Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: do 09 sep 2021, 10:50
Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?
Hallo allemaal,
Kunnen jullie mij helpen bij een fundamentele keuze?
Ik heb een nette L3H2 Mercedes Sprinter op het oog voor ombouw, die ook nog eens net past in mijn budget. Maar ik ben er nog niet uit of ik voor een L4 of L3 lengte bus moet gaan.
Het is natuurlijk erg persoonlijk, en meer is beter (qua inhoud), maar kost ook meer. En het ene merk en type bus L3 is de andere niet.
Dit is mijn situatie:
Single, met 2 tiener kinderen - ik wil dat we met zijn 3-en in de bus kunnen slapen; ik denk aan een verhoogd 2 persoonsbed achterin, een bed boven de cabine, en eventueel een zithoek wat een bed zou kunnen worden icm. de tafel en bank (maar dat laatste niet per se)
Bestemmingen - meestal kustgebieden met regen. Dus met regenachtige dagen wil ik comfortabel binnen kunnen verblijven. Ik denk daarom aan een zithoek achter de bestuurdersstoelen met de voorstoelen verdraaibaar. De zithoek zou dan een goedgekeurde bank voor 2 personen moeten zijn, waar tijdens de rit een van mijn kinderen kan zitten.
Hobby's - surfen en mountainbike - de spullen ervoor zouden allemaal buiten getransporteerd kunnen worden, dus geen invloed op binnenruimte; mooiste zou zijn als een korter surfboard binnen mee kan, bijvoorbeeld onder een bed. Maar desnoods doe ik een skibox op het dak.
Dus eigenlijk zou voor mij het belangrijkste zijn dat we binnen comfortabel kunnen slapen en verblijven (zonder dat het al te krap wordt).
Kan iemand mij zeggen of een L3 lengte voldoende zou zijn, of wordt dat te krap?
Heeft iemand ervaring met een Mercedes Sprinter L3H2 in een vergelijkbare situatie/gezin?
Alvast dank voor het meedenken!
Kunnen jullie mij helpen bij een fundamentele keuze?
Ik heb een nette L3H2 Mercedes Sprinter op het oog voor ombouw, die ook nog eens net past in mijn budget. Maar ik ben er nog niet uit of ik voor een L4 of L3 lengte bus moet gaan.
Het is natuurlijk erg persoonlijk, en meer is beter (qua inhoud), maar kost ook meer. En het ene merk en type bus L3 is de andere niet.
Dit is mijn situatie:
Single, met 2 tiener kinderen - ik wil dat we met zijn 3-en in de bus kunnen slapen; ik denk aan een verhoogd 2 persoonsbed achterin, een bed boven de cabine, en eventueel een zithoek wat een bed zou kunnen worden icm. de tafel en bank (maar dat laatste niet per se)
Bestemmingen - meestal kustgebieden met regen. Dus met regenachtige dagen wil ik comfortabel binnen kunnen verblijven. Ik denk daarom aan een zithoek achter de bestuurdersstoelen met de voorstoelen verdraaibaar. De zithoek zou dan een goedgekeurde bank voor 2 personen moeten zijn, waar tijdens de rit een van mijn kinderen kan zitten.
Hobby's - surfen en mountainbike - de spullen ervoor zouden allemaal buiten getransporteerd kunnen worden, dus geen invloed op binnenruimte; mooiste zou zijn als een korter surfboard binnen mee kan, bijvoorbeeld onder een bed. Maar desnoods doe ik een skibox op het dak.
Dus eigenlijk zou voor mij het belangrijkste zijn dat we binnen comfortabel kunnen slapen en verblijven (zonder dat het al te krap wordt).
Kan iemand mij zeggen of een L3 lengte voldoende zou zijn, of wordt dat te krap?
Heeft iemand ervaring met een Mercedes Sprinter L3H2 in een vergelijkbare situatie/gezin?
Alvast dank voor het meedenken!
Re: Fundamentele keuze - L3H2 of L4H2?
Beste,
Je geeft het zelf al aan dat de ene L3 de andere niet is. Ik zou zelf van de vloerlengte achter de voorstoelen uitgaan. Bij de ene bus past een vast overdwars 2 persoonsbed, bij de ander niet. Je moet dus echt van harde maten uitgaan en dan wat meubilair gaan meten en dit in een schetsje zetten om te kijken of het gaat passen en aan jou wensen voldoet.
Heel veel succes,
Walter
Je geeft het zelf al aan dat de ene L3 de andere niet is. Ik zou zelf van de vloerlengte achter de voorstoelen uitgaan. Bij de ene bus past een vast overdwars 2 persoonsbed, bij de ander niet. Je moet dus echt van harde maten uitgaan en dan wat meubilair gaan meten en dit in een schetsje zetten om te kijken of het gaat passen en aan jou wensen voldoet.
Heel veel succes,
Walter
Re: Fundamentele keuze - L3H2 of L4H2?
Als je een dwarsbed oke vind, win je wat ruimte.
Maar dan valt een sprinter af en zit je (volgens mij) vast aan een Ducato/Boxer/Jumper.
Wil je een toilet/was ruimte dan word een L3 krap als je ook nog een zit achter de bestuurdersstoel wilt.
Maar dan valt een sprinter af en zit je (volgens mij) vast aan een Ducato/Boxer/Jumper.
Wil je een toilet/was ruimte dan word een L3 krap als je ook nog een zit achter de bestuurdersstoel wilt.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Fundamentele keuze - L3H2 of L4H2?
Wij hebben een Jumper L2H2 en kunnen er met 4 personen in slapen:
2 op vast dwarsbed (140 x 195)
1 in lengterichting onder dwarsbed (luchtbed, benen steken uit, het is onder het bed ongeveer 80 cm hoog)
1 tussen dinettebank en voorstoelen (luchtbed. De tafel eruit, dat vult de vloer bij de instap aan tot dinettevloerhoogte).
We kunnen dan 's nachts niet naar de wc (portapotti in de kast kan er niet uit vanwege de benen van de onderslaper) maar dat vinden we (nog) niet erg.
Een douche hebben we niet.
De spullen die onder het bed reizen (voornamelijk buitenstoelen e.d.) leggen we in de cabine of op de dinettebank.
Onder ons dwarsbed zou een korte surfplank denk ik wel passen. Die gooi je er op bestemming dan uit. Wij hebben 2 fietsen op een fietsendrager op de trekhaak.
Als we op een camping staan slaapt er ook vaak 1 of 2 in wen tentje. Hangt er vanaf (weer, doorreis).
Overdag zijn we meest buiten, maar 's avonds of met slecht weer zitten we vaak 1 of 2 op bed (lezen, filmkijken en op laptop) en de rest op de dinette (max 4nmet omgekeerde voorstoelen). (Lezen, spelletje).
Vrienden van ons slapen in hun California met 3 personen op het 130cm brede bed (en nog 2 onder het hefdak) maar dat vinden wij dan weer wen beetje krap...
Bij een langere bus heb je natuurlijk meer ruimte, maar ook sneller een gewichtsprobleem (Tenzij alle beoogde chauffeurs een C1 rijbewijs hebben, anders mag je geladen, inclusief personen, niet zwaarder dan 3500kg wegen.)
Het is dus een afweging: wat wil je wel en niet aan boord, wil je wel of niet ombouwen voor alle bedden etc.
2 op vast dwarsbed (140 x 195)
1 in lengterichting onder dwarsbed (luchtbed, benen steken uit, het is onder het bed ongeveer 80 cm hoog)
1 tussen dinettebank en voorstoelen (luchtbed. De tafel eruit, dat vult de vloer bij de instap aan tot dinettevloerhoogte).
We kunnen dan 's nachts niet naar de wc (portapotti in de kast kan er niet uit vanwege de benen van de onderslaper) maar dat vinden we (nog) niet erg.
Een douche hebben we niet.
De spullen die onder het bed reizen (voornamelijk buitenstoelen e.d.) leggen we in de cabine of op de dinettebank.
