Wat wil je nu eigelijk zeggen met je antwoord, dat is mij niet helemaal duidelijk
Problemen met verbinding Victron app
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53
Re: Problemen met verbinding Victron app
De vraag die ik stel gaat eigelijk alleen over de instellingen en de werking van de 75/10 victron regelaar. Niet over hoe ik de accu daar op aan moet sluiten, want dat staat al goed beschreven in de gebruiksaanwijzing van het apparaat. Ook de werking bevestigd dat 1 en ander juist is aangesloten.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Problemen met verbinding Victron app
viewtopic.php?f=16&t=8477359
Op deze manier gaat iemand die jou 80 a 100€ kost jouw probleem binnen drie maanden oplossen.
Einde gesprek
Op deze manier gaat iemand die jou 80 a 100€ kost jouw probleem binnen drie maanden oplossen.
Einde gesprek
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53
Re: Problemen met verbinding Victron app
Erg kinderachtig antwoord, maar ja. Ik kan hier dus echt niks mee. Ik dacht dat camperaars elkaar konden helpen. Ik stel gewoon heel veel vragen en wil graag leren. Maar als ik eens iets niet snap, mag ik niet verder vragen, wordt ik voor alles en nog wat uitgemaakt en krijg ik dit soort antwoorden.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 27 aug 2021, 9:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodie quote verwijderd.
Reden: Onnodie quote verwijderd.
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53
Re: Problemen met verbinding Victron app
Als je geen antwoord op mijn vragen hebt HOEF je niet te antwoorden hoor!Atoz schreef: ↑di 24 aug 2021, 18:21viewtopic.php?f=16&t=8477359
Op deze manier gaat iemand die jou 80 a 100€ kost jouw probleem binnen drie maanden oplossen.
Einde gesprek
Re: Problemen met verbinding Victron app
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'contactpunt'; een 12V stopcontact je of zo?Deurdranger schreef: ↑do 19 aug 2021, 22:35Over verkeerd aansluiten. Een accu heeft een plus en min pool. De plusdraden zijn bij mij rood en de min zwart. Er lopen een zwarte en een rode draad vanf de accu naar de accu aansluiting op de regelaar. + op + en - op -. Ik heb de monokristalijn 65 watt panelen met een kabeltje serie geschakeld - en + Dan gaat er een rode kabel van de + en een zwarte van de - naar de respectievelijke aansluitingen pv op de 75/10 regelaar. Onderbroken met een niet te verwisselen loskoppelende connector. Op de + en - van de load uitgang heb ik een zwarte kabel - naar het uiteindelijke - contactpunt en een blauwe kabel + naar de + van het contactpunt. Van de accu heb ik nog een rode + via een zekering blok en een zwarte - via een verzamelblok naar de 150watt omvormer lopen. Nou, zeg maar wat er verkeerd zit aangesloten. Alles werkt normaal als de panelen aangesloten blijven of als er een lader aangesloten is. Ook 's nachts. Alleen de eerste nacht als ik aankom blijft alles uit. En dat vindt ik dus onhandig.
Lijkt mij logischer om dat net als de omvormer aan de accu te hangen. En je lampje met een simpele schakelaar aan en uit.
De load uitgang is dan dus leeg.
1.10 V van de accu noem je een ruststand of zoiets? Wat is dat? Ik heb er nu niet eerder van gehoord. Als je geen verbinding met een app met je accu kan maken, hoe kan die dan uit zo'n ruststand?
Onze LiFePO4 kan via Bleutooth met een app op de telefoon verbinden. Om te zien wat de spanning is, de stroom (bij laden positief, bij ontladen negatief) en de State of Charge (SOC) als percentage. We kunnen de accu niet aan of uit of in rust zetten.
Je schrijft ook over laders alsof je naast die MPPT nog een andere lader hebt. Klopt dat, en zo ja, wat dan?
Je schrijft ook hier en daar dat de accu vol is. Hoe weet je of die vol is?
Re: Problemen met verbinding Victron app
Tja als je niet de moeite wil nemen om te kijken welke accu het is houdt het op.
