Fiat Ducato L2H2 ontwerp review

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Thomas244
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 17:01

Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door Thomas244 »

Wie vindt het leuk om te reageren op het ontwerp van mijn zelfbouwproject?

Ik sta altijd open voor tips om bijvoorbeeld de indeling te optimaliseren.

Groet Thomas
Bijlagen
20210718 Ducato l2h2C.jpg
20210718 Ducato l2h2C.jpg (101.2 KiB) 840 keer bekeken
20210718 Ducato l2h2B.jpg
20210718 Ducato l2h2B.jpg (61.1 KiB) 840 keer bekeken
20210718 Ducato l2h2A.jpg
20210718 Ducato l2h2A.jpg (78.99 KiB) 840 keer bekeken
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door bus21 »

Je wil een 2 of 3 persoons camper?
Op de dinette mag je tenslotte niet reizen.
Ik denk dat het vrij donker wordt in je bus, met maar 1 zijraam en een Maxfann (?) voor. Persoonlijk zou ik wel voor een zijraam gaan en het dakluik en Maxfann omwisselen (inblaas boven je bed als het regent).

De dichte cabine is neem ik aan een bewuste keuze? Kost tenslotte extra leefruimte doordat je de voorstoelen niet benut bij het leven.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door Jean Baret »

Ik ben vooral onder de indruk van de tekeningen en Mona Lisa Ik zou dit wel zien zitten qua indeling, trouwens. Misschien een deurtje naar de cabine?


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door roma »

Kijk eens naar de bovenste tekening: wat een ruimtewinst als je de twee stoelen kan draaien. De twee comfortabelste stoelen laat je ongebruikt.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door Aloys »

Ik begrijp wel dat met die twee omgedraaide voorste stoelen minder mooi/moeilijker een bed is te realiseren.
Maar je laat zo inderdaad een boel ruimtewinst onbenut. En die banken zitten lang niet zo lekker als de voorstoelen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Thomas244
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 17:01

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door Thomas244 »

Dank voor deze eerste reacties. Ik heb lang getwijfeld over een dichte cabine. Groot voordeel vind ik privacy en klimaat. Aan de andere kant lever je in qua comfort en ruimte, in een toch niet al te grote bus...lastig.

Wat me opvalt is dat veel bussen standaard een 2 persoons bijrijder stoel hebben, die is lastiger te draaien lijkt me.
Bijlagen
20210718 Ducato l2h2D.jpg
Keukentje
20210718 Ducato l2h2D.jpg (82.95 KiB) 772 keer bekeken
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door walda »

Een nadeel van altijd tegenover elkaar moeten zitten is dat dit prima is tijdens het kaarten, maar niet als je samen naar iets wilt kijken op tablet, telefoon etc. Ik zou het tussenschot ook weg halen, veel meer ruimte en uitzicht.
Veel bussen hebben rechts een 2 persoons bankje, heel af en toe zie je een bus met af fabriek 2 stoelen. Ik ben zelf al bijna een jaar op zoek naar een rechter stoel voor mijn Iveco in de zelfde kleur als de bestuurders stoel. Komt wel ik heb geduld.

Succes,
Walter
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door bus21 »

Onze bus kwam inderdaad met een 2p bankje voorin. We hebben tweedehands een losse bijrijdersstoel gekocht. Mogelijk is dat een bestuurdersstoel uit het VK.
Beklesing is anders dan die van de andere stoel; opgelost met stoelhoezen.

Het bankje hebben we thuis in de garage staan. Als we eens met 5 personen ergens heen moeten, kunnen we de bijrijdersstoel eruit en bankje erin doen. 2 bouten, 10 minuten werk. De camper is namelijk ons enige motorvoertuig (elektrische fietsen niet meegeteld).
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door Atoz »

Iedereen wil jou natuurlijk ZIJN bus laten nabouwen, waarbij het eigen bedachte concept met heel veel ''geweld'' verdedigt wordt.

En dan zie ik jouw tekening, waarbij ik onmiddelijk de voor en de nadelen zie.
Als je je bus niet wil bouwen als een aquarium, dan is jouw plan goed.
Als je je leefgedeelte met de nodige zorg isoleert dan heb je zowel in de zomer als in de winter een groot temperatuursverschil tussen leefruimte en cabine.
Alleen is een degelijke deur(tje) naar de voorzijde een onontbeerlijk iets.
Zodat je toch ook al eens vooraan naar de zee kunt zitten kijken als het bv regent.
Maak die deur als een schuifdeur, vergeet ze niet te isoleren, niet zo moeilijk, 3mm (zelfs dunner) voor en achter op een plaat (pur?) Isolatiemateriaal gekleeft.

Onnodig te vertellen dat onze flensburger pakketkoffer een soortgelijke indeling heeft ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door Jean Baret »

Ik zou de hoeveelheid licht prima vinden, en de kwestie tussenschot of niet is heel persoonlijk. Ikzelf zou hem echt nooit weghalen. Deurtje misschien, maar ik ben heel blij dat ik de wand erin heb laten zitten. Meer privacy, het is mooier, isolatie is makkelijker, indeling kan efficiënter, en die omgedraaide stoelen zijn gewoon mijn ding niet. Maar ja, net wat iemand hierboven zegt, iedereen vindt zijn eigen indeling de beste.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door NoStress »

Als je in de achterdeur nog een raam moet zetten.
Dan zou ik daar een raam nemen die open kan, dan de Maxxfan op de huidige plaats laten (kan je de doel van voor achter door trekken qua luchtstroom in de nacht.

Mocht je wel een dichten deuren/raam houden achter, dan de Maxxfan lekker boven het bed plaatsen ipv voor!
De Maxxfan vind ik sowieso een super keuzen (elke euro waard) :thumbup:
Thomas244
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 17:01

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door Thomas244 »

Schuifdeurtje
Bijlagen
20210417 Ducato l2h2E.jpg
20210417 Ducato l2h2E.jpg (162.07 KiB) 642 keer bekeken
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door L4H3 »

Ik heb exact dezelfde indeling al 4 jaar. En als ik weer een bus zal bouwen doe ik het weer exact zo. Enige verschil met jou is dat ik het bijrijders bankje heb verwijderd en hier voor in de plaats zit nu een normale stoel. Voordeel hiervan is dat je het schot kan verwijderen en tussen de stoelen naar je leefruimte kan lopen. Ipv schot hebben wij een gordijn. Mocht je in de buurt van Emmen zijn kom gerust eens kijken bij mijn bus.

Hier mijn topic.
viewtopic.php?f=7&t=8456989
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door marjasjaak »

Voordeel als je binnendoor naar je cabine kunt komen, s'avonds kan je daar spullen kwijt.
Sta je een keer met je neus richting zee, zit je tegen het schot aan te kijken. Houd er rekening mee dat het tussenschot af fabriek niet recht is. Zit een schuine vorm in zodat je met je rugleuning naar achteren kunt.
Als je een recht tussenschot maakt, dan kan de bestuurdersstoel niet meer ver naar achteren en zit je opgevouwen achter je stuur.
Je moet de bestuurdersstoel in de verste stand zetten, en vandaaruit je tussenschot plaatsen.

Met de stand van de voorstoelen in je ontwerp mag je niet langer zijn dan 150, ben je 185 dan pas je niet achter het stuur.
Op een beurs heb ik een keer in een buscamper gezeten waar de hoge koelkast strak achter de bestuurdersstoel stond. Mensen met een normaal postuur moesten zich achter het stuur wringen.
Sjaak.
Plaats reactie