Twee huishoudaccu's op afstand

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Ducato-360
Berichten: 27
Lid geworden op: za 11 jan 2020, 19:49

Twee huishoudaccu's op afstand



Bericht door Ducato-360 »

Hallo,

In mijn Fiat Ducato buscamper heb ik links, net achter de wielkast een HH accu gemonteerd. Nu wil ik er een tweede bij plaatsen en deze dan verbinden. Nu wil ik de tweede accu rechts, net achter de wielkast monteren.

Ik heb al begrepen + aan de + en - aan de -, maar dan.

Verbruikers aansluiten op de + van de ene en de min van de anderen, maar dan is 1 kabel wel veel langer aangezien mijn elektrapaneel links in de camper hangt. Geeft dat?

Groeten Rob
Fiat Ducato 2009 L3H2 zelfbouw
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 2 huishoud accu's op afstand



Bericht door Kroppie »

als de kabels tussen de 2 accu,s maar (bijna) gelijk zijn de afname kabels maakt niet zo veel uit, voor dikte kabels in verband met lengte, amperes en verliezen.

http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ducato-360
Berichten: 27
Lid geworden op: za 11 jan 2020, 19:49

Re: Twee huishoudaccu's op afstand



Bericht door Ducato-360 »

Dank voor je reactie,

De accu's zijn 100 AH, welke stroomsterkte moet ik dan invoeren bij de berekening?

Laden doe ik met een 10ampere lader of met 2 zonnepanelen.
Fiat Ducato 2009 L3H2 zelfbouw
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee huishoudaccu's op afstand



Bericht door Kroppie »

de stroomsterkte is die die je met de diverse verbruikers verbruikt, dus als b.v. een koelkast 15 ampere gebruikt, dan geef je voor de kabel berekening voor de kk 15 ampere en de afstand tussen koelkast en accu in en de uitkomst heb je dan de benodigde dikte van de draad en de verliezen bij dat verbruik en kabeldikte (niet te zwaar aan tillen aan die verliezen, zolang je in het groen zit :thumbup: ) , heb je meerdere verbruikers op 1 kabel dan tel je de amperes van de afzonderlijke gebruikers bij elkaar op,

en tussen de accu,s onderling zou ik als draaddikte minimaal 25mm2 nemen, succes!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Twee huishoudaccu's op afstand



Bericht door DucatoDolf »

Hoe heb je die accu's gemonteerd? Wist niet dat daar nog ruimte genoeg is. Zeer benieuwd :o
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Twee huishoudaccu's op afstand



Bericht door bennieh »

In mijn Expert staan de beide 100 Ah HH accu's ook elk achter een wielkast.
Heb ze onder de wagen door verbonden met 25 kwadraat kabels, in een schutbuis.
De verbruikers zijn bij één van de accu's aangesloten.
Vooralsnog geen zware verbruikers, de Indel koelkast is met 50Watt nominaal de grootste reguliere verbruiker.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Twee huishoudaccu's op afstand



Bericht door DucatoDolf »

Zit nu te bedenken dat dit waarschijnlijk bij de wielkasten achter is? 8-) Hoopte op nog wat 'geheime' ruimte voorin :wink:

Helaas is de ruimte achter de wielkasten bij de L1 te kort voor een beetje accu.
Ducato-360
Berichten: 27
Lid geworden op: za 11 jan 2020, 19:49

Re: Twee huishoudaccu's op afstand



Bericht door Ducato-360 »

Ze staan bij mij inderdaad op z'n kant achter de wielkasten achteraan. Onder de bus door, doorverbinden is wel een idee. Neem ik even mee in mijn overweging.

Groeten Rob
Fiat Ducato 2009 L3H2 zelfbouw
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Twee huishoudaccu's op afstand



Bericht door myway »

bennieh schreef: De verbruikers zijn bij één van de accu's aangesloten.

.
Dat is nou niet zo’n goede oplossing, de tweede accu hangt er nou maar een beetje bij.
Beter is om de laders en verbruikers, plussen op de een en minnen op de ander.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Twee huishoudaccu's op afstand



Bericht door bennieh »

Klopt, is niet optimaal.
Mijn inschatting was echter dat, gelet op de niet al te zware verbruikers, de koppelkabels voldoende dik en kort waren.
Ik geef toe dat ik niet met een meting gecheckt heb of ze beide even veel doen.
Ik heb eens 5 dagen gestaan zonder walstroom, heb toen echter niet gekeken welke restcapaciteit de accumonitor toen aanwees.
Hoe kan ik vaststellen of de accu "er een beetje bij hangt"?
Peugeot Expert L2H2 2009
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Twee huishoudaccu's op afstand



Bericht door bennieh »

Volgens de specificaties van Beaut is de interne weerstand voor deze accu ca. 5 mOhm.
De weerstand van kabel 25mm2 soepel is 0,78 ohm/km, ofwel 0,78 mOhm/meter.
Kabellengte is ca. 3 meter, de weerstand in elk (plus en min) zou dan ca. 3 mOhm zijn.
Toch wel significant, heb ik het gevoel.
Ik ga maar eens kijken of ik toch de min van verbruikers en lader op de min van de tweede accu kan aansluiten.
Dank voor de "trigger", myway!
Peugeot Expert L2H2 2009
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Twee huishoudaccu's op afstand



Bericht door myway »


Zeker met de laders zou ik het doen.
Bij heel kleine gebruikers zoals led verlichting zou het nog kunnen.
Ik zie heel vaak indien er een accu bijgeplaatst wordt dat er soms zelfs omvormers van 2000 watt nog op de eerste accu, die er al stond, zitten aangesloten
Plaats reactie