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53
Re: Problemen met verbinding Victron app
Haha, veel vragen. Ik heb een victron 75/10 regelaar en ook een acculader van victron(blue solar dacht ik) om via 220 de accu op te laden. Met een contact punt bedoel ik idd een 12v stopcontact met usb uitgangen en sigarettenplug uitgangen. Ik weet dat de accu vol is als de app aangeeft dat ie vol is (14.5 volt of zoiets) Mijn accu heeft geen mogelijkheid om uit te lezen, dit kan alleen een via de regelaar van victron. Volgens mij bepaalt die regelaar ook hoeveel volt die accu afgeeft. Die regelaar gaat zeer zuinig met stroom om. Dus als er geen panelen of een acculader is aangesloten, dan schakelt ie de boel uit. Een soort ruststand. Ik snap best dat je hier niet bekend mee bent. Voor mij is dat ook allemaal nieuw. Het zal vast wel ergens in de gebruiksaanwijzing staan, maar die telt veel pagina's en ik snap het ook niet altijd. Ik vermoed dat er een instelling verkeerd staat of dat wat ik wil (namelijk mijn accu gebruiken zonder dat er een acculader of panelen aangesloten zijn) gewoon niet mogelijk is.bus21 schreef: ↑di 24 aug 2021, 18:35Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'contactpunt'; een 12V stopcontact je of zo?Deurdranger schreef: ↑do 19 aug 2021, 22:35Over verkeerd aansluiten. Een accu heeft een plus en min pool. De plusdraden zijn bij mij rood en de min zwart. Er lopen een zwarte en een rode draad vanf de accu naar de accu aansluiting op de regelaar. + op + en - op -. Ik heb de monokristalijn 65 watt panelen met een kabeltje serie geschakeld - en + Dan gaat er een rode kabel van de + en een zwarte van de - naar de respectievelijke aansluitingen pv op de 75/10 regelaar. Onderbroken met een niet te verwisselen loskoppelende connector. Op de + en - van de load uitgang heb ik een zwarte kabel - naar het uiteindelijke - contactpunt en een blauwe kabel + naar de + van het contactpunt. Van de accu heb ik nog een rode + via een zekering blok en een zwarte - via een verzamelblok naar de 150watt omvormer lopen. Nou, zeg maar wat er verkeerd zit aangesloten. Alles werkt normaal als de panelen aangesloten blijven of als er een lader aangesloten is. Ook 's nachts. Alleen de eerste nacht als ik aankom blijft alles uit. En dat vindt ik dus onhandig.
Lijkt mij logischer om dat net als de omvormer aan de accu te hangen. En je lampje met een simpele schakelaar aan en uit.
De load uitgang is dan dus leeg.
1.10 V van de accu noem je een ruststand of zoiets? Wat is dat? Ik heb er nu niet eerder van gehoord. Als je geen verbinding met een app met je accu kan maken, hoe kan die dan uit zo'n ruststand?
Onze LiFePO4 kan via Bleutooth met een app op de telefoon verbinden. Om te zien wat de spanning is, de stroom (bij laden positief, bij ontladen negatief) en de State of Charge (SOC) als percentage. We kunnen de accu niet aan of uit of in rust zetten.
Je schrijft ook over laders alsof je naast die MPPT nog een andere lader hebt. Klopt dat, en zo ja, wat dan?
Je schrijft ook hier en daar dat de accu vol is. Hoe weet je of die vol is?
Re: Problemen met verbinding Victron app
Dit verduidelijkt het wel iets, ja. Ik snap nu beter waarom je aan een instelling denkt.
Maar een accu 'uit' of in 'rust' kunnen zetten blijft een beetje raar klinken, vind ik.
Iemand suggereerde om de instelling op 'altijd aan' oid te zetten. Heb je dat al geprobeerd?
Maar een accu 'uit' of in 'rust' kunnen zetten blijft een beetje raar klinken, vind ik.
Iemand suggereerde om de instelling op 'altijd aan' oid te zetten. Heb je dat al geprobeerd?
