Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door Gietje28 »

Hi allemaal!

Binnen nu en enkele weken wil ik samen met mijn vriendin een Ducato L2H2 kopen of iets gelijks. Rond 2008-2012 en met max 250k op de teller.

De vraag is echter wat fiscaal het meest interessant is. Mijn vriendin is namelijk ondernemer voor de belastingdienst (zzp). Ze zou dus de bus via marktplaats incl btw kunnen kopen en deze dan terug vorderen. We rijden dan grijs kenteken in prive! (En ze kan de bus zo nu en dan voor zakelijke ritten gebruiken). Dat is zover ik weet met een gunstig belasting tarief en het is mogelijk de btw terug te vorderen.

Na enkele maanden ombouw willen we deze omkeuren tot camper (en dus particulier gaan rijden en verzekeren, of misschien hebben jullie hier andere ideeën over?). De vraag is nu hoe het met de BTW zit? De bus is namelijk nog steeds geen marge bus (btw is namelijk terug gevorderd na aankoop en nooit eerder van een particulier geweest). Wij dachten er nu aan om de bus dan voor een zeer laag (of zelfs symbolisch bedrag) aan onszelf te verkopen net voordat we hem gaan omkeuren. Mijn vriendin moet dan BTW rekenen aan mij die zij vervolgens weer netjes betaald aan de belasting. Het idee is, je raad het al, dat we hiermee enkele honderden euro’s kunnen uitsparen. Het bedrag wat mijn vriendin initieel terug vordert na aankoop van de bestelbus is veel hoger dan het BTW bedrag dat zij betaald nadat ze de bus voor een zeer laag bedrag aan mij verkoopt. De vraag is, is dit rechtsgeldig en/of hebben we het hier over een maas in de wet?

Ik kan hier nergens een eenduidig antwoord op vinden. Alvast bedankt :-)

P.s. zijn er ondernemers hier die bijvoorbeeld na ombouw van de camper deze als bestelbus (grijs kenteken) geregistreerd laten staan? (Zonder extra zitplaatsen dan natuurlijk) en zo ja, waarom?
Laatst gewijzigd door Gietje28 op vr 01 okt 2021, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door jansloos »

Bel de belasting telefoon, of als je een boekhouder hebt, bel die.

Tegen een zeer laag tarief terug kopen valt bij de belastingdienst wel op.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door ducati 900 »

Hier is al genoeg over voorbij gekomen, graaf maar eens in het forum om.
En volg de tips hierboven.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door Gietje28 »

Hi,

Ik ben nieuw op het forum. Ik kon nergens anders een soortgelijke vraag vinden. Heb je een linkje?

Dank
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door ducati 900 »

Je kunt eens grijs kenteken invoeren in het zoekveld, krijg je 120 pagina's .
Maar ik zou toch eerst de boekhouder en de belasringdienst eens vragen.
Die weten het beter dan de meeste experts hier.
Wat ik je kan vertellen dat het plan om de bus op de zaak te kopen en daarna doorverkopen
aan je zelf voor een zacht prijsje niet goed gaat.
Heb je gelijk boekencontrole, verscherpt toezicht enz.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door MarceldeHoog »

Als camper op grijs laten staan, niet doen. Wordt je daarmee betrapt, wordt het kostbaar.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door ducati 900 »

Economisch delict, kost je zo € 3500.
Dit met een Berlingo, bij duurdere kost het meer.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door Gietje28 »

Dank allemaal! Dat BTW verhaal wordt misschien lastig dan.

Is het wel bij wet mogelijk de bus zakelijk te kopen vanwege gunstige belasting tarief (we willen hem niet schorsen omdat je dan niet even langs de bouwmarkt oid kan) en dan om te bouwen tot camper. Vervolgens na ombouw om te keuren tot camper en dus weer geel kenteken. Of loop je tijdens de ombouw ook al ‘risico’? Ik vind de wegenbelasting nogal verschil maken namelijk..
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door iSonic »

Je wil de zakelijk gekochte bus voor een symbolisch bedrag aan jezelf verkopen. Zo werkt dat natuurlijk niet. Als dat kon zou iedereen dat doen. Of ze er achter komen weet ik niet. Er verdwijnt wel veel geld uit de zaak ineens dus kan goed zijn dat de belastingdienst dat detecteert.

Als je een camper op de zaak koopt moet je ook wel kunnen aantonen dat je die zakelijk gebruikt. Zelfs als je je lunch zakelijk betaald en BTW aftrekt zegt de belasting dienst dat je privé ook eet dus mag je niet alles zomaar aftrekken.... En zelfs als die lunch een zakelijk karakter heeft, bijvoorbeeld door met een klant te lunchen, mag je die niet helemaal aftrekken.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door iSonic »

Gietje28 schreef:
vr 01 okt 2021, 13:46
Dank allemaal! Dat BTW verhaal wordt misschien lastig dan.

Is het wel bij wet mogelijk de bus zakelijk te kopen vanwege gunstige belasting tarief (we willen hem niet schorsen omdat je dan niet even langs de bouwmarkt oid kan) en dan om te bouwen tot camper. Vervolgens na ombouw om te keuren tot camper en dus weer geel kenteken. Of loop je tijdens de ombouw ook al ‘risico’? Ik vind de wegenbelasting nogal verschil maken namelijk..
Als je kan aantonen dat je de bus zakelijk gebruikt kun je hem op de zaak kopen en grijs rijden. Zodra je de bus privé gebruikt moet je bijtelling betalen.
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door Camper-T »

Als ZZP-er kun je een zakelijk aangekochte bedrijfsbus niet zondermeer aan je zelf/prive verkopen. Dit is in beginsel verboden, tenzij er dringende redenen zijn die ook de boekhouder verantwoord vindt.
Een bedrijfsbus te goedkoop (aan je zelf/prive) verkopen is evenmin toegestaan, men dient marktwaarde conform te verkopen en kan op elk later moment door een inspecteur gecontroleerd worden. In de praktijk zijn hier vast tucjes voor in een grijs gebied maar niet iedereen zal dit aandurven.

Als ZZP-er ben je een juridisch gezien een zakelijke persoon die met privemiddelen handeld, zowel de zakelijke middelen als prive thuis wordt als 1 gezien. Zo ook je vriendin of vrouw, als jullie getrouwd zijn, een samenlevingscontact hebben, of samen op 1 adres wonen zijn jullie ZPP/prive allen 1.

Ik ken iemand die een bedrijfsbus heeft voor zijn winkel en hier een demontabel camperintereur in heeft gemaakt. Voor de keuring, het onderhoud, of het werk blijft het camperinterieur er uit en voor de vakantie gaat dit er weer in. Rijdt dus volledig grijs, tot hij mogelijk een keer tegen de lamp loopt.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door iSonic »

Dat klopt niet. Als je de auto zakelijk koopt moet je bijtelling betalen als je hem privé gebruikt. Zie onder andere hier: https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank ... f-zakelijk

Edit: lees nu de laatste zin.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door Gietje28 »

De bus komt niet op de balans. Hij wordt in prive gezet. Dus niet in het bedrijf. Zelfs dan geniet van je van wegenbelasting voordeel en evt btw terugvorderen.

Maar goed, on topic. Ik lees dat het ‘trucje’ aan jezelf verkopen voor een onlogisch bedrag niet mogelijk is.

De beste optie is dus de bus kopen als ondernemer, in prive zetten. Paar maanden gedurende de ombouw grijs rijden (en natuurlijk minimaal 10% zakelijk rijden) en daardoor weinig wegenbelasting betalen. Wanneer die af is laten keuren naar geel en dan hopen op het kwart tarief voor de camper. Moet mijn vriendin, die dus zzp’er is, de bus dan verkopen aan mij of kan zij die zelf om laten zetten naar camper en dan helemaal particulier gaan rijden?
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door iSonic »

Als dat kan is grijs kenteken dus het enige voordeel.

https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank ... s-kenteken

Nee dus. Ook grijs kenteken is bijtelling bij privé gebruik. En voor grijs kenteken moet je minimaal 10% zakelijk gebruiken.
Plaats reactie