Kabels 12 volt leggen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Wielkivits
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 12:48

Kabels 12 volt leggen



Bericht door Wielkivits »

hoe leg ik de kabels van de start accu naar de huishoud accu in een Renault master van 2009.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: kabels 12 v



Bericht door 309T16 »

Niet d.m.v. een reis door Nederland :)

Maar welkom op dit forum.

Graag even voorstellen en er gaat een wereld van info voor je open.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kabels 12 volt leggen



Bericht door Aloys »

Misschien wel handig als je ons eerst uitlegt waar je de huishoudaccu gaat plaatsen?
En zit de startaccu onder de motorkap?

Topic verplaatst van Nederland naar Zelfbouw.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Kabels 12 volt leggen



Bericht door smitjr »

Wielkivits schreef:
do 26 aug 2021, 22:07
hoe leg ik de kabels van de start accu naar de huishoud accu in een Renault master van 2009.
Ik heb het volgende gedaan in mijn oudere 2002-model Master, 2 tips:
1) Trek zowel de plus- als minkabel (m.a.w. laat de min niet via je chassis lopen, kan storingen geven) + gebruik een (bijv 100ah) glaszekering aan beide uiteinden van je pluskabel
2) Zet de bus vóór op de keggen/blokken etc, ga eronder liggen en kijk tegen de 'bestuurders voetenruimte', daar vind je 1 of meerdere rubber doppen die je kunt gebruiken als kabel doorvoer. Ik kwam hier pas later achter en ben via de zwarte zekeringen doos gegaan met daarin een kabeldoorvoer die uitkwam achter het dashboard, om vervolgens onder de vloermat door te gaan naar de ruimte achter de bestuurdersstoel (daar staat bij mij de HH Accu).

**Bonus tip: als je een (bijv. Cyrix) scheidingsrelais gaat gebruiken (ivm laden van je HH accu tijdens het rijden), dan kan je de HH accu ook gebruiken in geval je start accu zwak/leeg/stuk is. ECHTER, moet je dan wel dikke kabels gebruiken omdat er dan aardig wat hoge stromen/amperes lopen.

Succes!!

EDIT: shit, volgens mij zit de startaccu van een 2009 renault master trouwens al direct onder de vloer tussen de stoelen in....Dan is de kabeldoorvoer helemaal makkelijk, je zit al in het interieur. Enige wat je dan hoef te doen is zorgen dat die kabel goed beschermt is (of uit je 'looproute') tegen wrijving van het heen/weer lopen.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kabels 12 volt leggen



Bericht door Aloys »

smitjr schreef:
vr 27 aug 2021, 8:33
1) Trek zowel de plus- als minkabel (m.a.w. laat de min niet via je chassis lopen, kan storingen geven)
Of doe het juist wél, de min via het metaal van de auto.
Na dat 3 keer zo te hebben gedaan is mijn ervaring van ruim 20 jaar: geen enkel probleem, geen enkele storing.
Maak wel een degelijke min aan de massa van de auto, ik zal er nu eens een foto van maken.

Ik vraag me ondertussen af of de mensen die het afraden, ooit zelf wel eens die problemen aan de lijve hebben ervaren?

Hieronder mijn aanpak. In en door de buscamper alleen maar plussen. Relatief dunne draden waar het kan (ledlampjes) en dikke(re) draden waar nodig; compressorkoelkast, 350W omvormer enz. De 'minnen' zitten aan het metaal van de auto, zo kort mogelijk. Voor verlichting heb ik hier en daar een zelfborend schroefje gebruikt, voor de min.

