Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Frisgeknipt
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 sep 2021, 13:34

Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door Frisgeknipt »

Beste Camperforum leden,

Nou ben ik vrij nieuw op het gebied van campers maar ik dacht dat dit toch een plek is waar ik verder kan komen. Ik wil namelijk een mobiele Barbershop beginnen en zit toch met wat keuzes en er is verder niet veel over te vinden op internet.

Ik wil graag een bestelbus aanschaffen denk aan crafter L3h2 of L3H3. Deze moet natuurlijk volledig geïsoleerd worden en ik heb eigen stroom nodig. Ook een (warm)water voorziening voor de wasbak. Verder wil ik de wanden en de vloer mooi bekleed. En goede led lichten installatie. Ik ben zelf niet handig maar kan wel wat zelfstandig uitvoeren, maar een elektro voorziening inbouwen etc niet. Kan ik dit het beste uitbesteden en wat gaan de kosten zijn? Wellicht dat jullie opties hebben voor me.

Of is het slim of deze bus te kopen want zover ik zie heeft deze de voorzieningen al?
https://link.marktplaats.nl/m174515855 ... nt=app_ios
Laatst gewijzigd door Frisgeknipt op ma 08 aug 2022, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door Will »

Ik denk dat je beter een gebruikte winkelwagen op de kop kan tikken dan heb je ook meer werkruimte. Die rijden er al in Nederland mobile kapsalons ik zou daar mijn licht eens opsteken of de ANKO bellen die kunnen je ook wel adviseren.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door Johan de Jongh »

Als je zelf niet handig bent lijkt mij dit een uitgelezen oplossing !
Met wat kleine aanpassingen ben je klaar.

Zelf iets vergelijkbaars bouwen gaat je zeker niet veel minder kosten m.i.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door DJSmiley »

Dat ding ziet er, voor jouw doel, niet verkeerd uit. Een hoop zit er al in en is relatief eenvoudig in te zetten.

Ik zie op de foto's zowel een airco als een dieselkachel. Dat zijn beide wel pluspunten als je in alle seizoenen een comfortabel binnenklimaat wilt hebben.

Als je alles gaat bekijken en zit wat de huidige markt doet dan is die prijs nieteens heel gek. Temeer als je alles zelf nog zou moeten doen.. Daar zitten ook heel wat kosten en tijd in. Laten doen is nog duurder.

Je hoeft in principe alleen fatsoenlijk licht toe te voegen (voor jouw doel heb je meer licht nodig vermoed ik). Let ook op dat je kwalitatief goed licht hebt. Verdiep je eens in CRI. Voor jouw doel wil je vermoedeljik een goede kleurweergave. Dat is bij menig ledlamp een aandachtspuntje.

Wel zitten er weinig ramen in. Je zou kunnen overwegen om wat toe te voegen om zo meer daglicht binnen te krijgen (en eventueel te kunnen ventileren door een raampje te openen)

Verder zie ik een brandstofcel en een generator en een relatief kleine accu. Dat is misschien wel iets om naar te kijken of budget voor te nemen om te upgraden. Als je geen externe stroomaansluiting wilt gebruiken dan heb je voor jouw doel (denk ook aan bv een Föhn) wel wat vermogen nodig.
Ik kan bv ook niet zien welke omvormer er in zit. Voor jouw doel is een stevige omvormer wel een must (zoals gezegd, tenzij je 'm ergens aan de prik hangt)

Zo'n ingebouwd aggregaatje is leuk, maar niet altijd wenselijk ivm de herrie die van zo'n ding af kan komen. Ze zijn lang niet allemaal heel erg stil.


Meer werkruimte kan ook een pre zijn, maar dan kom je snel op de >3500kg bussen. Met de nodige andere regeltjes
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door bus21 »

Ik zou ook goed kinken naar de watervoorraad. Als barbier kan je heel wat liters gebruiken, denk ik.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door FrankJC »

Niet gek, is de prijs in of ex BTW? En wat moet een mobiel kantoor met een laadklep?
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door MarceldeHoog »

Voor dat geld heb je al wel een aardig ingerichte bak, en euro 5 ook (wel zo handig als je in steden wil kunnen knippen).

Dat moet je wel in je achterhoofd houden: ook voor euro 5 komt een moment dat je de milieu zones niet in mag. Nu laat je budget geen euro 6 plus inbouw toe, maar het is wel iets voor je ondernemingsplan.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door Atoz »

Het lijkt bijna het perfecte voertuig.....
MAAR
Wil je die laadklep?
Dat trapje is dat het einde?
Zo een toilet in het midden kan leuk zijn?
Die stroomgenerator is het dat?
Een efoy wie koopt er zich dat vandaag (!) Nog?
Een kleine huishoudaccu ?
Watertank en vuil watertank?

Wat ik zou doen is
Stoppen met dromen en op naar de harde werkelijkheid!
Zet eens hier eens een lijstje van wat jij echt denkt nodig te hebben om je vak mobiel uit te voeren.
En in welke regio wil je dat gaan doen? Grootstad? Milieuregels te volgen?

Ik zou gaan voor een voertuig met een zo laag mogelijke instap.
Maak dat zodanig dat je bij een volgende voertuig ook kan inbouwen
Je publiek zijn mannen, dus hou je interieur wat technisch, echt mannen gaan naar een barbier en houden van techniek ?
Jouw voertuig mag ook opvallen, dus.... Geen witte bus.
Een generator die draait is een verkeerde manier om op te vallen.
Welke vermogens heb je nodig? En hoe lang?
Hoeveel water per beurt, hoeveel klanten per dag?
Er zijn nog vele vragen

Maar het kan, zeker weten
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Frisgeknipt
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 sep 2021, 13:34

Re: Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door Frisgeknipt »

Bedankt voor jullie berichten dit zet me zeker even aan het denken. Het gaat er om dat ik een kast heb met een wasbak voorziening voor gemiddeld 6/10 personen per dag. De elektro is nodig voor opladers tondeuses föhn, licht en eventueel wat multimedia. Ik heb geen idee Hoelang een accu meegaat en wat hiervoor het beste is. Dus graag jullie advies over watertank en hoeveel accu’s er nodig zijn .Verder ben ik gevestigd in Twente en is er nog geen milieuzone van toepassing. Wellicht is de bus van marktplaats toch niet zo geschikt en wellicht toch beter om zelf te gaan bouwen?
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door Camperbassie »

Ik heb zo een soort bus alleen met opbouw Durisotti, 2012

Als ik zie wat je koopt voor dat geld en vergelijk met mijn investering zeg ik doen!
Barbershop staat voor stoer en je kunt met wrappen en stoere inrichting al heel snel een ready to go bus hebben.

Zelfbouwen kost je heel veel tijd en nog veel meer geld. Alles uitzoeken en dan nog bouwen en veranderen omdat het net niet is wat je wilt. Deze is al kwart tarief alles wat je wilt zit erin en is mooie kwaliteit.
Zou er een paar ramen bij maken dat is vrij makkelijk mogelijk en kan ook zonder dat je van die bolle ramen krijgt. (zie mijn bijdrage aan het forum) of echt gaaf haal dat halve dak open, daglicht maar geen inkijk is essentieel lijkt me.

Die achterklep zou ik eruit halen en met paneel dicht maken, of een pui met glas en reclame erin dat het net een echte barbershop lijkt.
Zoveel mogelijk maar de basis is top !

Succes met je keuze. :-B
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door beatrix18 »

Volgens de gegevens is er 600 kg laadvermogen.
Let wel op dat alle genoemde extra's al van dit laadvermogen afgaat.
De laadklep is alleen al een heel zware jongen en zit waarschijnlijk niet in het rijklaar gewicht.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door DucatoDolf »

Als het voor je werk is niet zelf gaan aantobben. Elk uur dat je er in besteed is een niet gebarbierd uur. Kost dus in feite 2x zoveel. Voor dat geld laat je beter iemand anders werken.

Zo'n klep is voor rolstoelers en mensen slecht ter been wel handig! Beetje leuk bekleden aan de binnenkant en het hoeft niet eens lelijk te zijn. Nieuwe stoere houten trap is beter en ziet er minder standaard uit. Inladen kun je dat zware ding via de laadklep.

Echter, de bestaande wagen (uit het voorbeeld) ziet er aan de binnenkant uit of dat je hem helemaal uit elkaar moet trekken. Niets is goed. Een cheap ass keukenblok met allemaal verschillende kastjes. Een toilet op de meest onhandige plek, evenals de ramen. Technisch heb ik er niet al te veel verstand van, maar zal het allemaal net niet goed genoeg naar jou gebruik zijn. Geen idee wat het kost om dit in een gebruikte meubelbak te bouwen, maar hier alles aan gaan wijzigen kost ook tijd en geld.

De opmerking over kwarttarief: Dan moet je er wel een bed in meubelen. Maar als bedrijfswagen wellicht goedkoper? Qua laadgewicht: Ik hoop dat je tondeuse geen 600kg weegt. ff kijken of de wagen ook weegt wat er op papier staat. Komt je watervoorraad er nog bij.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door beatrix18 »

" Qua laadgewicht: Ik hoop dat je tondeuse geen 600kg weegt. ff kijken of de wagen ook weegt wat er op papier staat."

Gelukkig is het tweede deel wel zinnig. :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Zelfbouw Mobiele Barbershop: hulp gevraagd



Bericht door Camperbassie »

De binnenkant moet je er gewoon geheel uit halen en opnieuw opbouwen.
Je moet heel goed nadenken over praktische uitvoering, hoe zet je de knip stoel want je moet er zelf goed bij kunnen en hoe ga je haren wassen.

Een goed ding verzinnen valt met een camper al niet mee weet ik uit ervaring maar is voor een mobiele barbershop echt een uitdaging. Wil je echt een superding volledig functioneel met super looks dan is je investering best fors en een wagen uit 2011 is niet de nieuwste meer en die wordt alleen maar ouder.

Heb je al gedacht over een vette aanhanger achter een beste wagen. Dan heb je niks te maken met verouderen van je werkruimte.
Byv een RAMvan kun je in de bak je tanks maken en met snelkoppelingen verbinden, in de bak ook een paar accu's.
dan blijft je knipruimte licht en ruim.
Het is maar een idee.
Plaats reactie