buscamper voorzien van 12volt dakairco

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door roccade »

Zijn aan het oriënteren voor een compact camper waarbij wij ook overwegen zelf een buscamper te bouwen.
Nu heb vraag ik me af of het verstandig is een bus te kopen die niet voorzien is van airco. Is het dan mogelijk de bus te voorzien van een 12volt dakairco die dan ook tijdens het rijden gebruikt kan worden?
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door NoStress »

Ik had op mijn vorige camper een 12v airco en dat werkte prima.
Tijdens rijden, gaf de accu en dynamo genoeg capaciteit om de airco op 12v te laten draaien.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 17:44, 5 keer totaal gewijzigd.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door roccade »

Werkt dus prima als vervanging van de motorairco?
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door DJSmiley »

Een reguliere airco gaat niet op 12V werken, daar trekken die dingen teveel stroom voor.

Daarnaast werken die dingen op 230V en moet je dus ook een (zware) omvormer hebben. In theorie zou het kunnen, maar als je continue 600-1000W uit de accu's/dynamo trekt.. dat gaat in veel gevallen simpelweg niet.

Een verdampingsairco kan wel. Die gaan prima op 12V en trekken ook niet zoveel. De werking is wel afhankelijk van de luchtvochtigheid, het is zeker dus geen 1:1 vervanging voor een normale airco moet koelmiddel.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door Schovie »

Ik heb getest of mijn Truma Aventa dak airco op 12V kan werken. De airco verbruikt op 230V 4,2A. Ik heb de airco aangesloten op mijn 1500 watt omvormer, zonder andere gebruikers. Het werkt dan goed, maar vreet stroom (zo'n 75A). Met mijn 280Ah LFP hou ik dat wel even vol, maar het probleem is dat die stroom er ook weer in moet. Ook op alleen ventileren verbruikt de dakairco veel meer dan een eenvoudige ventilator. Mijn idee om de dak airco aan te sluiten op de huishoudaccu heb ik dus verlaten. Ik gebruik die alleen als ik aan de walstroom sta.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door walda »

Net even aan het zoeken geweest, maar 12 volt compressor airco's bestaan gewoon. 16 tot 42 A max. In 24 volt uitvoering noemen ze het een standairco bedoeld voor de cabine van een vrachtauto.

Walter
Ducato2000
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door Ducato2000 »

roccade schreef:
zo 12 sep 2021, 10:38
Werkt dus prima als vervanging van de motorairco?
Een motor aangedreven airco heeft een opgenomen vermogen van ongeveer 5 kW.
En de warmte wordt als eerste afgegeven door rijwind of koelventilator. Met een 12 V gevoed systeem haal je nooit een vermogen van 5000 Watt.
En tijdens het rijden komt de koude lucht niet zo makkelijk in je cabinegedeelte.
Dus je zult misschien iets kunnen koelen maar tijdens het rijden brengt het je denk ik niet zoveel.
Camper-T
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door Camper-T »

walda schreef:
zo 12 sep 2021, 12:13
Net even aan het zoeken geweest, maar 12 volt compressor airco's bestaan gewoon. 16 tot 42 A max. In 24 volt uitvoering noemen ze het een standairco bedoeld voor de cabine van een vrachtauto.

Walter
Ze bestaan zeker en al eventjes ook, alleen wat je zegt; ze slurpen stroom bij 12V.
En de prijs, die kan makkelijk oplopen tot €10.000,00

Ik zou een cabine-airco als standaard nemen, dat kost niet veel meer op het brandstofverbruik en is wel zo prettig met rijden.
Sta je veel in warme landen dan is een 230V dakairco top maar eigenlijk alleen als je aan de paal staat. De nieuwe modellen verbruiken max 5A maar als je dit omgevormd uit je accu’s moet halen dan is het na een paar uur wel bekeken en sta je met lege huishoudaccu.

Als je heel goed zoekt zijn er enkele bedrijfjes en start-ups die energiezuinige 12 volt airco’s hebben, of beter, in ontwikkelingen hebben.
Het idee is off-grid voeden vanaf een groot zonnepaneel maar het rendement is nog erg laag. Misschien een kwestie van tijd…
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door MarcoG »

Er is een video van Jarrod Tocci over de nieuwste Zero Breeze (in het Engels):
https://www.youtube.com/watch?v=6b8TnOSzCxs
Het voordeel van deze unit is dat deze in de de camper gebouwd kunnen worden met 2 roosters naar buiten (lucht aanvoer en afvoer).
Capaciteit is niet geweldig hoog: 2300 BTU maar het stroomverbruik is dan ook redelijk Max 260 watt.
Verwacht geen wonderen met dit vermogen maar het zal zeker de top er af halen en in een goed geïsoleerde camper de luchtvochtigheid een eind naar beneden krijgen.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door roccade »

we hebben de knoop doorgehakt, we gaan niet zelfbouwen :(
Besloten om een integraal camper te gaan zoeken waar we met gemak direct met onze kids mee wegkunnen
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door MarcoG »

Zonde het is een hele mooi ervaring om zelf een camper te bouwen maar ik snap het wel, het kost je zeker een paar weken flink doorwerken en daarna nog maanden om kleine aanpassingen en uitbreidingen te doen die het helemaal af maken.
Succes met je zoektocht naar een passende camper, geen haast is de beste methode :-B
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door roccade »

Naast het feit dat zelfbouw veel werk kost en ik momenteel ook nog een badkamer moet verbouwen, heb ik het idee dat de restwaarde van een zelfbouw minder is dan van een Hymer
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door NoStress »

Waarde voor de zelfbouwer is dat hij compleet naar eigen wensen en smaak is.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: buscamper voorzien van 12volt dakairco



Bericht door hathi »

Toevallig in het weekend de nieuwste 12 V dakairco,voor bus gezien,met laag stroom verbruik,mooi afgewerkt en je hoort bijna niets,ook hierbij staat de tijd niet stil……..kijk maar eens op de Site van Liontron/ Green accu,in Nettetal/ Venlo.
01C3AF5C-E84F-467A-AE64-C1FA44B76108.png
01C3AF5C-E84F-467A-AE64-C1FA44B76108.png (78.95 KiB) 254 keer bekeken
Hans
Plaats reactie