Voor de twee "zware minnen" hieronder, in mijn accukast, heb ik een gat geboord door de voorkant van een verticale balk. Die zijn vaak aan de zijkant open, zo kun je daar de bout van achteren af doorheen steken. Wél eerst het metaal ter plekke blank gemaakt met een powerfile. Daarna niets meer aan gedaan, geen conserveringsmiddelen e.d. Wat je ziet zijn wat stoffige bouten, maar geen roest!
Bouten en moeren in rvs! (roest vast staal).
Deze situatie is nu bijna 10 jaar oud, maar ik twijfel er niet aan dat het er over 10 jaar nog precies zó uitziet! :D
(Ik had er nog tril- of klemringen tussen kunnen doen, maar alles zit na 10 jaar nog letterlijk moervast).

Massa.jpg
Massa.jpg (213.5 KiB) 924 keer bekeken
Het is maar een idee... Zó heb ik het gedaan, 20 jaar goede ervaring (ook met vorige buscampers) dus ik zou het zó weer doen! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Wielkivits
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 12:48

Re: Kabels 12 volt leggen



Bericht door Wielkivits »

Oke goede tip
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Kabels 12 volt leggen



Bericht door pele »

Als de meeste professionele bedrijven wèl aparte minkabels leggen, ga ik de reden daarvoor niet in twijfel trekken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kabels 12 volt leggen



Bericht door Kroppie »

bij de stalen carosserien zijn alle plaatdelen gepuntlast, dus die maken onderling echt wel contact,, maar ieder doet het op een manier waar hij/zij zich goed bij voelt

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kabels 12 volt leggen



Bericht door Aloys »

Ik ben het met Kroppie eens, doe het op een manier waar je je goed bij voelt.

Het was nog niet zolang geleden gebruikelijk dat in een auto bijv. alle interieurverlichting continu aan de plus hing. Deed je een deur open dan maakte dat schakelaartje contact met massa en ging de interieurverlichting aan. En in die tijd roestten auto's nog écht. Toch maakten alle fabrikanten gebruik van het metaal als min.

In een "witte doos" is dat natuurlijk moeilijker, de opbouw is grotendeels van kunststof. Dus moet je de min bedraden. Maar waarom niet doen in een bus? Van de fabriek uit hangt er al van alles aan massa: de min van de startaccu, de dynamo, de startmotor enz.

Ik doe het nu al meer dan 30 jaar zo bij bussen (vanaf 1989), het laatst met mijn Peugeot 3.0 in 2011. Storingen? Geen, tot nu toe!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Kabels 12 volt leggen



Bericht door 309T16 »

en een zelf gecreëerd massapunt vind je gauw weer terug bij te grote overgangsweerstanden :wink:
Ducato2000
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: Kabels 12 volt leggen



Bericht door Ducato2000 »

Als ik een tweede accu bij een nieuwe bus bestel zit van zowel de originele als de tweede accu de minpool verbonden met de carrosserie. De carrosserie is één grote minkabel op deze manier. Pas wanneer je geen goede verbindingen met de carrosserie maakt krijg je overgangsweerstand. Af fabriek zitten er heel veel plekken in een bus die bedoeld zijn als massapunt. Alleen zware verbruikers die dichtbij de accu zitten worden weleens met de min op de accumin aangesloten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kabels 12 volt leggen



Bericht door Kroppie »

bij de wat oudere types zitten alle metalenplaatdelen met puntlassen aan elkaar, maar bij de modernere word er ook steeds meer gelijmd, en tja dan word de kwestie welke wel en welke niet, maar een goed blank gemaakt fabrieksmatig aangebracht massapunt lijkt mij geen probleem, en een kabeltje leggen ook niet hoor, als de massa maar goed is :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Wielkivits
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 12:48

Re: Kabels 12 volt leggen



Bericht door Wielkivits »

Mijn huishoudaccu staat achter de bestuurdersstoel onder het tweepersoons bankje dat ik daar geplaatst heb de kasels naar de startaccu zullen 135cm lang moeten zijn ik heb nog kabels liggen van 25 vierkante mm dik zijn deze geschikt ?.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Kabels 12 volt leggen



Bericht door myway »

Deze zijn prima.
Plaats reactie