Ombouw Citroen Jumper L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
advogels
Berichten: 6
Lid geworden op: di 10 aug 2021, 19:32

Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door advogels »

Goedemorgen,

ik ben nieuw op dit forum en wil wat berichten gaan delen over de ombouw van een Citroen Jumper. Vier jaar geleden een VW Transporter omgebouwd. Deze vonden wij toch aan de krappe kant, vandaar de keuze voor een Jumper L2H2 uit 2014..
bus klein.jpg
bus klein.jpg (119.68 KiB) 2140 keer bekeken
de bus is van bouwjaar nov 2014 en heeft slechts 36.000 km op de teller. Wat erg fijn is dat het een stoel-stoel-bus is. Die zijn toch vrij zeldzaam.

Bij de proefrit deed zich een probleem voor met de lampjes voor de airbag en gordelspanner. Heel dure reparatie bij Citroen. Dit is uit-onderhandeld en het betreffende onderdeel wordt nu voor een fractie van de kosten bij een "airbag-bedrijf" gerepareerd.

Dan heb ik ook meteen een eerste vraag voor het forum: klopt het dat dit euvel vaker voorkomt bij de Jumper, Ducato en Boxer na een periode van stalling waarbij de bus spanningsloos staat? Dan moeten toch heel veel mensen problemen hebben?

Deze week gaat de bus aan de garage voor een grote beurt en dan moet alles goed zijn.... :P

Ik wil de bus zo strak mogelijk houden. Onze plannen zijn vrij recht toe recht aan (en op hoofdlijnen):
- twee Jumper-zijruiten plaatsen van privacyglas,
- de beide achterruiten tinten naar privacyglas,
- een Heki dakluik ter hoogte van het keukenblok,
- tussenwand eruit,
- walstroom aanleggen, daarvoor ga ik een Defa gebruiken. Heb de kabel doorgenomen en kan nu de Defa direct op een zekeringsautomaat aansluiten,
defa klein.jpg
defa klein.jpg (113.77 KiB) 2140 keer bekeken
- dak vloer en wanden isoleren met 18 en 6 mm Armaflex (hierover later meer),
- wanden en dak afwerken, weet nog niet exact hoe,
- keukenblokje maken,
- lengte bed (met "lade" voor toilet), "treinzit" waarbij tafel middengedeelte van het bed vormt,
- luifel plaatsen,
- trekhaak plaatsen voor fietsendrager,
- en uiteraard een 12V-installatie met HH-accu en Cyrix-relais etc.

Deze week zelf een zijruit gezaagd en geplaatst.
raam klein.jpg
raam klein.jpg (107.56 KiB) 2140 keer bekeken
Helaas lekkage opgetreden. Dus deze week gaat de bus naar een glasinbouwbedrijf waar de ruit hersteld wordt, het andere raam en dakluik geplaatst wordt en de achterruiten getint worden. Uitbesteden geeft dan toch meer rust..

Ik hoop dat ik zinvolle adviezen en feedback krijg via dit forum...

Wordt vervolgd: Ad Vogels
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Jumper L2H2



Bericht door Rob A2 »

Succes met de ombouw. Heb ook ruiten laten plaatsen en achterramen getint door een glasinbouw bedrijf. Ook beide dakluiken hebben ze gedaan. Kost niet een vermogen en wordt goed uitgevoerd. Bijkomend voordeel. Het is in no-time voor elkaar. Ik heb ook glas laten plaatsen op de blinde panelen achter. Maar behalve qua fraaier uiterlijk, voegt dat verder niets toe :-B :-B
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Ombouw Jumper L2H2



Bericht door bus21 »

Wij hebben ook een Jumper L2H2 en hebben voorin het bijrijdersbankje verwiseld voor een (tweedehands) enkele stoel. Aangezien het bankje 2 gordels heeft, is de aansluiting ook voor 2 gordeslapanners. Wij kregen sus (zoals verwacht) een airbaglampje na de wissel.
Een weerstandje (3 Ohm, even uit het hoofd) in een deel van de connector heeft het opgelost.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Jumper L2H2



Bericht door pele »

Bij het uittrekken van de fiche van de gordelspanner/airbag moet je vermijden dat je het contact van de wagen niet, activeert. Dan kan je zonder storing-melding verder. En inderdaad, een 3 Ohm weerstandje kan het contact aan die ene gordelvanger vervangen.