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53
Re: Problemen met verbinding Victron app
Ja, dat heb ik geprobeerd. Dat werkte ook in het begin, vandaar dat ik de fabrieksinstellingen terug heb gezet. Alleen moet ik nog testen of het nu wel werkt. Op het moment hangt de accu weer aan de oplader in de garage. Zo gauw ik de mogelijkheid heb laat ik weten of het werkt. Komt wel een puntje bij, want als ik de belastinguitgang aan laat staan, trekt die de accu leeg als er geen laders aangesloten zijn. Als ik hem uit zet, zal ik dus eerst moeten laden voor ik een trip maak waar ik stroom wil gebruiken. Of zie ik dit verkeerd en is er een andere instelling voor die dit oplost? Voor mij is het ook allemaal nieuw hoor!bus21 schreef: ↑di 24 aug 2021, 20:22Dit verduidelijkt het wel iets, ja. Ik snap nu beter waarom je aan een instelling denkt.
Maar een accu 'uit' of in 'rust' kunnen zetten blijft een beetje raar klinken, vind ik.
Iemand suggereerde om de instelling op 'altijd aan' oid te zetten. Heb je dat al geprobeerd?
Re: Problemen met verbinding Victron app
Het lijkt mij dat de accu alleen leeg gaat als er verbruikers zijn. Een USB stopcontact heeft (doorgaans?) wat sluipverbruik, een sigaretteplug stopcontactje niet.
Ergens een schakelaar (of zekering die je uitneemt bij niet-gebruik) zou dat kunnen oplossen.
Zelfontlading is bij een LiFePO4 bij mijn weten verwaarloosbaar klein.
Accu tevoren laden lijkt me sowieso handig. Je hebt maar een klein paneeltje (64 Wp als ik me goed herinner?) Daarmee heb je op een minder zonnige dag toch aardig wat uurtjes nodig om die 30Ah te vullen.
Ergens een schakelaar (of zekering die je uitneemt bij niet-gebruik) zou dat kunnen oplossen.
Zelfontlading is bij een LiFePO4 bij mijn weten verwaarloosbaar klein.
Accu tevoren laden lijkt me sowieso handig. Je hebt maar een klein paneeltje (64 Wp als ik me goed herinner?) Daarmee heb je op een minder zonnige dag toch aardig wat uurtjes nodig om die 30Ah te vullen.
- DucatoDolf
- Berichten: 2209
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Problemen met verbinding Victron app
Volgens deze info zijn er zelfs meerdere instellingen om dat leegtrekken te voorkomen.
4.2
https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... tings.html
Verder is 3.6 uit de handleiding goed om ff te checken of je alles goed hebt ingesteld/aangesloten. Ook hoofdstuk 4, probleemoplossing 'belastingsuitgang wordt niet geactiveerd' ff nalopen.
https://handleidingen.acculaders.nl/han ... ppt-75-10/
4.2
https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... tings.html
Verder is 3.6 uit de handleiding goed om ff te checken of je alles goed hebt ingesteld/aangesloten. Ook hoofdstuk 4, probleemoplossing 'belastingsuitgang wordt niet geactiveerd' ff nalopen.
https://handleidingen.acculaders.nl/han ... ppt-75-10/
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 20:53
Re: Problemen met verbinding Victron app
Een schakelaar tussen accu of regelaar en het 12v stopcontact lijkt mij idd het leeg trekken van de accu te kunnen voorkomen. Ik heb 2x 65 watt, dus 130 watt en dan in serie geschakeld. Dus als ik in de volle zon sta (lees zonder schaduw) dan heb ik een vrij hoge opbrengst. Ruim voldoende om mijn kleine accu te laden.bus21 schreef: ↑di 24 aug 2021, 20:47Het lijkt mij dat de accu alleen leeg gaat als er verbruikers zijn. Een USB stopcontact heeft (doorgaans?) wat sluipverbruik, een sigaretteplug stopcontactje niet.
Ergens een schakelaar (of zekering die je uitneemt bij niet-gebruik) zou dat kunnen oplossen.
Zelfontlading is bij een LiFePO4 bij mijn weten verwaarloosbaar klein.
Accu tevoren laden lijkt me sowieso handig. Je hebt maar een klein paneeltje (64 Wp als ik me goed herinner?) Daarmee heb je op een minder zonnige dag toch aardig wat uurtjes nodig om die 30Ah te vullen.