Citroen Jumper L1H1 met slaaphefdak
Citroen Jumper L1H1 met slaaphefdak
Hey Allemaal,
Na een tijd meelezen in de schat van informatie maar besloten wat toe te voegen aan het forum. Ik ben op dit moment nog in de planfase, ik dacht ik post mijn plannen, misschien hebben jullie hier nog input op. Ik heb ook nog geen bus.
Ik wil graag een lekker compacte Buscamper maken waarmee we weekendjes/weekjes weg kunnen. Voor nu ben ik samen met mijn vriendin en pasgeboren zoon, misschien dat er in de toekomst nog iets bijkomt. Ik wil de bus redelijkerwijs voor de deur zetten, dus niet te groot. Sowieso houd ik niet van grote campers en veel spullen, doe maar lekker simpel.
Na wat wikken en wegen ben ik bij een L1H1 Ducato, Boxer, Jumper uitgekomen vanwege het compacte formaat van buiten en de ruimte binnen en het feit dat er goedgekeurde gordelbokken voor bestaan. Qua indeling ben ik uitgekomen op iets heel gelijkends als de Hymercar Sydney minus de extra stoel bij de schuifdeur.
Mijn plan is om een bus van 2010-2014 (Zijn er nog bouwjaren om te vermijden?) te kopen en hier door een bedrijf een slaaphefdak en gordelbok te laten plaatsen zodat hij door de keuringen kan. Hierna ga ik de afwerking/installatie zelf doen. Op dit moment ben ik wat bedrijven aan het verzamelen die dit voor mij kunnen doen waar ik offertes ga opvragen, hier kan ik nog wel wat input/tips bij gebruiken. Ik ga de inrichting initieel simpel houden en gaandeweg ervaren wat ik fijn vind.
Mijn verdere plannen voor de bus zijn:
- Ontdreunen, isoleren, betimmeren
- Draaiplateus voor
- Raampje aan linkerkant en achterdeur
- Ruimte voor een Dieselkachel reserveren
- Losse zonnepanelen die ik op het dak of in de zon kan leggen
- Lithium Accu bouwen van losse cellen
- Extra bed mogelijkheid op de kastjes bij de achterdeuren
- Soort douche kunnen maken van de achterdeuren
- Portapotti ergens verstoppen
Na een tijd meelezen in de schat van informatie maar besloten wat toe te voegen aan het forum. Ik ben op dit moment nog in de planfase, ik dacht ik post mijn plannen, misschien hebben jullie hier nog input op. Ik heb ook nog geen bus.
Ik wil graag een lekker compacte Buscamper maken waarmee we weekendjes/weekjes weg kunnen. Voor nu ben ik samen met mijn vriendin en pasgeboren zoon, misschien dat er in de toekomst nog iets bijkomt. Ik wil de bus redelijkerwijs voor de deur zetten, dus niet te groot. Sowieso houd ik niet van grote campers en veel spullen, doe maar lekker simpel.
Na wat wikken en wegen ben ik bij een L1H1 Ducato, Boxer, Jumper uitgekomen vanwege het compacte formaat van buiten en de ruimte binnen en het feit dat er goedgekeurde gordelbokken voor bestaan. Qua indeling ben ik uitgekomen op iets heel gelijkends als de Hymercar Sydney minus de extra stoel bij de schuifdeur.
Mijn plan is om een bus van 2010-2014 (Zijn er nog bouwjaren om te vermijden?) te kopen en hier door een bedrijf een slaaphefdak en gordelbok te laten plaatsen zodat hij door de keuringen kan. Hierna ga ik de afwerking/installatie zelf doen. Op dit moment ben ik wat bedrijven aan het verzamelen die dit voor mij kunnen doen waar ik offertes ga opvragen, hier kan ik nog wel wat input/tips bij gebruiken. Ik ga de inrichting initieel simpel houden en gaandeweg ervaren wat ik fijn vind.
Mijn verdere plannen voor de bus zijn:
- Ontdreunen, isoleren, betimmeren
- Draaiplateus voor
- Raampje aan linkerkant en achterdeur
- Ruimte voor een Dieselkachel reserveren
- Losse zonnepanelen die ik op het dak of in de zon kan leggen
- Lithium Accu bouwen van losse cellen
- Extra bed mogelijkheid op de kastjes bij de achterdeuren
- Soort douche kunnen maken van de achterdeuren
- Portapotti ergens verstoppen
Laatst gewijzigd door Tjeerdw op za 02 okt 2021, 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Fiat Ducato L1H1 met slaaphefdak: planning
Hi hi. Wellicht ook de optie ophouden voor een l2h1. Die zijn net zo lang als een grote personenauto. Geen probleem met parkeren dus. En die extra ruimte in de lengte is precies wat nodig hebt.
Re: Fiat Ducato L1H1 met slaaphefdak: planning
Extra stoel bij de schuifdeur, moet dat een officiële zitplaats worden?
Er is hier - bij mijn weten - nog nooit een gordelbok voor één zitplaats voorbij gekomen, bestaat dat wel?
Paul
Er is hier - bij mijn weten - nog nooit een gordelbok voor één zitplaats voorbij gekomen, bestaat dat wel?
Paul
Re: Fiat Ducato L1H1 met slaaphefdak: planning
Als dat op eigen terrein is, of in ieder geval niet op de openbare weg, is dat meestal geen probleem. Tenzij je buren er last van zeggen te hebben.
Recreatievoertuigen, ergo caravans of kampeerauto's volgens het kentekenbewijs, mogen in 99 van de 100 gemeentes niet langer dan 3 dagen voor deur op de openbare weg staan. Krijg je gedoe mee.
Op de tekening staat er wel een losse stoel voor de deur. Toch? Goedgekeurde gordelbokken zijn er alleen voor bankjes.
L1H1 is wel heel compact. Waar ga je alle spullen laten? Wij hadden een tijdje een Transit Mk2, en weten hoe compact zoiets is met 2 personen.
Wij hebben in 2012 bij Atrion in Steggerda de hefdakinbouw en de basic ombouw en keuring bij RDW van onze Transit Mk2 laten verzorgen.Tjeerdw schreef: ↑do 29 jul 2021, 20:51Sowieso houd ik niet van grote campers en veel spullen, doe maar lekker simpel.
Hierna ga ik de afwerking/installatie zelf doen. Op dit moment ben ik wat bedrijven aan het verzamelen die dit voor mij kunnen doen waar ik offertes ga opvragen, hier kan ik nog wel wat input/tips bij gebruiken.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L1H1 met slaaphefdak: planning
Leuk, leuk, leuk. Welkom. Een L1H1 is ook mijn favoriet .
Een L2 is 40cm langer, maar uit ervaring weet ik dat 5meter om te parkeren echt al groot zat is. Deze discussie wordt altijd aangezwengeld, maar alles langer dan 5m wordt snel problematisch met parkeren, je hebt met 5m al uitdaging genoeg. Dit is gewoon de allergrootste kleinste bus en daarmee geschikt voor een niche. Let wel: met 2,3m hoogte zijn veel parkeergarages te laag. Die zijn vaak max 2,1m hoog. Dat terzijde.
Plaatje ziet er erg ruimtelijk uit. Vergis je niet, de ruimte is altijd kleiner dan op zo'n vierkant plattegrondje. Achter de officiële 2e zitrij heb je ongeveer 150cm. Praktisch 140cm. Een slaaphefdak is een ruimtewinner, het kind achterin aan het plafond lijkt me prima.
Een personenbus heeft al ramen en betaalde BPM. Ook al extra goedgekeurde zitplaatsen. Hoewel deze minder handig zijn in jou opstelling, maar die kun je alsnog vervangen door een bok. Misschien een overweging? Ramen die je dan niet gebruikt gewoon blinderen en afwerken binnen. Met een slaaphefdak heb je toch al zat ventilatie en zo'n bus isoleren is ook een illusie dus heb je ook geen dure ramen nodig. (en het ziet er ook mooier uit, maar da's minder belangrijk natuurlijk). Verschil in prijs van deze bussen tov te betalen BPM en ramen kan het misschien interessant maken.
Succes en check mijn projectje ook even. We zijn hier met weinig kleintjes dus
Een L2 is 40cm langer, maar uit ervaring weet ik dat 5meter om te parkeren echt al groot zat is. Deze discussie wordt altijd aangezwengeld, maar alles langer dan 5m wordt snel problematisch met parkeren, je hebt met 5m al uitdaging genoeg. Dit is gewoon de allergrootste kleinste bus en daarmee geschikt voor een niche. Let wel: met 2,3m hoogte zijn veel parkeergarages te laag. Die zijn vaak max 2,1m hoog. Dat terzijde.
Plaatje ziet er erg ruimtelijk uit. Vergis je niet, de ruimte is altijd kleiner dan op zo'n vierkant plattegrondje. Achter de officiële 2e zitrij heb je ongeveer 150cm. Praktisch 140cm. Een slaaphefdak is een ruimtewinner, het kind achterin aan het plafond lijkt me prima.
Een personenbus heeft al ramen en betaalde BPM. Ook al extra goedgekeurde zitplaatsen. Hoewel deze minder handig zijn in jou opstelling, maar die kun je alsnog vervangen door een bok. Misschien een overweging? Ramen die je dan niet gebruikt gewoon blinderen en afwerken binnen. Met een slaaphefdak heb je toch al zat ventilatie en zo'n bus isoleren is ook een illusie dus heb je ook geen dure ramen nodig. (en het ziet er ook mooier uit, maar da's minder belangrijk natuurlijk). Verschil in prijs van deze bussen tov te betalen BPM en ramen kan het misschien interessant maken.