Onder ons dwarsbed zou een korte surfplank denk ik wel passen. Die gooi je er op bestemming dan uit. Wij hebben 2 fietsen op een fietsendrager op de trekhaak.
Als we op een camping staan slaapt er ook vaak 1 of 2 in wen tentje. Hangt er vanaf (weer, doorreis).
Overdag zijn we meest buiten, maar 's avonds of met slecht weer zitten we vaak 1 of 2 op bed (lezen, filmkijken en op laptop) en de rest op de dinette (max 4nmet omgekeerde voorstoelen). (Lezen, spelletje).
Vrienden van ons slapen in hun California met 3 personen op het 130cm brede bed (en nog 2 onder het hefdak) maar dat vinden wij dan weer wen beetje krap...
Bij een langere bus heb je natuurlijk meer ruimte, maar ook sneller een gewichtsprobleem (Tenzij alle beoogde chauffeurs een C1 rijbewijs hebben, anders mag je geladen, inclusief personen, niet zwaarder dan 3500kg wegen.)
Het is dus een afweging: wat wil je wel en niet aan boord, wil je wel of niet ombouwen voor alle bedden etc.
Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?
Ik heb een Adria Van op een Ducato L3-H2 (2002) en weeg kompleet vakantieklaar 3040kg.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19104
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?
Met 3 a 4 slaapplaatsen, zoals gevraagd?
Dwars slapen in een Sprinter wordt moeilijk: de Sprinter is daarvoor te smal.
Om in de lengte te kunnen slapen heb je dan minstens 190/200cm nodig, dat is 40/50cm verlies t.o.v. dwars slapen in een vergelijkbare Fiat/Peugeot/Citroën.
Dwars slapen in een Sprinter wordt moeilijk: de Sprinter is daarvoor te smal.
Om in de lengte te kunnen slapen heb je dan minstens 190/200cm nodig, dat is 40/50cm verlies t.o.v. dwars slapen in een vergelijkbare Fiat/Peugeot/Citroën.
Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?
gewoon een staanslapertje van maken, dwars of in de lengte een touwspannen waar je overheen kan hangen .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- rijschoollucassen
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?
Ik zou gaan voor de langste bus. Bedden in de lengterichting, misschien aan één kant een stapelbed. Aan één kant de ruimte onder het bed doorlaten lopen onder het keukenblok, kun je ook een langer surfboard kwijt. Andere kant bed opklapbaar, kunnen daar mountainbikes.
Als drie personen het maximale aantal is, zou ook kunnen overwegen de drie zitplaatsen in de cabine te behouden. Scheelt behoorlijk in de kosten omdat je dan geen gordelbok hoeft te plaatsen.
Succes,
Jaap
Als drie personen het maximale aantal is, zou ook kunnen overwegen de drie zitplaatsen in de cabine te behouden. Scheelt behoorlijk in de kosten omdat je dan geen gordelbok hoeft te plaatsen.
Succes,
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?
Ik zou kiezen voor een L4H2 uit de Sevel familie (Ducato, Jumper, Boxer): standaard stahoogte, keuze mogelijkheden voor dwars (tot 1,95 meter) of lengte slapen. Dat laatste kan in theorie zelfs in 2 lagen dus voor 4 of zelfs 6 personen(2×3), zoek maar eens ter inspiratie op Pössl Roadcruiser Evolution. Alhoewel, 6 zal wel benauwd worden ben ik bang.
Qua rijden merk je tussen een L3 en een L4 geen enkel verschil; de 39 cm extra lengte van een L4 ten opzichte van een L3 zit achter de achteras. Wielbasis, dus draaicirkel en weggedrag zijn exact gelijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Qua rijden merk je tussen een L3 en een L4 geen enkel verschil; de 39 cm extra lengte van een L4 ten opzichte van een L3 zit achter de achteras. Wielbasis, dus draaicirkel en weggedrag zijn exact gelijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?
Een vast bed neemt heel veel ruimte in.
Het is in camperland bijna "not done" om s'avonds je ruime zithoek in 5 minuten omtetoveren in een bed van 180 bij 200.
