Fiat Ducato L2H2 ontwerp review

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door Johan de Jongh »

Zonder commentaar te willen geven of je een ander ontwerp op te willen dringen sluit ik me graag aan bij mijn voorganger.
Ik heb mn tussenschot verwijdert omdat ik niet fatsoenlijk kon zitten l.v.
Ik ben 1.93 m lang en als ik de l.v. stoel goed zet en dan de afstand tussen 1.4 m brede bed en de rugleuning opmeet kom ik aan 1.4 m ruimte die overblijft.
Als je daar tevreden mee bent is het goed toch ?
Wat ik aan wil geven, een tekening geeft een idee, een 3D opzet met b.v. dozen of zo geeft je ook de feel..... is het benauwend of voelt het zoals je wil.
Zo ook met ruiten, met de 3D opzet "voel" je waar je licht wil hebben.
Het nadeel van een camper gaan bouwen is dat je de opzet al voor de start compleet helder moet hebben. Wijzigingen halverwege zijn lastig.
Het voordeel van een camper gaan bouwen is dat je de opzet al voor de start compleet helder moet hebben, je weet namelijk dat als je klaar bent op vakantie kunt !!! 😉
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door DJSmiley »

zo op het oog wordt die indeling in een L2 wel heel krap.
Bedenk wel dat bv het bed niet direct tegen de achterdeur, maar vermoedelijk iets ervanaf.

Bij mijn L2 komt het bed al ongeveer tot aan de stijl bij de schuifdeur (140 breed). De spoelbak, kookplaat en doorloop zou bij mij al niet fatsoenlijk passen.
Zoals gezegd moet je ook wat ruimte houden om de stoelleuning kwijt te kunnen, waardoor de effectief bruikbare lengte achterin korter wordt.

Zoals ook al door anderen benoemd, je kan natuurlijk ook even kijken bij andere bouwers voor ideeen. Mijn bus staat momenteel in Harderwijk en kun je ook prima komen bekijken.
(Ik heb ook een dichte cabine)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Thomas244
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 17:01

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door Thomas244 »

Dank voor jullie feedback!

Op basis van met name laatste twee berichten (tip over 1,40 m. vrije ruimte naast bed!) heb ik m'n indeling aangepast. Ik ben 1,90 m. dus de bestuurdersstoel zal niet op standje 0 staan :)

Ik heb nu 1,50 m. vrije ruimte aangehouden tussen de tussenwand en het bed van 1,40 m. breed, dan ga ik er vanuit dat ik het bed wat verder naar de achterdeuren kan plaatsen en de tussenwand/schuifdeur zo compact mogelijk tegen het stalen tussenschot plaats.
Bijlagen
20210801 Ducato l2h2F.jpg
20210801 Ducato l2h2F.jpg (114.69 KiB) 571 keer bekeken
tonic
Berichten: 2439
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door tonic »

Ik denk toch dat het tussenschot wel gaat verdwijnen bij de bouw😂
Ik heb zelf ook een L2 en de ruimte is al zeer beperkt. Bij mij was elke ruimte welkom dus heb een dik verduisterd gordijn tussen het woongedeelte en de cabine. Ik zie het voordeel van een vast schot ook niet bij een kleine bus.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door DJSmiley »

T ontwerp lijkt wel wat op mijn bus met de keuken aan die kant

ik heb er wel een raam in gezet om zo ook bij de kookplaat te ventileren

Maar goed, het blijft wel erg krap. Mijn keukenblok is goed 120-130cm uit mn hoofd.

Als jij in die 120cm een spoelbak, kookplaat EN zitplaats kwijt wilt... dat wordt proppen. De verhoudingen in je tekening kloppen niet, tenzij je een koelkast hebt van 40cm breed en voldoende neemt met een 40cm brede zitplek (maar iedereen >5 jaar past dan niet meer)

Ik heb in mijn bus een 1-persoons vast bed, uitschuifbaar tot een 2-persoons bed.
Daardoor heb ik 2 zitplaatsen tegenover elkaar van zo'n 70cm breed, het bed schuift eroverheen om een 2-persoons bed te maken.

En idd, met een vast 2 persoons bed, EN een tussenwand ga je het gewoon niet fatsoenlijk in een L2 krijgen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door marjasjaak »

Als je de bus hebt, dan zal er nog wel geschoven worden met de meubels. In ons plan zijn we uitgegaan van de "zitstand" van de bestuurdersstoel. Fiat had in onze L4 "opeens een dikke C stijl gezet. Op die plek wilden we gaten zagen voor de koeling. We moesten een paar kastdelen wisselen in het plan.
Maar het tekenen en uitvinden is wel heel leuk.
Sjaak.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door Jean Baret »

Ik ben het oneens met het standpunt dat een tussenwand je veel ruimte kost. Er zit inderdaad nog veel ruimte achter de stoelen, maar die kun je nog steeds goed benutten. Het handigst is de wand vervangen door een houten rechte wand, zoals je nu in je ontwerp hebt. Dan heb je onderin veel ruimte tussen stoelen en wand, en op de plek van de keukenkastjes haal je de wand weg zodat de kastjes veel dieper zijn dan ze lijken. Zie de laatste update van mijn eigen ombouw. Mijn koelkast verdwijnt voor een deel in de wand. En ik benut de cabine nog steeds voor spullen, ik kan er alleen niet bij vanuit de leefruimte. Helemaal zonder nadeel is het niet maar veel invloed op de indeling is ook weer onzin. In jouw indeling zou ik ter hoogte van de passagiersstoel een klepkast maken voor schoenen of afval. Weg is het en de ruimte is benut.