Succes en check mijn projectje ook even. We zijn hier met weinig kleintjes dus
Re: Fiat Ducato L1H1 met slaaphefdak: planning
Of parkeren op de openbare weg bij je huis een probleem wordt, hangt helemaal af van waar je woont. Waar ik woon staan talloze kampeerauto's gewoon op straat. Het hele jaar. Wel allemaal (kleien) buscampers zonder striping.
Re: Fiat Ducato L1H1 met slaaphefdak: planning
@Raymond, De L2 heb ik overwogen maar ik neig toch naar een L1. We hebben een tijdje in een VW T4 gekampeerd, en dat was net te krap maar vooral in de staruimte, dat lost een ducato met hefdak op.
@Easybee, Hij komt gewoon hier op de openbare weg, er staan er meer in de buurt, zijn ook ruime vakken, mag misschien niet, maar in de praktijk niet zo'n probleem zoals bus21 ook aangeeft. ook dit draagt bij aan de keuze voor een kleine camper, ik heb liever een kleine camper voor de deur dan een grotere bus in de stalling. Atrion had ik inderdaad al op de lijst staan, thanks voor de tip.
@Dolf, Ik heb je topic al doorkeken, ik overweeg ook zeker een personenbus hoewel ik het vrij veel glas vindt, is de voorste rij goed om te bouwen naar een 2 zitter met behoudt van veiligheid en keuring?
@Easybee, Hij komt gewoon hier op de openbare weg, er staan er meer in de buurt, zijn ook ruime vakken, mag misschien niet, maar in de praktijk niet zo'n probleem zoals bus21 ook aangeeft. ook dit draagt bij aan de keuze voor een kleine camper, ik heb liever een kleine camper voor de deur dan een grotere bus in de stalling. Atrion had ik inderdaad al op de lijst staan, thanks voor de tip.
@Dolf, Ik heb je topic al doorkeken, ik overweeg ook zeker een personenbus hoewel ik het vrij veel glas vindt, is de voorste rij goed om te bouwen naar een 2 zitter met behoudt van veiligheid en keuring?
Re: Fiat Ducato L1H1 met slaaphefdak: planning
Wij zijn ook gestart met een personenbus, Jumper L2H2. Achterin stonden 2 banken voor elk 3 personen. De voorste te ver naar voren om nog fatsoenlijk een tafel ervoor te doen. De achterste wat ver naar achter.
Wij hebben een gordelbok voor 2 zitplaatsen gedaan.
De zijruiten achter hebben we geblindeerd (multiplex met dun armaflex) en daar een vast dwarsbed (195 cm x 140 cm).
Tussen gordelbok en bed 59 cm voor hoge kast (porta potti, koelkast, proviant). Zo'n kast past natuurlijk niet in een L1, maar als je een klapbed maakt kan de keuken natuurlijk onder je bed, zoals in die Hymer. En daar ook de nodige kastruimte /koelkast.
Porta Potti onder de dinettebank stoppen.
Moet kunnen allemaal!
Wij hebben een gordelbok voor 2 zitplaatsen gedaan.
De zijruiten achter hebben we geblindeerd (multiplex met dun armaflex) en daar een vast dwarsbed (195 cm x 140 cm).
Tussen gordelbok en bed 59 cm voor hoge kast (porta potti, koelkast, proviant). Zo'n kast past natuurlijk niet in een L1, maar als je een klapbed maakt kan de keuken natuurlijk onder je bed, zoals in die Hymer. En daar ook de nodige kastruimte /koelkast.
Porta Potti onder de dinettebank stoppen.
Moet kunnen allemaal!
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L1H1 met slaaphefdak: planning
Nee dat niet. Daarbij is er ook nog eens een verschil tussen de Combinato en de Panorama uitvoeringen wat banken betreft. De banken in de Panorama staan op een verhoogde vloer. Dit zijn 3 stoelen die op eem frame met 2 voeten staat. De banken in de Combinato staan op de vloer met 2 poten en staan dus ook lager dan de voorstoelen. Inkorten is bij beide geen optie.
Re: Fiat Ducato L1H1 met slaaphefdak: planning
Ondertussen een bus aangeschaft, het bouwen gaat beginnen.
Ik ben ook wat overwegingen verder:
- Er gaat een Atrion slaaphefdak op
- bovenop het dak kom een groot zonnepaneel (zelfde maat als op huizen wordt gelegd)
- Er gaat een CTA gordelbok in, ik twijfel nog welke versie het beste gaat passen ( 9SC0106060V01 of 9SC0103009V01) Hebben jullie hier nog ideeën over?
Ik ben ook wat overwegingen verder:
- Er gaat een Atrion slaaphefdak op
- bovenop het dak kom een groot zonnepaneel (zelfde maat als op huizen wordt gelegd)
- Er gaat een CTA gordelbok in, ik twijfel nog welke versie het beste gaat passen ( 9SC0106060V01 of 9SC0103009V01) Hebben jullie hier nog ideeën over?
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L1H1 met slaaphefdak: planning
Mooie bus! En dubbele schuifdeur is wel bijzonder. Speciaal naar gezocht of toeval?