RDW keuring + zitplaatsen VW T5

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Camperialist »

ik heb net met iemand mail contact gehad,
hij heeft ook bestelbus t5 ( bij 2010 ) , chassisnummers beginen met VW1, complete set van originele multivan stoelen( 3 zits ) + rails gekocht en gaat overplaatsen naar zijn eigen T5 , hij vertelde dat originele stoelen en originele onderdelen ( rails en zo voort ) in elk T5 passen en ook omdat deze origineel zijn krijgen ook wel keuring bij rdw, alleen zelf gemaakte banken van beetje hout of metaal frame worden niet goedgekeurd als zitplaatsen.
en hij kent wel ook andere mensen die op dezelfde manier hun T5 met 5 of meer zitplaatsen op kenteken omgebouwd hebben..
ik ben benieuwd hoe het bij de keuring gaat aflopen
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door tonic »

Ik ben ook heel benieuwd dus hou ons maar op de hoogte.
Zal wel een kwartslag draai actie worden die ik eerder beschreven heb.
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Camperialist »

moet ik nog BPM betalen voor een personen bus ( T6 bij 2016 ) die bij RDW als M1 ( personenauto) geregistreerd is ( als ik hem naar camper wil ombouwen) ? dacht ik van niet maar even voor de zekerheid wilde ik het toch vragen..andere vraag is hoe kan ik keuken op de beste manier kan plaatsen ? bus is kort model ( H1L1) en heeft 8 zitplaatsen op de kenteken,,ik wil graag zo veel mogelijk zitplaatsen op kenteken houden
alle ideeën /tips zijn welkom :thumbup:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Mickel Moen »

Camperialist schreef:
vr 17 sep 2021, 14:18
ik heb net met iemand mail contact gehad,
hij heeft ook bestelbus t5 ( bij 2010 ) , chassisnummers beginen met VW1, complete set van originele multivan stoelen( 3 zits ) + rails gekocht en gaat overplaatsen naar zijn eigen T5 , hij vertelde dat originele stoelen en originele onderdelen ( rails en zo voort ) in elk T5 passen en ook omdat deze origineel zijn krijgen ook wel keuring bij rdw, alleen zelf gemaakte banken van beetje hout of metaal frame worden niet goedgekeurd als zitplaatsen.
en hij kent wel ook andere mensen die op dezelfde manier hun T5 met 5 of meer zitplaatsen op kenteken omgebouwd hebben..
ik ben benieuwd hoe het bij de keuring gaat aflopen
Ook ik ben heel benieuwd. Ik geloof er geen snars van. Natuurlijk kun je banken en stoelen in een in de basis bedrijfswagen bouwen. Dat zal zeker passen, hoewel ik niet weet of de bodem daar ook op voorbereid is. Ook dat is echter denk ik wel aan te passen. Het gaat echter om de gordelpunten in de stijlen. Voor zover ik weet, krijg je dat nooit voor elkaar. Kortom het is onmogelijk om van een VW1 een VW2 te maken. Hoeveel banken je er ook in monteert.

Overigens is het bouwjaar essentieel, of beter datum eerste toelating. De regelgeving die toen gold moet de RDW aanhouden. Dat is ook een van de redenen, dat er zoveel verwarring is aan de borreltafel.

Voorbeeld. Als in juni 2004 de regels veranderd zijn, dan gelden voor een bus van augustus 2004 andere regels dan voor een bus van maart 2004. De bezitters van die bussen kunnen eindeloos discussiëren. Wat hun eigen bus betreft hebben ze gelijk, maar zonder de juiste wetenschap over die van de ander dus niet over die van de ander.


Ik zou dit soort risico’s dus uitsluiten. Ga dus na wat de regelgeving van jouw bus is op datum eerste toelating.

Als je zonder goedgekeurde bank en gordelbok, dan maar 3 op kenteken krijgt, dan is het dat.
En anders inderdaad diep in de buidel tasten.
Of de bus verkopen en voor een personenbus gaan.

Overigens hoeft een personenbus niet als zodanig uitgevoerd te zijn. Zo was mijn bus een dubbele cabine toen ik hem kocht. Het is een Kombi dus wel voorbereid als personenbus. Gordelpunten in de C-stijlen. Ook was de tweede zitrij origineel VW, met een los tussenschot erachter. Ik heb ook geen ramen tussen de C en de D stijl. Kortom gekocht als bedrijfswagen, maar in de basis een personenbus. Zo zijn er ook legio Multivans die als bedrijfswagen rijden.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op za 18 dec 2021, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door DucatoDolf »

Camperialist schreef:
vr 17 dec 2021, 23:08
moet ik nog BPM betalen voor een personen bus ( T6 bij 2016 ) die bij RDW als M1 ( personenauto) geregistreerd is ( als ik hem naar camper wil ombouwen) ? dacht ik van niet maar even voor de zekerheid wilde ik het toch vragen..andere vraag is hoe kan ik keuken op de beste manier kan plaatsen ? bus is kort model ( H1L1) en heeft 8 zitplaatsen op de kenteken,,ik wil graag zo veel mogelijk zitplaatsen op kenteken houden
alle ideeën /tips zijn welkom :thumbup:
Nee, mits het een ex-taxi- of rolstoelbus is geweest. Die hebben vaak ontheffing van BPM en die moet je dan alsnog betalen. Je krijgt zelfs geen ander kenteken.
Kijk eens bij mijn oplossing voor de keuken. Ik heb alle 9 plaatsen kunnen behouden. Hoewel ik die vrijwel nooit ga gebruiken, vind ik het fijn de banken altijd te kunnen plaatsen en dat dan ook alle plaatsen legaal te gebruiken.

Heb je meerdere vragen? Maak dan gewoon een eigen topic aan voor je eigen zelfbouwproject. :cheers: (heb je nu definitief iets gevonden?)
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door tonic »

9 zitplaatsen gebruiken bij een personenauto is natuurlijk nooit een probleem. Daar is de bus immers voor gebouwd. Maar als je kwarttarief aanvraagd dan heb je een uitdaging. In die aanvraag verklaar je als eigenaar dat jou voertuig aan de eisen van de belastingdienst voldoet. In die eisen staat dat alles op normale wijze van binnenuit bereikbaar moet zijn. Dus dat is een uitdaging met 9 stoelen. Op deze eis wordt geconfronteerd tijdens verkeerscontroles waarbij de douane of belastingdienst zijn aangesloten. Dus kijk uit wat je doet.

Dit is ook de reden waarom geen enkele officiële camperbouwer of ander bedrijf in dit gat van de markt springt. Aan die eis van bereikbaarheid is niet te voldoen met zoveel stoelen. Met mogelijke naheffingen tot gevolg.
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Camperialist »

ik wil jullie hartelijk bedanken voor de uitgebreide informatie, Ik heb besloten toch om bestelbus te verkopen, ik ga hem binnen kort op marktplaats zetten. als ik de kosten bij elkaar elkaar optel dan kom ik er heel duurder uit ( ruiten plaatsen, rdw goedkeurde banken kopen en zo voort ) .een personen bus is voor betere optie. andere kant vind het ook heel jammer, omdat mijn bestelbus vol met extra's is, 4 motion, 180 pk, dubbele turbo,,geen olieverbruik, geen bekende dsg of blok problemen, ideaal voor camper ombouw, maar helaas door de regels moet ik van hem afscheid nemen
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door marjasjaak »

Voor de toekomst: als je een bus op camperkenteken met veel zitplaatsen wilt hebben.
Alle camperonderdelen zoals; vereiste stahoogte van 170, keuken met water en kooktoestel, bed, tafel en opbergruimte moeten altijd aanwezig zijn.
Ook als je met 9 man gaat rondrijden. Ontbreken bij een verkeerscontrole deze camper vereisten, dan is het geen camper en mag je met terugwerkende kracht (vanaf datum omkeuren) de MRBelasting (vol tafief) en boete betalen.
Sjaak.
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Camperialist »

DucatoDolf schreef:
za 18 dec 2021, 14:49

Kijk eens bij mijn oplossing voor de keuken. Ik heb alle 9 plaatsen kunnen behouden. Hoewel ik die vrijwel nooit ga gebruiken, vind ik het fijn de banken altijd te kunnen plaatsen en dat dan ook alle plaatsen legaal te gebruiken.
ik wou het even bekeken maar kon helaas je berichten niet vinden, je hebt meer dan 900 berichten :))
wil je even een link naar je post plaatsen ?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door DucatoDolf »

Op mijn zelfbouw topic. Zie mijn onderschrift. Wellicht lees je met Tapatalk en zie je dat onderschrift niet dus hier de link:viewtopic.php?f=7&t=8473048
En hier de link waar je de keuken het beste ziet:
viewtopic.php?p=2086197#p2086197
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Camperialist »

DucatoDolf schreef:
wo 29 dec 2021, 22:47
Op mijn zelfbouw topic. Zie mijn onderschrift. Wellicht lees je met Tapatalk en zie je dat onderschrift niet dus hier de link:viewtopic.php?f=7&t=8473048
En hier de link waar je de keuken het beste ziet:
viewtopic.php?p=2086197#p2086197
bedankt :) het was mijn fout, ik zocht het in jou alle verzonden berichten op de forum
ik zal je topic bekijken
Plaats reactie