Problemen met verbinding Victron app

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

Atoz schreef:
di 24 aug 2021, 17:49
Technische vragen?
Lees dit eerst: viewtopic.php?f=16&t=8477359

EQ...IQ.... ???
Of denk je nu echt dat wij een glazen bol hebben?
Wat wil je nu eigelijk zeggen met je antwoord, dat is mij niet helemaal duidelijk
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

De vraag die ik stel gaat eigelijk alleen over de instellingen en de werking van de 75/10 victron regelaar. Niet over hoe ik de accu daar op aan moet sluiten, want dat staat al goed beschreven in de gebruiksaanwijzing van het apparaat. Ook de werking bevestigd dat 1 en ander juist is aangesloten.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Atoz »

viewtopic.php?f=16&t=8477359

Op deze manier gaat iemand die jou 80 a 100€ kost jouw probleem binnen drie maanden oplossen.
Einde gesprek ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

Erg kinderachtig antwoord, maar ja. Ik kan hier dus echt niks mee. Ik dacht dat camperaars elkaar konden helpen. Ik stel gewoon heel veel vragen en wil graag leren. Maar als ik eens iets niet snap, mag ik niet verder vragen, wordt ik voor alles en nog wat uitgemaakt en krijg ik dit soort antwoorden.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 27 aug 2021, 9:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodie quote verwijderd.
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

Atoz schreef:
di 24 aug 2021, 18:21
viewtopic.php?f=16&t=8477359

Op deze manier gaat iemand die jou 80 a 100€ kost jouw probleem binnen drie maanden oplossen.
Einde gesprek ;-)
Als je geen antwoord op mijn vragen hebt HOEF je niet te antwoorden hoor!
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door bus21 »

Deurdranger schreef:
do 19 aug 2021, 22:35
Over verkeerd aansluiten. Een accu heeft een plus en min pool. De plusdraden zijn bij mij rood en de min zwart. Er lopen een zwarte en een rode draad vanf de accu naar de accu aansluiting op de regelaar. + op + en - op -. Ik heb de monokristalijn 65 watt panelen met een kabeltje serie geschakeld - en + Dan gaat er een rode kabel van de + en een zwarte van de - naar de respectievelijke aansluitingen pv op de 75/10 regelaar. Onderbroken met een niet te verwisselen loskoppelende connector. Op de + en - van de load uitgang heb ik een zwarte kabel - naar het uiteindelijke - contactpunt en een blauwe kabel + naar de + van het contactpunt. Van de accu heb ik nog een rode + via een zekering blok en een zwarte - via een verzamelblok naar de 150watt omvormer lopen. Nou, zeg maar wat er verkeerd zit aangesloten. Alles werkt normaal als de panelen aangesloten blijven of als er een lader aangesloten is. Ook 's nachts. Alleen de eerste nacht als ik aankom blijft alles uit. En dat vindt ik dus onhandig.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'contactpunt'; een 12V stopcontact je of zo?

Lijkt mij logischer om dat net als de omvormer aan de accu te hangen. En je lampje met een simpele schakelaar aan en uit.

De load uitgang is dan dus leeg.

1.10 V van de accu noem je een ruststand of zoiets? Wat is dat? Ik heb er nu niet eerder van gehoord. Als je geen verbinding met een app met je accu kan maken, hoe kan die dan uit zo'n ruststand?

Onze LiFePO4 kan via Bleutooth met een app op de telefoon verbinden. Om te zien wat de spanning is, de stroom (bij laden positief, bij ontladen negatief) en de State of Charge (SOC) als percentage. We kunnen de accu niet aan of uit of in rust zetten.

Je schrijft ook over laders alsof je naast die MPPT nog een andere lader hebt. Klopt dat, en zo ja, wat dan?

Je schrijft ook hier en daar dat de accu vol is. Hoe weet je of die vol is?
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door myway »

Tja als je niet de moeite wil nemen om te kijken welke accu het is houdt het op.
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

bus21 schreef:
di 24 aug 2021, 18:35
Deurdranger schreef:
do 19 aug 2021, 22:35
Over verkeerd aansluiten. Een accu heeft een plus en min pool. De plusdraden zijn bij mij rood en de min zwart. Er lopen een zwarte en een rode draad vanf de accu naar de accu aansluiting op de regelaar. + op + en - op -. Ik heb de monokristalijn 65 watt panelen met een kabeltje serie geschakeld - en + Dan gaat er een rode kabel van de + en een zwarte van de - naar de respectievelijke aansluitingen pv op de 75/10 regelaar. Onderbroken met een niet te verwisselen loskoppelende connector. Op de + en - van de load uitgang heb ik een zwarte kabel - naar het uiteindelijke - contactpunt en een blauwe kabel + naar de + van het contactpunt. Van de accu heb ik nog een rode + via een zekering blok en een zwarte - via een verzamelblok naar de 150watt omvormer lopen. Nou, zeg maar wat er verkeerd zit aangesloten. Alles werkt normaal als de panelen aangesloten blijven of als er een lader aangesloten is. Ook 's nachts. Alleen de eerste nacht als ik aankom blijft alles uit. En dat vindt ik dus onhandig.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'contactpunt'; een 12V stopcontact je of zo?

Lijkt mij logischer om dat net als de omvormer aan de accu te hangen. En je lampje met een simpele schakelaar aan en uit.

De load uitgang is dan dus leeg.

1.10 V van de accu noem je een ruststand of zoiets? Wat is dat? Ik heb er nu niet eerder van gehoord. Als je geen verbinding met een app met je accu kan maken, hoe kan die dan uit zo'n ruststand?

Onze LiFePO4 kan via Bleutooth met een app op de telefoon verbinden. Om te zien wat de spanning is, de stroom (bij laden positief, bij ontladen negatief) en de State of Charge (SOC) als percentage. We kunnen de accu niet aan of uit of in rust zetten.

Je schrijft ook over laders alsof je naast die MPPT nog een andere lader hebt. Klopt dat, en zo ja, wat dan?

Je schrijft ook hier en daar dat de accu vol is. Hoe weet je of die vol is?
Haha, veel vragen. Ik heb een victron 75/10 regelaar en ook een acculader van victron(blue solar dacht ik) om via 220 de accu op te laden. Met een contact punt bedoel ik idd een 12v stopcontact met usb uitgangen en sigarettenplug uitgangen. Ik weet dat de accu vol is als de app aangeeft dat ie vol is (14.5 volt of zoiets) Mijn accu heeft geen mogelijkheid om uit te lezen, dit kan alleen een via de regelaar van victron. Volgens mij bepaalt die regelaar ook hoeveel volt die accu afgeeft. Die regelaar gaat zeer zuinig met stroom om. Dus als er geen panelen of een acculader is aangesloten, dan schakelt ie de boel uit. Een soort ruststand. Ik snap best dat je hier niet bekend mee bent. Voor mij is dat ook allemaal nieuw. Het zal vast wel ergens in de gebruiksaanwijzing staan, maar die telt veel pagina's en ik snap het ook niet altijd. Ik vermoed dat er een instelling verkeerd staat of dat wat ik wil (namelijk mijn accu gebruiken zonder dat er een acculader of panelen aangesloten zijn) gewoon niet mogelijk is.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door bus21 »

Dit verduidelijkt het wel iets, ja. Ik snap nu beter waarom je aan een instelling denkt.
Maar een accu 'uit' of in 'rust' kunnen zetten blijft een beetje raar klinken, vind ik.

Iemand suggereerde om de instelling op 'altijd aan' oid te zetten. Heb je dat al geprobeerd?
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

myway schreef:
di 24 aug 2021, 19:00
Tja als je niet de moeite wil nemen om te kijken welke accu het is houdt het op.
Ik heb wat terug gevonden over mijn accu.
Accudienst.nl
Dyno Lithium Accu 30Ah 12.8V LIT/D12-30N 174x173x113mm - Accudienst.nl
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

bus21 schreef:
di 24 aug 2021, 20:22
Dit verduidelijkt het wel iets, ja. Ik snap nu beter waarom je aan een instelling denkt.
Maar een accu 'uit' of in 'rust' kunnen zetten blijft een beetje raar klinken, vind ik.

Iemand suggereerde om de instelling op 'altijd aan' oid te zetten. Heb je dat al geprobeerd?
Ja, dat heb ik geprobeerd. Dat werkte ook in het begin, vandaar dat ik de fabrieksinstellingen terug heb gezet. Alleen moet ik nog testen of het nu wel werkt. Op het moment hangt de accu weer aan de oplader in de garage. Zo gauw ik de mogelijkheid heb laat ik weten of het werkt. Komt wel een puntje bij, want als ik de belastinguitgang aan laat staan, trekt die de accu leeg als er geen laders aangesloten zijn. Als ik hem uit zet, zal ik dus eerst moeten laden voor ik een trip maak waar ik stroom wil gebruiken. Of zie ik dit verkeerd en is er een andere instelling voor die dit oplost? Voor mij is het ook allemaal nieuw hoor! 😉
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door bus21 »

Het lijkt mij dat de accu alleen leeg gaat als er verbruikers zijn. Een USB stopcontact heeft (doorgaans?) wat sluipverbruik, een sigaretteplug stopcontactje niet.
Ergens een schakelaar (of zekering die je uitneemt bij niet-gebruik) zou dat kunnen oplossen.
Zelfontlading is bij een LiFePO4 bij mijn weten verwaarloosbaar klein.

Accu tevoren laden lijkt me sowieso handig. Je hebt maar een klein paneeltje (64 Wp als ik me goed herinner?) Daarmee heb je op een minder zonnige dag toch aardig wat uurtjes nodig om die 30Ah te vullen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2209
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door DucatoDolf »

Volgens deze info zijn er zelfs meerdere instellingen om dat leegtrekken te voorkomen.

4.2

https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... tings.html

Verder is 3.6 uit de handleiding goed om ff te checken of je alles goed hebt ingesteld/aangesloten. Ook hoofdstuk 4, probleemoplossing 'belastingsuitgang wordt niet geactiveerd' ff nalopen.

https://handleidingen.acculaders.nl/han ... ppt-75-10/
Deurdranger
Berichten: 75
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53

Re: Problemen met verbinding Victron app



Bericht door Deurdranger »

bus21 schreef:
di 24 aug 2021, 20:47
Het lijkt mij dat de accu alleen leeg gaat als er verbruikers zijn. Een USB stopcontact heeft (doorgaans?) wat sluipverbruik, een sigaretteplug stopcontactje niet.
Ergens een schakelaar (of zekering die je uitneemt bij niet-gebruik) zou dat kunnen oplossen.
Zelfontlading is bij een LiFePO4 bij mijn weten verwaarloosbaar klein.

Accu tevoren laden lijkt me sowieso handig. Je hebt maar een klein paneeltje (64 Wp als ik me goed herinner?) Daarmee heb je op een minder zonnige dag toch aardig wat uurtjes nodig om die 30Ah te vullen.
Een schakelaar tussen accu of regelaar en het 12v stopcontact lijkt mij idd het leeg trekken van de accu te kunnen voorkomen. Ik heb 2x 65 watt, dus 130 watt en dan in serie geschakeld. Dus als ik in de volle zon sta (lees zonder schaduw) dan heb ik een vrij hoge opbrengst. Ruim voldoende om mijn kleine accu te laden.
Plaats reactie