Vuilwatertank van PVC-buizen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
brandr
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 23:51

Vuilwatertank van PVC-buizen



Bericht door brandr »

Beste,

ik heb nog een x aantal 125mm buizen liggen van de verbouwing van het huis.
Nu wil ik deze gebruiken om zelf een vuilwater tank te maken (alleen afval water vanuit gootsteen)

Nu hebben mensen hier zelf ervaring mee om dit te doen?
ik ga er een vlotter opzetten, aftap kraan en nog iets verzinnen voor ontluchting.

dus tips welkom.

groeten
Ruud
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: vuilwater tank pvc buizen



Bericht door DJSmiley »

Ik volg dit ff, staat bij mij ook nog op de todo lijst / lijst van ideeen

Mijn plan is om 2 buizen parallel te zetten, met aan beide kanten een schroefdop. Dan is ie ook makkelijk schoon te maken (dop losdraaien en de hogedrukspuit erop)
Ik wil een klein slangetje bovenop doen naar een iets hoger punt (naast de accubak ofzo) als ontluchting.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: vuilwater tank pvc buizen



Bericht door Arie55 »

reken eerst uit wat je nog aan extra materialen kwijt bent vs een tank aanschaffen + materialen. Echt economisch qwa ruimte innemen zijn ronde buizen niet

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
ronald026
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 28 okt 2020, 23:34

Re: vuilwatertank pvc buizen



Bericht door ronald026 »

Ik heb een PVC pijp onder mijn bus, past precies tussen twee stroken onder de vloer.

Is maar 17 liter, maar prima omdat we weinig water spoelen.

heb ze gemonteerd met twee stalen regenpijpbeugels. twee blindklinkmoeren in bestaande gaten gezet en hier twee stukken draadeind ingezet.

Aan de bovenzijde ontluchting gelijmd, onderzijde afvoer met schuif. Schroefdoppen voor reinigen buis.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: vuilwatertank pvc buizen



Bericht door marjasjaak »

De verhouding schoon / vuilwatertank werkt het beste als deze in verhouding is. 100 liter schoon- en een vuilwatertank van bv. 17 liter gaat niet werken.
Kijk eerst naar je water behoefte en hoe je de camper gaat gebruiken (campings of vrij). Een beetje afwas is toch 5 liter.
Wij kunnen ongeveer 2,5 dag vrij staan met circa 90 liter grijs en zwart water.
Het lijkt mij vervelend om steeds te moeten zoeken naar een loosplek.
Sjaak.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: vuilwatertank pvc buizen



Bericht door gjvonk »

Met wat beleid redden we het 5 dagen met z'n 2-en met een volle boiler (10 liter), schoonwatertank vol (100 liter), 90 liter grijswatertank en 2 17 liter toilettanks. Dan douchen we iedere dag en wassen 1x per dag af.

Maar dan moet ik niet nog 100 km rijden naar een loospunt: de stopjes op de afvoeren houden dan de lucht uit de grijswatertank niet meer tegen .

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: vuilwatertank pvc buizen



Bericht door Wim Corduwener »

gjvonk schreef:
wo 04 aug 2021, 21:09
Maar dan moet ik niet nog 100 km rijden naar een loospunt: de stopjes op de afvoeren houden dan de lucht uit de grijswatertank niet meer tegen Afbeelding.
Grijs water is toch niet veel meer dan douche- en afwaswater?
Kan dat niet gewoon in een put op straat? Als iemand op straat z’n auto wast dan verdwijnt dat water toch ook in de put?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: vuilwatertank pvc buizen



Bericht door gjvonk »

In NL ook al lang niet meer overal en zeker in het buitenland wordt het regenwater wat op de wegen valt over het algemeen afgevoerd op het oppervlakte water. Daarnaast is het in steeds meer gebieden niet toegestaan om je auto op straat te wassen. Staat me bij dat onze vriend apellover daar al eens iets over gemeld heeft betreffende Spanje. Plus grijswater stinkt, zeker in de zomerperiode, dat wil ik de toevallige passant niet aandoen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: vuilwatertank pvc buizen



Bericht door marjasjaak »

Wim Corduwener schreef:
wo 04 aug 2021, 21:35
gjvonk schreef:
wo 04 aug 2021, 21:09
Maar dan moet ik niet nog 100 km rijden naar een loospunt: de stopjes op de afvoeren houden dan de lucht uit de grijswatertank niet meer tegen Afbeelding.
Grijs water is toch niet veel meer dan douche- en afwaswater?
Kan dat niet gewoon in een put op straat? Als iemand op straat z’n auto wast dan verdwijnt dat water toch ook in de put?

Wat dacht je van het vet en olie in het afvalwater als je de afwas doet van pannen ed..

Van stank lucht binnen uit onze 2 afvaltanks hebben we geen last. Gewoon goede sifonnen of watersloten gebruiken. Maar bij fabriekscamper kom je dat minder vaak tegen.
Sjaak
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Vuilwatertank van PVC-buizen



Bericht door gjvonk »

Bij ons zit de afvaltank recht onder de vloer van de douchebak, ik kan dus niet zien hoe de stankafsluiters daar zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: vuilwatertank pvc buizen



Bericht door MarceldeHoog »

Wim Corduwener schreef:
wo 04 aug 2021, 21:35
Grijs water is toch niet veel meer dan douche- en afwaswater?
Kan dat niet gewoon in een put op straat? Als iemand op straat z’n auto wast dan verdwijnt dat water toch ook in de put?
Grijs water los je in een daarvoor bestemde grijs water put op een camper plaats of camper.

Er komen steeds meer campers, en helaas zijn daar mensen bij die weinig rekening met anderen houden. Afval achterlaten, hun behoefte in de struiken doen, tanks lozen waar het niet mag. Dat zorgt voor steeds minder tolerantie, aar we allemaal last van hebben.

Dus, buiten de vraag of het al dan niet is toegestaan: Doe het gewoon niet.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Vuilwatertank van PVC-buizen



Bericht door roma »

Pvc buizen zijn uitstekend geschikt als vuilwateropslag, maar ook voor schoonwatertank.
In Australië liggen op tal van 4wheels, campers en caravans pvc buizen in een u-vorm. Zon verwarmd het water en gratis warm douchen. Buizen liggen iets aflopend zodat bij het laagste punt de verbinding is naar kraan of douche. Dit zou dus ook kunnen, mits ruimte, bij bevestiging onder de wagen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Vuilwatertank van PVC-buizen



Bericht door gjvonk »

Zal zeker geschikt zijn, een advies aan TS is ook om de verhouding tussen verswater tank en afvalwater opslag op elkaar af te stemmen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vuilwatertank van PVC-buizen



Bericht door Kroppie »

economisch qwa ruimte?, je hebt dikke en dunne buizen tussen de dikke zitten grote tussenruimtes, passen weer dunnere in, enz, enz, kom je een aardig end
beetje creatief hoor ( maar beetje nodig)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie