Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door kampo »

tonic schreef:
ma 02 aug 2021, 15:18
Heel mooi dar ECE reglement maar als gebruiker heb je in Nederland alleen te maken met de keuringseisen en de permanente eisen. En daarin zijn de zichtbaarheidshoeken niet beschreven.
Volgens mij is deze regelgeving ook in Nederland van toepassing.
Je moet even opzoeken welke regelgeving de laatste is want er zijn over de jaren een aantal kleinere wijzigingen doorgevoerd.
Maar zoals zo vaak is de keuring, interpretatie en de opvolging ervan in ieder land weer wat anders. Enkel daar zit hem een verschil. Het is bekend dat NL op weinig punten controleert maar dat wil niet zeggen dat de regelgeving er anders is.
Het is dus toch beter van je aan de ECE voorschriften te houden.
Bij ons in BE worden controlebladen gebruikt bij de homologatie van N1 voertuigen. Ook in BE staan de kijkhoeken er niet in voor de keuring. Maar iedereen begrijpt dat je een probleem hebt als dat niet in orde is en je dus alsnog een afkeur kan krijgen. De bedoeling van achterlichten is dat ze gezien worden.

Bovendien is er ook nog een lokaal verkeersreglement waarin staat dat achterlichten en kenteken te allen tijde zichtbaar moeten zijn.


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door amigob2 »

kampo schreef:
di 03 aug 2021, 8:53
Bovendien is er ook nog een lokaal verkeersreglement waarin staat dat achterlichten en kenteken te allen tijde zichtbaar moeten zijn.
Knap, achterlichten zijn echt niet zichtbaar als je voor de auto staat. Ik weet dit is flauw, maar altijd bestaat niet.
Wat is bv de hoek waar ik van rechts achter de links lichten nog moet kunnen zien.

Zonder definitie wat altijd zichtbaar is, kom ik niet verder. Kan er zelf honderden verzinnen maar dat helpt mij niet.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door kampo »

Afbeelding

Hey Amigob2
De kijkhoeken 45° naar binnen en 80° naar buiten, staan nochtans duidelijk in die ECE reglementering uit de Hella brochure van hierboven.
Ik denk dat, zelfs als er op de APK niet naar gecontroleerd word, best kan aan voldoen.
Het is bovendien niet dat het toegelaten is als de APK er niet op controleert.

Je wil toch gewoon goed gezien worden door het achterliggend verkeer ?
Als je er niet meer aan voldoet, door de montage van dat hele grote reservewiel, dan kan je toch een extra lichtbalk met kentekenplaat monteren zoals gebruikelijk bij een fietsdrager op de trekhaak ?

Ik ben benieuwd naar je oplossing om die 40kg te bevestigen.
Dat zal wat creativiteit vragen want zo iets kan je waarschijnlijk niet zomaar op een deur schroeven.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door PaulBng »

Zeker niet.
En daar komt de triangel dan weer om de hoek


Paul
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door amigob2 »

@kampo

Dankje ik had dat niet gezien. Als ik het zo zie ga ik met het achterlicht en het mistachterlicht ( rechts is volledig vrij maar ze kijken eigenlijk alleen naar de links ) een probleem krijgen.

Mistachterlicht is vrij simpel op te lossen door er 1 ergens anders te plaatsen, achterlicht zou ik op kunnen lossen door hoger links en rechts een nieuwe te plaatsen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door Bas vd laar »

Wat een geneuzel, zet dat wiel erop als je dat leuk vindt :crazy:
Er rijden tig sprinters rond met dat wiel erop en er is er nog nooit een op afgekeurd of aangehouden.
Dit is echt weer zo'n draadje van totaal doorslaan om iets uit zoeken, uit angst, voor wat?
Waar ben je bang voor? Zet dat ding erop zeg!
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door amigob2 »

Bas je hebt geen flauw benul waar je over praat

zoek maar eens sprinters met 20cm grotere band als standaard. met een normaal formaat is het makkelijk te regelen.
maar niet met 285/70/70.Als ik aangehouden word op vakantie mag je gewoon niet verder, maar blijkbaar vind jij dat niet erg.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door Bas vd laar »

Hoezo zou je niet verder mogen? Dan leg je het wiel toch even in je camper?
Bij dezen: Zolang jij de camper op naam hebt betaal ik de boete ( die toch nooit komt )
Zolang hij niet voor je verlichting zit of uitsteekt aan de buitenkant kraait er geen haan naar.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door kampo »

Bas vd laar schreef:
do 05 aug 2021, 22:19
Wat een geneuzel, zet dat wiel erop als je dat leuk vindt :crazy:
Er rijden tig sprinters rond met dat wiel erop en er is er nog nooit een op afgekeurd of aangehouden.
Dit is echt weer zo'n draadje van totaal doorslaan om iets uit zoeken, uit angst, voor wat?
Waar ben je bang voor? Zet dat ding erop zeg!
Je bent toch niet verplicht van mee te lezen als het diepgaand uitzoeken van een vraag je niet interesseert ? Zo kan je wel iedere vraag of discussie op het forum afdoen als geneuzel. Bovendien heb ik niet de indruk dat Amigo een bang figuur is :-B
De afgelopen jaren hebben we (en ik zeker) bijna wekelijks te maken met zaken die verkeerd aangepakt werden, afgekeurd worden, stuk gaan enz. Dat is de realiteit en niets anders.

