Problemen met verbinding Victron app

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

DucatoDolf schreef:
di 24 aug 2021, 20:57
Volgens deze info zijn er zelfs meerdere instellingen om dat leegtrekken te voorkomen.

4.2

https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... tings.html

Verder is 3.6 uit de handleiding goed om ff te checken of je alles goed hebt ingesteld/aangesloten. Ook hoofdstuk 4, probleemoplossing 'belastingsuitgang wordt niet geactiveerd' ff nalopen.

https://handleidingen.acculaders.nl/han ... ppt-75-10/
Sorry, maar je moet haast professor zijn om dit allemaal te begrijpen. Er wordt met termen gesmeten waar ik niet veel van snap. Engels begrijp ik ook niet goed.
Als ik een instelling verkeerd instel, loop ik kans mijn systeem te slopen. Begrijp je mijn probleem?
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6348
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door rongreven »

Even doorwandelen in de handleiding naar beneden, daar staat ook het Nederlands.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door DucatoDolf »

Je probleem dat je geen verbinding kunt maken met de app niet. Maar dat hangt misschien samen met een eventueel probleem in de loaduitgang. Wellicht als je dat probleem vind, de app verbinding ook weer werkt. hoofdstuk 4, probleemoplossing 'belastingsuitgang wordt niet geactiveerd' geeft 3 mogelijke oorzaken. In het NL trouwens. Dit zijn ze alle 3 met oplossingen.

1.Maximum stroomlimiet overschreden
Zorg ervoor dat de uitgangsstroom niet hoger is dan 15A
2.DC belasting in combinatie met capacitieve belasting (bv. omvormer) toegepast.
Koppel de DC belasting los tijdens het opstarten van de capacitieve belasting.Koppel de AC-belasting los van de omvormer, of sluit de omvormer aan zoals beschreven in punt 3.6.
3.Kortsluiting
Controleer of de belastingsaansluiting kortgesloten is.

Ik zou deze stappen ff controleren. Trek je zonder panelen bijvoorbeeld niet te veel stroom uit de loaduitgang. Hoeveel A of Watt gebruikt je verlichting die op de loaduitgang is aangesloten. Koppel alles eens los van regelaar en 'begin opnieuw', eerst alleen accu zonder verbruikers. Probeer dan in te loggen. Dan loaduitgang erbij en weer inloggen. En zo verder. Met panelen en wanneer je ze afkoppelt.

Maar:
...
3.6 Instelling van de belastingsuitgang
De belastingsuitgang kan worden geconfigureerd via Bluetooth of via VE.Direct.Er kan tevens een jumper worden gebruikt om de belastingsuitgang als volgt te configureren:3.6.1. Geen jumper:BatteryLife-algoritme (zie 1.5.)3.6.2. Brug tussen pin 1en pin 2:conventioneelBelasting ontkoppeling bij lage spanning: 11,1V of 22,2V
7ENNLFRDEESSEAppendixAutomatische belastingsherkoppeling: 13,1V of 26,2V3.6.3. Brug tussen pin 2 en pin 3:conventioneelBelasting ontkoppeling bij lage spanning: 11,8V of 23,6VAutomatische belastingsherkoppeling: 14V of 28VOpmerking: verwijder de jumper als de controller via Bluetooth wordt geconfigureerdSommige belastingen met hoge inschakelstroom kunnen het beste direct op de accu worden aangesloten. Indien voorzien van een ingang voor aan/uit op afstand, kunnen deze belastingen het beste worden geregeld door de belastingsuitgang van de controller te verbinden met deze ingang voor aan/uit op afstand. Een speciale interfacekabel kan dan nodig zijn.Als alternatief kan ook een BatteryProtect worden gebruikt om de belasting te regelen. Zie onze website voor de specificaties.Omvormers met een laag stroomverbruik, zoals de Phoenix VE.Direct-omvormers tot 375 VA, kunnen worden gevoed door de belastingsuitgang, maar het maximale uitgangsvermogen zal worden beperkt door de stroomlimiet van de belastingsuitgang
...
Jumpers gecheckt?


Het probleem van accu leeg trekken als de loaduitgang altijd aan staat kun je mijn inziens voorkomen met het programma wat in 4,2 van de app handleiding beschreven is. Dat is Engels maar komt hier op neer: Je kunt daar een programma met minimum en maximum voltage instellen waar buiten de regelaar dus stroomafname van de loaduitgang stopt. Omdat je een LFP accu hebt, kun je niet een standaard programma gebruiken. Programma 6 lijkt me het beste, je kunt dan instellen onder welk Voltage de boel uitgeschakeld wordt. Ik weet niet wat voor een LFP accu de beste waarde is. Maar dit zou je ff apart aan de kenners hier moeten vragen. Dut was ook niet je hoofdprobleem
Gebruikersavatar
duikie01
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 24 nov 2019, 13:12

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door duikie01 »

Klopt het dat het deze victron is?
bluesolar.jpg
bluesolar.jpg (114.67 KiB) 257 keer bekeken
Als je dan geen lader en zonnepanelen aangesloten hebt, maar wel de accu aangesloten, branden de leds dan op de Bluesolar? of is alles donker. Het lijkt alsof hij geen stroom van de accu krijgt. Want zonder panelen of acculader heb je geen verbinding met de app. Maar als je de panelen of de lader aansluit krijg je wel verbinding.
Wat ook vreemd is, is de spanning die je meet met de multimeter 1.1V. Heb je al eens gemeten op de accupolen met alle kabels eraf? Een LFP zou nooit zo laag mogen zijn.
Normaal zit er in een LFP accu een BMS(Battery Management System). Dit BMS zorgt voor de beveiliging en als bijvoorbeeld de spanning te laag wordt, wordt de "uitgang" afgesloten, net als wanneer de spanning te hoog wordt, dan wordt het laden gestopt. Misschien is dit de reden dat je 1.1V meet, dit zou betekenen dat je een verbruiker hebt die de accu leegtrekt, Bms koppelt de accu af en de Bluesolar krijgt geen stroom. Sluit je de panelen aan en gaat de zon schijnen, wordt de accu opgeladen en geeft het BMS de uitgang weer vrij.
Misschien kun je hier wat mee.

André
Op weg met onze Roller Versilia, voorlopig in Nederland
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

Ik heb waarschijnlijk het probleem gevonden! Gisteren de accu opgeladen tot 14.5 volt. Vanmiddag werkte de verbinding nog, maar zag ik nog maar 9. 5 volt. Ik moest ineens aan de temp. sensor denken, die zit er namelijk ook nog op. Waarschijnlijk trekt die de accu leeg. De regelaar gaat dan idd uit en dan geeft de accu bijna geen volt meer af. Nu weer aan het opladen. Daarna weer testen. Ik heb inderdaad zo'n lader als op de foto.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 27 aug 2021, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodie quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Atoz »

Die temperatuursensor zal je accu niet leeg trekken...
Waar ik bang voor ben is dat die LiFePO4 accu van je stuk is.
Want die spanningen die jij meet verwijzen naar een defecte accu. 1,1 en of 9,5 volt is een defecte LiFePO4.
Of... Je meetapparaat is defect.

Als je een gewoon batterijtje van 1,5 volt neemt, wat geeft die meter dan aan?
Verder vind ik dus nergens echte specificaties over die accu.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

Accu kapot? Maar de verlichting werkt gewoon en de app geeft ook normale waardes aan?
Ik denk dat je het mis hebt.
Ik ben het met je eens dat een kleine sensor de accu niet leeg zou mogen trekken, maar het blijft stroom. Maar we gaan testen. Sensor is nu afgekoppelt en de boel ligt aan de lader. Nu kijken wat morgen de waardes zijn.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 27 aug 2021, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodie quote verwijderd.
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

Zojuist de app geopend tijdens het laden. De lader laadt netjes met 13,52v volgens de app. Het laderlampje staat op groen. Dat betekent volgens mij dat ie voldoende opgeladen is. Ik verbreek de verbinding met 220 en koppel daarna de lader van de accu los.
Ik probeer nu verbinding te maken om de waardes te controleren. Helaas er komt geen verbinding. Ik meet met de multimeter 1.10 volt op de accupolen. Dus de regelaar heeft de accu uitgeschakeld of de accu heeft de regelaar uitgeschakeld, maar waarom? Een te hoge laadstroom? Ik weet het niet meer.
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door myway »

