Zekeren aan de bus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
-Daan-
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 7:50

Zekeren aan de bus



Bericht door -Daan- »

Dag camperdeskundigen. Wij hebben een Peugeot Boxer L2H2 gekocht die we gaan ombouwen. De start is er, latten op de vloer gelijmd en nu gaan we aan de slag met het maken van alle gaten voordat we gaan isoleren. Bovenop de latten op de vloer met daartussen de isolatie, komt een betonplex plaat van 12mm. Nu is de vraag: op welke wijze/waarmee hebben jullie meubilair zoals de keuken aan de carrosserie gemonteerd?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Zekeren aan de bus



Bericht door smitjr »

Dmv (liggende) latten direct schroeven en steunen. Voor verticale zaken (staanders van de keuken bijvoorbeeld) gebruik ik L-hoekjes, die schroef ik ook vast. Je kan eventueel ook nog extra kitten of (hout)lijmen.

Als je écht een hekel hebt aan allerlei rammeltjes, kan je nog overwegen stukjes rubber (of ruimte) tussen stukken hout te gebruiken (en/of houtlijmen, maar dat is weer lastiger aanpassen later).

Succes!!
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zekeren aan de bus



Bericht door marjasjaak »

Om piepen en kraken te voorkomen is schroeven en lijmen het beste.
Sjaak.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Zekeren aan de bus



Bericht door Johan de Jongh »

Omdat ik met het zelfde dilemma liep heb ik mijn bedframe en keukenblokframe van ijzerenkoker gemaakt en met bouten aan de carrosserie vastgezet. (Bed 40x20x2 en keuken 20x20x2)
Heb de illusie dat het daardoor steviger vast zit i.g.v. een klap.
Het houtwerk zit overal gelijmd en geschroefd.
Op het keukenframe gemonteerd met compriband.
Nergens raakt hout direct het ijzer...
(Ben allergisch voor kraakjes en piepjes :D )
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Zekeren aan de bus



Bericht door walda »

Ook ik heb gebruikgemaakt van een stalen frame wat vast zit aan de bestaande en daar voor bedoelde "lading bevestigings punten" van de bus. En overal zit rubber tussen. Het kastje aan het plafond achter de betuurdersstoel zit vast aan de, in de bus aangebrachte bevestigingspunten voor een linker schuifdeur en voor het overdwars, hoog opgehangen, kastje achter boven het bed heb ik gaten geboord en de bouten daardoor voorzien van stukken strip zodat ze niet door het dunne plaatwerk getrokken kunnen worden bij een noodstop of botsing, deze strips zitten ook voor het houtenplaatwerk om de zelfde reden.

Zomaar wat schroefjes of zelfs blindklinkmoeren vind ik gevaarlijk.

Succes,

Walter
-Daan-
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 7:50

Re: Zekeren aan de bus



Bericht door -Daan- »

Goed idee zo’n extra stalen frame. Ben best geschrokken van hoe zelfs camperbussen die fabriek-af worden afgeleverd uit crashtests komen. De impact van een botsing is al op lage snelheid enorm.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Zekeren aan de bus



Bericht door Johan de Jongh »

Simpel maar hopelijk doeltreffend...
20210218_115820.jpg
20210218_115820.jpg (120.03 KiB) 398 keer bekeken
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Zekeren aan de bus



Bericht door MarceldeHoog »

De basis van mijn bed is zoals Johan, maar dan met houten balken. Die zitten met een royaal aantal schroeven in de brede spant, de dwarsbalken liggen er als het ware tussen, dus dat bed komt echt nooit meer los.

Daarna is het een kwestie van ieder meubel zowel in vloer/wand vast te zetten (schroeven), als aan elkaar: Alles hangt dan uiteindelijk aan die bed balken. Zelfs de bovenkastjes zitten aan de zijkant weer vast aan de tussenwand (die weer aan het bed zit).

Er zijn 2 zaken die ik nog beter heb vastgezet: Watertank (93 liter) en accu (60 kilo). Daar heb ik extra hoekijzers, spanbanden en/of metalen banden gebruikt, om zeker te zijn dat ze op hun plek blijven bij een noodstop. Overigens moet de watertank dan dwars door de tussenwand ook nog, en de accu uit de bank komen, dus ook dat zit wel snor.

Aangezien er overal armaflex op het metaal zit, heb ik nergens hout op metaal wat kan piepen :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie