Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door Gietje28 »

iSonic schreef:
vr 01 okt 2021, 15:06
Als dat kan is grijs kenteken dus het enige voordeel.

https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank ... s-kenteken

Nee dus. Ook grijs kenteken is bijtelling bij privé gebruik. En voor grijs kenteken moet je minimaal 10% zakelijk gebruiken.

Nee hoor, https://www.nmanet.nl/grijs-kenteken/ . Hier lees ik dat je geen bijtelling hebt wanneer hij als prive is aangeschreven. Of begrijp ik het verkeerd?
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door iSonic »

Dat is interessant. Dan wordt een grijs kenteken bus voor mezelf ook nog wel interessant. Niet als camper maar een dubbele cabine bus.
Laatst gewijzigd door iSonic op vr 01 okt 2021, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door Aloys »

Als je een bus privé koopt, als ZZP'er, mag je er grijs mee rijden. Dat doe ik ook, onze personenauto is een VW T4-busje met 5 zitplaatsen (dubbele cabine). Moet je dan zakelijk ergens naar toe, dan mag je daar gewoon € 0,19 per km voor aftrekken. Maar verder is er niets aftrekbaar, geen BTW, niets.
Let wel: voorwaarde is wel dat je als ondernemer bekend staat bij de belasting, dat je braaf je BTW afdraagt enz. Doe ik al zo'n 20 jaar, elke drie maanden. En keurig op tijd. Door een vergissing heb ik het afgelopen kwartaal € 14 te weinig overgemaakt, oei, pats: meteen een boete van € 50 er overheen... :bang:
(Het is dus niet zo dat je met slechts een inschrijving bij de Kamer van Koophandel grijs kunt gaan rijden!)

Koop je de bus echter zakelijk, dan mag je álles aftrekken en krijg je ook van alles de BTW terug, zelfs van elke liter brandstof die je tankt. Maar... dan mag je er niet privé mee rijden, je moet een sluitende zakelijke kilometerregistratie bijhouden! Doe je dat niet dan krijg je te maken met bijtelling, plus de BTW-suppletie: je moet dan per jaar een bedrag aan BTW betalen, namelijk 2,7% van de cataloguswaarde van de bus incl. BPM en BTW. Bij een bus die nieuw incl. BTW en BPM € 50.000 kost is dat dus € 1.350 per jaar!

De vraag is dan: is dat aantrekkelijk? Om quitte te spelen met die BTW-suppletie moet je per jaar méér BTW terug hebben gekregen dan die € 1.350 die je moet betalen. Dat betekent dus dat als je per jaar méér dan € 7.778,57 (incl. BTW) hebt betaald aan APK, onderhoud, brandstof etc. dat je dan € 1.350 van de belasting hebt teruggekregen aan BTW. En die € 1.350 moet je vervolgens weer terugbetalen vanwege privégebruik...
En tank je vaak in het buitenland, weet dan dat het een lastige zaak is om daarvan de (in het buitenland) betaalde BTW terug te krijgen. Daar heeft de belasting een aparte dienst voor, in Deventer meen ik mij te herinneren, dat is een heel boekhoudkundig gedoe! :crazy:

Ik wist dat niet, van die BTW-suppletie. Mijn boekhouder had er ook niet aan gedacht, gevolg: ik mocht na 4 jaar, toen de belasting erachter kwam, alsnog even € 5.400 BTW betalen... (Mijn zelfbouwcamper stond in de boeken voor € 50.000 nieuwwaarde). :(

Hier wordt het uitgelegd: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n_de_zaak/

Ik zou een en ander nog maar eens heel goed overdenken!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door iSonic »

Zoals ik het in het ander stuk lees mag je de BTW bij aanschaf wel verrekenen?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door Aloys »

Ik heb het ook gelezen, dat wist ik niet. Nu heb ik deze bus ook al 19 jaar geleden tweedehands aangeschaft... :D
Inmiddels geen 70.000 meer, maar ruim 350.000 op de teller!

Maar het zou interessant kunnen zijn voor de aanschaf van een andere auto...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door HansToo »

Maar verder is er niets aftrekbaar, geen BTW, niets.
Klopt volgens mij niet helemaal: oer het zakelijk gereden deel mag je BTW terug vorderen, evenals gemaakte kosten (bv. onderhoud) aftrekken. Dit gaat o.b.v. een 'sluitende' km-adminstratie. Alleen is er geen definitie van 'sluitende' :bang: . Gezocht op internet en nagevraagd bij belastingdienst:
- begin- en eind van het jaar noteren van de km-stand
- tijdens het jaar bijhouden alle zakelijke ritten
- eind- en begin stand aftrekken = totaal gereden
- zakelijke ritten optellen = zakelijk gereden
- zakelijk/totaal = percentage zakelijk
- dit zakelijke % moet (zoals hierboven al aangegeven) boven de 10% zijn
Will
Berichten: 3561
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door Will »

Als je een bus privé koopt, als ZZP'er, mag je er grijs mee rijden. Dat doe ik ook, onze personenauto is een VW T4-busje met 5 zitplaatsen (dubbele cabine). Moet je dan zakelijk ergens naar toe, dan mag je daar gewoon € 0,19 per km voor aftrekken.
Dit is volgens mij de beste en logische manier om de (camper) bus zakelijk te gebruiken alleen komt de camper dan nog in aanmerking voor het kwarttarief.?

Mijn zwager is marktkoopman en standbouwer die had jaren lang een camper op de zaak staan en dat lijkt toch wat aannemelijker als een kleine zzp'er die bijvoorbeeld een kapsalon aan huis heeft.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door Aloys »

Een camper op de zaak kan bij de belasting inderdaad vragen oproepen. Ik kende een antiekhandelaar, die gebruikte zijn zakelijke camper met aanhanger om in Frankrijk antiek en meubels in te kopen.

Als je grijs rijdt is het geen camper, mag het dus ook geen camper zijn (qua inrichting)! Lijkt het wél op een camper, dan kun je ermee voor de rechter eindigen, dat kan héél duur worden.
Is het een camper, dan rijd je niet grijs (laag tarief) maar heb je het kwarttarief.

Gebruik je de camper ook voor zakelijke ritten, dan trek je die € 0,19/km af en vraagt niemand naar het merk/type/model van de auto die je daarvoor hebt gebruikt. Je kunt zelfs de auto van de buurman lenen, bij wijze van spreken.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door Aloys »

HansToo schreef:
za 02 okt 2021, 9:42
Maar verder is er niets aftrekbaar, geen BTW, niets.
Klopt volgens mij niet helemaal: over het zakelijk gereden deel mag je BTW terug vorderen, evenals gemaakte kosten (bv. onderhoud) aftrekken. Dit gaat o.b.v. een 'sluitende' km-adminstratie.
Maar dan heb je het over een auto van je zaak, dan mag je géén € 0,19/km meer aftrekken. Je moet privé-auto en auto van de (eigen) zaak niet door elkaar halen. Gebruik je de privé-auto voor zakelijke ritten, dan mag je die € 0,19/km aftrekken.
En misschien nog iets meer, zie https://www.nmanet.nl/grijs-kenteken/

Over grijs kenteken: buurman en ik rijden beiden in een busje met dubbele cabine. Hij gewoon privé, hij houdt van busjes. Ik ook privé, maar voor de belasting ben ik een ondernemer. Daarom betaal ik per jaar ongeveer € 1000 minder houderschapsbelasting dan hij...
Toen de grijskentekenregeling werd afgeschaft voor particulieren kreeg ik een brief van de belasting dat er voor mijn niets zou veranderen. Dat was de leukste brief die ik ooit heb gehad, van de belasting! :D

Voorwaarde is dat ik per jaar minimaal 5% (of is het 10%?) kilometers zakelijk maak. Wanneer ik bijv. camperbeurzen bezoek dan kan ik de gereden kilometers aftrekken x € 0,19. Die kilometers ziet de belasting terug in mijn jaarlijkse aangifte. Ze hebben me echter nog nooit gevraagd hoeveel km's ik privé rijd, dus of het wel 5 of 10% is hebben ze bij mij nog nooit gecontroleerd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7488
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door ducati 900 »

Je moet minimaal 10 % van de kilometers voor de zaak rijden.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door Aloys »

Maar ik hoef geen kilometerregistratie bij te houden, dus is het erg lastig te controleren...

Ik hoef helemaal niets eigenlijk, ze staan me gewoon toe om tegen "grijs" tarief te rijden.
Dat betekent per kwartaal € 95,00 + € 15,00 extra voor de vervuilende dieselmotor. Plus
een paar tientjes per maand voor de WA-verzekering.

Ik wilde 'm al eens inruilen voor een kleine middenklasser, ik heb deze bus (voor mijn gevoel)
vier jaar geleden al volledig afgeschreven (15 jaar x € 1000/jaar). Nu rijden we er al 19 jaar
in en hij loopt nog als een tierelier. Goedkoper kan ik niet rijden! :D
Zolang ie nog goedkoop door de APK komt tenminste :wink:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7488
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door ducati 900 »

Klopt, ik rij met mijn auto's, begalve de camper, op de zaak, alle BTW terug maar ze zijn ouder dan 15 jaar
en dan gaan ze niet van de catalogusprijs uit voor de bijtelling maar van de reele waarde cq aanschafprijs.

bEN.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door Aloys »

Maar als je zo'n "youngtimer" ook privé gebruikt heb je wel te maken met die BTW-suppletie van 2,7% over de nieuwwaarde, toch?
Dat wordt hier mooi uitgelegd: https://zzpned.nl/youngtimer/
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7488
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Als ondernemer bestelbus kopen en ombouwen



Bericht door ducati 900 »

Klopt en 1,5 % als het een marge auto is, dus je bij aankoop geen btw hebt betaald.
Ja je krijgt niks voor niks.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie