelfde hoeveelheid euro's is discutabel.

Het model Ducato gaat in 2022 voor de 2e x de verlenging in. Zegt iets over het succes er van. Je kunt dus heel lang met dezelfde wagen doen, ook al is hij al wat ouder.

Zo weet ik nu al dat als ik ooit aan een nieuwe toe ben, hetzelfde model er voor in de plaats komt. Ducato specifieke onderdelen als draaischijven en bijvoorbeeld luchtvering kunnen dan eventueel gewoon meeverhuizen als ze nog voldoen.

Natuurlijk blijft het persoonlijk; ik zou een gloednieuwe wagen ook op prijs stellen. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en dan lijkt me de bus en het plan die TS daar voor op het oog heeft wel de juiste combinatie.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Fiat Ducato L2H2 met ruim 300.000 op de teller (2007)



Bericht door moosev »

https://www.autoweek.nl/occasions/fiat/ ... ijet-xlh1/
Schuifdeur zit niet helemaal recht meer...

Voor een simpele camper prima lijkt mij, maar om hier 6 maanden werk in te steken...
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L2H2 met ruim 300.000 op de teller (2007)



Bericht door DucatoDolf »

Ziet er prima uit. Binnenkant moet je toch compleet aanpakken. Buitenkant vroeg of laat bij elke gebruikte bus ook. Alleen geen airco. Zou ik op afknappen. Vind je dat geen probleem nog €500 eraf pingelen. Vergeet de bijkomende BPM bij ombouw niet, hoewel deze vrij laag zal zijn. Zit je voor een 10e van de nieuwprijs in dezelfde wagen als mensen die 'm nu nieuw kopen.

N. B.
Deze advertentie is wel een L3H2. 6meter dus. Hebben we het over dezelfde? Of heeft TS zich vergist in de maat?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 met ruim 300.000 op de teller (2007)



Bericht door Peter LMC »

Ik zou er mijn neus even goed door halen.
Dit was/is een dierenvervoer bus.
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L2H2 met ruim 300.000 op de teller (2007)



Bericht door DJSmiley »

Als het die link op autoweek is, dat is idd een L3H2.

Airco: Zoals gezegd vind ik dat een pre. Is achteraf nagenoeg onmogelijk om te doen.
Cruisecontrol is bij die modellen wel simpel te plaatsen.

De 2.3 is een prima blok. Staat goed bekend. Enige aandachtspunt is de distributieriem. Die moet om de 4 jaar. Best kans dat die dus aan vervanging toe is.
Verder: Vermoedelijk is de afdichting rond de voorruit slecht,waardoor er water op het blok komt en de verstuivers vastroesten. Ik heb daar alsnog een kap overheen gezet, afwatering verbeterd enz. Genoeg hierover te vinden.

De 300k is voor dat blok geen probleem als ie goed onderhouden is.
Voordeel is dat het de 3500kg versie is.

Het gewicht is nu 2440kg. Ik weet niet of dat het basisgewicht is, of dat ie al als ponywagen stond bij het invoeren, het is een importauto.
Tellerrapport zegt onlogisch, maar dat kan ook een typefoutje zijn. Altijd even opvragen en dan kun je zelf een oordeel vellen.


binnenkant boeit weinig, dat sloop je er toch uit. Prijs.. tja. Ik vind het duur. Maar dat is momenteel wel de markt. Met de huidige prijzen is 5.5k een hoop geld maar als er geen btw meer bijkomt momenteel wel aardig de trend.
Ik heb 2 jaar geleden voor mijn Ducato uit 2007 met 250k op de teller 3500 incl BTW betaald...

Maar nu een nette bus vinden.. 't zijn of afgejaagde postbakken vol deuken en beschadigde panelen, of je bent een hoop geld kwijt. Deze bus ziet er dan in verhouding nog heel netjes uit.


Overigens op de foto van de banden lijken het winterbanden te zijn. Kan gezien het terrein waar een ponywagen komt een bewuste keus geweest zijn, maar voor een camper die je toch veel op asfalt gebruikt zou mijn voorkeur een setje goede allseasons zijn.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Fiat Ducato L2H2 met ruim 300.000 op de teller (2007)



Bericht door tonic »

Het standaard verhaaltje dat een moderne diesel makkelijk de 500.000km haalt is denk ik niet helemaal juist.
Vroeger met de simpele recht toe recht aan diesels was dit wel zo. Maar tegenwoordig met alle techniek zoals EGR, turbo's, lichte distributiekettingen met bijbehorende spanners, roetfilter, injectoren en massavliegwielen is een bus met 3 ton al gauw aan zijn einde. vergeet ook niet dat een moderne auto zijn eigen stont moet eten om aan de pijp schoon genoeg te zijn.
Mijn ombouw heeft meer dan 5000 gekost en dan heb ik de kosten echt in de hand proberen te houden. Dus als het een beetje kan zou ik voor een betere basis gaan.
Maar iedereen moet natuurlijk werken met zijn eigen portemonnee.

het probleem met een camper is dat je ermee op vakantie bent, dus meestal in het buitenland. Pech kan dan een duur feestje worden en bederft meteen je vakantie.
Ik kocht 2 jaar geleden mijn 2012 Movano met 180000km voor 6300euro inclusief btw. Met airco en standkachel.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fiat Ducato L2H2 met ruim 300.000 op de teller (2007)



Bericht door Atoz »

Een voertuig uit 2007 kun je moeilijk vergelijken met de huidige moderne diesel.
Waarmee ik bedoelen wil dat er in 2007 heel wat minder elektronica etc gebruikt werden dan vandaag.

Nu hebben we ondertussen ook de 278.000 km bereikt, 65.000 km sinds 2013.
Mijn idee is dat het extra technische onderhoud niet opweegt tov de kostprijs van een nieuw voertuig.
Ook die nieuwere Ducato heeft elke 6 jaar banden en een distributieriem nodig, remschijven koppeling etc gaan even lang mee.
Maar je moet er wel rekening mee houden dat er zo nu en dan wel eens wat kosten komen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Fiat Ducato L2H2 met ruim 300.000 op de teller (2007)



Bericht door Gietje28 »

Dank! Het gaat inderdaad om die advertentie. Ik dacht dat het om een L2 ging, niet gezien. Merk je dit lengte verschil goed met rijden / parkeren? Gewicht is inderdaad 2400kg omdat het een pony wagen is (zo gekeurd ook). Airco niet gezien, dat is inderdaad een ding wellicht.

Verder is de markt inderdaad verziekt. Mijn budget is 7k incl btw of marge auto dus. Daar vind ik nieg veel voor behalve nieuwere ducato’s met veel schade rondom. Dus ik denk dat dit een relatief goede deal is indien ik er nog wat af zou kunnen krijgen.

Ik blijf het enorm lastig vinden wat te doen…
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Fiat Ducato L2H2 met ruim 300.000 op de teller (2007)



Bericht door Bas R »

Zou hem vooral aan de binnenkant goed bekijken.
Weet niet of paarden hun behoefte doen tijdens transport, maar kan me voorstellen dat dit niet bevorderlijk is voor het metaal.
Ook vraag ik me af of je de paarden-lucht er uit krijgt, je moet er straks wel in leven/slapen.

Begrijp je probleem dat er weinig aanbod is, maar een verkeerde aankoop waardoor je straks dure problemen tegenkomt is ook niet slim.

Kijk ook eens in België op bv. 2dehands.be, ik ven daar al regelmatig soortgelijke werkbussen tegengekomen voor een zelfde prijs.
Plaats reactie