Deurdranger schreef:
myway schreef:
di 24 aug 2021, 19:00
Tja als je niet de moeite wil nemen om te kijken welke accu het is houdt het op.
Ik heb wat terug gevonden over mijn accu.
Accudienst.nl
Dyno Lithium Accu 30Ah 12.8V LIT/D12-30N 174x173x113mm - Accudienst.nl
Ik heb de accu ff opgezocht en krijg dan gelijk al de kriebels als er als eerste staat dat deze accu de beste is.
Gekeken of er ergens een handleiding is te vinden maar helaas.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Atoz »

die accu is dus spijtig genoeg dood.
jouw meting zegt voldoende
en dan mag je nu ook nog heel erg boos op me worden.
ik denk als technieker, allerlei psychologisch gewauwel is me vreemd.
En ja ik denk zelfs dat je ze door ondoordacht gebruik vernield hebt.


@myway
deed dezelfde ontdekking :shh:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

@DucatoDolf:
Ik trek niet te veel stroom omdat er tijdens de rit en als ik het systeem niet gebruik niets is aangesloten, alleen de stopcontacten. Ik heb 1 zo'n plastic dingetje verwijderd omdat daar doe dongel op moest. Was dat een jumper, kan ik dus niks mee.
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

Atoz schreef:
wo 25 aug 2021, 21:44
die accu is dus spijtig genoeg dood.
jouw meting zegt voldoende
en dan mag je nu ook nog heel erg boos op me worden.
ik denk als technieker, allerlei psychologisch gewauwel is me vreemd.
En ja ik denk zelfs dat je ze door ondoordacht gebruik vernield hebt.


@myway
deed dezelfde ontdekking :shh:
Nou meneer de technieker, ik heb nog maar 3 dagen en nachten gebruik van apparaten en verlichting gemaakt alles werkte prima en de panelen deden ook prima hun werk.
Ik weet niet waar jij je kennis vandaan hebt, maar ik weet wel dat 1,1 volt een waarde is die aangeeft dat het systeem is uitgeschakeld om te besparen of om te beveiligen. De accu is ook beschermd tegen over en onderladen, misschien is dat wel het probleem. Helaas gaat mijn kennis niet zo ver. Verder kan ik melden dat ik zeer zorgvuldig omga met mijn systeem. De accu is zo goed als nieuw en ik heb er geen gekke dingen mee gedaan. Dus ik neem aan dat ie goed is.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door DucatoDolf »

Hoe vaak heb je nu gemeten en was de spanning zo laag?

Want mooi dat het allemaal weer werkt, maar als je accu telkens leeg is of zichzelf uitschakelt dan is er toch echt iets niet goed.

Ofwel je accu is stuk zoals al eerder geopperd of deze wordt leeg getrokken. Ik zou morgen weer meten wat de accu doet daarna ff laden en dan alles afkoppelen, vervolgens weer een nachtje laten staan. Kijken of dat verschil maakt.
En je zegt met een dongle verbinding te maken met je accu? Kun je daar dan nog wat dingen aflezen/wijzigen?
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door bus21 »

Deurdranger schreef:
wo 25 aug 2021, 18:51

Ik heb waarschijnlijk het probleem gevonden! Gisteren de accu opgeladen tot 14.5 volt. Vanmiddag werkte de verbinding nog, maar zag ik nog maar 9. 5 volt. Ik moest ineens aan de temp. sensor denken, die zit er namelijk ook nog op. Waarschijnlijk trekt die de accu leeg. De regelaar gaat dan idd uit en dan geeft de accu bijna geen volt meer af. Nu weer aan het opladen. Daarna weer testen. Ik heb inderdaad zo'n lader als op de foto.
Waar en hoe zag je 9,5 V?
Dat is echt wel laag hoor! Als ie gister inderdaad 14,5V had, en nu nog maar 9,5V dan heb je 30Ah weg gebruikt op één of andere manier, OF de accu is inderdaad niet best meer. Helaas kan een accu al overlijden van 1x te diep ontladen.

Misschien heb je een maandagochtend exemplaar. Het is jammer dat er weinig te vinden is over het ding.

Je schrijft dat er tijdens het rijden geen gebruikers zijn. Omvormer staat ook uit? Alles aan de loaduitgang afgekoppeld? De zelfontlading van een LiFePO4 is gering, dus die energie zal toch ergens naartoe verdwenen moeten zijn?
Plaats reactie