Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?



Bericht door rijschoollucassen »

Parkeren met die lengte valt best mee. Is een beetje wennen en vergt wat tactiek. Je hebt een uitzwaai, dus niet midden in een rij tussen twee auto's gaan staan. Vakken die aan gras grenzen zijn ideaal. Achterwielen tegen de stoeprand en laat maar oversteken. Je moet soms iets verder zoeken, maar het is mij nog nooit overkomen dat ik geen plekje vond. Tot in hartje Utrecht aan toe.

Natuurlijk verandert de zaak als het ook je dagelijkse vervoer wordt.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?



Bericht door gjvonk »

Een Ducato L3 is 5,99 meter, de L4 is 6,39. De draaicirkel tussen stoepranden is gelijk, vooruit tussen muren/geparkeerde auto's ook, achteruit moet je erg in de langere oversteek hebben. Een kwestie van oefenen of een achteruit rij camera aanschaffen.

Bij de langste Sprinters, Crafters en Ford Transits is de oversteek achter de achteras veel langer als bij de Ducato.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?



Bericht door hermanusb »

Ik zit met vergelijkbare dilemma’s.

Wij houden van ruimte om ons heen, en een afgesloten wc ruimte. (Moeders de vrouw dan )

Met een L4 kun je gebruik maken van alle mogelijkheden die er maar zijn.
Hoe korter hoe meer compromissen.

Maar hoe langer, hoe meer gewicht.

Uiteindelijk wil je wel laadvermogen over houden.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?



Bericht door gjvonk »

Wat gewicht betreft: ik begrijp niet zo goed waarom b.v. kastdeurtjes uit massief multiplex moeten bestaan? Waarom geen sandwich panelen met een massief frame voor de scharnieren en het slot opgevuld met verlijmd tempex en dun meubel triplex? Zoals sandwich vliegtuig vleugels uit de modelbouw?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?



Bericht door MarcoG »

Ik vind dit wel een mooi voorbeeld van een sprinter waar 4 personen in kunnen slapen (indien nodig en 5de in het gangpad).
Erg gaaf dat de rest van de bus gewoon bereikbaar is als er mensen slapen.
En je hebt overdag zitruimte voor een man of 6 (8 als ze niet te groot zijn).

https://www.youtube.com/watch?v=hMXXKP3W-ao&t=215s
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?



Bericht door hermanusb »

Ik vraag me af of je niet moet kijken naar L3 of L4 maar naar de afmetingen vd laadruimte.

De iveco daily en de Vw Crafter hebben een laadruimte die bijna 60 cm langer is dan de vergelijkbare ducato modellen.

De daily L3 uit mijn hoofd 460 cm laadruimte.
De ducato uit mijn hoofd 400 cm.

Verbeter me als ik het fout heb.

Om deze reden kijk ik enkel naar deze twee modellen.

De L4 van Iveco is zelfs iets van 510 cm laadruimte,

dat levert veel mogelijkheden voor de ombouw tot camper.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?



Bericht door gjvonk »

De L4 Ducato heeft een laadlengte van ongeveer 4 meter. De breedte van een Ducato staat dwarsslapen toe. Iveco weet ik niet, andere merken zijn net te smal. Maar als je juist lengtebedden wil, is de breedte minder doorslaggevend.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Fundamentele keuze: L3H2 of L4H2?



Bericht door hermanusb »

Precies.

Het gaat dus niet alleen om L3 of L4.
Wil je over dwars of over de lengte slapen?
Maar een iveco L3 heeft een langere binnenruimte dan de ducato.
Mensen van 170cm lang zouden dus makkelijk over dwars in een iveco kunnen slapen.

En veel binnenruimte overhouden.

Nadeel vd iveco is dat er minder camper accessoires beschikbaar zijn.

Maar vandaar mijn opmerking dat de iveco en de crafter een langere laadruimte hebben waardoor dit voor iemand ook bepalend kan zijn.
Plaats reactie