Of de schaal verder klopt, kan ik niet echt beoordelen. Maar 55 a 60 cm is wel minimaal voor een comfortabele zitplaats. Als je dan genoeg keuken overhoudt naar je zin, zou deze indeling kunnen.

Mijn vaste bed is trouwens 80 cm breed maar dan maak ik ook gebruik van de speling die er bij de achterdeuren op papier niet is maar in werkelijkheid wel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
tonic
Berichten: 2439
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door tonic »

Het gaat over een ruimtelijk gevoel. Maar ieder zijn ding krijg hier een bedstee gevoel van :-)
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door pele »

De combinatie computertekeningen en onervarenheid leidt zeker tot teleurstelling.
Een L2 is gewoon te klein om de cabinestoelen niet mee in het leefgedeelte te betrekken.
Als je dan ook nog eens een grote man bent van 190 cm, wordt het helemaal te eng.
Een deur in de wand moet kunnen opendraaien en heft daardoor ook nog eens 45 tot 50 cm nodig van de lengte.
Denk ook goed na over de afmetingen van de zonnepanelen, rekening houden met dakluiken die ook niet zomaar overal kunnen omdat je rekening moet houden met de dakstijlen.
Maar het grote probleem is het vinden van een enkele stoel ipv het bankje.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door Jean Baret »

tonic schreef:Het gaat over een ruimtelijk gevoel. Maar ieder zijn ding krijg hier een bedstee gevoel van :-)
Hahahahaha een bedstee, dat is grappig. Maar ik snap hem. Dat is alleen best wel persoonlijk.

Daarom vind ik stellige beweringen over wat wel en niet kan, niet kloppen. Alle keuzes die je maakt, hebben voor- en nadelen en je kunt voor een ander niet besluiten welke zwaarder wegen. Voor mijn eigen bus heb ik veel stellig commentaar gekregen, van ‘die tussenwand moet dus weg’ via ‘je wil geen daklicht boven je bed’ tot ‘je moet echt een tweepersoonsbed’ en ‘zonder accu kun je geen dag vrij staan’ en dat klopt allemaal niet. Het heeft alleen nadelen waar die persoon niet mee kan leven.
(Die uitspraken komen niet allemaal van hier, en voor zover ze dat wel zijn, zijn dit allemaal nog steeds fijne mensen die ook nuttig advies hebben gegeven. Ik zeg het er maar even bij. Afbeelding)

Maar nog even over deze bus: als je 1,90 bent, en je wil een vast bed, en twee zitplaatsen en een keuken in de lengte, dan wordt een L2 wel wat lastig, ja. Dan wordt het waarschijnlijk een dwarsbed in een Ducato waar je waarschijnlijk net niet fijn in ligt. Anders zou ik het ook niet voor me zien.
Optie: keuken dwars op de tussenwand. Even checken of je dan nog wel tussen keuken en zitplaats door de schuifdeur naar binnen kan. ;) Of anders toch zitbank/bed-ombouw. Ik ken trouwens mensen die beiden een los bed in de lengte hebben en die niet verbouwen tot bed. Ze zitten en slapen op die twee banken. Beetje smal bed (65 cm) maar goed, het past.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door TeamLotz »

DJSmiley schreef:
ma 02 aug 2021, 13:30
Ik heb in mijn bus een 1-persoons vast bed, uitschuifbaar tot een 2-persoons bed.
Daardoor heb ik 2 zitplaatsen tegenover elkaar van zo'n 70cm breed, het bed schuift eroverheen om een 2-persoons bed te maken.
Dit klinkt bijna exact zoals wij het ook van plan zijn te gaan maken. Heb je misschien ergens foto's of een topic staan waar te zien is hoe je dat bed gemaakt hebt? We hebben daar al wel de nodige ideeën over, maar extra inspiratie is nooit weg :)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door DJSmiley »

Mijn bouw staat in viewtopic.php?f=7&t=8471150
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Thomas244
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 17:01

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door Thomas244 »

Optie 3 :)

Je zit dan niet tegenover elkaar, maar zo kan ik wel het tussenschot behouden.

Dank voor de reacties tot nu toe!
Bijlagen
20210806 Ducato l2h2 indeling C.jpg
20210806 Ducato l2h2 indeling C.jpg (112.39 KiB) 259 keer bekeken
20210806 Ducato l2h2 indeling C2.jpg
20210806 Ducato l2h2 indeling C2.jpg (99.67 KiB) 259 keer bekeken
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L2H2 ontwerp review



Bericht door Johan de Jongh »

I.i.g. ruimtetechnisch realistiser.
De bank tegen het bed geeft je de mogelijkheid de schuifdeur half open te zetten en uit de wind te zitten, je hebt een opstap naar het bed en mocht het tussenschot toch niet handig blijken te zijn dan kan je zonder veel moeite de voorstoelen draaibaar maken en heb je een zit voor 4....

Shit, nou ben ik me toch aant bemoeien met je ontwerp !! :shock:
Succes, komt zeker goed.
Plaats reactie