Toch hebben wij onze L4 Ducato zo gebouwd.
Geen krap zitje met gebruik making van de voorstoelen voorin, maar 2 ruime lounge banken achterin.
Je moet alleen wel speciale kussens nemen die geschikt zijn voor zitten en slapen.
Er kunnen bij ons 8 mensen ruim zitten (geen gordel plaatsen) als de camper stilstaat.
We zijn al diverse keren met 'Hollands' weer lang weg op stap geweest. Dan is de ruimte overdag gewoon heerlijk.
Voor het slapen gaan 5 minuutjes werk en we slapen in een king size lengte bed.
Onze zithoek staat op een verhoging, we hebben een dubbele vloer gecrëerd. Daar zou een surfboard van 2 meter inpassen.
Zou je kiezen om geen vast bed te nemen, maar een ouderwetse caravan dinette opstelling, dan zou je voor een L3 kunnen gaan. Maar dat is heel persoonlijk.
Sjaak.
Het is in camperland bijna "not done" om s'avonds je ruime zithoek in 5 minuten omtetoveren in een bed van 180 bij 200.
Toch hebben wij onze L4 Ducato zo gebouwd.
Geen krap zitje met gebruik making van de voorstoelen voorin, maar 2 ruime lounge banken achterin.
Je moet alleen wel speciale kussens nemen die geschikt zijn voor zitten en slapen.
Er kunnen bij ons 8 mensen ruim zitten (geen gordel plaatsen) als de camper stilstaat.
We zijn al diverse keren met 'Hollands' weer lang weg op stap geweest. Dan is de ruimte overdag gewoon heerlijk.
Voor het slapen gaan 5 minuutjes werk en we slapen in een king size lengte bed.
Onze zithoek staat op een verhoging, we hebben een dubbele vloer gecrëerd. Daar zou een surfboard van 2 meter inpassen.
Zou je kiezen om geen vast bed te nemen, maar een ouderwetse caravan dinette opstelling, dan zou je voor een L3 kunnen gaan. Maar dat is heel persoonlijk.
Sjaak.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op za 11 sep 2021, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?
" met 2 tiener kinderen"
Deze tiener kinderen hebben, heel vaak, de eigenschap om op (zeer) korte termijn niet meer mee te willen.
Afhankelijk van je financiële middelen misschien iets om rekening mee te houden.
Peter
Deze tiener kinderen hebben, heel vaak, de eigenschap om op (zeer) korte termijn niet meer mee te willen.
Afhankelijk van je financiële middelen misschien iets om rekening mee te houden.
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?
Maar ook zonder tienerkinderen, gewoon met zijn 2-en is de extra ruimte in een L4 fijn...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?
Er zijn ook mensen die kleiner gaan wonen omdat de kinderen het huis uit zijn.
Zo zijn er ook mensen die met z'n vijven in een T3 op vakantie gaan.
Er zijn er ook die met z'n tweetjes met een touringcar rondreizen....
Waarmee ik bedoel dat het allemaal zeer persoonlijk is en van veel factoren afhankelijk.
Ruimte meenemen die niet (meer) nodig is vind ik persoonlijk een beperking. Vandaar mijn overweging bij de gestelde vraag.
Peter
Zo zijn er ook mensen die met z'n vijven in een T3 op vakantie gaan.
Er zijn er ook die met z'n tweetjes met een touringcar rondreizen....
Waarmee ik bedoel dat het allemaal zeer persoonlijk is en van veel factoren afhankelijk.
Ruimte meenemen die niet (meer) nodig is vind ik persoonlijk een beperking. Vandaar mijn overweging bij de gestelde vraag.
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09
Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?
Langste sprinter is dacht ik 7m35. Misschien rij je vaak met dit soort lange bussen, maar anders lijkt het me verstandig om een keer met zo'n bus te gaan rijden. Keren op de weg is al best lastig en parkeren kun je nooit op een parkeerplaats. Maar dat geldt natuurlijk ook al voor een L3