In de plaats van Armaflex of het dure x Treme heb ik bij mijn laatste ombouwen gebruik gemaakt van styrodur bouwisolatie van 30 mm. Daarop rechtstreeks zonder ondersteuning een 10 mm hoogwaardige multiplex plaat. Alleen aan de schuifdeur en aan de achterportieren een hardhouten lat van ook 30 mm, verlijmd met polymeer. De vloert kraakt niks en ligt helemaal strak. De laagten in de geprofileerde bodemplaat heb ik met stroken Armaflex 6 mm opgevuld, maar of dat echt nodig, is voor mij niet overtuigend duidelijk.
Styrodur of iets gelijkaardig uit de bouw heeft goede isolatiewaarden en ook nog goedkoop. In die 30 mm heb ik gleuven gefreesd om enkele leidingen te laten passeren.
Ook tussen de spanten van het plafond gebruikte ik 320 mm styrodur en daarover kruiselings 2 keer 6 mm Armaflex.

IMG_8083.jpeg
IMG_8083.jpeg (207.8 KiB) 2066 keer bekeken
IMG_8083.jpeg
IMG_8083.jpeg (207.8 KiB) 2066 keer bekeken
Bijlagen
IMG_8040.jpeg
IMG_8040.jpeg (135.15 KiB) 2066 keer bekeken
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door NoStress »

De ruit die je gebruikt hebt, is de korte ruit (bedoelt voor de in de andere "vakken"..
Eerste ruit achter de chauffeur, is (hoort) een paar millimeter langer te zijn, waardoor hij mooier in het bestanden vak valt!
Schermafbeelding 2021-08-29 om 19.48.07.png
Heb je dat bewust gedaan, of misschien de verkeerde ruit mee gekregen?
advogels
Berichten: 6
Lid geworden op: di 10 aug 2021, 19:32

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door advogels »

Ha Nostress,

scherp gezien. Ik heb het al gemeld dat mijn ruit waarschijnlijk goed past op de schuifdeur en dat er voor de linkerzijde langere (1434 mm ipv 1400 mm) ramen beschikbaar zijn. Hangt blijkbaar ook af van de leverancier. Maar 34 mm is idd een groot verschil...

Ad
advogels
Berichten: 6
Lid geworden op: di 10 aug 2021, 19:32

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door advogels »

Isolatie..

ik heb er veel over gelezen en weet eigenlijk nog steeds niet wat de beste manier is. Je ziet extremen waarbij de hele bus "vol-gepurd" wordt. Ik heb diverse fora geraadpleegd en ben van plan het volgende te doen:

- plaatsen ontdreuningsplaten. Ik heb een pakket van 3.4 m2 geplaatst.
dreunplatenklein (1).jpg
dreunplatenklein (1).jpg (134.96 KiB) 1922 keer bekeken
- dan plaats ik 18 mm Armaflex op alle "vlakken"
20210830_103931.jpg
20210830_103931.jpg (137.91 KiB) 1922 keer bekeken
wielkastklein (1).jpg
wielkastklein (1).jpg (152.12 KiB) 1922 keer bekeken
Ik lees dan ook dat de combinatie ontdreuningsplaatsen/Armaflex overdone is. Armaflex alleen zou al voldoen.....

Vervolgens wil ik de stalen kokers etc. met 6 mm Armaflex afdekken zodat er feitelijk geen staal meer zichtbaar is. Echter: ik denk eraan de draaiende delen (deuren) niet af te dekken maar hun (mooie blauwe) kleur te laten houden. Mijn overwegingen daarbij zijn:
- er zit al 50% niet geisoleerd glas in deze deuren,
- na Armaflex zul je bijvoorbeeld vilt moeten plakken. Bij slechter weer kan dit dan weer nat worden bij het openen en sluiten van de deuren.
- wij zijn kampeerders die niet kamperen bij grote koude of extreme hitte. Zeg maar een Nederlands-Frans klimaat....
- we ventileren veel. Altijd de schuifdeur open tijdens het koken, dakluik open. (we plaatsen geen schuifruit tegenover de schuifdeur. Ervaring leert dat we in de Transporter het schuifraam minder dan een keer per jaar hebben gebruikt...

Voor de vloer wil ik latten lijmen (leve de Polymax van de Action) zodat deze ongeveer 18 mm boven de vloer uitsteken en daartussen dan weer 18 mm Armaflex plaatsen. Vervolgens een vloer van 9 of 12 mm multiplex.

Voor de cabine wil ik de hemel verwijderen (klusje :x) en ook deze bekleden met 18 mm Armaflex.