Het 285 wiel is best wel groot en zwaar dus ik begrijp dat er een probleem is om op te lossen.
(Al hoewel dit voor mijn doen nog hele kleine bandjes zijn, want ik zit aan 70kg voor de kleine camper en 120kg voor de TGM)


Hier zit de band ook te veel voor het licht. Maar in Namibië kom je er wel mee weg.
Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door Atoz »

Sommigen schrijven toch soms echt domme adviezen op dit forum!

Na 17 jaar en de daarbij horende APK/technische controle sta ik drie jaar geleden nog eens in het controle centrum in Geel....
Mijnheer, bent u een prioritair voertuig vraagt men me daar plots.
Antwoord neen
Mijnheer waarom hangt uw autoplaat dan op 2,90 m boven de grond?
Antwoord euh.... Dat is altijd zo geweest, heb hem zo gekocht.
Mijnheer dat is bij wet verboden op die hoogte
Antwoord waar moet ze dan wel hangen
Mijnheer..... Ze hebben het opgezocht, ze is vervangen, maar ze waren zelf niet overtuigt van hun eigen antwoord.

En dan zijn er forumleden die anderen adviseren om.....
Maar misschien behoor ik dan ook tot de groep angsthazen.

(Als radioamateur hou je net als (modelvliegtuig) piloten aan regeltjes, als snelle verkoper maak je die regeltjes gewoon zelf)
0_IMG_0279.JPG
0_IMG_0279.JPG (101.49 KiB) 360 keer bekeken
Edit: ze hangt nu links onderaan, naast het achterlicht, met bijbehorende plaatverlichting.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door Bas vd laar »

zoek maar eens sprinters met 20cm grotere band als standaard. met een normaal formaat is het makkelijk te regelen.
De meeste wielen die achterop worden geplaatst op een Sprinter zijn 77,39 cm breed ( 245/75/16 )
Jouw wiel met 285/70/17 is 83,08 cm breed

Scheelt slechts 5,7 centimeter!
Die ruimte heb je gewoon

Volgens mij heb je in je hoofd dat je vrachtwagenwielen hebt of zo.
Knip een cirkel van karton uit van 83 cm en je ziet dat je hem zo ongeveer overal kan plaatsen zonder enige hinder.

Er zijn verschillende wheel carriers te koop voor deze bussen, de een is wat lager geplaatst dan de andere, hoe hoger hij zit hoe minder kans dat hij richting je verlichting komt.
Je kunt er ook een zelf ( laten ) maken, dan kun je helemaal kiezen waar het wiel komt te hangen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door Bas vd laar »

Ah, kijk de Belgen roeren zich weer.
Daar mag je zelf nog niet eens een dakraampje in je bus plaatsen, dat moet een officieel bedrijf doen :crazy:

Amigo heeft een Nederlandse bus amigo's, en dus niks met Belgische wetgeving te maken

Maar goed, ga vooral lekker door met uitzoeken, bel stad en land af en krijg legio mensen aan de telefoon die het ook niet precies weten en die zich heimelijk afvragen wat nu eigenlijk het probleem is.
Zoeken naar problemen, het blijft een bijzondere hobby

nb

Mijn aanbod ,wat betreft de boete waar je bang voor bent, staat nog steeds, zo sportief ben ik wel
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door amigob2 »

Heel fijn, weer een lap tekst kwijt, door het trage forum en ik ga dat niet nog een keer schrijven

in a nutshell
standaard is het 225/75/16
daardoor kan het wiel dus 9 cm naar rechts voordat de deuren niet meer open kunnen
Dat ik niet zou weten hoe groot de banden zou zijn. Gek, ze liggen al op mijn bus. Jij weet het blijkbaar niet
karton allang gedaan, en ze zitten gewoon voor de lichten.

Bang voor een boeten nee, bang dat ik dat wiel ergens achter moet laten ja, want dat ding leg je niet binnen neer te groot, en het stink.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Reservewiel op de achterdeur van mijn Mercedes Sprinter



Bericht door Atoz »

Bas vd laar schreef:
vr 06 aug 2021, 11:08
Ah, kijk de Belgen roeren zich weer.
Zo ben ik hier
Terecht gekomen
In dit huis als een vreemde
Ik hoef niet eerst
Ik ben geen volk
Ik wil alleen maar
Hier
Leven.

Stef Bos uit Mijn hart gevolgd
(*) Heel erg toepasselijke tekst, want ook hier in Oost-Vlaanderen horen ze mijn ''antwerps'' accent en blijf ik dus een vreemde.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie