Wel of geen Maxxfan/dakluik?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Wel of geen Maxxfan/dakluik?



Bericht door Niessina »

Inmiddels heb ik wel door dat isoleren en ventileren belangrijke aspecten zijn bij de ombouw. Het is wel de bedoeling dat ik m'n bus ga isoleren. Maar over het al dan niet plaatsen van een dakluik en/of Maxxfan ben ik nog niet echt uit. Graag tips en adviezen en alvast maar weer bedankt.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Wel of geen Maxxfan/dakluik.



Bericht door jheeck »

Ik zou minimaal één dakluik inbouwen, liefst twee. Eentje in de buurt van de kookgelegenheid om dampen af te voeren, en eentje boven het bed om te ventileren. Warme lucht stijgt en zonder dakluik wordt het best lastig om dat af te voeren.
Een maxxfan voegt daar eventueel aan toe dat je geforceerd kunt ventileren en de kap van de maxxfan is zo gemaakt dat het inregenrisico ongeveer is geëlimineerd, zo heb ik gelezen.
Mijn fabriekscamper heeft een groot dakluik boven de dinette en een kleintje boven het bed.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Wel of geen Maxxfan/dakluik.



Bericht door johandb »

Ik zou zelf niet meer zonder maxxfan/ventilator willen. Erg fijn om even de boel door te blazen in de ochtend of gewoon een briesje als het wat warmer is.

De mijne hangt boven het bed aan de kant van de keuken.

Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk

tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Wel of geen Maxxfan/dakluik.



Bericht door tonic »

Ik heb in mijn l2 bus een maxfann. Het is 1 van de dingen waar ik niet meer zonder zou kunnen.
Daar kan echt geen dakluik tegen op. 10 standen in of uitblazen en nog aardig geruisloos ook.
-Daan-
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 7:50

Wel of geen Maxxfan/dakluik?



Bericht door -Daan- »

.
Laatst gewijzigd door -Daan- op do 23 sep 2021, 7:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wel of geen Maxxfan/dakluik?



Bericht door Kroppie »

wil je ooit ook nog zonnepanelen ?, bekijk dan goed waar op dak e.e.a. geplaatst kan worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Wel of geen Maxxfan/dakluik?



Bericht door henk en lila »

In een L2 buscamper vind ik één kleinere van bijv 40x40 genoeg. Wel met ventilator voor "noodgevallen". Bij ons zit die boven het keukenblok en dat is maar 1,5 m vanaf het midden van de bedden bi een vlak plafond. Dus vind ik er echt geen twee nodig. Kost je ook weer vrij dak ivm zonnepanelen enz.
Aandachtspunt is jouw polyester dagverhoging. ZIe je andere topic. In onze vorige, de Toyota hadden wij dat ook met een zware dakventilator erin. Die rammelde nogal en bewoog echt op en neer op slechte wegen en brug randjes e.d. Wij losten dat op met twee ijzeren strips in vorm gebogen, dwars over voor en achter het dakluik en afgesteund op de randen van het frame van de dakverhoging.

Edit: een dakluk met een mooi opstaande rand, zeg 3 a 4 cm, waar de kap royaal over heen valt, kan altijd op een kier ook bij regen. Wel zo belangrijk.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
-Daan-
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 7:50

Re: Wel of geen Maxxfan/dakluik?



Bericht door -Daan- »

Kroppie schreef:wil je ooit ook nog zonnepanelen ?, bekijk dan goed waar op dak e.e.a. geplaatst kan worden.

jos
Inderdaad. Bij ons zit er 1.80 tussen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Wel of geen Maxxfan/dakluik?



Bericht door Niessina »

Denk dat ik het dak ga verstevigen met een plaat multiplex oid. Dan is het toch geen probleem om daar een dakluik in te plaatsen? Een zonnepaneel is idd nog wel een dingetje. Moet die zo wie op het dak van de auto? Dan moet ik idd goed puzzelen.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Wel of geen Maxxfan/dakluik?



Bericht door henk en lila »

Nee maar laat die plaat in de breedte dan wel zo ver mogelijk doorlopen tot aan de verticale zijkanten van de dakverhoging.
De discussie over vaste of losse zonnepanelen loopt hier vaker. Hangt ook van je gebruik en verbruik en parkeergedrag af.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
-Daan-
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 7:50

Re: Wel of geen Maxxfan/dakluik?



Bericht door -Daan- »

Er zijn op internet goede beschrijvingen te vinden hoe je dakluiken kunt plaatsen. Je hele dak met multiplex bekleden is niet nodig
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Wel of geen Maxxfan/dakluik?



Bericht door amigob2 »

als je een dak met ribbels hebt kun je hier eens kijken
viewtopic.php?f=7&t=8477585
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Wel of geen Maxxfan/dakluik?



Bericht door MarceldeHoog »

Maxxfan is zeker een aanrader vindt ik. Sowieso vanwege de ventilator, maar ook omdat hij bij de zwaarste regenbui nog gewoon open kan.

Een tweede dakluik(je?) als je het kwijtkan, is prettig om een luchtstroom te creeren: Wij laten de maxxfan vooral lucht af zuigen, het tweede dakraam zorgt dan voor verse lucht. Dat kun je natuurlijk ook bereiken met een raam op een kiertje bijvoorbeeld.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Wel of geen Maxxfan/dakluik?



Bericht door Japie »

Ik heb er 2 opgebouwd. Mijn vrouw wil de MAxxfan nooit weer kwijt. Die is zeer gecharmeerd van het ding tijdens het koken.
Onze 2 honden zijn ook Fan. Zijn Tibetaanse terriërs en houden van kou. De grootste is in topvorm als er een halve meters sneeuw ligt en ligt in de nacht recht onder de ventilator. Geniet zichtbaar. Ik heb er 1 in het midden en 1 achter boven het bed. Heerlijk.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Plaats reactie