Zitje met 2x gordelblok?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door Niessina »

Hallo,
Is het mogelijk (mag het) om 2 gordelblokken tegenover elkaar te plaatsen? Teneinde een (goedgekeurde) treinzit te creëren. Mag je de gordelblokken zelf monteren of moet je dit laten doen? Heb een Ducato L2 H1 van 2011 op het oog, maar wil perse extra goedgekeurde zitplaatsen. Alvast bedankt voor de reacties.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door BOKKIE »

Hallo Niessina,

Het zal zeker mogelijk zijn.
MAAR:
Een dergelijke GURT BOCK is zodanig geconstrueerd dat deze op een bepaalde plek in de laadvloer van de camper komt (MOET) te staan.
De bijgeleverde beugel wordt op een bepaalde plek ONDER de auto om een chassisbalk heen gemonteerd.
Dan heb je één gurtbock op zijn plaats, en wel in de rijrichting.
Als je de andere gurt bock er tegenover wilt plaatsen (met de rug in de rijrichting) zal die NIET een beugel om een chassisbalk kunnen krijgen.
Dan zit je vervolgens nog met de tussenruimte tussen de beide gurt bocken. Die zal niet ruim zijn, mogelijk zelfs veel te krap.

Met andere woorden: Je zal problemen krijgen met de RDW om goedkeuring krijgen voor beide gurt bocken.
Er schijnt wel een regel te zijn dat zitplaatsen tegenovergesteld in de rijrichting hoeven geen gordels te hebben.
Dat zul je even moeten googlelen.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door tonic »

BOKKIE schreef:
ma 26 jul 2021, 22:53

Er schijnt wel een regel te zijn dat zitplaatsen tegenovergesteld in de rijrichting hoeven geen gordels te hebben.
Dat zul je even moeten googlelen.

Haije.
Bij personenauto's (camper) in gebruik genomen na 20 September 2000 moeten gordels hebben op alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.

Maar een trein zit in een L2 wordt nog een uitdaging. Als je zoveel zitplaatsen wilt hebben kun je beter een personen bus ombouwen.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door Niessina »

Het was ook de bedoeling om een personenbus om te bouwen. Echter is deze in L2 H1 nagenoeg niet te vinden.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door marjasjaak »

Is er wel genoeg ruimte over om aan de camper belastingeisen te voldoen.
In de binnenruimte moet er minimaal een stahoogte van 170cm over een lengte van 100cm en breedte van 90 cm zijn.
Dit kan je creëren dmv. van een (slaap)hefdak.
Sjaak.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op di 27 jul 2021, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door bus21 »

Een gordelbok goedgekeurd krijgen als zitplaatsen kan eigenlijk alleen als die geplaatst wordt zoals voorgeschreven. Dat betekent dat de omgekeerde dus niet als zitplaatsen gekeurd zullen worden.
Bovendien wordt het behoorlijk krap om tegenover de normale positie er nog eentje omgekeerd te doen.

Misschien dat je met een railsysteem meer (prijzige) opties hebt.
Wat is precies je doel? 6 of 7 zitplaatsen op kenteken?
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door Niessina »

Wij willen graag onze kleinkinderen mee kunnen nemen. Dus 'creatieve' oplossingen met zijdelings geplaatste bankjes vallen af. Het moet gewoon veilig. Railsysteem heb ik idd naar gekeken, maar dat is wel heel erg prijzig net als een 3 pers. zit/slaapbank. Vandaar dat ik op zoek ben naar wat mogelijk is. Heb een leuke bus op het oog, maar dan moet ik zeker weten dat ik naast de bestuurder en bijrijder nog 3 zitplaatsen kan creëren.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door bus21 »

Wij hebben 5 zitplaatsen in een L2H2, als we de (bijgekochte) bijrijdersstoel verwisselen voor het bankje dat er oorspronkelijk in zat. Is nog geen 10 minuten werk, 2 moeren los en weer vast.

Bestuurderstoel en bankje zijn dan niet draaibaar, en doorloop van cabine naar achter ook niet. Maar met mooi weer buiten eten e.d. vinden we dat niet zo erg.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door Niessina »

Wat voor bus hebben jullie en hoe gerealiseerd?
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door tonic »

Dat is niet bus afhankelijk. Bestuurderszitplaats, dubbelbankje ernaast en dan een gordeblok achter in de rijrichting. Dat maakt 5😁
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door bus21 »

Niessina schreef:
di 27 jul 2021, 15:40
Wat voor bus hebben jullie en hoe gerealiseerd?
Een Citroën Jumper L2H2. Zelfde als Boxer en Ducato.

Maar zal inderdaad met meerdere types bussen kunnen, al weet ik niet of daarbij bankje en stoel ook zo makkelijk om te wisselen zijn
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door WoutvanAken »

Goedemiddag Niessina,
Het is mogelijk door het monteren van twee rails van 1,5 meter lang met daarop 4 stoelen.
Reken hiervoor op zo'n € 3300,-- incl. inbouw en keuring.
Stuur bij interesse een mailtje naar camper@sunnyvan.nl
Met vriendelijke groet, Wout SunnyVan.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door Niessina »

Sunnyvan, bedankt voor je reactie dit is een optie voor mij. Ik neem zeker even contact met jullie op.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Zitje met 2x gordelblok?



Bericht door Bart200 »

De mogelijkheid die Wout geeft is inderdaad een goede optie, Als je losse stoelen hebt kan je er een of twee uit halen als dat niet nodig is. Let wel op dat je in het camper gedeelte wel twee vaste zitplaatsen blijft houden. ( kan ook met draaistoelen).
als je rekent dat een gordelbok een bedrag kost en de keuring daarbij, dan is het wel duurder maar bied veel meer mogelijkheden.
wij hebben ook voor zo een oplossing gekozen.
Plaats reactie