Wordt vervolgd
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door DJSmiley »

Vroeger had de Action ook een goedkoper merk Polymeerkit. Die heb ik gebruikt. Er gaan heel wat tubes doorheen.

Maar ipv de Polymax per stuk is het misschien handiger om meteen een stapel te bestellen, dus 1 of 2 overdozen. (12-24 stuks) Klinkt veel, maar het gaat hard..
Idem voor zaagbladen voor decoupeerzaag en multitool.

Zoiezo, zeker nu, goed opletten op levertijden. Dat is momenteel voor veel dingen wel een dingetje. Tijdig bestellen, zeker dingen uit het buitenland. Sommige dingen kunnen later, maar andere dingen die ineens weken later komen kunnen de hele handel mooi ophouden...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 784
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door MarceldeHoog »

DJSmiley schreef:
ma 30 aug 2021, 21:04
Zoiezo, zeker nu, goed opletten op levertijden. Dat is momenteel voor veel dingen wel een dingetje. Tijdig bestellen, zeker dingen uit het buitenland. Sommige dingen kunnen later, maar andere dingen die ineens weken later komen kunnen de hele handel mooi ophouden...
Mijn ervaring met levertijden is dat het op gebied van gereedschap wel mee valt (zaagjes en dergelijke). Maar inderdaad, verbruiksartikelen gaan enorm hard: schroeven, kit, zaagbladen.

Grootste issue met levertijden zijn de daadwerkelijke camper artikelen: koelkast, gasfornuis, dkluiken, ramen, rollo's. Gelukkig had ik het gros al besteld maanden voor ik ze nodig had (zeker voor de fornuis/oven combi die slecht leverbaar is).

Voor wat betreft isolatie ziet het er naar uit dat je lekker bezig bent Ad. Zou echter ook de deuren doen, om condens vorming tegen te gaan. Juist de delen die je blank laat zullen dan de koudebrug vormen en nat worden. Wat je ook kunt doen is eerst een seizoen zo proberen, en als het meevalt gewoon lekker zo laten :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door Niessina »

Ik ben in het stadium bus van binnen kaal maken. Waar bestel je het best Armaflex?
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
MarcoG
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door MarcoG »

Ik heb de Armaflex in Duitsland gekocht.
Was op dat moment de beste prijs:
https://www.amazon.de/gp/product/B0148H ... f7cf2a7eae
Je kunt hier verschillende diktes selecteren.
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door johandb »

Ik heb het op dezelfde manier aangepakt als jij omschreef. Alleen geen ontdreuning gedaan, totaal niet nodig ook naar mijn gevoel. Helemaal als je interieur erin staat is er niks van galm te horen.

Ook de vloer heb ik op de door jouw omschreven manier aangepakt. Merk niks van doorzakken ofzo en de overgangen tussen platen zijn minimaal, natuurlijk wel zo gepland dat juist daar een balkje ligt om de overgang te versterken

De armaflex heb ik ook via Amazon in Duitsland verkregen.

Veel succes!

Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk

Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door Niessina »

Ik kan niks aan de vloer doen. Daar zijn rails voor extra zitplaatsen ingebouwd en omdat ik deze wil behouden laat ik het zo. Dikke sokken aan dan maar als het wat kouder is. 😀
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door albertrietjens »

advogels schreef:
ma 30 aug 2021, 18:48
wij zijn kampeerders die niet kamperen bij grote koude of extreme hitte. Zeg maar een Nederlands-Frans klimaat....
Over isolatie en ontdreuning wordt wordt hier soms wat spastisch gedaan :-B . Onze isolatie is zeer beperkt en bestaat uit een laag Xtrem (1cm) onder de bodemplaat zonder latjes e.d. en een laag piepschuim (3 cm) tegen het plafond. Verder zijn plafond en wanden afgewerkt met wit hardboard. Werkt voor ons al 5 jaren goed. Ik heb nu al een jaar een doos armaflex staan voor de wanden maar we hebben besloten het zo te laten. We vinden het niet de moeite waard.

Ons reisgedrag is vergelijkbaar tot zuidelijke landen tot begin december en incidenteel Scandinavië in de zomer. Veel belangrijker is de aanwezigheid van een verwarming :-B En een mat op de vloer over het linoleum is ook al een hele verbetering. Want ondanks de Xtrem voelt de linoleum erg koud aan tegen het einde van het jaar.
Plaats reactie