Voldoende isolatie van 6mm ACE op spanten?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Travelaar
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 2:29
Locatie: Groningen

Voldoende isolatie van 6mm ACE op spanten?



Bericht door Travelaar »

Hi!

Ik zie bijna iedereen die zijn bus isoleert met 19mm Armaflex XG, de spanten isoleert met 6mm Armaflex ACE omdat de beter isolerende XG variant niet in 6mm is. Dit omdat "het erg buigzaam is".

Verlies je hiermee niet erg veel isolatiewaarde, wat de XG eigenlijk teniet doet? Is het in dit geval niet beter bijvoorbeeld de 9mm XG te gebruiken?

Ik sta op het punt om voor onze Sprinter een berg Armaflex te bestellen, maar over dit punt kan ik verder niets vinden..

Ik hoop dat er iemand is die de doorslag kan geven:)

Thanks!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: 6mm ACE op spanten



Bericht door DucatoDolf »

De meesten willen zo min mogelijk dikte op de spanten gok ik. 6mm en nog iets van 3,5 mm triplex en een afwerklaag met skai, vilt oid en je zit al op een dikke centimeter wat van de netto ruimte afgaat, terwijl de meeste isolatie winst op de grote vlakken tussen de spanten te halen is.

Vaak is de sta hoogte ook erg beperkt en wil je daar dus dus zo weinig mogelijk afsnoepen.

Vandaar dat veel mensen ook tobben om die spanten dan vol te gaan proppen met plukjes wol oid. Wat mijn inziens waanzin is.

Belangrijk is dat je gewoon al het metaal af hebt geplakt. De lucht in de spanten staat dan ook gewoon stil en dat is uiteindelijk de beste isolatie.
Gebruikersavatar
Travelaar
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 2:29
Locatie: Groningen

Re: 6mm ACE op spanten



Bericht door Travelaar »

Ahja.. met de ruimte in de spanten had ik geen rekening gehouden als isolerende waarde..

We hebben stahoogte genoeg, dus daar maak ik me overigens niet druk om.

Armaflex all the way.

Bedankt voor de reactie!
Plaats reactie